Bekijk Volledige Versie : Vissenbak JANSCH
Het werd tijd,om weer een bak op te starten,maar nu eens wat anders dan wat je dagelijks ziet.
Het wordt een bak van 200x95x55 dus ruim 1000 liter zeewater.
De inhoud zal bestaan uit,alleen maar vissen hoofdzakelijk koraalvlinders en keizers.
Dus een inhoud die je alleen vroeger zag (20 tot 40 jaar geleden)
Maar wel met moderne technieken,deze techniek zal hoofdzakelijk zelf gemaakt worden.(afschuimer,fosfaat/koolfilter)
Foto's volgen!!
Hier de foto's van het onderstel.bestaat uit vierkantbuis 50mm en is zijn geheel gegalvaniseerd.
En afgewerkt met eiken meubelplaat,maar is in zijn geheel afneembaar.
Zeer net werk Jan, jij heb het duidelijk in de vingers zitten;)!
Leuk dat je ook een dagboek bijhoud!
Veel succes!
deze ga ik zekers volgen Jan!;)
ik ook! ben ook zeer benieuwd naar alle vorderingen!
Hoi Jan,
Ziet er zeker al goed uit.
Wanneer denk je dat er steen en water in zit? Welke verlichting ga je gebruiken?
Groeten Thijs
Hoi Thijs
Ik hoop volgende week de bak te krijgen,komt van Aqua-compleet.
En dan zal ik ongeveer de maand augustus nodig hebben,om al het PVC aan te sluiten.
De verlichting zal bestaan uit 6x 80watt T5
Dit is voldoende voor een vissenbak.
Levendsteen komt er alleen in om te enten.
De inrichting zal bestaan uit vulsteen.
De afschuimer ben ik ook mee bezig,deze hoop ik as.zaterdag af te hebben,ik zal er foto's van plaatsen.
Klinkt allemaal zeer goed. Ik ga je dagboek volgen. Weet je al welke vlinders en keizers je zou willen houden?
Groeten Thijs
ik ben ook reuze benieuwd succes !
:sjalom: Maikel:sjalom:
Klinkt allemaal zeer goed. Ik ga je dagboek volgen. Weet je al welke vlinders en keizers je zou willen houden?
Groeten Thijs
De koraalvlinders begin ik eerst met de makkelijkste,Chaetodon collare waarschijnlijk een kleine groep (+/- 5 dieren)
En als er aan te komen is Johnrandallia nigrirostris ook een kleine groep.
En een Forcipiger flavissimus.
Chaetodon rainfordi,C.xanthocephalus,C ephippium.
En aan keizers denk ik aan Euxiphipops narvarchus,E.xantometopon.
En waarschijnlijk een doktersvis,bv een Acanthurus leucosternon
dit topic ga ik zeker in het oog houden
ik ga binnenkort zelf beginnen met keizers en vlinders met deze maten bak 200x75x75
dit topic ga ik zeker in het oog houden
ik ga binnenkort zelf beginnen met keizers en vlinders met deze maten bak 200x75x75
Ok!! dat is mooi! man,ook gelijk met een mooie grote bak.
crystal-force
08-08-08, 21:26
de bak staat er nog niet , en het ziet er nu al goed uit :D ..... heeeeeerlijk ... kan er echt van genieten.... knutselfoto's :D ... meer meer :yes:
Dit ga ik zeker volgen, aangezien ik weg ben van koraalvlinders.
Mooie lijst met vissen, en aan alle vissen is te komen.
Komen er verder ook nog kleinere vissen in of hou je het bij de grotere soorten??
Ben erg beniewd:D
de bak staat er nog niet , en het ziet er nu al goed uit :D ..... heeeeeerlijk ... kan er echt van genieten.... knutselfoto's :D ... meer meer :yes:
Hoi! Jean Pierre.
Komen eraan! als het goed is vandaag,anders morgen.
Dit ga ik zeker volgen, aangezien ik weg ben van koraalvlinders.
Mooie lijst met vissen, en aan alle vissen is te komen.
Komen er verder ook nog kleinere vissen in of hou je het bij de grotere soorten??
Ben erg beniewd:D
Hoi Kevin
Alleen de "Johnrandallia nigrirostris" zijn niet altijd op voorraad.
Er komen geen dwergkeizers in.alleen de wat grotere soorten keizers.
En verder aan andere soorten,weet ik nog niet.
Vandaag even naar Aqua-compleet geweest,en heb ik foto's gemaakt van mijn bak en sump!
Hier nog een tekening van mijn sump!
ben beniuwd ziet er veel belovend uit ik hou je dag boekej wel fftjes bij
crystal-force
09-08-08, 17:47
oh yes :yes: ..... geweldige bak .... dit word een toppertje :D
WOW ben reuze benieuwd!!!:D
Hier nog foto's van de afschuimer!
De technische gegevens:
Reaktiebuis rond 200mm
Schuimbuis rond 125mm
Totale hoogte 600mm
Werkt op een Eheim1262 met een venturi,deze is ook zelf gemaakt,op een computergestuurde draaibank.
Hier de foto's van de computergestuurde draaibank.
Hier volgen de foto's van de venturi.
Kan niet wachten tot dat deze bak draait :D
Ik vind het trouwens ook geweldig dat je een dagboek bij houd Jan :goed:
Komen er soms enkele makkelijke koralen in? zoals oren, leders enz..
Hoi Nico
Het werd tijd dat ik ook eens wat ging doen!!
Er komen geen lagere dieren in,hooguit wat poetsgarnalen,en heremietkreeftjes!
Mooie keuze...heb ook al dikwijls zitten twijfelen tussen vissen en de koralen.!
Maar ben je niet bang dat je de koralen na een tijdje gaat missen?dat de bak wat kaal zal lijken?
dat is hetgeen mij tot nu toe tegenhoud.
Ik blijf dit zeker ook volgen :cool:
Mooie keuze...heb ook al dikwijls zitten twijfelen tussen vissen en de koralen.!
Maar ben je niet bang dat je de koralen na een tijdje gaat missen?dat de bak wat kaal zal lijken?
dat is hetgeen mij tot nu toe tegenhoud.
Ik blijf dit zeker ook volgen :cool:
Daar heb je helemaal gelijk in.ik probeer dit minimaal 2 jaar vol te houden,en dat ik dan weer overschakeld,op steenkoralen.
Maar een vissenbak is een stuk makkelijker,als je vaak op vakantie bent,dus heb ook nog voordelen.
Zo!! vanavond is mijn bak gebracht door Aqua-compleet.
Alleen nog de sierrand(boven)erop plakken.
Ziet er erg goed uit :goed:
Ben al een tijd niet meer op dit forum geweest omdat ik .....hetzelfde ga doen.Ik ga dit dus zeker volgen.Mijn bedoeling is wel een bak uit de jaren 70. Dus met anemonen en cylinderrozen.Koralen gaan nu in de verkoop en als die weg zijn ga ik hier veel afkijken,samen met mijn ervaring van toen moet dit goed lukken ,denk ik.
Ben al een tijd niet meer op dit forum geweest omdat ik .....hetzelfde ga doen.Ik ga dit dus zeker volgen.Mijn bedoeling is wel een bak uit de jaren 70. Dus met anemonen en cylinderrozen.Koralen gaan nu in de verkoop en als die weg zijn ga ik hier veel afkijken,samen met mijn ervaring van toen moet dit goed lukken ,denk ik.
Ik heb hier ook nog aan lopen denken,bv een bak met tapijtanemonen,je weet wel die vel gekleurde.
Maar uiteindelijk toch gekozen,voor koraalvlinders,en keizers.
Ja,het blijft keuzes maken hé.In dit geval tss.vlinders en anemonen,alhoewel mijn collare vroeger geen schade toebracht aan de anemonen.
pipo en mama
16-08-08, 14:33
prachtige bak, vooral de diepte!!
succes ermee!!
grt. Marcel/Patricia
Zo even een update!
Hier zie je de foto's van mijn UV-c Lampen 2x39watt
En een foto van de verlichting 6x80 watt.
crystal-force
24-08-08, 11:59
Wow :eek: dikke uvc lampen :D
pipo en mama
24-08-08, 15:04
ik heb ze idd in mijn handen gehad (de uvc's) maar nog niet aangeschaft omdat ik nog niet overtuigd ben van het uiteindelijke voordeel...
Mischien kan jij me overtuigen Jansch? ;)
Dat het parasieten doet killen weet ik, maar of het in een combinatiebak/rifbak ook nodig is, met minder vissen dan in een vissenbak??
Wel supervet idd!! :D
grt. Marcel
ik heb ze idd in mijn handen gehad (de uvc's) maar nog niet aangeschaft omdat ik nog niet overtuigd ben van het uiteindelijke voordeel...
Mischien kan jij me overtuigen Jansch? ;)
Dat het parasieten doet killen weet ik, maar of het in een combinatiebak/rifbak ook nodig is, met minder vissen dan in een vissenbak??
Wel supervet idd!! :D
grt. Marcel
Als je een rifbak heb,met stipgevoelige vissen (Acanthurus leucosternon,A,achiles bv)
Dan is het zeker aan te bevelen UV-c,maar als je geen stipgevoelige vissen heb,dan zie ik de meerwaarde van een UV-c ook niet direkt.
En UV-c is geen wondermiddel,als je al stip heb,dan valt het met een UV-c lamp ook niet mee om de stip te bestrijden.
En de lampen moeten 24 uur per dag aan blijven,en dan NA 3 weken is het kiemgetal het laagst,als je hem een dag uit zou zetten,dan duurt het weer 3 weken voor je dat bereikt.
Met een UV-c lamp,moet je ook wel weten wat je doet,en als je dat weet,dan heb je pas voordeel van zo'n lamp.
crystal-force
24-08-08, 15:56
Kijk.. dat is nuttige informatie !
Ik heb ook een uv lamp op zolder liggen, en zit ook wel een te twijfelen of dat ik 'm erop zal aansluiten, maar weet niet of lagerdieren zoals doopvonten daar onder kunnen lijden dat het water te steriel te word ?
Zo!vandaag de op/en afvoer gelijmd,inclusief de 2 UV lampen.
Kijk.. dat is nuttige informatie !
Ik heb ook een uv lamp op zolder liggen, en zit ook wel een te twijfelen of dat ik 'm erop zal aansluiten, maar weet niet of lagerdieren zoals doopvonten daar onder kunnen lijden dat het water te steriel te word ?
Water in het zeeaquarium,kan nooit te steriel worden,in zee is het kiemgetal vele malen lager.
UV-c heeft geen negatieve invloed,op het leven in het aquarium.alleen eencellige
Wordt het DNA aangetast zodat ze zich niet meer voort kunnen planten.
Dus het eencellige leven,wordt niet direkt gedood.
Een aanvulling op UV-c
Om parasiten te doden.moet je wel proberen de parasieten,te pakken waar ze zitten.
Namelijk hoofdzakelijk in de bak.
Met mijn systeem 2x39watt op het filter dat is voldoende om alles wat in de sump terecht komt,aan te pakken.
Maar!hoe groot is de kans,dat een parasiet via de overloop in mijn sump komt?
Ik denk zelf aan minder dan 20%
Dus met alleen UV-c op de sump gaat ik het niet redden.
Daarom komt er nog een systeem bij die de parasieten direkt uit de bak,aanpakt.
Dus een apart systeem,met een pomp erop,van 2000 liter,die de parasieten in de bak aanpakt.
Maar al het water wat langs een UV-c lamp stroomt,moet schoon zijn,dus absoluut geen zwevende deeltjes.
Want aan die zwevende deeltjes kleven bacterien,parasieten,die dus in een schaduw,langs de lamp stromen.
Deze ontsnappen de dans.
crystal-force
24-08-08, 16:29
dus simpel gezegd... kan het geen kwaad als ik mijn UV lamp (http://www.tropischzeeaquarium.nl/showpost.php?p=14366&postcount=39)er weer tussen hang ?
Niet dat ik veel last heb van parasiten, maar het voorkomt wel enigzins wat .. zie het als prefentief !?
ps. Het ziet er allemaal zeer PRO uit :sjalom:
dus simpel gezegd... kan het geen kwaad als ik mijn UV lamp (http://www.tropischzeeaquarium.nl/showpost.php?p=14366&postcount=39)er weer tussen hang ?
Niet dat ik veel last heb van parasiten, maar het voorkomt wel enigzins wat .. zie het als prefentief !?
Dit kan geen kwaad! alleen het enige nadeel is, het verwarmd je aquariumwater
Mag die lamp wel zo in het zicht hangen?Ik dacht dat die zo moesten hangen dat je er niet in kan kijken wegens zeer slecht voor de ogen.Daarom zit er meestal een donker omhulsel rond zoals bij de lampen van Jansch.
Mag die lamp wel zo in het zicht hangen?Ik dacht dat die zo moesten hangen dat je er niet in kan kijken wegens zeer slecht voor de ogen.Daarom zit er meestal een donker omhulsel rond zoals bij de lampen van Jansch.
Die van J.P.
Is van de Firma HW en deze hebben een beschermhulsel van gewoon glas.dus geen kwartsglas.
crystal-force
24-08-08, 20:17
en daarnaast heb ik zelf een hoes gemaakt die eroverheen klikt als het waren zodat het licht niet de hele kamer verlicht ;)
(van isolatie matriaal wat ook voor verwarmingsbuizen gebruikt word ;)
Die van J.P.
Is van de Firma HW en deze hebben een beschermhulsel van gewoon glas.dus geen kwartsglas.
Nog even dit van de side gehaald van HW
Das nach außen dringende, sichtbare Licht ist völlig unschädlich (entsprechend einer normalen Neon-Leuchtstoffröhre...).
Ik denk dat wel duidelijk is.ook voor diegene die het duits niet zo beheerst.
Oke,is nu wel duidelijk zo.Toch iets om op te letten voor die mensen die zich een UV willen halen,dat ze hierop letten.
Zo! gisteravond de bak gevuld,en zout toegevoegd!!
Het zoutgehalte staat nu op 31,6 promile,en de temperatuur 22.8 graden.
Hey Jan,
Zit er al wat leven in je bak?
Groeten Thijs
crystal-force
01-10-08, 15:49
inderdaad... na een maandje niets meer te hebben gehoord ben ik ondertussen ook wel heel erg benieuwd :yes:
inderdaad... na een maandje niets meer te hebben gehoord ben ik ondertussen ook wel heel erg benieuwd :yes:
Na lang wachten,hoop ik deze week,of anders volgende week,mijn inrichting te krijgen.zie linkje:
http://www.atoll-riff-deko.de/
crystal-force
01-10-08, 17:58
oke.... ben benieuwd :yes: ....heb het wel eens eerder gelezen :D
Eindelijk na lang wachten!!!
Dat ziet er goed uit, mooie stukken. Komt er ook nog een soortgelijke achterwand in of blijft deze blauw?
gr.Roel
hallo.
ja dat ziet er heel goed uit.
ik zal het blijven volgen.dus laat de foto's maar komen.
ik wil zelf ook meerdere keizers.
GRTJES ED
Dat ziet er goed uit, mooie stukken. Komt er ook nog een soortgelijke achterwand in of blijft deze blauw?
gr.Roel
De achterwand blijft blauw.er komt alleen nog oud levend steen in,dat begroeid is,met deelanemonen en glasanemonen.
crystal-force
12-10-08, 19:57
,met deelanemonen en glasanemonen.
mooi man !!!!!! ....
en wat deel en glas anemonen betreft.... dan maar lekker spuiten :p
mooi man !!!!!! ....
en wat deel en glas anemonen betreft.... dan maar lekker spuiten :p
Je zou ook kunnen denken!!! het is voer voor de vissen :)
crystal-force
12-10-08, 20:11
Je zou ook kunnen denken!!! het is voer voor de vissen :)
dat mag ik wel hopen ... hahahaha :D ... want ik ken niemand die ze voor de sier in de bak zet :p
Hee Jan,hoe is het met de bak,al extra levend steen toegevoegd?De bak en techniek ziet er fraai uit,ben heel benieuwd.Ben er er al uit met je vissen bestand?
Pieter.
Hee Jan,hoe is het met de bak,al extra levend steen toegevoegd?De bak en techniek ziet er fraai uit,ben heel benieuwd.Ben er er al uit met je vissen bestand?
Pieter.
Hoi Pieter
Als het goed is hoop ik eind van de week nog wat levendsteen te krijgen.
Ik krijg nog 2 keizers,van michael uit Utreg.(ze zijn verzot op zijn acro's)
En verder worden het koraalvlinders,welke precies weet ik ook nog niet.
En een Holacanthus passer,komt er ook in.
Hoi Pieter
Als het goed is hoop ik eind van de week nog wat levendsteen te krijgen.
Ik krijg nog 2 keizers,van michael uit Utreg.(ze zijn verzot op zijn acro's)
En verder worden het koraalvlinders,welke precies weet ik ook nog niet.
En een Holacanthus passer,komt er ook in.Jan,er zitten een paar mooie passers in den haag.En ik ben dan te te laat voor de keizers van Michael,veel succes Jan, WANT HET ZIJN pracht exemplaren.Het bakje van Michael is veel te klein voor deze Keizers,wat onherroepelijk sloopgedrag inhoudt.Ga je toch voor vers of oud steen?want mijn ervaring met 17 keizers is dat de meeste toch regelmatig achter de stenen zitten op zoek naar sponsjes en derg. en zo goed als geen schade aan de steenkoralen aanrichten,terwijl het hier toch vol staat met acro`s.
Pieter
Pieter
Jan,er zitten een paar mooie passers in den haag.En ik ben dan te te laat voor de keizers van Michael,veel succes Jan, WANT HET ZIJN pracht exemplaren.Het bakje van Michael is veel te klein voor deze Keizers,wat onherroepelijk sloopgedrag inhoudt.Ga je toch voor vers of oud steen?want mijn ervaring met 17 keizers is dat de meeste toch regelmatig achter de stenen zitten op zoek naar sponsjes en derg. en zo goed als geen schade aan de steenkoralen aanrichten,terwijl het hier toch vol staat met acro`s.
Pieter
Pieter
Hoi Pieter
Je mag de keizers van Michael,van mij best nemen,want mijn bak is nog niet klaar voor de vissen,duurt nog wel ff.
En Michael wil ze snel kwijt.
Ik ga verlopig nog voor oud steen,dat begroeit is met allerlei dieren(korstanemonen.glasanemonen,oren,enz.)
Hallo Jan,
Ik heb ook nog een mooie keizer voor je, als je interesse hebt..........
Jack
Hallo Jan,
Ik heb ook nog een mooie keizer voor je, als je interesse hebt..........
Jack
Hoi Jack
Oke! bedankt maar mijn bak is verlopig nog niet klaar voor vissen gaat ff duren.
Dus als je iemand anders kan vinden moet je het doen,het is trouwens wel een gaaf exemplaar!
Hoi Jan,
Hel mooie bak.
Kan je wat meer vertellen over je overloop. Ik ben zelf nog bezig mijn overloop goed te krijgen. (waterniveau en geen gorgelen).
Jeroen
Hoi Jan,
Hel mooie bak.
Kan je wat meer vertellen over je overloop. Ik ben zelf nog bezig mijn overloop goed te krijgen. (waterniveau en geen gorgelen).
Jeroen
Hoi Jeroen
Ik heb een durso systeem,met een noodoverloop,dus 2 gaten laten boren,in de bodemplaat.
En een kogelkraan op de afvoer gemonteerd.
hey Jan,
Hoe staat het met de bak? Misschien een mooie foto update :D ?
Groeten Thijs
Zo eindelijk wat vissen!!!
Mooie vissen, vooral de imperator ben ik jaloers op.
gr.Roel
Hier nog een foto van een stel Amblygobius phalaena.
En de vorige foto's
Chaetodon semilarvatus
Chaetodon vagabundes
Pomacanthus imperator
en nog niet op de foto een Pomacanthus xantometapon
Mooie vissen, vooral de imperator ben ik jaloers op.
gr.Roel
Hoi Roel,het is inderdaad een heel mooi exemplaar.
Foto van de blauwkop keizer snel plaatsen Jan. Die vind ik zeker net zo mooi als de Imperator.
gr.Roel
Foto van de blauwkop keizer snel plaatsen Jan. Die vind ik zeker net zo mooi als de Imperator.
gr.Roel
Ik ga het wel ff proberen.
Mooi Jan:cool:hoe groot is die jonge imperator?Die semilavartus blijft voor mij een droom,nog nagedacht over een koppeltje?
Pieter:sjalom:
crystal-force
15-11-08, 23:54
mooie vissen !!!
en als ik eerlijk mag zijn ... ik vind de opbouw van de stenen en reef keramiek ook bijzonder ... echt gaaf !
Mooi Jan:cool:hoe groot is die jonge imperator?Die semilavartus blijft voor mij een droom,nog nagedacht over een koppeltje?
Pieter:sjalom:
Hoi Pieter!
De imperator is 7 cm,een koppeltje semilarvatus is ideaal,maar dat gaat nog komen.
mooie vissen !!!
en als ik eerlijk mag zijn ... ik vind de opbouw van de stenen en reef keramiek ook bijzonder ... echt gaaf !
Hoi JP
Het is geen reefkeramiek,maar gewoon levendsteen.
hier de foto's van de xantometapon
Schitterend, dan zal ik toch eens moeten langskomen, met een schepnetje.:D
gr.Roel
zeer mooie vissen:yes:
hoeveel vissen wou je er uiteindelijk in gaan doen?
zeer mooie vissen:yes:
hoeveel vissen wou je er uiteindelijk in gaan doen?
Ik schat zo rond de 20 stuks.
Hoi Jan,
Ziet er super uit. Met deze jongens kun je al veel kijkplezier hebben. Wat geef je ze allemaal te eten?
Groeten Thijs
Hoi Jan,
Ziet er super uit. Met deze jongens kun je al veel kijkplezier hebben. Wat geef je ze allemaal te eten?
Groeten Thijs
Hoi Thijs
Ze kunnen bij mij korstanemonen,gorgonen,oren,apehaar,leders,eten.
En als bijvoeding 4 soorten droogvoer(dupla,ocean nutrition)
En diepvries dutch mysis.
Ze kunnen bij mij korstanemonen,gorgonen,oren,apehaar,leders,eten.
Dat is nog eens ander voer :p
Super mooi project, hou ons op de hoogte als je wilt.
Groeten Thijs
Dat is nog eens ander voer :p
Super mooi project, hou ons op de hoogte als je wilt.
Groeten ThijsJan,hoe is het met de Bak?Het is wel erg stil.....
Pieter
Hoi Pieter
Bak draait redelijk,de zandhappers zijn van het zelfde geslacht,dus ze dulden elkaar niet.(door de bak jagen)
De keizers doen het goed,de semilarvatus heeft op het moment wat stip,maar eet goed.
En verder nog geen tijd gehad om op vissenjacht te gaan,maar komt goed;)
Hoi Pieter
Bak draait redelijk,de zandhappers zijn van het zelfde geslacht,dus ze dulden elkaar niet.(door de bak jagen)
De keizers doen het goed,de semilarvatus heeft op het moment wat stip,maar eet goed.
En verder nog geen tijd gehad om op vissenjacht te gaan,maar komt goed;)Da's mooi Jan,ga je nog ozon toepassen?
Pieter
Het is wel, de bedoeling Pieter,staat al gereed,alleen nog even de luchtdroger aansluiten.
Hoi Jan,
Nog wat nieuws te melden na bijna een maand? Misschien nieuwe aanwinsten? Een overzichtje? :D
Groeten Thijs
Hoi Jan,
Nog wat nieuws te melden na bijna een maand? Misschien nieuwe aanwinsten? Een overzichtje? :D
Groeten Thijs
Hoi thijs
Momenteel nog niks veranderd,nog geen tijd gehad voor nieuwe aanwinsten.
Foto's plaatsen lukt nog niet,sinds 2 weken een andere computer,ik heb gekozen voor een apple Imac 24 inch.
Werkt net ff anders als windows.
Kan momenteel nog geen foto's verkleinen.
Zodra het opgelost is,zal ik zeker weer foto's plaatsen.
We wachten het met smart af ;)
Wat is een dagboek zonder update's en foto's :D
Wat is een dagboek zonder update's en foto's :D
Thijs je heb helemaal gelijk.
Het visbestand is nogal gewijzigd,door agressie.
Vis bestand momenteel Holacanthus passer.
Chaetodon auriga,C.interruptus,C.collare.Heniochus acuminiatus.H.diphreutus.
Foto's volgen. :o
In ieder geval kijk ik er naar uit! :D
Thijs je heb helemaal gelijk.
Het visbestand is nogal gewijzigd,door agressie.
Vis bestand momenteel Holacanthus passer.
Chaetodon auriga,C.interruptus,C.collare.Heniochus acuminiatus.H.diphreutus.
Foto's volgen. :oBestand veranderd?jij de superdeskundige?Als er iemand is in de zeewaterwereld waar ik tegen op kijk(of keek,toen ik hierin nog een broekie was:D ) ben jij het wel ouwe leermeester:p
Pieter
Oke pieter!! :p
Het is ook een experimentele bak,om zo klein mogelijke vissen te nemen,
En dan zo snel mogelijk op te laten groeien,gaat een tijd goed.tot dat de C.auriga de pincetvis gaat belagen.dus deze heb ik verwijderd.
C.collare ben ik begonnen met 5 exemplaren,tot dat ze als een treintje door de bak gaan zwemmen.nu heb ik er nog 2 zwemmen.en eigenlijk moet ik er nog 1 uitvangen.
En de Holacanthus passer,is ook een baas in de bak.
De C.semilarvatus,is helaas aan de stip overleden.en waarschijnlijk de P.narvachus ook.
Verder groeien de overige vissen vrij snel.
Deze groeisnelheid zie ik in de meeste gecombineerde bakken niet.
Ik zie nog steeds dat bv.Doktervissen,keizers,in een gecombineerde bak erg groei achter blijven.
Helaas heb ik mijn visbestand moeten wijzigen,maar het gaat allemaal goed komen.
Hier eindelijk wat foto's
Mooi hoor, ziet er echt goed uit!
crystal-force
15-03-09, 09:26
heel mooi Jan :yes: :sjalom:
Hoi Jan,
Die C. rainfordi en C. ephippium hoe goed zijn die te verkrijgen en hoe houdbaar zijn deze?
Groeten Thijs
De koraalvlinders begin ik eerst met de makkelijkste,Chaetodon collare waarschijnlijk een kleine groep (+/- 5 dieren)
En als er aan te komen is Johnrandallia nigrirostris ook een kleine groep.
En een Forcipiger flavissimus.
Chaetodon rainfordi,C.xanthocephalus,C ephippium.
En aan keizers denk ik aan Euxiphipops narvarchus,E.xantometopon.
En waarschijnlijk een doktersvis,bv een Acanthurus leucosternon
SHARKATTACK
21-03-09, 17:09
die vissen zien er mooi uit man
Beste Jansch,
Ik heb net je complete dagboek doorgelezen,
en ik ben erg onder de indruk.
Grote klasse...:sjalom:
Kan je nog een beetje meer vertellen over de sump,
want ik heb gezien dat je een combinatie hebt
van eiwitafschuimer en biologisch filteren.
En dat vind ik zeer interessant, waarom doe je dat?
Mvg Alberto
Hoi Jan,
Die C. rainfordi en C. ephippium hoe goed zijn die te verkrijgen en hoe houdbaar zijn deze?
Groeten Thijs
Hoi Thijs deze zijn redelijk te verkrijgen,je moet ze eigenlijk zo klein mogelijk kopen,en dan zijn goed houdbaar,maar wel veel voeren,bv met kreefteneieren,en viseieren.
Beste Jansch,
Ik heb net je complete dagboek doorgelezen,
en ik ben erg onder de indruk.
Grote klasse...:sjalom:
Kan je nog een beetje meer vertellen over de sump,
want ik heb gezien dat je een combinatie hebt
van eiwitafschuimer en biologisch filteren.
En dat vind ik zeer interessant, waarom doe je dat?
Mvg Alberto
Mijn sump bestaat uit:een voorfilter,afschuimer,biologischfilter.en een zoetwater resoivoir.
Omdat dit alleen een vissenbak is.en het fosfaat,en het nitraat gehalte er eigenlijk niet om doet.
Maar ik mag absoluut geen ammoniak,en nitriet meten.
Daarom is er besloten om over een poreus filtermatriaal te filteren.
De bak zit momenteel niet meer dan 10 kilo levendsteen in.
Daarbij maak ik ook nog gebruik van 2x38watt UVc lampen,en ongeveer 20 mg/ozon per uur .
Bedankt tot zover.
Toch nog vragen...:confused:
Wordt er in dit poreuze filtermateriaal ammoniak omgezet
in nitriet dat vervolgens omgezet wordt in nitraat?
Moest je dit filtermateriaal dan nog enten met bacterial?
Bevat het afgeschuimde water genoeg afvalstoffen
om de bacteriecolonies in leven te houden?
Wat is de bedoeling van het zoetwaterreservoir?
Is dit osmosewater om verdampt water aan te vullen?
Mvg Alberto
Bedankt tot zover.
Toch nog vragen...:confused:
Wordt er in dit poreuze filtermateriaal ammoniak omgezet
in nitriet dat vervolgens omgezet wordt in nitraat?Klopt!
Moest je dit filtermateriaal dan nog enten met bacterial? Nee,het is gewoon geent met vers levendsteen.
Bevat het afgeschuimde water genoeg afvalstoffen.Ik neem aan van wel.
om de bacteriecolonies in leven te houden?Hebben niet veel afvalstoffen nodig.
Wat is de bedoeling van het zoetwaterreservoir? Klopt!
Is dit osmosewater om verdampt water aan te vullen?
Mvg Alberto
Er staat ook nog een kool/fosfaatfilter op!
Thanks, mooi uitgedacht allemaal...
Mvg Alberto
Hier nog wat foto's.kwaliteit van de foto's kan beter!!!
crystal-force
28-03-09, 22:51
nou .. ik vind ze niet verkeerd hoor :tu:
wat een mega mooie vissen , ze zien er ook allemaal even gezond uit :tu:
Jan,
Ik zie je bak te koop. Heel erg jammer, het is dat ik het geld niet heb anders had ik graag je bak overgenomen om mooie vissen te houden.
Groeten Thijs
Klopt Thijs,ik heb er niet echt de tijd voor,en om andere mensen ermee lastig te vallen,heb ik toch maar besloten om het te ruimen.
zeer spijtig :( stop je helemaal mat deze hobby ?
Nee ik stop nooit met deze hobby,ik blijf wel aktief,ik ga,waarschijnlijk wel door met een kleine bak.(100liter)
crystal-force
12-04-09, 10:59
jeetje ... zonde zeg ... en je bak ging net zo lekker ....
maar ik begrijp de rede ;)
Zonde inderdaad, maar soms moet je keuzes maken.
heb je een overzichtsfoto van je bak.
zoals ik het snel zag lijkt me jouw opbouw best interresant.
Hoi Kevin
Ik heb even gekeken,maar ik heb geen recente overzichtfoto.
heey Jansch ga je je bak anders inrichten omdat bepaalde zaken te koop staan?:)
Ik heb besloten,wegens tijdgebrek te stoppen helaas!!,gaat waarschijnlijk wel door met een klein bakje! 100 liter,maar dan zoetwater.
jammer man, dus geen zeebakje meer :(:o
jammer idd vond het een erg mooie bak weer eens wat anders dan koralen:)
crystal-force
27-04-09, 19:58
erg jammer idd .. hopelijk blijf je wel bij ons :o ;)
Tuurlijk gaat ik dit forum niet verlaten!!!!JP
Blijf wel aktief in de zeewaterwereld.maar niet thuis!!
crystal-force
27-04-09, 20:07
gelukkig :yes: ... was al bang :o .. maar fijn dat je bij ons blijft :tu:
divemaster
30-04-09, 18:22
Hoi Jan,
Bedankt voor het vissie, nu een tweetal weken verder en hij blijft braaf(redelijk).:p
Grtz & thx,
Kurt
Hoi Kurt
He leuk,om me vissie weer te zien,hopelijk gaat ie niet snoepen van de koralen!
Het blijft een beauty!
divemaster
30-04-09, 18:54
Hoi Jan,
Idd een beauty, hij nipt wel maar no problem er zit genoeg koraal in de bak :)
Grtz,
Kurt