Bekijk Volledige Versie : Opstartdagboek van Groenleer
Hallo Allemaal.
In dit topic kunnen jullie mijn opstart gaan volgen.
Ik zit boordevol met vragen en speel nu met het idee om een aangepast meubel met aquarium te bouwen en deels te laten maken. Ik zit echt nog in de orientatie fase en hoop dat jullie hoe dan ook het waarderen dat ik mijn dagboek hier probeer bij te houden.
Ik streef er naar om het zowel prijstechnisch gunstig te houden voor mij, als een gewenst resultaat te behalen. Dit houd voor mij in dat ik alles goed overweeg en wil documenteren voor ik van start ga. Dus geen overhaaste aankopen en naderhand switchen.
Gisteren ben ik samen met Crystal-Force (Zie ook Alweer een nieuw aanwinst ! (http://www.tropischzeeaquarium.nl/showpost.php?p=36333&postcount=1635) in zijn dagboek (http://www.tropischzeeaquarium.nl/showthread.php?t=2025)) en Harold79 bij Aquarium Coenen geweest. Daar heb ik met een van de medewerkers gesproken over de opstart van een zeeaquarium. Bij de vraag waarom ik voor een Rio 300 zou gaan, had hij meteen een goede tegenvraag op mijn antwoord.
Mijn vriendin en ik vinden een aquarium van 130cm eigenlijk te groot, maar 90 cm vind ik te klein. Deze medewerker gaf aan dat ik beter eerst kon kijken naar de techniek. De verlichting (T8) bijvoorbeeld is verkrijgbaar in 45, 60, 75, 90, 105, 120, 150 cm lampen. Boven een 120 cm bak kom je dus of ruimte tekort, of je houd ~15 cm over. Er vanuitgaande dat je geen custom kast bouwt.
Ik speel nu met de gedachte om een op maat gemaakte glasbak aanteschaffen. Of eventueel mijn ombouw aantepassen aan een Rio300 bak.
Bijgevoegd het plaatje dat ik in gedachten heb als ombouw voor een Rio300. Afmetingen zijn ongeveer en zal nog flink aan gesleuteld gaan worden.
http://www.tropischzeeaquarium.nl/attachment.php?attachmentid=14845&stc=1
Op dit moment zit ik met een voor mij belangrijke vraag.
Als ik een aquarium koop, of laat bouwen, met een hoogte van 62 cm (Rio300 maat) wat is dan de aanbevolen waterhoogte? 62cm hoog is natuurlijk niet logisch, want dat is tot aan de rand. Maar hoever blijf je nu onder de rand?
Voor de overloop zat ik te denken aan iets zoals omschreven op de volgende pagina: http://members.lycos.nl/brieneoord/aqua/overloop.html
Dit systeem lijkt mij ideaal, omdat er een gewone overloop is die te regelen valt, en een noodoverloop om water aftevoeren. Daarnaast wil ik een kleine aanpassing maken. Namelijk een extra aftap moment van de 'normale' overloop. Hiermee kan oud/vuil water afgetapt worden en afgevoerd. Terwijl nieuw water via de opvoerpomp in de sump naar het aquarium gevoerd kan worden.
Ik zou graag jullie meningen horen, graag gemotiveerd met een waarom, zodat ik mijn uiteindelijke beslissing hier goed op kan baseren!
crystal-force
19-08-08, 14:01
Qua verlichting moet je niet uitgaan van de maten van T8, maar van T5 of Hqi.
En dat is ook weer afhankelijk van of je voor steenkoralen wilt gaan of softleders !
Bij steenkoraal moet je vanuit gaan dat je minimaal 1 watt verlichting per liter hebt, en voor softkoralen van minimaal 0,5 watt of meer per liter !
De overloop kan je er gelijk in laten maken.
Er moet dan een gat geboord worden en glazen schotten met boven aan een kam erop.
Dit zou ik laten doen omdat glasboren toch risico's met zich mee brengt !
Ik zie je vanavond wel hier .. koffie staat klaar, bier staat koud :D
ben benieuwd als da ga af zijn zenne
Zow,
Gisteren op bezoek geweest bij Crystal-force.
Die heb me daar een paar bakken staan.... :jaloers:
Ingenieuze oplossing voor je zeewater van de zolder af te halen moet ik zeggen
Het volgende is een reminder voor mij zelf:
Stroming dient minimaal ~30x de inhoud van je bak te zijn.
Bij 300 liter is dat 30 x 300 = 3 x 3000 = 9000 liter stroming.
Verlichting uiterste minimum, 0,5 watt / liter als je softkoralen houd.
0,6 of 0,75 watt is aanbevolen.
Voor steenkoraal een minimum van 1 watt/liter aanbevolen.
Verlichting: Beter T5 dan T8. HQI is nog mooier als je een schitteringseffect wilt hebben in je aquarium (mooi voor showaquarium, maar kan ook de aandacht trekken in je huiskamer).
Je eiwitafschuimer heeft een minimale capaciteit van 2x je bakinhoud.
Bij voorkeur 2,5 of zelfs 3x. Niet vergeten dat het water in je leidingstelsel en je sump hier bij hoort!
Inrichting van je sump, het detrius vak makkelijk bereikbaar houden, niet te klein zodat je goed het vuil kunt afzuigen.
Je overloop kan ook detrius opvangen, dus ook deze regelmatig schoonzuigen.
Waterniveau, circa 5 cm onder de rand is netjes, dit is tevens de bovenkant van je overloop (waar de kammen beginnen).
Ik zit zelf te denken op een waterniveau van 53,5 cm. Dit zorgt er voor dat het water in de bak 6,5 cm onder de rand staat.
Mocht er iemand goede uitleg hebben over de overloop dan zou ik dat graag vernemen.
Ik heb namelijk momenteel mijn twijfels over de werking. Ik zal trachten vanavond het e.e.a. uit te tekenen, maar de eerste geplaatste link laat zien dat het water niveau in de overloop op het zelfde niveau zou staan als het aquarium zelf. Dit zou in houden dat het nut van een overloop weg is en kun je de afvoerpijp net zo goed op een willekeurige plaats door de bodem jagen. (Wel goed afdichten!) Tenzei je de afvoerpijp korter maakt dan het waterniveau in je aquarium.
Ondertussen zelf ff zoeken naar info over de overloop.
crystal-force
20-08-08, 10:06
Zow,
Gisteren op bezoek geweest bij Crystal-force.
Die heb me daar een paar bakken staan.... :jaloers:
Ingenieuze oplossing voor je zeewater van de zolder af te halen moet ik zeggen ;)
Het volgende is een reminder voor mij zelf:
Stroming dient minimaal ~30x de inhoud van je bak te zijn.
Bij 300 liter is dat 30 x 300 = 3 x 3000 = 9000 liter stroming.
Verlichting uiterste minimum, 0,5 watt / liter als je softkoralen houd.
0,6 of 0,75 watt is aanbevolen.
Voor steenkoraal een minimum van 1 watt/liter aanbevolen.
Verlichting: Beter T5 dan T8. HQI is nog mooier als je een schitteringseffect wilt hebben in je aquarium (mooi voor showaquarium, maar kan ook de aandacht trekken in je huiskamer).
Je eiwitafschuimer heeft een minimale capaciteit van 2x je bakinhoud.
Bij voorkeur 2,5 of zelfs 3x. Niet vergeten dat het water in je leidingstelsel en je sump hier bij hoort!
Inrichting van je sump, het detrius vak makkelijk bereikbaar houden, niet te klein zodat je goed het vuil kunt afzuigen.
Je overflowbox kan ook detrius opvangen, dus ook deze regelmatig schoonzuigen.
Waterniveau, circa 5 cm onder de rand is netjes, dit is tevens de bovenkant van je overflowbox (waar de kammen beginnen).
Ik zit zelf te denken op een waterniveau van 53,5 cm. Dit zorgt er voor dat het water in de bak 6,5 cm onder de rand staat.
Mocht er iemand goede uitleg hebben over de overflowbox dan zou ik dat graag vernemen.
Ik heb namelijk momenteel mijn twijfels over de werking. Ik zal trachten vanavond het e.e.a. uit te tekenen, maar de eerste geplaatste link laat zien dat het water niveau in de overflowbox op het zelfde niveau zou staan als het aquarium zelf. Dit zou in houden dat het nut van een overflowbox weg is en kun je de afvoerpijp net zo goed op een willekeurige plaats door de bodem jagen. (Wel goed afdichten!) Tenzei je de afvoerpijp korter maakt dan het waterniveau in je aquarium.
Ondertussen zelf ff zoeken naar info over de overflowbox.
Je hebt alles zeer goed onthouden.
Nog ιιn tip!
Ik zelf werk met een overflowbox omdat ik de bak 100 orgineel wilde houden zodat ie altijd nog om te dopen is naar zoet als het moet :)
Als je echt iets 100% fail proof wilt hebben zou ik er een overloop in laten bouwen (zie plaatje) ! stukken veiliger en effectiever door de grotere doorstroming die je net een overflowbox niet hebt !
Het detrius vak is een "eigenlijk niet officeel iets" Dat heb ik zelf bedacht om niet met een gafzak (http://www.aquarium-webshop.nl/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=109&Itemid=1) te moeten werken omdat die niet bepaald onderhouds vriendelijk zijn.
Je moet ze of iedere dag uitwassen, of nog beter , met de hoge druk schoonmaken.... zie je mij dat al om de paar dagen doen.... dont think so :p
Nu is het simpelweg dat het vuil in het detrius vak kan bezinken naar de bodem waar ik het simpel weg met een handpompje afzuig ;)
a-fin... dit ff ter aanvulling om het wat duidelijker te maken voor je ;)
(zag dat je in je tekst hierboven overflowbox gebruikte en je nu aangepast hebt naar overloop ;) .... kan je eigenlijk het schuingedrukte vergeten ;) )
Klopt helemaal. Jammer genoeg nog geen email bevestiging van nieuwe reacties.
Ik denk niet dat ik ooit naar zoetwater wil :D
Het is inderdaad een overloop, zoals ik verbeterd heb. Ik zoek nog info over de hoogte van de afvoerpijp en waar eigenlijk de gaatjes zouden moeten zitten.
Verder aan het orienteren op de verlichting...
Aanvullend berichtje voor de abonnements functie te testen.
crystal-force
20-08-08, 10:39
Klopt helemaal. Jammer genoeg nog geen email bevestiging van nieuwe reacties.
kijk anders even bij je instellingen > rechtsboven ....> Directe link - wijzig opties - berichten en notificaties ;)
crystal-force
20-08-08, 10:40
Aanvullend berichtje voor de abonnements functie te testen.
dat werkt alleen als iemand anders iets in je dagboek typt ;)
dat werkt alleen als iemand anders iets in je dagboek typt ;)
Die was niet zo zeer voor een bericht te ontvangen, maar om te zorgen dat het abonnement automatisch werd aangezet. Echter op jouw berichten ook geen notificatie gehad.
Heb nu alles maar aangezet onder notificaties (had nog een checkbox over)
crystal-force
20-08-08, 11:25
Die was niet zo zeer voor een bericht te ontvangen, maar om te zorgen dat het abonnement automatisch werd aangezet. Echter op jouw berichten ook geen notificatie gehad.
Heb nu alles maar aangezet onder notificaties (had nog een checkbox over)
vreemd :confused: , en anders als je ergens een abo op wilt hebben ff klikken op "onderwerp opties" en een abo erop zetten ;)
Dat is nou net het gekke. Er zijn wel abonnementen, maar ik krijg geen notificaties.
crystal-force
20-08-08, 11:34
Ik heb als je gegevens en instellingen gechecked, maar alles staat goed ... ?!?
stuur anders even een pb naar Jordy (http://www.tropischzeeaquarium.nl/member.php?find=lastposter&f=38), misschien dat hij er iets mee kan ! ;)
Zo terug van de vakantie in Egypte en natuurlijk helemaal dol van alle visjes in de Rode Zee.
Poestvissen op je handen en je benen. Gele doktors die je heel voorzichtig benaderen. Tof.
Voor de vakantie al een offerte aangevraagd bij een bedrijf om het frame voor mijn aquarium te laten lassen. Richtprijs was 2.000 euro. Vandaag via een ander (zwart) een prijs a 1.500 euro gekregen. Waarvan 1.100 euro voor staal (rvs, 40x40x3 mm). Is naar mijn mening erg prijzig. Want dat is alleen het frame. Komt natuurlijk nog een glasbak (aquarium) bij en hout om het meubel af te maken.
Het hout moet nog geschilderd worden aan de buitenkant.
Heb ik nog niet eens geld gerekend voor de techniek (eiwitafschuimer, opvoerpompen, verlichting etc.)
Wat ik wil gaat me tenminste 3.000 kosten. Een hobby mag geld kosten, maar dit vind ik te gortig. Immers er moet ook nog water, steen en vis in!
En ik eet graag meer dan alleen droog brood.
Nu maar even langs een aquariumzaak in Best om eens te kijken naar de mogelijkheden van custombuild of een kant en klaar aquarium. Inclusief techniek hoop ik voor een 2.000 toch klaar te kunnen zijn.
Misschien een idee om het onderstel zelf temaken.
Deze dan niet van rvs maar van hard hout.
Ik zelf heb nu ook zo een onder stel daar heeft een bak op gestaan van 200-85-70.
Heeft een aardige tijd gedraaid nu heb ik hem over genomen en zie nergens rotte pleken.
Of iets anders dat is aan getast.
Dit is meer tijd maar scheelt ook een hoop ik de kosten.
Ja het aqua kost veel geld maar het hoeft toch niet allemaal in een keer.
Misschien dat je tweede hands nog wat leuke techniek tegen komt.
Zo zal je ook weer wat kunnen besparen.
Groet Dominique Koning
Voor de vakantie al een offerte aangevraagd bij een bedrijf om het frame voor mijn aquarium te laten lassen. Richtprijs was 2.000 euro. Vandaag via een ander (zwart) een prijs a 1.500 euro gekregen. Waarvan 1.100 euro voor staal (rvs, 40x40x3 mm). Is naar mijn mening erg prijzig. Want dat is alleen het frame. Komt natuurlijk nog een glasbak (aquarium) bij en hout om het meubel af te maken.
En op langere termijn kan RVS 316 zelfs ook nog door zeewater worden aangetast,in zwembaden mogen ze het al niet meer gebruiken,omdat daar ook nog eens met chloor wordt gewerkt.dit vreet hele constructie's weg.
Tegenwoordig wordt alleen nog met staal gewerkt,dat gegalvaniseerd wordt,en daarna gepoedercoat.
Daarom lijkt mij hout,ook de goedkoopste,en ook wel een goeie oplosing.
crystal-force
18-09-08, 19:32
oftewel....op naar de Gamma, Praxis of Hornbach :D
De hornbach wil mij al niet meer. Laatst een heel schap aan meubelplaat leeg gekocht. Ging een kast bouwen.
Qua gewicht vertrouw ik het niet echt om zelf een onderstel van hout te maken.
Ik heb gisteren enige tijd gekeken naar de Aqua Medic Anthias 120 (http://www.aqua-medic.de/seawater/nl/9/anthias%20120/) en de Aqua Medic Percula 120 (http://www.aqua-medic.de/seawater/nl/9/percula%20120%20silver/). Wat gesproken met een medewerker en vonden eigenlijk beiden dat de Anthias geschikter is om tegen een muur te plaatsen dan de Percula. Dit omdat de Percula zijn filter systeem tegen de achterwand heeft zitten en de Anthias met een overloop en sump onder het aquarium werkt. Wat ik wel raar vind is dat men adviseerde om de schuimblokken in het filter toch te gebruiken.
Morgen met mijn vrouwtje eens kijken wat zij er van vind.
Misschien een hint voor je, want inderdaad die prijzen zijn niet normaal.
Bij de rifwachter heb ik een aquarium besteld met stalenframe. 130 x 50 x75. het aquarium zelf is 130 x 50 x60. Is misschien niet de maat die je zoek , maar de prijs zal je wel aanspreken. aquarium 330 euro en meubel ca 365. Dus voor 700 euro heb een leuke maat.
Alles compleet ben ik er 2600 euro kwijt. (nog zonder vis), maar met filter, sump, stromingspompen, 30 kg levend steen, zout. enz enz. valt aardig binnen je budget volgens mij.
peter
[QUOTE=groenleer]
Qua gewicht vertrouw ik het niet echt om zelf een onderstel van hout te maken.
QUOTE]
Een houten constructie,maak je natuurlijk niet van spaanplaat,meer van balken(bv.5x10cm),en dat kan zeker jou bak dragen zonder problemen.
Dit hebben we al regelmatig zo gemaakt!wel bakken tot 2000 liter.
Zelfs het aquarium is van hout te maken,met alleen een voorruit!
Dus ik zie zeker geen problemen met hout.
crystal-force
19-09-08, 21:39
Zelfs het aquarium is van hout te maken,met alleen een voorruit!
:eek: .... vertel !!! .... (wekt interesse bij mij :D , niet dat ik het zelf wil gaan maken, maar puur nieuwsgierigheid !) (mag in een ander topic ;) )
Hier even een linkje
http://www.aquariumhobby.nl/doehetzelf/houtenbak.html
In leerdam (Naar de Haaien) was/is een tentoonstelling,waar vrijwel alle grote bakken bestonden/bestaan uit hout.
Deze staan onder beheer van een aquariumvereniging "AV de Diskus"
crystal-force
19-09-08, 22:14
hahaha.... echt lache.... zou het bijna willen proberen.... misschien ooit eens als ik me verveel .. een kleintje om het te proberen :p .....thnx 4 the info Jan ;)
Zelfbouw van betonplex is leuk, maar niet praktisch in mijn geval.
De bak bij de zaak in Best (de Anthias 120) kost deze maand (september) 1.999 euro. Stukje goedkoper als losse onderdelen bij de Rifwachter.
Wij hebben in mei 2007 ons aquarium in Best aangaschaft en waren toen 1515,= kwijt voor onderstaand rijtje;
Stalen onderstel (onbehandeld)
Aquarium 160x60x60
Sump 100x40x35
Aquatic nature osmose apparaat
zoutweger van JBL
Verwarming 300 watt van Jδger
OR 3500 opvoerpomp
Tunze turbelle stream 6000
Tunze 9010 afschuimer
Misschien heb je hier wat aan.
Verlichting hebben we ergens anders gekocht.
gr.Roel
Het Anthias 120 aquarium bestaat uit:
Aquarium, afmetingen: 136 x 68 x 70 cm., gelijmd met zwarte aquariumsilicone.
Meubel, waarvan het dragende deel is uitgevoerd uit edelmetaal.
Onderkastfiltersysteem Blue Reef 1000 met motorisch aangedreven eiwitafschuimer Blue 3000
Circulatie pomp Ocean Runner OR 3500.
Verlichting: Ocean Light 2 x 150 Watt aqualine 10000 lampen incl. staaldraadophanging.
Optioneel: T5 lampen incl. afdekking: 4 x 54 Watt (3 x Ocean White 10000K, 1 x Ocean Blue actinic)
In 3 uitvoeringen verkrijgbaar: zwart, beuken en zilver
brutovolume ca. 430 liter.
Conform opgave van de winkel zou er naast 2x 150watt HQI ook 2x54 watt T5 bij zitten.
Dit voor slechts 1.999,--. De normale prijs is 2.395,--.
Extra benodigdheden die ik nodig zou hebben zijn:
Stromingspompen (v.a. 35,-- )
Testsetje ( v.a. 14,95 per te meten waarde of 119 voor een complete set)
Osmose apparaat ( 99,-- of een JBL α 199,-- ) (JP, welk merk had jij? Die lag bij hun voor 99 eurie volgens mij)
Verwarmingselement 300 watt ( +/- 70,-- )
Roelsil, dat is in elk geval een stukje goedkoper dan het bovenstaande kant-en-klaar aquarium.
Mijn afwegingen waarom voor een kant-en-klaar systeem te gaan:
alles zou op elkaar afgestemd moeten zijn
proven concept
Passende kast met voldoende draagvermogen
inclusief benodigde techniek
Waarom een zelf-bouw:
Beter op de wensen af te stemmen
Roelsil, hadden jullie echt een kaal stalen frame, of was er wel iets van een meubel van gemaakt?
Als ik namelijk een frame en aquarium los aanschaf met alle techniek, dan moet ik nog steeds geld spenderen om het frame dicht te maken. Ons aquarium komt pontificaal in de woonkamer te staan (uit de zon). Het is dan ook erg belangrijk dat het er goed uit ziet. Bij zelf maken van de bekasting zal ik dan, denk ik, toch weer snel in de buurt komen van de 2000 euro. Immers je hebt meubelplaten nodig, scharnieren, deurknoppen. Eventueel verf om het geheel in kleur te brengen.
Zijn er mensen die nog goede kant-en-klaar aquariums voor zeewater weten? Ik ben zelf een beetje, en mijn vriendin helemaal, huiverig voor een lekage met bijvoorbeeld een overflow box zoals JP heeft toegepast. Ondanks dat dit bij hem al tijden goed draait.
Ik vind het best een nette prijs die je moet betalen.
Het was inderdaad een kaal frame. Om de omkasting af te werken was ik nog net geen 250,= kwijt aan hout, verf en tegelstrips waarmee ik de omlijsting van de kast heb gemaakt.
http://www.tropischzeeaquarium.nl/showthread.php?t=2258&page=1 Hier kun je zien hoe het eea eruit ziet.
gr.Roel
Het ziet er goed uit, heb even vlug alle 39 pagina's bekeken voor foto's.
Mijn vriendin zou graag namelijk bij een aquarium van 120 cm blijven. Het grote probleem van de 136 cm Anthias is namelijk dat het ook meteen 60 cm diep is, waardoor het erg kolossaal over komt.
Zelf dacht ik voorheen toch al aan 120x50x60.
b*d*h is dat.
Brutale vraag voor jullie Roelsil, zou ik misschien een keer mogen komen kijken naar jullie aquarium? Eventueel samen met JP, gezien zijn vriendin toch niks om aquariums geeft.
Ik zou het namelijk leuk vinden om mensen te ontmoeten die ook een zoutwateraquarium hebben.
Ik moet trouwens toegeven dat jullie onderkast er goed uit ziet, en de lege bak zag er ook goed stevig uit.
crystal-force
20-09-08, 19:35
ik vind het prima, laat maar horen wanneer ! .... bij voorkeur ergens doordeweeks savonds (ivm met mijn werktijden ;))
Ik kan ook elke doordeweekse avond. Met uitzondering van a.s. dinsdag, dan ben ik voor verplichtingen in heerlen, Limburg.
Brutale vraag voor jullie Roelsil, zou ik misschien een keer mogen komen kijken naar jullie aquarium? Eventueel samen met JP
Je bent van harte welkom. Kom dan maar op Dinsdag avond :D en laat JP aljeblieft thuis:p (geintje)
Kom samen maar eens langs, ik stuur je m'n tel nr via pb. Ik hoor het wel.
gr.Roel
crystal-force
20-09-08, 22:38
nou jaaaaaaaa :eek: ..... zal dinsdagavond 's ff stennus komen schoppen bij jou :p :fun:
ps.voorkeur voor een tijd :D