PDA

Bekijk Volledige Versie : My little tankie

Peter 2 meter
01-09-08, 06:37
Na de bak van 2 meter te hebben opgeruimd ben ik verder gegaan met een bakje van 80 * 40 * 40 cm.
Het bakje draait nu ongeveer 6 weken.
Wat steen , enkele koralen en enkele vissen zijn uit de verkochte bak mee verhuisd naar het kleine bakje.
De techniek bestaat momenteel uit een tunze nano afschuimertje , een korallia 3 stromingspompje , een aquabee 2000 opvoerpompje en een Breßlein Aquastar III 1x 150 Watt HQI + 2x 24 Watt T5 lamp.
De vissen die er momenteel inzitten zijn 2 occelarissen , 2 stigmatura,s , 3 blauwoogjes en een Cryptocentyrus cinctus met een pistoolgarnaal.
Verder zitten er 11 strombusslakken , 2 zeehazen en een zandzevende zeester in en nog een pepermunt garnaal in.
Nu dan enkele foto,s

Groeten , Peter

crystal-force
01-09-08, 11:01
is zeker een leuk bakje geworden peter... jammer van je 2 meter

ps. ... 11 strombusslakken :eek: :D

Remy
01-09-08, 17:15
Jammer van die prachtbak van 2 meter. Ik hoorde al zoiets via Theo. Zo te zien kan je gelukkig niet helemaal afscheid nemen van het zeewater gebeuren :tu: . Jou voormalig heremietkreeftjes doen het nog steeds erg goed. Ik ben nog niet van plan om ze weg te doen dus als je zin hebt om ze nog eens te komen bewonderen ben je van harte welkom!Groetjes Remy

Peter 2 meter
01-09-08, 19:34
Hoi Remy , voorlopig blijft het even bij dit kleine bakje.
Ik ben momenteel erg druk met m,n werk en het familie leven.
Ik moet eigenlijk wel een keer bij je komen kijken.
Als je me je nummer pb,t dan spreken we een keer wat af.
JP, de slakken komen nog uit de grote bak vandaar dat het er zoveel zijn.

Groeten , Peter

Nico
02-09-08, 00:54
Als ik nu niet naar de pompen kijk, lijkt de bak veel groter dan hij is!

Prachtig!

Peter 2 meter
02-09-08, 08:02
Dank je voor compliment Nico .
Het is leuk om dit te horen.
Een kennis van me welke zelf ook een zeeaquarium heeft zei dit ook al toen hij het bakkie zag.
Voor mij is het een bevestiging dat ik het aquariumpje goed heb ingericht.

Groeten , Peter

Peter 2 meter
06-09-08, 11:24
Weer een paar foto,s gemaakt.
Ik ga binnenkort op zoek naar een lipvisje of misschien wel een koppeltje.
Momenteel doe ik de volgende toevoegingen op dinsdag 15ml bactoplan , op woensdag 28ml amtra clean , op vrijdag 3,5ml jood en dagelijks 2 druppels spongepower + 1,2 ml amino,s.
Wekelijks wissel ik 35 liter op +/- 140 liter zeewater.
Daar komen de foto,s die ik weer heb gemaakt.

Groeten , Peter

Peter 2 meter
23-09-08, 17:00
Het aquariumpje draait redelijk goed , alleen wat last van bryopsis algjes.
Ik heb er in de tussen tijd 2 zesstreeplipvisjes in gedaan , daar zie ik er helaas nog maar 1 van zwemmen.
Ik heb wel gelezen dat er meerdere mensen zijn die er twee houden , helaas is dit bij mij niet goed gegaan.
Ook een kleine konijnvis , welke ik tegen de bryopsis had gekocht heeft het niet overleefd.
Gisteren bij Theo een argi dwergkeizer aangeschaft , deze heeft het volgens mij wel naar zijn zin.
Tevens een opvraag bij Theo gedaan wat een bakje van 75*75*40 moet kosten.
Dus als het een beetje meezit komt er een bakje wat net iets groter is.
Daar ik het nano schuimertje wat ik nu gebruik wat magertjes vind , heb ik een turboflotor 1000 blue besteld.
Nu enkele foto,tjes.

Groeten , Peter

Peter 2 meter
27-09-08, 14:29
Aangezien ik de prijsopgave van het bakje wat ik opgevraagd had een nette prijs vind gaat er alweer een nieuw bakje komen van 75*75*40 waterhoogte.
De hoogte is bewust op 40cm gehouden omdat ik merk dat de koralen het wel fijn vinden om meer van het licht te profiteren , ze kleuren beter als in de grote bak die ik eerst had.
Ik moest vandaag de kleur van het meubel gaan bepalen , en kon het niet laten om weer wat mee te nemen.
Vandaag nog een kleine argi van ongeveer 3cm en een blauwe doopvont gekocht.

Groeten , Peter

Lionfish
28-09-08, 20:41
dat is een leuke bakmaat zeg! ben erg benieuwd!

Peter 2 meter
09-10-08, 15:16
Vanmiddag gaat het gebeuren het nieuwe bakje komt vandaag , ik heb inmiddels ook een turboflotor blue 1000 aangeschaft.
Ik zal vanavond wat foto,s plaatsen.

Groeten , Peter

Rieskexxx
09-10-08, 17:33
Leuke maten (75x75) Peter.
Heb zelf (90 x 90).
Ben benieuwd hoe je het gaat aanpakken met de stromingspompen.
Ik vind dit erg lastig met een vierkante bak.
Heb nu 3 x tunze 6100. 2 ervan als hoofdstroming en een als rifspoeling die ik 's avonds / 's nachts een half uurtje aanzet.
De 2 hoofdstromingspompen staan minimaal aan (volgens mij is dit 2 x 5000 l/h).
Als ik ze harder zet ontstaat er te veel stroming.
Heb de pompen al in diverse hoeken en plaatsen geprobeerd. Zelfs tegenover elkaar maar dat was geen oplossing omdat je dan in het midden een grote kolk krijgt.
Hoe wil jij dit gaan aanpakken?
Heb je (of iemand ander ook natuurlijk) hier nog tips over voor mij.

Peter 2 meter
09-10-08, 21:52
Ik heb al eerder een bijna vierkante bak gehad , ik had toen 2 pompen in beide hoeken aan dezelde kant van het aquarium en 1 pomp in het midden aan de tegenover gestelde kant.
Dat werkte toen het beste.
De nieuwe bak laat nog even op zich wachten , de overloop was niet zo als ik hem wilde hebben.

Groeten , Peter

kaello
10-10-08, 12:55
ik ken iemand met een aqua van 140 x 140 en 70 hoogte. Hij werkt met 1 pomp. Het is dan wel een vortech.

Peter 2 meter
10-10-08, 15:22
Met een goede zware opvoerpomp zou het ook moeten lukken b.v een red dragon.

Groeten , Peter

Peter 2 meter
13-10-08, 22:31
Ik heb net een Sicce multi 4000 besteld als opvoerpomp voor het nieuwe bakje.
Op mijn oude grote bak had ik een Sicce multi 5800 , deze beviel mij goed en niet te vergeten de prijs van deze pompen zijn zeer aantrekkelijk en ze zijn ook nog eens lekker stil ook.
Ik zit er ook zeker over te denken om weer een Vortech stromingspomp te gaan gebruiken deze geven een mooie brede stroming , het zal dan de mp20 worden.
De mp 20 zal zwaar genoeg zijn voor het nieuwe bakje.
Tunze zijn ook goede pompen , maar ik heb het idee dat de kwaliteit daarvan achteruit gaat evenals de service.
Al van diverse mensen gehoord dat ze een tunze pomp kapot hadden binnen een paar weken en geen nieuwe kregen , maar drie maanden op een reparatie moesten wachten.

Groeten , Peter

Peter 2 meter
18-10-08, 18:06
Ik heb eens zitten kijken voor dingen om stroming in het nieuwe bakkie te krijgen.
Ik denk dat ik daarom ook een scwd op de opvoerpomp ga zetten.
Ik kwam tijdens het speuren ook nog een site tegen waar op stond hoe je een scwd kan aanpassen om meer stroming te krijgen.
Ik ga dit waarschijnlijk niet uitvoeren , maar hou hem gewoon orgineel.
Het is nog even wachten tot het nieuwe bakje er is , ik heb daarom nog een paar foto,s van het andere bakje gemaakt onder de blauwe verlichting.
Het altijd wel leuk om te zien hoe de fluoriserende kleuren er dan uitspringen.
Hier een paar foto,s dan.

Groeten , Peter

Spenc3r
18-10-08, 21:02
Wat een supermooie foto's zeg

Peter 2 meter
18-10-08, 23:47
Dank je voor het compliment onder het blauwe licht komen de fluo kleuren pas echt tevoorschijn.
Ik moet zeggen dat de koralen in dit bakje het echt goed doen ze groeien echt hard.
Ik heb er nu ook echt wel een oversized kalkreactor op staan , volgens de fabrikant tot 4000 ltr en het bakje is hooguit 130 ltr.
Ik had laatst een Kh van 22 in het bakje zelf , een beetje te hoog :) .
ik heb hem toen toch maar een heel eind bijgesteld.

Groeten , Peter

Remy
18-10-08, 23:54
Leuke foto`s Peter!

Is er al nieuws over jou nieuwe bak?

Peter 2 meter
19-10-08, 00:24
Hoi remy ,
Ik moet zeggen dat ik best wel onder de de indruk was van jouw bak.
Hij is nog wel een beetje leeg qua koralen , maar dat komt vanzelf wel.
Ik hoop en anderen met mij dat de bak er volgende week is.
Ik ga je vast nog wel eens zien , er staatt nog een stekkie voor je klaar.

groeten , Peter

Remy
19-10-08, 23:12
Ha Peter,

Dinsdag of woensdagavond kan ik wel even langs komen. Ik weet niet hoe jij zit met werk deze week.

Alleen de witborst heeft nog wat stipjes de rest is er vanaf, Thank God!!
Ik zal mijn dagboek hier ook weer eens gaan updaten ;)

Gr. Remy

Peter 2 meter
19-10-08, 23:17
Dinsdagavond komt mij het beste uit.

Groeten , Peter

Remy
19-10-08, 23:25
Komt jou uur of 20.00 uit?

Wil jij je adres nog even PB-en ik heb alleen je telefoon nr.

Peter 2 meter
25-10-08, 14:17
Het nieuwe bakje is eindelijk binnen , dus kunnen we weer beginnen met leidingen aanleggen en het meubel aanpassen.
Ik heb de bodemplaat van het meubel uitgezaagd dit scheelt weer 13 cm in de hoogte qua ruimte in het meubeltje.
Dan wil ik boven in het meubel nog een plank maken waar de elektra geplaatst kan worden.
Ik heb net de overloop pijpen gelijmd en moet dan maandag of anders dinsdag wat pvc erbij gaan halen , ik gebruik druk pvc voor alle delen.
Ik zit ook nog te wachten op de opvoerpomp welke ik via het net besteld heb.
Ik had ook nog een sqwd besteld in duitsland , maar deze werden niet meer geleverd.
Daarvoor heb ik nu een ander adres.
Tot slot wat foto,s van de bak en het oude bakje en de cementkuip met 2e hands levend steen wat ik al gekocht had.

Groeten , Peter

Remy
27-10-08, 10:02
Succes met de nieuwe bak en bedankt nog voor het stekje!

Gr. Remy

MaD4FiSh
03-11-08, 16:40
wat doe je met het oude bakje ?

Peter 2 meter
07-11-08, 16:53
Het nieuwe bakje is geinstalleerd , er moeten nog wel wat dingen gedaan worden.
Het elektra gedeelte moet nog in het kastje verwerkt worden en de hqi moet nog een paar cm omgehangen worden.
Maar het staat al wel te draaien , er moet ook nog een sump op maat gemaakt worden.
De reden voor een andere sump is dat het nu wel past , maar het houd niet over.
De opvoerpomp die ik besteld had was er niet , ik heb inplaats daarvan een pomp van 5800 tr/h gehad
Deze bleek veel te zwaar te zijn.
Nu toch maar weer het kleine opvoerpomje gebruikt wat ik al had , een aquabee 2000.
Vooralsnog lijkt het of de verhuizing geen nadelige gevolgen heeft gehad.
Ik heb alvast een paar foto,s van het bakkie.

Groeten , Peter

Peter 2 meter
07-11-08, 17:00
Het oude bakje is te koop Mad4FISh.
Als er iemand intresse in heeft kan hij me een pb,tje sturen.

Groeten , Peter

harold79
07-11-08, 17:08
erg mooi bakkie Peter!De blauwe buttons zijn onwijs mooi.Ga trouwens de buttons in zn algemeen steeds mooier vinden!Er is zo veel verschillende kleuren in te vinden.....en ik heb er nog geen 1 in mijn bak staan:rolleyes:

Peter 2 meter
07-11-08, 17:55
Inderdaad zijn er hele mooie buttons Harold , alleen kan het een beperking op je vissenbestand zijn om deze dieren te houden.
Een pincetvis kan je er dan bijvoorbeeld beter niet bij houden.

Groeten , Peter

harold79
07-11-08, 18:10
klopt,de enige beperking die ik had,heeft zich al gemeld bij de vissenhemelpoort:D
Dus binnenkort maar eens ergens een leuk stekje buttons vandaan scharrelen:p

jakela
07-11-08, 19:54
Harold,

Ik ga eens een steentje tegen mijn roze buttons leggen, die gaan als een speer ! Ik geef wel een seintje.

Grtz Jack

Peter 2 meter
12-11-08, 00:04
Het is hier wel weer even balen ik dacht dat mijn overloop de opvoerpomp niet aankon , nu blijkt dat dit wel het geval is .
Maar de sump is te klein .
Ik had mijn kleine sumpie vazn mijn vorige bakkie gebruikt , maar bij het overloopsysteem wat ik nu gebruik heb ik toch wel wat meer capaciteit in de sump nodig.
Het wordt dus een nieuwe sump.

Groeten , Peter
http://www.marineaquarium.nl/smf/Themes/babylon/images/icons/modify_inline.gif

crystal-force
12-11-08, 09:48
vreemd ...trekt ie de sump dan leeg ? ... ik zou zeggen dat het dan niets uit zou moeten maken ? ... als ie het kan verwerken via de overloop blijft de sump van zelf op de juiste waterniveau toch ?

ps. vergeet me niet te bellen als je die blauwe buttons gaat stekken he ;) :D

Peter 2 meter
13-11-08, 01:16
Hoi J.P
Wat je zegt klopt in theorie wel , maar ik heb nu een ander overloopsysteem met 2 afvoeren.
1 daarvan wordt gebruikt en de andere is voor nood .
In deze toestand moet boven de gebruikte afvoer een waterkolom van minstens 15 cm staan , die 15cm en het gedeelte wat er terugloopt via de opvoer is teveel.
Welke blauwe buttons ? :D

Groeten , Peter

crystal-force
13-11-08, 09:18
zie rood......

Hoi J.P
Wat je zegt klopt in theorie wel , maar ik heb nu een ander overloopsysteem met 2 afvoeren.
1 daarvan wordt gebruikt en de andere is voor nood .
In deze toestand moet boven de gebruikte afvoer een waterkolom van minstens 15 cm staan , die 15cm en het gedeelte wat er terugloopt via de opvoer is teveel.

aaaahh.. ikke begrijpe :D

Welke blauwe buttons ? :D

DEZE :hyper: :D :D :D :yes:
v
v
v
v
v

Peter 2 meter
30-11-08, 18:42
Het bakje draait redelijk goed , de ballingmethode bevalt me wel en is goed te doen met zo.n klein bakkie.
Ik heb inmiddels wat stekjes gekocht van buttons en een paar acro,s 1 van de acro,s is afgestorven de andere doet het prima.
Na de verhuizing waren er ook een paar wat van kleur verschoten , maar ik zie de kleur nu weer terug komen.
Ik had ook nog een klein doktertje en 2 geelvin lipvissen gekocht , het doktertje was vrij snel na 2 dagen overleden en 1 van de lipvissen is ook heen gegaan.
De andere lipvis doet het prima.
Gisteren heb ik er ook weer een paar garnalen en 2 zeemuizen in gedaan.
Het wordt ook wel weer tijd voor wat foto,s.
Nou hier zijn ze dan.

Groeten , Peter

Peter 2 meter
30-11-08, 18:43
En nog een paar.

Remy
01-12-08, 10:20
Het ziet er alweer goed uit Peter!

crystal-force
01-12-08, 10:58
idd ... ziet er prachtig uit ! :tu:
alleen die blauwe buttons beginnen nu wel een plaag te worden vind je niet :rolleyes: :D

Peter 2 meter
01-03-09, 18:42
Dat weer een behoorlijk poosje geleden dat ik wat getikt heb in mijn dagboek.
JP, ik mocht willen dat de blauwe buttons een plaag worden.
Met het bakje heb ik niet zo veel problemen zoals het nu draait.
Ik ben in de tussen tijd wel enkele vissen verloren die ik er nieuw in gezet had en na een paar dagen niet meer te zien waren.
Er zitten nu 15 vissen in en daar wilde ik het bij laten.
Zoals het nu gaat , gaat het goed.
De balling methode bevalt me erg goed met dit bakje , de waterwaarden blijven nu lekker stabiel.
Verder heb ik mijn Aquamedic turboflotor 1000 blue vervangen door een Bubble Magus 100+.
Dit is voor mij een goede afschuimer , waar ik tevreden mee ben.
Toch ook weer een paar foto,s van het bakje voor in het dagboek gemaakt dat is wel zo leuk.

Groeten , Peter

max2
01-03-09, 18:46
Hey

De bak ziet er egt super uit zeg mooi opbouw met het koraal zo>
gr max

MaD4FiSh
01-03-09, 18:57
Peter!

Mooie nieuwe bak!

Bevalt een vierkante bak beter dan een rechthoekige?

Was je oude bak nog te koop?

Gr, Elmar

Peter 2 meter
01-03-09, 19:16
Dank jullie voor de complimenten , het kleiner bakje is al een tijdje geleden verkocht.
Het vierkante bevalt me meer omdat er nu ook meer diepte in zit.

Groeten , Peter

crystal-force
01-03-09, 19:29
eerlijk is eerlijk .. tis een prachtbak Peter :tu:

Peter 2 meter
05-03-09, 13:42
Zoals ik al eerder vermelde was ik in de tussentijd een paar vissen verloren.
Nu was ik vandaag mijn Anampses meleagrides kwijt , dus even de overloop checken.
Ik had daarvoor ook al een lipvisje in de overloop , en had daar dus een plaatje op gemaakt.
Op de een of andere manier had de Anampses meleagrides toch gebruik weten te maken van een opening.
Tot mijn verbazing zag ik nu ook een kleine picasso zwemmen die ik al een paar weken kwijt was.
Toen de vorige keer de andere lipvis in de overloop zat heb ik hem niet gezien.
Het is ook wel een klein exemplaar , maar toch.
Ik ben wel blij dat ik hem nu gevonden heb :) , en dat hij nog leeft.

Groeten , Peter

crystal-force
05-03-09, 18:59
lijkt wel een trend te worden :p ... vissen die op vakantie zijn, en na enkele weken terug komen :haha:

Peter 2 meter
05-03-09, 21:03
Ja erg he , en hij had geen eens snipperdagen aangevraagd.
Ik denk dat ik het maar op zijn salarias in ga houden.

Groeten , Peter

max2
09-06-09, 13:06
Hey

Hoe bevalt die bubble magnus 100+?
Hoor graag.
gr max

Peter 2 meter
15-06-09, 14:39
De bubblemagus bevalt mij nog steeds goed , een beetje laat antwoord.
Het bakje doet het nog steeds lekker , zelfs na een kh daling van 9 naar 3 .
De oorzaak van de daling van de kh was een verstopt slangetje van het doseerpompje.
De kh is inmiddels weer omhoog getrokken .
Ik heb voor mijn vakantie 2 ventilatortjes gemonteerd welke ik zelf inelkaar gezet heb en met een pt-100 van conrad aangestuurd wordt.
De temperatuur van het bakje schommelt tussen de 24,5 en 25,5 graden momenteel.
Ik zit erover te denken om toch weer wat groter te gaan , omdat ik toch graag dokters in de bak wil hebben.
De waterwaarden zijn 12-06-09 het laatst gemeten en zijn kh-8,45 ; mg-1395 ; ca-605 (beetje hoog) ; po4-0,0 ; no3-0,0 ; iodine 0,03 en ammonia-0,0
Hier weer enkele foto,s.

Groeten , Peter

crystal-force
15-06-09, 18:34
hahaha... het zeewater kruipt waar het niet gaan kan ... ook ik ga binnen kort 2 meter :yes:

Bjorn95
15-06-09, 19:07
wat een fantastisch visje op de 3de foto!

Peter 2 meter
16-06-09, 17:02
Het visje op de 3e foto is een escenius stigmatura een heel leuk en makkelijk houdbaar visje.
Ik ben vandaag bij een bekende aquariumzaak in rotterdam geweest omdat m,n koralenlijm op was , ik kwam daar een paar lipvisjes tegen die graag wilde hebben.
Het mannetje van deze soort heb ik al een tijdje en wilde er eigenlijk een vrouwtje bij , maar deze kom je niet zo vaak tegen.
Bij toeval hadden ze er een paar en heb ik er 2 gekocht.
Hier een foto van het mannetje en een foto van de 2 vrouwtjes , wat zal het mannetje gelukkig zijn :D .

Groeten , Peter

Peter 2 meter
27-06-09, 15:40
Gisteren 110 liter water ververst , ik doe geen regelmatige verversing per week meer.
Ik probeer nu 1 keer per maand een grote verversing te doen , na de verversing heb ik gelijk bioclean van prodibio toegevoegd.
Mijn blauwe buttons werden in gevaar gebracht door overgroeing van de australiensis , ik heb deze verwijderd en onderin de bak geplaatst.
Ik heb eergister ook mijn waterfilter omgewisseld in neerglabeek , wat een geweldige zaak is het daar toch.
Ik was er een tijd niet geweest en er was veel veranderd daar , de showbak die daar staat is overweldigend.
Ik heb momenteel wat last van algjes en een klein beetje rode flap , ik hoop dat de vervuiling van het waterfilter daar mee te maken heeft gehad en dat het weer langzaam minder gaat worden.
Een grotere bak wat ik wel zou willen zit er nog niet in.
Ook weer een paar plaatjes geschoten , blijft altijd leuk natuurlijk.

Groeten , Peter

crystal-force
27-06-09, 15:48
ik heb zelf ook het idee dat een grotere waterwissel meer effect heeft dan alleen maar kleine waterwissels in kortere periodes !

mooie foto's wederom :tu:

totaalplaatje ?

en ik had iets vernomen dat je toch weer wat groter wilde ?
word dat weer een 2 meter ?

Peter 2 meter
27-06-09, 16:09
Hoi JP,
Indien ik groter zou gaan zou het rond de 500 liter gaan worden .
Wat de waterwissels betreft ieder doet het op zijn eigen manier , er zijn ook mensen die helemaal geen water wisselen.
Maar als je minder of helemaal niet wisseld moet je natuurlijk wel zorgen dat er voldoende voeding in je water blijft om je koralen het naar de zin te maken.
Ik zag dat je een andere bak hebt gekocht van 720 liter daar kan je wel wat moois mee.

Groeten , Peter

crystal-force
27-06-09, 16:11
tja... was toen met jou 2 meter bak al helemaal hotelde botel ... maar had toen niet het idee dat het voor mij haalbaar zou zijn ... maar ach .. eens moet je de sprong wagen :D

Nico
27-06-09, 18:01
Prachtige en gezonde dieren! :)

Heb je misschien nog een overzichtfoto?

Peter 2 meter
29-06-09, 15:15
Okee dan hier 2 overzichtjes , let niet op de steksteentjes op de bodem.

Groeten , Peter

crystal-force
29-06-09, 15:21
netjes hoor :sjalom: .... maar ik zie weinig vis ? ... bewuste keuze ???

roelsil
29-06-09, 16:20
Dat is een prachtig aquarium. Ik kan niet anders zeggen.:goed:

Bjorn95
29-06-09, 16:43
netjes hoor :sjalom: .... maar ik zie weinig vis ? ... bewuste keuze ???

dat valt volgens mij wel mee .....ik tel er minstens 7

alberto
29-06-09, 18:46
Mooi bakje...
Die temperatuurvoeler van de UT100,
heb je die gewoon in het water hangen?
Bij mij was hij na 1 dag al kapot...:(

Peter 2 meter
29-06-09, 23:31
Er zitten 5 lipvissen , 2 annemoonvissen , 1 blauwoogje , 1 blennie en 1 zandhappertje in het bakje.
De Ut100 werkt bij mij perfect ik heb de tempvoeler onder water in de overloop liggen.
Voor de rest ben ik wel redelijk tevreden met het bakje.
Ik heb nog maar weinig aquarianen ontmoet de helemaal tevreden zijn , het kan altijd beter.

Groeten , Peter

crystal-force
30-06-09, 07:41
hahaha... klopt ... wellicht zijn we gewoon te kritisch met deze hobby :D

ach,.... stel dat je bak klaar zou zijn, helemaal zoals ie moet zijn ... gewoon perfect ..wat dan ?? .... heb je niets meer te hobbyen :p

Peter 2 meter
05-07-09, 09:58
Nu even een wat mindere mededeling , ik heb al een paar jaar twee goniopora's.
Deze koralen deden het heel goed bij mij , maar nu staan de tentakels sinds ongeveer 6 weken niet meer uit.
De oorzaak is mij niet bekend , misschien dat het warme weer hier ook parten in speelt.
De temperatuur loopt nu overdag toch op naar 27,5 graden , dat zou eigenlijk nog geen probleem mogen zijn.
Er komen momenteel ook weer wat algjes in de bak waaronder de veertjesalg , daar wordt ik niet vrolijk van.
Ik heb dit in het verleden ook gehad en het op den duur wel weer weg gekregen.
Ik heb er wel 2 computerventilatortjes op staan of dit op den duur genoeg is moet ik nog afwachten.

Groeten , Peter

crystal-force
05-07-09, 11:26
Balen hoor :( ... hopen dat ze weer opkomen .....

tja... ik hoor momenteel dat iedereen warmte problemen heeft ...ik heb boven de bakken een tower ventilator gelegd om het hard genoeg te kunnen koelen, want mijn ingebouwde pc ventilatortjes trekken het ook niet :o

harold79
15-08-09, 14:24
Waarom gaan er zoveel vissen uit dit bakkie weg Peter?

Peter 2 meter
15-08-09, 16:47
Hoi Harold , ik wilde eigenlijk weer een groter aquarium.
Maar na veel wikken en wegen toch besloten mijn huidige bakkie te houden.
De vissen die ik weg heb gedaan passen op den duur niet meer in zo,n klein aquarium.
Dat is de reden dat ik ze weg doe , ik vind het wel jammer dat ik geen dokters kan houden in dit bakkie.
Het vissenbestrand gaat nu aangepast worden , er komen nu vissen in die aan ongeveer 100 a 125 liter genoeg hebben.
De volgende vissen staan nu op mijn verlanglijstje een koppeltje fridmani,s , een bodianus bimaculatus en een schooltje apogon parvulus.
Er zitten nu nog in 2 annemoonvisjes , een stigmatura blennie en een cinctus met garnaal.

Groeten , Peter

Peter 2 meter
19-08-09, 12:10
Van het schooltje apogon parvulus ben ik afgestapt omdat deze zeer gevoelig zijn qua houbaarheid en moeilijk te krijgen zijn
In de plaats daarvan zijn het blauwoogjes geworden , ik had er nog 1 in de bak zwemmen en heb er 3 bijgekocht dat waren de laatste 3 die ze in de winkel hadden waar ik geweest ben.
Ik wil het schooltje op 6 a 7 stuks houden.
Ik heb ook nog een lipvisje gekocht , volgens mij een pseudocheilinops ataenia.
Deze wordt ook niet zo groot.

Groeten , Peter

harold79
19-08-09, 14:00
Top dat je er goed over na denkt over je vissenbestand!:tu:

Peter 2 meter
19-08-09, 22:49
Nou Harold , ik moet toegeven dat de verleiding iedere keer groot is als ik in een aquariumzaak ben.
Maar om iedere keer vissen weer uit de bak te verwijderen heb ik nu geen zin meer in , ik heb dit wel al een paar keer gedaan.
Ik zal binnenkort eens kijken of weer een paar foto.s kan plaatsen.
ik ga ook eens kijken of ik mijn australiensis en superman montipora van het steen kan verwijderen , want dat spul groeit overal overheen.
Ik probeer het dan tegen de achterwand te lijmen dan kan die mooi volgroeien.

Groeten , Peter

Peter 2 meter
20-08-09, 10:52
Ik zat een tijdje geleden met een zaklamp in de bak te kijken , toen zag ik een ganzevoetje op z,n rug op m,n hersenkoraal liggen.
de tentakels van het koraal staan s,nachts altijd uit , zou het ganzevoetje te pakken hebben genomen.
Ik heb er een foto van gemaakt.

Groeten , Peter

crystal-force
20-08-09, 11:42
da's n goeie ..... hersenkoraal vs. ganzepootje :D

Peter 2 meter
20-08-09, 23:41
Ik heb vanavond een foto van het lipvisje gemaakt.
Eigenlijk heb ik een paar foto,s gemaakt , maar deze ene is aardig gelukt.

Groeten , Peter

roelsil
21-08-09, 08:40
Een heel mooi visje Peter, mooi ook met die opgestoken rugvin.

crystal-force
21-08-09, 08:49
Aardig gelukt :confused: ... zeg maar ... heel goed gelukt !!! ..erg mooi visje idd ... is volgens mij nog wel een jonkie of niet ?

Ik heb vanavond een foto van het lipvisje gemaakt.
Eigenlijk heb ik een paar foto,s gemaakt , maar deze ene is aardig gelukt.

Groeten , Peter

Peter 2 meter
21-08-09, 10:16
Ja hij is nog niet volgroeid hij zal nu zo,n 3cm zijn,
Ze kunnen volgens de informatie op internet 6,5 cm worden.

Groeten , Peter

Peter 2 meter
21-08-09, 20:52
Ik ben zo weg van dit lipvisje dat ik er zondag nog 2 ga bijhalen , de winkelier heeft ze al voor me gereserveerd.
Ik heb dit gedaan omdat ze in een groepje te houden zijn en het lijkt me ook leuk als er in de loop van de tijd eentje transformeerd in een mannetje.

Groeten , Peter

harold79
21-08-09, 20:59
erg leuk en mooi visje!Is het goed te doen om hier een flink groepje van te maken?Woedt dit dan geen vechten onderling?En zouden ze dan bij elkaar blijven en dus niet apart door de bak gaan zwemmen?

roelsil
21-08-09, 21:52
Het is inderdaad wel een heel mooi visje om een mooie school van te houden. Maar dan moeten ze idd niet gaan vechten en goed bij elkaar blijven.
erg leuk en mooi visje!Is het goed te doen om hier een flink groepje van te maken?Woedt dit dan geen vechten onderling?En zouden ze dan bij elkaar blijven en dus niet apart door de bak gaan zwemmen?

crystal-force
21-08-09, 22:12
hahaha.... verslavend visje dus :D

Peter 2 meter
22-08-09, 06:21
In de natuur zwemmen ze in kleine schooltjes.
Om er een flinke school van te houden is best wel kostbaar.
Ik zal kijken wat er met de drie gebeurt , misschien komt er dan later nog 1 bij.
Maar dat is allemaal afwachten , want deze visjes zijn ook nog eens slecht te krijgen in de winkel.
Ik zal een ieder geval laten weten hoe het zich ontwikkeld.

Groeten , Peter

Peter 2 meter
26-08-09, 12:52
Afgelopen zondag dus de 2 lipvisjes in de bak geplaatst.
tot nu toe zwemmen er 2 van de 3 bij elkaar en de 3e zit een beetje verscholen bij de uitstroom van de opvoerpomp.
We zullen afwachten hoe dit verder gaat misschien moeten ze nog aan elkaar wennen.
Ik heb vandaag de HQI pit vervangen deze was een jaar oud en dus aan vervanging toe , ik vervang de lampen jaarlijks.
De stroming in de bak heb ik ook verhoogt er hangt nu een tunze 6055 bij , de totale stroming ligt nu op 5500 + 3000 + +/- 2000 van de opvoerpomp = 10.500 ltr/uur op een bakje van 225 liter.
De HQI pit die ik eerst had is van BLV nu heb ik er een Aquamedic in , ik ben benieuwd wat voor verschil dit geeft in kleur.

Groeten , Peter

crystal-force
26-08-09, 18:34
hoeveel mannetjes en vrouwtjes heb je dan ?

Peter 2 meter
26-08-09, 20:15
Volgens de berichten zouden ze in een later stadium transformeren , het mannetjes exemplaar zou dan een meer blauwe kleur krijgen.
Voor zover ik het nu kan bekijken is het eerste aangekochte exemplaar meer blauw van kleur als de laatst aangekocht exemplaren deze zijn meer oranje.
Ik heb de bijgeplaatste stromingspomp minder hard gezet want al mijn zand dwarrelde door de bak.

Groeten , Peter

Peter 2 meter
30-08-09, 22:43
Het eerste lipvisje trekt nu toch steeds meer naar de andere 2 gelukkig.
Ik heb momenteel behoorlijke last van bryopsis algen , daarom ben ik de kh aan het verhogen tot boven de 12.
Ik hoop dat met de hoge kh de alg op langere termijn zal verdwijnen.
Dat is wel weer een nadeel bij een klein bakkie , je kunt er geen dokters in hebben.
Anders had ik het geplukt tot het ergste weg was en dan hadden de dokters de rest kunnen doen.

Groeten , Peter

crystal-force
31-08-09, 08:00
en andere algeneters ? .....

Peter 2 meter
02-09-09, 06:48
Daar heb je wel een punt JP ik heb er wel strombus slakken in , maar deze eten niet al teveel alg.
Ik zal eens op zoek gaan naar turbo,s.
Kan zowiezo geen kwaad wat extra slakken in het bakkie te doen.
Salarias heb ik over zitten denken , maar ik heb al een stigmatura blennie en ben bang dat het dan knokken wordt.

groeten , Peter

crystal-force
02-09-09, 11:05
tja.... dat is en blijft idd een risico ... zo heb ik zelfs een keer een koraalgoby in de bak gezet (wat grotere) en werd gelijk door mijn salarias aangevallen :o

Peter 2 meter
11-09-09, 21:06
Van de drie lipvisjes die ik ingezet had zie ik er nu steeds nog maar 1.
Ik hoop niet dat de andere 2 verdwenen zijn , maar heb er een zwaar hoofd in.
Ik ga bijna denken dat er wat in de bak zit welke het op deze visjes heeft voorzien.
Hiervoor is mijn melanurus en een geelvin lipvis ook al plots van de ene op de andere dag verdwenen.
Ik heb ook nog gekeken in de overloop en de sump maar zie daar niets zitten.
Ook rond het aquarium niets gevonden.
Ik heb ooit wel een krabbetje in de bak gezien , maar ik zou nu niet weten waar die zich nu ophoud.
Bij zulke momenten zou je er haast over denken om de bak helemaal leeg te maken.
Ik denk dat het erop neer komt dat ik de komende dagen veel ga speuren in het aquarium of ik iets kan vinden wat hiervan de oorzaak is.
Er zit wel een pistoolgarnaal met een grondel in , maar ik denk niet dat deze de oorzaak zijn.

Groeten , Peter

crystal-force
11-09-09, 21:51
damn ... da's jammer zeg ... waren net zulke mooie :o

roelsil
11-09-09, 21:55
Is inderdaad heel erg jammer.
Ik vond het ook erg mooie visjes.

Peter 2 meter
12-09-09, 18:40
Ik heb vandaag de sump helemaal leeggehaald omdat ik het niet kon geloven dat die visjes zo ineens weg zouden zijn.
Voordat ik dat gedaan heb had ik ook de afsluiter waarmee de overloop geknepen wordt al helemaal open gezet , je weet nooit misschien zouden de visjes daarin zitten en daar blijven steken op de doorgang.
Toen ik alles dus uit de sump had zag eerst 1 visje en daarna de 2de , dus eind goed al goed en zitten ze weer met z,n 3en in de bak.

Groeten , Peter

Silroel
12-09-09, 20:39
Gelukkig maar, het was wel erg jammer geweest als ze het loodje gelegd hadden.
Ik heb vandaag de sump helemaal leeggehaald omdat ik het niet kon geloven dat die visjes zo ineens weg zouden zijn.
Voordat ik dat gedaan heb had ik ook de afsluiter waarmee de overloop geknepen wordt al helemaal open gezet , je weet nooit misschien zouden de visjes daarin zitten en daar blijven steken op de doorgang.
Toen ik alles dus uit de sump had zag eerst 1 visje en daarna de 2de , dus eind goed al goed en zitten ze weer met z,n 3en in de bak.

Groeten , Peter

Peter 2 meter
29-09-09, 11:39
Ik ben verleden week bij een aquariumzaak geweest en had daar nog en zelfde lipvisje en een mespellina zeeëgel meegenomen.
Nadat ik het visje zo,n 1,5 uur volgens de druppelmethode had overgewend liet ik hem los in m,n bakkie.
Het visje dwarrelde door de bak en werdt meegenomen door de stroming naar de overloop en kwam daar niet meer van los.
Ik wist eigenlijk niet zo goed wat ik er mee moest , de kans dat hij zou overlijden was naar mijn inziens erg groot.
Ik heb hem toen uiteindelijk maar in m,n sump gezet want daar in de stroming minder.
Het mocht niet baten de volgende dag lag hij in m,n eiwitafschuimer , hij was daar naar binnen gezogen.
Van de zeeëgel heb ik een foto,tje gemaakt , ik kamp nog steeds met vervelende algen en zit er zwaar over te denken om een klein vossekopje of iets dergelijks aan te schaffen.
Ik wil dit eigenlijk niet omdat de bak er eigenlijk te klein voor is , maar ja je moet toch wat om er af te komen .
Ik heb geen zin om chemische middeltjes te gebruiken.
Ik zal morgen eens foto,s maken van de mooie algjes :(

Groeten , Peter

crystal-force
29-09-09, 15:35
dat probleem heb ik ook in mijn zeepaardjes bak .. ik heb daarvoor ook een klein zeeappeltje en een salarias toen voor aangeschaft en houden het redelijk bij ...
jammer van het lipvisje :( ...

Persoonlijk geloof ik niet zo in de druppel methode ... ik pak een emmer en een groot schepnetje, kiep daar de zak van de winkel in leeg , en zet de vis dan vanuit het schepnetje gelijk in de bak ! ... nog nooit problemen mee gehad, zelf niet met de gevoelige dieren zoals de garnalen of zeepaardjes !

Peter 2 meter
03-10-09, 17:46
Vandaag met Richard de vierde op stap geweest we zijn naar 2 aquariumzaken geweest.
We zijn natuurlijk niet met lege handen naar huis gegaan.
Ik heb een zeehaas , 5 turbo slakken , een tridacna , 3 blauwoogjes en een lipvisje bij gezet.
Het lipvisje kreeg ik vergoed omdat de vorige zo snel was dood gegaan.
Een goede service van de zaak waar ik hem vandaan heb.
Ik heb wat foto,s gemaakt inclusief foto,s van de algjes.
Na het eten nog eens de waterwaarden meten , hé'dat rijmt.

Groeten , Peter

crystal-force
03-10-09, 18:52
erg netjes hoor !

ook erg netjes van die winkelier ! .. welke winkel spreken we over ?

en hoe groot is het doopie ? :D

mooi exemplaar !

Peter 2 meter
03-10-09, 20:07
Hoi J.P het doopie is nog niet zo groot ongeveer 4 cm.
Ik heb het hier over Aqua-compleet.
Zonder moeilijk te doen kreeg ik gewoon een nieuwe mee.
Nu nog van die #*#*# algen af en ik ben weer teverden.
Qua vissen bestand komt er nog een koppeltje fridmani's in en dan vind ik het genoeg.
Ik heb trouwens gisteren de afrekening van het energie bedrijf gehad en kon daarop duidelijk zien dat dit bakje een stuk kleiner is.
Het scheelde ongeveer 75 euro per maand.

groeten , Peter

crystal-force
03-10-09, 20:13
zoo :eek: .. 75,- per maand is best veel !

ik ben benieuwd wat het bij mij gaat doen :o ... als het goed is moet het niet echt veel schelen want ik heb bijna alles van mijn vorige bak overgezet, en de verwarming staat op 24 gr. ingesteld, maar hij zit standaard (kamertemp) al op 25-25,5

voer je het doopvontje nog extra bij (plankton e.d. ? ) , als je nog een startcultuurtje plankton wilt hebben kan je hier wel wat komen halen .. altijd ruim op voorraad ;)

en ook erg netjes van Aqua Compleet !

Peter 2 meter
04-10-09, 10:30
Ik voer geen plankton , ik had toen een keer wat van je meegekregen.
Bij mij was het toen niet aangeslagen.
Ik had ook geen goede vaas om het in te doen i.p.v een vaas heb ik toen een glazen potje gebruikt , misschien dat het daardoor kwam.
Ik geef wel wat sponge power van kz om het doopie bij te voeden , volgens ac kan dit ook daarvoor gebruikt worden.

Groeten , Peter

crystal-force
04-10-09, 16:23
ok... mocht je nog een keer een start cultuurtje willen , ik heb altijd ruim genoeg ;) .. hele vaas voor mezelf en een 3 liter vaas voor eventueel geintreseerde :) (altijd genoeg ;) )

Peter 2 meter
05-10-09, 13:44
Helaas is het laatste lipvisje weer overleden , deze keer is het gekomen omdat het niet geaccepteerd werdt door de andere drie.
Dus het is jammer , maar ik heb besloten om er geen andere meer bij te zetten.
Ze zouden in een groepje gehouden kunnen worden , maar ik denk dat je er dan gelijk het aantal wat je wilt houden tegelijkertijd in moet brengen.
Nu heb ik natuurlijk geen gigabak dus zijn er ook weing vlucht mogelijkheden.

Groeten , Peter

crystal-force
05-10-09, 20:20
misschien toch weer 'n peter 2 meter bak :rolleyes:

Peter 2 meter
14-10-09, 16:45
Helaas heeft de doopvont het niet overleeft , de ene dag stond hij nog mooi open en de volgend ochtend was hij schoon leeg.
Ik had ook een slaslak in de bak gezet deze zat er vlak bij ,maar of deze het op z,n geweten heeft weet ik eigenlijk niet.
Deze slak staat bekend als een goede algen eter , ik heb hem aangeschaft vanwege de bryopsis.
Er zitten nu ook 3 fridmani's in het bakje en ik ben nu klaar met mijn vissenbestand.
Natuurlijk ook nog een paar foto,tjes om mijn dagboek op te vrolijken.

Groeten , Peter

dreesensm
14-10-09, 17:29
Peter,

TOPP mooie foto's ziet er goed uit!! Ook aan jou een vraagje lees maar op je PB.

Groeten Maarten.

kilkenny
16-10-09, 09:11
Ontzettend mooie foto's, ziet er gaaf uit

roelsil
16-10-09, 18:40
Mooie foto's Peter.
Verdragen de Fridmani's elkaar een beetje? Ik zette er 2 bij elkaar en dat ging niet goed.

crystal-force
16-10-09, 22:01
Natuurlijk ook nog een paar foto,tjes om mijn dagboek op te vrolijken.

Groeten , Peter

van mij mag je nog wel ff doorgaan hoor :D ... een lust voor het oog :sjalom:

Peter 2 meter
16-10-09, 22:44
Verdragen de Fridmani's elkaar een beetje? Ik zette er 2 bij elkaar en dat ging niet goed.

Ik heb er 3 in mijn bakkie tot nu toe gaat het goed , ik heb wel geprobeerd om 1 mannetje met 2 vrouwtjes te krijgen.
Dit blijft dan toch nog een gok omdat het moeilijk te zien is , de mannetjes hebben puntigere staart t.o.v de vrouwtjes een rondere.

Groeten , Peter

Peter 2 meter
25-10-09, 19:20
Vandaag met Richard de vierde naar Hustinx in Hasselt geweest.
Een leuke zaak met een aardige keuze.
Ik heb daar een salarias ? , een zeester en 2 koralen gekocht .
De salarias was een gok die heb genomen omdat ik al een stigmatura heb.
Gelukkig ziet het er goed uit en gaat de stig niet achter henkie aan.
Ik hoop ook eindelijk eens een keer van die rot bryopsis af te komen.
Er zit nu een aardig gevarieerde opruimploeg in , te weten een zeehaas , slaslakken , turboslakken een zeeegel en dus een salarias.
Het wordt al wel wat minder , maar er zit nog genoeg in de bak.
Foto,s horen bij een dagboek vind ik dus daar komen ze.

Groeten , Peter

crystal-force
25-10-09, 19:25
ben benieuwd hoe die zeester gaat bevallen ... er staat mij iets bij dat dit een hele lastige soort is ! .. verder mooie aanwinsten !

Ook die zeenaaldjes zijn erg gaaf !

roelsil
25-10-09, 19:27
Dat ziet er weer erg mooi uit Peter. Ik moet toch eens een keertje komen kijken.

gr.Roel

Peter 2 meter
25-10-09, 19:28
De zeenaald vind ik een grappig beestje , ik had eigenlijk verwacht dat deze moeilijk was om te houden.
Die zeester leeft volgens mij op algen en die heb ik momenteel genoeg.
Roel je mag altijd langskomen , wel even pb,en van te voren.

Groeten , Peter

Peter 2 meter
09-11-09, 17:10
Helaas zie ik steeds nog maar 1 fridmani zwemmen , de andere 2 zullen dus wel naar de vissenhemel zijn.
De bak gaat er wel steeds een beetje beter uitzien , de algen beginnen te verdwijnen door de schoonmaakploeg.
De zeester heb ik ook niet meer waargenomen het kan zijn dat hij ergens tussen de stenen vertoefd , maar ik vrees het ergste.
Ik ben ook weer met het fototoestel bezig geweest , dus zijn er weer wat plaatjes.
Ik wil eigenlijk de bak een stuk verplaatsen , maar daar komt weer een hoop voor kijken.
Het zal waarschijnlijk toch een keer moeten gebeuren , zodat het aquarium niet meer zo strak in de hoek van de woonkamer staat .

Groeten , Peter

roelsil
09-11-09, 17:22
Jammer van de Fridmani's en de ster.
Wel erg mooie foto's weer.

Het ligt eraan wat voor vloer je hebt en hoe het onderstel gemaakt is. Maar misschien is het een optie om een palletwagentje te gebruiken om de bak in z'n geheel te verplaatsen.

gr.Roel

Peter 2 meter
09-11-09, 17:44
Helaas past er geen palletwagen onder.
Omdat hij zo strak in de hoek staat kan je ook gen grip op het aquarium krijgen , want je kan er alleen aan de voor en 1 zijkant bij.
Het komt er dus op neer dat het bakkie dan leeg moet zodat hij wat verschoven kan worden , voor hij goed opgepakt kan worden.

Groeten , Peter

crystal-force
09-11-09, 19:05
da's een lastig karwijtje ! .. heb het toen ook met mijn vision260 gedaan .... man .. 3 dagen last van spierpijn gehad :o

Peter 2 meter
03-12-09, 16:07
Het is er eindelijk van gekomen de bak is een stuk opzij verhuisd.
Na het verhuizen gelijk weer gevuld met het bewaarde water en er staat nu een ton van 120 liter aangemaakt zeewater klaar voor verversing.
De afschuimer begon gelijk te schuimen als een gek door het gerommel met het steen en de rotzooi die er vanaf kwam.
Ik heb gelijk ook nog 1,4 Kg vers levend steen bij gevoegd.
Toen ik het steen ging halen gelijk nog een mooi granulosa tafeltje gescoord.
Het verhuizen ging natuurlijk niet zonder problemen , mijn doseerunit lag op een gegeven ogenblik in m,n sump.
Snel eruit gehaald en open geschroefd om hem te drogen , gelukkig doet hij het weer.
Nog wat foto,s van de nieuwe plek en de nieuwe opbouw van het steen.
Ik kan nu ook aan 3 kanten in de bak kijken inplaats van 2.

Groeten , Peter

Peter 2 meter
03-12-09, 16:08
En de laatste.

giantj
03-12-09, 17:32
Hele mooie bak Peter, leuk om te zien dat we ongeveer dezelfde smaak hebben wat betreft bewoners.
Daarmee bedoel ik de zeenaald, Stigmatura en de koralen.
Nooit aan gedacht om er een paartje zeenaalden van te maken?
Het gedrag is dan een stuk leuker.
Is het een Doryrhamphus excisus ?, die hebben wij namelijk.
Heb je afgekeurde bak toen nog zien staan bij Theo in Kerkdriel.
Heb nog een tijdje getwijfeld om hem te kopen!
groet,
JanWillem

Peter 2 meter
03-12-09, 20:47
Volgens mij is het inderdaad een Doryrhamphus excisus.
Toen ik hem kocht was het de enigste die ze hadden , een koppeltje lijkt me inderdaad leuk.
Moet ik alleen nog even weten ( er achter komen ) hoe je kunt zien of het om een mannetje of vrouwtje gaat.
Mijn bak komt inderdaad van kerkdriel.

Groeten , Peter

giantj
04-12-09, 10:21
Hallo Peter <O:p</O:p

Je kunt bij deze soort zeenaalden goed het geslacht herkennen.
Ik heb een foto voor je opgezocht waar het goed te zien is (niet de beste kwaliteit)<O:p</O:p

Groeten Helene

Peter 2 meter
04-12-09, 11:38
Bedankt voor deze foto . ik zal eens proberen om het te bekijken.

Groeten , Peter

Peter 2 meter
09-12-09, 17:04
Vandaag een koppeltje zeenaalden erbij gezet.
Het was natuurlijk een gok wat er zou gebeuren als ik ze bij de andere zou zetten.
Ik heb mazzel ze zwemmen nu met z,n drieen rond.

Groeten , Peter

crystal-force
09-12-09, 17:19
wat voer je die zeenaaldjes eigenlijk ?

wil in mijn zeepaardjesbak ook nog een paar zeenaaldjes over een tijdje

Peter 2 meter
10-12-09, 06:23
Momenteel leven ze van wat er op het levend steen leeft.
Ik denk dat ik ik binnenkort mysis (diepvries) en artemia naupliën ga proberen te voeren.
Ik voer momenteel zowiezo heel weinig zo,n 1 keer per week.

Groeten , Peter

JANSCH
10-12-09, 07:54
Zeenaalden moeten toch wel meerdere keren per dag voeren.

crystal-force
10-12-09, 09:05
lijkt mij ook ! .. mijn zeepaardjes krijgen 2x per dag eten ;)

giantj
10-12-09, 10:17
Wij voeren onze zeenaalden meestal twee keer per dag afwisselend met artemia naupliën, mysis (diepvries), cyclop-eeze, red plankton (diepvries) en af en toe met levende artemia.

Ik heb een filmpje gemaakt toen we ze met artemia naupliën hebben gevoerd http://www.youtube.com/watch?gl=NL&hl=nl&v=Xfl19DYO6uI (http://www.youtube.com/watch?gl=NL&hl=nl&v=Xfl19DYO6uI)

Groeten Helene

crystal-force
10-12-09, 18:26
mooi filmpje ! ... zitten die in een speciaalbak of gewoon in de rifbak ?

Peter 2 meter
04-02-10, 19:54
De zeenaaldjes doen het nog steeds prima ondanks het weinige voeren.
Ik heb een hele kleine koekop in de bak gezet , ik blijf maar lasthouden van algen vandaar deze beslissing.
Waarschijnlijk duurt het nog wel even voor hij echt te groot is.
Verder heb ik een acro moeten breken omdat hij lelijk werdt , hij was al behoorlijk groot.
Wel een beetje zonde dat hij ineens begon te bleken van binnenuit.
De waterwaarden zijn wel okee , dus waar het nu precies aan heeft gelegen ik zou het niet kunnen zeggen.
Ook weer een paar plaatjes om m,n dagboek op te fleuren.

Groeten , Peter

crystal-force
04-02-10, 19:58
erg mooie foto's weer .. maar was is dit ??? een garnaal (http://www.tropischzeeaquarium.nl/attachment.php?attachmentid=28647)?

Peter 2 meter
04-02-10, 20:06
Inderdaad dat is de pistoolgarnaal die in symbiose leeft met de cinctus van de onderste foto.
Dit koppel heb ik nu zo,n 3 jaar.

Groeten , Peter

crystal-force
04-02-10, 20:18
erg mooie dieren !!

Peter 2 meter
11-02-10, 21:50
Vandaag mijn verlichting vervangen door Led verlichting.
De ledverlichting is een HiLed Pro 120w , deze is volgens de fabrikant te vergelijken met 250 watt HQI.
Het geeft zeker wel een bak met licht , nu maar eens kijken hoe de dieren het onder de led gaan doen.

Groeten , Peter

crystal-force
11-02-10, 22:11
ben erg benieuwd hoe je ervaringen zijn .... zou de helft schelen ....en wellicht meer ivm de vsa !

giantj
11-02-10, 22:26
Ben benieuwd naar je ervaringen, hoe de spreiding van het licht is, stroomkosten natuurlijk, warmteontwikkeling en het reageren van de koralen.
Blijf dit volgen en hoop dat je het verloop gaat bijhouden in je dagboek.
Kan je wat meer vertellen over het kleurenspectrum Peter?
Alvast bedankt,
JanWillem

kilkenny
12-02-10, 08:17
Denk dat iedereen wel benieuwd is naar de ervaringen met LED, ik ook absoluut, ben benieuwd.

Peter 2 meter
12-02-10, 18:46
Het licht van de ledverlichting is qua kleur heel anders als m,n vorige verlichting.
De kleur die het afgeeft is meer naar het blauw toe , de koralen kleuren hierdoor ook anders.
De temperatuur van het water loopt nu minder hard op , hij is vandaag nog geen 0,5 graden gestegen.
Met mijn HQI en T-5 steeg de temperatuur 2 graden , mijn lampen hingen altijd wel dicht op het wateroppervlak.
Nog een overzchtfoto gemaakt en 2 foto's waarop je kan zien dat de koraalpoliepen goed uitstaan.

Groeten , Peter

crystal-force
12-02-10, 21:35
Het licht van de ledverlichting is qua kleur heel anders als m,n vorige verlichting.
De kleur die het afgeeft is meer naar het blauw toe , de koralen kleuren hierdoor ook anders.

Maar vind je het qua kleur beter geworden of minder dan ?

Peter 2 meter
12-02-10, 22:08
Ik vind het qua kleur eigenlijk wel beter geworden.
De kleur op de foto benaderd eigenlijk ook niet de werkelijkheid.
In het echt kleurt de bak lichter.
Ik ben er tevreden over , nu nog afwachten hoe de koralen in de toekomst reageren.

Groeten , Peter

crystal-force
12-02-10, 22:15
ken het probleem .... op de foto ziet het er toch altijd heeeeeeel anders uit dan in het echie :o ... ik krijg de kleuren ook nooit op de foto zoals ze in het echt zijn :(

in ieder geval wel fijn om te weten dat het je goed bevalt.

Nog een vraag (of twee :p ).. .. wat kost zo'n led lamp nou precies en zitten er nou idd ventilators in om de warmte af te voeren ?

Peter 2 meter
12-02-10, 22:51
Voor de prijs moet even bij Aïssa informeren .
Er zitten inderdaad 3 ventilators in , je hoort ze wel.
Maar zoals bij elk zeeaquarium hoor je bijna altijd wel wat , het is niet storend.

Groeten , Peter

crystal-force
13-02-10, 07:46
Voor de prijs moet even bij Aïssa informeren .
Er zitten inderdaad 3 ventilators in , je hoort ze wel.
Maar zoals bij elk zeeaquarium hoor je bijna altijd wel wat , het is niet storend.

Groeten , Peter

Aïssa :confused: ?

harold79
13-02-10, 12:27
Aïssa :confused: ?

Ik heb de prijzen ook opgevraagd JP;)

Ik zal je de prijs wel dor pb-en

kilkenny
15-02-10, 09:37
Dus absoluut geen spijt van tot op heden? Scheelt zeker wel in energie verbruik, of niet?

Peter 2 meter
17-02-10, 11:45
Tot nu toe nog geen spijt nee.
Het scheelt bij mij iets meer dan de helft aan energie in vergelijking met m,n vorige verlichting.
Het is natuurlijk nog wel de vraag of het op langere termijn bevalt , dat wachten we nog even af.

Groeten , Peter

kilkenny
18-02-10, 08:17
Blijf gewoon vrolijk volgen dit topic :)

Peter 2 meter
19-02-10, 06:21
Ga binnen enkele dagen wat stekjes maken welke ook al vergeven zijn.
Daarna kan ik eens kijken hoe de koralen zich herstellen onder de led verlichting.
Ik zal zondag eens wat foto's plaatsen van de koralen waar de stekken vanaf zijn gehaald , zodat het herstel gevolgd kan worden.

Groeten , Peter

Peter 2 meter
31-05-10, 12:34
My little tankie gaat groter worden.
De ledverlichting bevalt me prima en ga daarom nog zo,n lamp aanschaffen.
De nieuwe bak gaat 160 * 80 * 60 worden op een passend rvs onderstel.
De opvoerpomp wordt een mini reddragon 3500.
De afschuimer een ATB minicone.
Verder komen er een paar stromingpompen in.
Ik ben van plan om de ballingmethode op deze bak voort te zetten.
De opbouw zal waarschijnlijk uit 2 gedeelten gaan bestaan
Als het goed is is woensdag alle techniek in huis.
Om de bak te bestellen ga ik 12 juni naar boskoop kan helaas niet eerder.

Groeten , Peter

crystal-force
31-05-10, 18:28
waarom geen 200x60x60 :rolleyes: :D

Rieskexxx
31-05-10, 18:47
waarom geen 200x60x60 :rolleyes: :D

Omdat een diepere bak mooier is :p

Mooie maten peter!
Ga deze zeker volgen

crystal-force
31-05-10, 18:49
Omdat een diepere bak mooier is :p

Mooie maten peter!
Ga deze zeker volgen

:D ... ik zei dat, omdat hij al eerder een 200x60x60 bak heeft gehad :D

harold79
31-05-10, 19:00
Mooie maten peter!
Ga deze zeker volgen

Ikke ook!!;) :D

roelsil
31-05-10, 19:05
En anders ik wel!
Idd mooie maten. En de koralen doen het dus goed onder de led's begrijp ik.
Welke armaturen heb je Peter?

gr.Roel

Bjorn95
31-05-10, 19:25
ook ik blijf je volgen :D;)
zo'n diepe bak zou ik ook wel willen!

Peter 2 meter
31-05-10, 22:20
Ik heb inderdaad 200*60*60 gehad , maar heb nu toch voor meer diepte gekozen.
Met het bakje wat ik nu heb , zie ik toch ook in dat diepte meer optisch genot geeft.
Ik weet niet wanneer het aquarium gaat komen , ik moet daarvoor eerst op 12 juni naar boskoop om de details door te nemen.
Het led armatuur wat ik nu heb is de Hi-led pro 120 watt , deze zijn nog enigzins betaalbaar.
Het enige nadeel is dat je de ventilators hoort draaien , maar dat went snel ( is wel persoonlijk ) sommige vinden dat een groot nadeel.
Maar by de way , de naam peter2meter komt niet van de baklengte af.
Ikzelf heb namelijk die lengte.

Groeten , Peter

giantj
01-06-10, 17:26
Zo te zien heb je met de maten van de bak precies rekening gehouden met het belichtingsoppervlak van de Leds, 80x80 ?
Hele mooie maat bak, ben benieuwd!
Waren er voor die leds trouwens geen stillere fans voor in de plaats gekomen?
mvg,
JanWillem

Peter 2 meter
01-06-10, 22:43
Ik weet niet of de nieuwe stiller is , dat zou kunnen.
De nieuwe komt morgen binnen als het goed is.
Ze schijnen 65 bij 65 te kunnen verlichten , maar ik wil de opbouw in 2 partijen doen.
Dus boven elke partij een lamp.
Als het niet genoeg blijkt te zijn kijken we wel verder.

Groeten , Peter

alberto
01-06-10, 23:24
Hoi Peter,
Ik ben heel erg benieuwd naar je nieuwe bak, maarre...

(pics)

Mvg Alberto

Peter 2 meter
02-06-10, 19:34
De Pics komen nog wel .
Ik kan wel al verklappen dat de ventilatoren van de nieuwe lamp hetzelfde klinken als de oude.
Voor mij is dit geen probleem , voor andere misschien wel.
Hier thuis staat altijd de TV of radio aan dus dan hoor je ze bijna niet.

Groeten , Peter

Peter 2 meter
12-06-10, 19:37
Vandaag richting boskoop geweest om de bak te bestellen.
Ik heb er gelijk ook maar een sump bij besteld van 130*50*40 , waarvan 30 cm gebruikt wordt als bijvulvak voor osmose.
Er wordt 60cm gebruikt voor de schuimer , 7cm voor filteren over spons en watten en de rest dus ongeveer 33cm voor de opvoerpomp.
Alles wordt rond 20 juli geleverd.
Het rvs frame ga ik voor dat de bak erop gaat ook nog een beschermlaag geven met botenlak.
Maar we moeten nog even geduld hebben , ook door de vakantietijd.
Ik heb zelf op 1 augustus vakantie , dus kan ik mooi het een en ander aan het nieuwe aquarium doen in m,n vakantie mits het weer meewerkt ( ik hoop op slecht weer :p )

Groeten , Peter

giantj
12-06-10, 20:50
Kan je al wat vertellen wat betreft de vissen die wil gaan houden?
Soorten, paartjes etc.

crystal-force
13-06-10, 00:05
word weer een lekkere klus vakantie :tu:

Peter 2 meter
13-06-10, 14:37
Kan je al wat vertellen wat betreft de vissen die wil gaan houden?
Soorten, paartjes etc. Daar heb ik nog niet echt over nagedacht , de vissen die ik al heb gaan een iedergeval mee verhuizen.
Er moet ook weer vers levend steen toegevoegd worden , dus moet dat ook weer eerst door de nitraatpiek heen voordat de rest het andere aquarium uit kan.

word weer een lekkere klus vakantie :tu:Daar hoop ik wel op , maar m,n 2 kids hebben natuurlijk ook vakantie.

Groeten , Peter

Peter 2 meter
13-06-10, 20:46
Nog maar eens wat foto,s uit m,n huidige aqua.

Groeten , Peter

Peter 2 meter
13-06-10, 20:47
Nog 3 dan.

Bjorn95
13-06-10, 20:50
wauw!!
echt een heel erg mooi bakje?
heb je de naso trouwens nog?

Peter 2 meter
13-06-10, 20:57
Helaas is deze naar de vissenhemel :o.
Hij vertikte het om voer aan te nemen , wel erg zonde het zijn zulke mooie vissen.
Hij had uiteindelijk wel te groot geworden voor dit aquarium , maar had wel mee gemogen naar het groter aqua wat er gaat komen.
Volgende keer toch maar eerst in de winkel kijken of de vis die ik wil aanschaffen wil eten.
Hij zag er erg goed uit uit toen ik hem kocht , maar dat is dus geen garantie dat hij voer aanneemt heb ik wel gemerkt.

Groeten , Peter

Peter 2 meter
09-07-10, 17:33
Vandaag het aquariumpje een stukje verzet , zodat het nieuwe aquarium ernaast kan staan.
Hij wordt wel pas rond 20 juli geleverd , maar het kan maar vast gebeurd zijn.
Er was natuurlijk weer een tegenvaller 1 pootje van het kastje zorgde voor een scheur in het novilon vinyl wat we op de vloer hebben.
Maar gelukkig komt het nieuwe aquarium over die plek heen , wat niet weet wat niet deert :D.
De vrouw was weer erg blij met mij.
Ik heb nog een paar laatste plaatjes voor dit dagboek.
De afschuimer begon weer lekker te schuimen na deze verplaatsing .
Ik ga voor de nieuwe bak een ander dagboek starten , wat mijn bigger tankie gaat heten op vervolg van mijn little tankie.
Oke foto,s

Groeten , Peter

crystal-force
09-07-10, 17:37
hahaha.... wat een verbouwing weer ... en dat met die warmte :o :zon:

bij het zelfde laken van 't pak :p

Peter 2 meter
09-07-10, 17:47
Ja het is wat met die hitte , maar ja je moet toch je prioriteiten stellen.

Groeten , Peter

Peter 2 meter
11-07-10, 23:53
Vandaag was het even stressen een stroomuitval.
We zouden naar ouwehands dierenpark gaan en hebben dit ook gedaan.
Voordat we wegreden zaten we al 3 uur zonder stroom.
Op het moment dat we in de auto zaten zagen we wel mensen van de stroom leverancier in de straat.
Hoelang de bak zonder stroom heb gezeten zou ik niet weten , nu maar hopen dat de bak geen klap heeft gekregen met deze hitten.

Groeten , Peter

crystal-force
12-07-10, 09:21
oei.... ik zou al helemaal in de stress zitten :o joh !:hyper:

en wat vond je van het zeeaquarium gedeelte in ouwehands :rolleyes:

Peter 2 meter
12-07-10, 11:25
Als ik eerlijk moet zijn vond ik het zeewater een beetje rommelig in ouwehands.
Veel glasanemonen in de bakken en weinig koraal , de vissen zagen er wel mooi dik uit.
Er zaten wel een paar dokters tussen die wat stip vertoonden.
De mooiste bakken die ik tot nu toe in een dierentuin heb gezien zijn die van de zoo in berlijn.
Het blijkt uit de aflezing van onze wekker dat de stroom er 7 uur af is geweest :eek: .
Toch maar eens aan een noodstroom voorziening gaan denken.
ik koel nu ook met een zuil ventilator trouwens , ondanks de led werdt de bak toch te warm.
Onze woonkamer ligt pal op het zuiden en dat helpt er niet aan mee om een juiste temperatuur te handhaven zonder koeling.

crystal-force
12-07-10, 11:47
ik ben er nu twee keer geweest, maar het aquaria gedeelte is een werkelijk ramp als je het mij vraagt , heb er zelf een post aan geweid ! > http://www.tropischzeeaquarium.nl/showthread.php?t=7106&highlight=ouwehands

7 uur is idd aan de erg lange kant, al kan je alleen maar je stromingspompen laten draaien, dan zou het al goed zijn.

ps. hier doen die torens het ook super, en wil op mijn nieuwe bak ook weer een torentje leggen ;)

steks
13-08-10, 09:11
Hoi, ik heb nog een vraag over dit aquarium.

De LED verlichting die je hierboven hebt hangen wil ik misschien op een toekomstig aquarium ook gebruiken. Hoe was de belichting in dit aquarium? Werd alles verlicht of had je bijvoorbeeld boven aan de achterwand schaduw? Hoe hoog hing de verlichting boven het water en had je ook nog T5 erbij hangen, of had je alleen deze LED verlichting

Peter 2 meter
13-08-10, 15:49
De led-units hebben een spreidingshoek van 60 graden (120 totaal links-rechts)
Met een rekensommetje - halve diepte/tan spreidingshoek - kun je uitrekenen hoe hoog de lampen minimaal boven het water moeten hangen om schaduwplekken op voor-en achterzijde te voorkomen.

Als je uitgaat van de halve diepte / 1.73
Als dan uitgaat van de lengte dan wordt het halve lengte/1.73

Hoe hoger de lamp, des te minder lichtopbrengst voor de diepere gedeeltes van het aquarium.
Beter zou dan zijn om dan twee units van een lager wattage te gebruiken om meer licht tot op de bodem te verkrijgen.

De "regel"van 1 watt per liter moet je bij ledverlichting helemaal vergeten.
De leds in een 70 watt unit zijn dezelfde als in die in een 120 watt unit, alleen zijn het er minder.

Je zou nu zelf uit kunnen rekenen welke hoogte hij moet hangen voor een optimale spreiding

Ik gebruikte alleen led.

Groeten , Peter

steks
13-08-10, 20:21
Dank je wel, dat ik daar zelf niet op gekomen ben.

Ik ga het gelijk uitrekenen.

Jackkkk
19-12-10, 14:09
Hallo Peter.

Ik las op het forum dat je een paars gorgoon met bruine poliepen hebt gekocht. Ik ben erg geinteresseerd in dit type gorgoon.
Zou je mij een plezier willen doen en een antwoord willen mailen of bellen op de volgende vragen?

Hoe lang heb je deze gorgonen al in de bak?
Groeien ze?
Vervellen ze?
Zou je me een foto willen mailen van deze gorgoon?
Wat is de juiste benaming?
Ten slotte, wanneer je gaat stekken, zou je me dan een stek willen verkopen?
Vr.gr.
Jack

Peter 2 meter
25-12-10, 07:06
Jack dit staat in m,n andere dagboek maar ik ga je daar na de kerstdagen antwoord op proberen te geven.
Momenteel even iets te druk moet werken met de kerst in de nachtdienst en overdag de verplichtte nummertjes afdraaien , je weet wel ouders en schoonouders.

Groeten , peter