PDA

Bekijk Volledige Versie : dagboek over mijn eerste zee aquarium

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7

prhg
06-09-08, 20:16
Zo, Zoals beloofd ga ik ook proberen een dagboek bij te houden. Zal wel wat disipline van me vragen.
De bestelling van het aquarium is gedaan en wordt na 15 oktober afgeleverd. RVS look met lichte profielen.
Afmetingen: 130x 50x60 met een meubel van 120x 45 x75. Hij steekt dus aan alle kanten ca 5 cm over de rand. Vonden we wel sjiek staan.

De eerste spulletjes zijn ook al meegenomen:

2 stromingspompjes van tunze type 6045 (elk 4500 l)
Tunze 9010 eiwitafschuimer
een algenmesje
de thermostaat verwarming hydor theo van 200 W
een dobber voor het meten van het zout
de eerste 22 kg zout.
ZOdra het aquarium is afgeleverd moet ik nog een keer naar de rifwachter (daar heb ik alles gekocht) om de rest op te halen en voor de nodige uitleg van henk mbt het aansluiten.

de rest is

2 akva parabola lampenkappen van elk 2 x 54 W
4 t5 lampen
de biotoop van 80x40x40
de opvoerpomp (hydor seltz 40/ 2400 liter) was helaas uitverkocht gisteren.
en natuurlijk het levend steen ( heb toch maar 30 kg besteld)
Nu maar rustig wachten tot het 15 oktober wordt.

Moet overigens de woonkamer nog een beetje aanpassen, want het behang is nu heel licht grijs, en dit willen we nu latexen en voorzien van een donkere grijstint om het RVS mooi tegn uit te laten komen.
Ga dit mogelijk morgen al doen als het slecht weer is tenminste.
Zodra er wat te fotograferen valt zal ik dit delen met jullie.

Ben vandaag ook even bij de gebr wesdijk in barendrecht geweest. Ziet er ook netjes uit en laten ze nou precies het aqarium hebben staan dat ik net besteld heb. Krijg ik gelijk een mooi beeld hoe het er later uit komt te zien.

Cu later

jakela
07-09-08, 10:18
Welkom,

Mooie maat bak, daar is zeker iets moois van te maken !

Grtz Jack

prhg
09-09-08, 19:11
Heb vandaag ook het osmose apparaat en de JBL test koffer Marin binnen gekregen.
Ziet er goed uit, maar heb op mijn werk een ion chromatograaf. dus daar kan ik nog veel nauwkeuriger mee meten. De koffer is goed in geval van twijfel in de avonduren en in het weekend.

Na de nodige testjes weet ik nu ook hoe de vertaalslag is voor mijn refractometer. Werkt goed.

Goh, wat duurt wachten lang tot het half oktober is. Ga gelukkig nog even op vakantie, dus hopelijk gaat het dan wat sneller.

VaVa
09-09-08, 23:47
Proficiat met je aankopen.Wat ga je hierin houden?Ik vind wel dat je een beetje weinig stroming hebt.Als je steenkoralen wil houden is de verlichting toch ook ondermaats.

prhg
11-09-08, 13:15
dankje. Hoezo weinig stroming? Velen hebben me geadviseerd om ca 25- 30 x de inhoud van het aquarium te nemen. met 9000 liter op 325 liter zit ik op ca 28 x.
Lijkt me dus niet verkeerd. (kan er altijd nog iets bijzetten)

Ik weet dat het licht voor steenkoralen lastig is en ook wat weinig. Ik kan met deze maat echter niet meer kwijt. Daarom adviseeert men om hier rekening mee te houden met de indeling. Bv door een bepaald plateau te maken zodat eventuele steenkoralen toch zo dicht mogelijk bij de lampen zitten en dus voldoende licht krijgen. Onderin zal inderdaad niet lukken. Dan is de hoeveelheid inderdaad te weinig.

bedankt voor de oplettendheid.

prhg
11-09-08, 13:16
Heb nu de osmose apparatuur binnen. Hoelang van te voren kun je veilig je osmose water gaan maken? Is er risico van bederf als ik dit bv al 2 weken van te voren doe?

prhg
22-09-08, 17:30
Heb eindelijk wat tijd gevonden om de woonkamer aan te passen. Voor deze donkere wand komt over 4 weken het aquarium (rvs look)

VaVa
23-09-08, 23:39
Klopt inderdaad.Mijn fout,zal wel een telfout gemaakt hebben.(of geslapen hebben).

Natuurlijk kan je de steenkoralen boven zetten en onderaan leders,oortjes enz.

Spenc3r
24-09-08, 08:46
In een goed afgesloten jerrycan of iets dergelijks kun je osmosewater maximaal een maand bewaren is mij verteld hier op dit forum.

VaVa
24-09-08, 15:05
Ik ken er die natuurlijk zeewater 2x per jaar gaan halen.Zij bewaren dit water dus 6 maanden,hier zitten dan nog bacterien en vervuiling in.Osmosewater kun je veel langer bewaren,ik heb nog nooit van een maximum termijn gehoord omdat het tegen die tijd dat het slecht zou kunnen worden al lang opgebruikt is.Ik weet zelfs niet of er al iemand geweest is die slechte (persoonlijke!!) ervaringen gehad heeft met osmosewater dat slecht geworden is.

crystal-force
24-09-08, 18:53
Ik heb zelf ooit een testje gedaan over de houdbaarheid.
Vers aangemaakt zeewater kan ongeveer een week redelijk goed blijven, maar niet langer. Dit heb ik gedaan met een verwarmings element en stromingspomp.
Na een week had ik een nitraat van 10.
osmose water kan veel langer goed blijven.
Ik gebruik zelf een regenton om osmose water in klaar te maken, en dat blijft zelfs (wel met deksel) goed voor weken ! (zelfs met stromingspompje en verwarming).

misschien dat je er wat aan het ;)

osmose water kan je controleren door de gebruikelijke water testjes te doen.
Alles moet onmeetbaar zijn, behalve ph !

prhg
24-09-08, 19:21
ga nu eerst 2 weekjes op vakantie en daarna op jacht naar een paar vaten om water aan te maken. Als ik terug ben verwacht ik ook elk moment het signaal van de rifwachter over het afleveren van het aquarium.

prhg
17-10-08, 21:56
zo, krijg komende dinsdag eindelijk het aquarium binnen. Kan ik eindelijk aan de gang gaan. Ik overweeg overigens gelijk voorzieningen te treffen voor rifspoeling.

Ik denk er aan om achterin een pvc buis neer te leggen en hier diverse gaten (bv 8 mm) in te maken voor de stroming. De stroming zelf wil ik creeren door de slang van het schone water uit de sump ( dus vanaf de opvoerpomp) aan het begin van de buis te leggen.
Wat denken jullie? gaat dit werken? heeft iemand er ervaring mee?

prhg
22-10-08, 21:14
Het aquarium is binnen. Helaas bijkt nu de sump net niet te passen ( ca 3 mm te groot). Tevens was er afgesproken dat er een extra gat geboord zou worden van 50 mm voor kabel doorvoer. Er is wel een gat geboord, maar slechts van 32 mm. Verder ziet hij er super uit. Morgen avond komt de rifwachter de sump al omruilen. WOrdt overigens niet door hen gemaakt, maar door de aquariumbouwer. Prima service . We gaan dan ook even doornemen wat we nu met dat te kleine gat gaan doen.

Hou jullie op de hoogte van de afloop en zal snel wat foto's plaatsen. Heb al ca 250 liter water klaar staan dus hoop toch snel echt aan de slag te kunnen.

Heeft er nog iemand een antwoord op mijn rifspoeling vraag hiervoor???????

Peter 2 meter
23-10-08, 11:36
Als je een rifspoeling gaat maken let er dan wel op dat je een gaatje gaat boren op waterniveau , dus net onder het wateroppervlak.
Als je dit niet doet en alleen gaatjes bij de bodem hou kan bij stroomuitval je hele bak leeglopen door een hevelwerking met alle gevolgen van dien.
Voor een rifspoeling kan je beter een aparte pomp aansluiten die je alleen voor de rifspoeling gebruikt en deze dan door een schakelklok 1 keer per dag aan laat gaan om het vuil achter de stenen weg te blazen.
Succes met je opstart.

Groeten , Peter

prhg
25-10-08, 13:28
Inmiddels alle stopkontakten gemaakt en in een kastje verwerkt. De rifwachter stond donderdag netjes met een nieuwe sump voor de deur, alleen deze paste ook niet. Ik heb slechts 36 cm ruimte (lees diepte) en deze was 38 cm. Hopelijk krijg ik nu as dinsdag de goede.

De doorvoer van 32 mm (had 50 mm moeten zijn) kunnen we niet meer veranderen, dus dan maar snoertjes doorknippen en met krimpkous weer goed water dicht maken.

Al met al kan ik dus niet starten dit weekend en moet dus nog een weekje geduld hebben.
Ach, geeft me alle gelegenheid om alles netjes weg te werken, de achterwand te verven en een rifspoeling te maken.

Zoals beloofd, foto's komen er aan, heb ze al wel gemaakt, maar moet ze er nog opzetten.

peter

130x50x60, tunze 9010 afschuimer, tunze 6045 (2x) stromingspompen, 1250 l opvoerpomp, sump 80x36x40, 4 x 54 W t5 lampen (2 x coral light, 1x fiji, 1x marine

prhg
30-10-08, 20:57
Vandaag van de rifwachter een nieuwe sump gehad. Werd netjes thuis gebracht. Samen met john geplaatst en nu gauw water er in en zout toevoegen. Ik hoop dan as zaterdag het levend steen te gaan halen.

Direct de stromingspompjes geplaatst ( de werveling helpt lekker om het zout op te lossen). Helaas weigerde er 1 je. Na wat proberen ging hij toch van start.

John bracht ook de nieuwe kastdeurtjes , dit keer zonder knopjes.

De marine blauwe lamp gaat ook vervangen worden. Brand slechts aan de uiteinden. In het midden gaat hij amper aan. Lijkt me niet echt goed.

Kan nu even geen foto's maken want het is nu vrij donker in de kamer.

Sparks
31-10-08, 12:42
Spannend en leuk. Succes met je nieuwe bak. Zo te horen heb je er wel aardig over nagedacht.
Groeten,

Erik

prhg
31-10-08, 15:53
Probeer het zo goed mogelijk te doen. Ik heb dan ook veel hier gelezen en vooral ook vragen gesteld. Hoewel je echt nog zo je best doet, er zit altijd wel wat tegen.
Ik hoop vandaag al het water er in te hebben en het zoutgehalte op nivo.
Kan ik morgen het levend steen halen.

Heb overigens 2 tunze 6045 stromingsspompjes , maar vind ze nogal wat geluid maken. Komt dit omdat ik nog niks in de bak heb of is er iets mis mee? Kan ook zijn dat ik er gewoon aan moet wennen.

Zoals beloofd de eerste foto's.

Allereerst van de kast met alle stopkontakten:

prhg
31-10-08, 15:58
En deze van het aquarium. Let nog even niet op de details, want er hangen extra verwarmingen in. Ik maak mijn water in de garage, maar daar is het nogal koud nou. Ook de snoertjes moeten nog weggewerkt worden.
Er ligt nu 1 balk van 2 x54 w in. Morgen komt de 2-de.

Spenc3r
31-10-08, 16:10
Looking good :sjalom:

jakela
31-10-08, 16:55
Ziet er strak uit !!

prhg
31-10-08, 17:21
Spannend en leuk. Succes met je nieuwe bak. Zo te horen heb je er wel aardig over nagedacht.
Groeten,

Erik

Goede voorbereiding is het halve werk.

rozz
31-10-08, 17:49
Als ik dit soort voorbereidingen lees,foto`s zie e.d. gaat het bloed kruipen waar het niet mag/kan:D
Echt super,wil zelf snel(te snel als ik alle mooie bakken hier zie;) )
beginnen maar denk dat ik nog te vroeg ben,moet nog meer lezen/informeren en een ieder hier op dit forum is mij daarbij van grote hulp.
Thanks allemaal:sjalom: :sjalom:
Maar ziet er echt super strak uit,kan niet wachten op de volgende bladzijde in je dagboek:sjalom: :tu:

prhg
31-10-08, 17:56
Die komen morgen. Dat komt de volgende uitdaging, nl het rif bouwen. Ben zelf ook erg benieuwd.
Nu nog de laatste liters water maken, op temperatuur brengen en voor de laatste keer het zoutgehalte meten.
Ik ga ook alle andere waardes meten zoals Ca, nitriet en zo. Is missgcien overbodig , maar ik wil ook graag de start waardes weten.

crystal-force
31-10-08, 21:57
SUPER !!!! :tu: ... ga zo door !

prhg
31-10-08, 22:13
dank je Jp.

Ben zelf ook best tevreden.

Vind alleen dat de stromingspompjes redelijk wat geluid maken. Ook de overloop naar de sump levert fors wat gekletter op.

Overigens ook even de rifspoeling geprobeerd , maar die spuit behoorlijk wat water zo uit die gaatjes. Ik ben er wel redelijk van overtuigd dat dit gaat werken. (klein gaatje in de slang gemaakt om bij stroomuitval hevelwerking te voorkomen, anders zou het hele aquarium leeglopen).

kan niet wachten tot er wat in kan, maar dat duurt nog even. Eerst maar eens de algenfasen afwachten als ik morgen het levend steen er in geplaatst heb.

Heb bij het starters deel nog een vraag openstaan over mijn osmose apparaat. Weet jij hier iets van?

prhg
01-11-08, 17:30
Vandaag het eerste steen opgehaald. 13 kg opvulsteen en ca 10 kg levend steen. (volgende week nog een keer ca 20 kg levend steen halen).
Dacht dat 23 kg al heel wat was, maar nu het er in ligt is het eigenlijk niets.

Tevens een kenia boompje en een oortje meegekregen. Heb ik er toch iets in. Zou volgens de rifwachter goed moeten gaan. Ben benieuwd.

Zal morgen wat foto's maken.

crystal-force
01-11-08, 19:14
tja... da's een fout die veel mensen maken ... voor je het weet kruipen er heeeel wat kilootjes in de bak :p

prhg
01-11-08, 19:21
wat bedoel je?? de kenia en het oortje?

Spenc3r
01-11-08, 19:22
Ik denk dat ie levend steen bedoeld

prhg
01-11-08, 19:29
ZOu kunnen. Met die extra 20 kg van volgende week moet het er vast beter uitzien. Had al eerder op het forum gevraagd hoeveel kg er eigenlijk in een 325 liter aquarium zou gaan. Ik kreeg vaak als antwoord ca 1 kg per 10 liter, dus heb een offerte voor ca 30 kg laten maken. Denk dat ik eerder op 50 kg dan op 30 kg dan op 30 kg uit ga komen.

Zie overigens de eerste glas anemoontjes opkomen. De rifwachter adviseert om pepermunt garnaaltjes te plaatsen ipv platspuiten.

Het kenia boompje gaat langzaam wat open nu.

crystal-force
01-11-08, 19:32
idd.... bedoelde idd het steen ... er gaat vaak veel meer in dan men denkt :D

ps. 1 kilo per 10 liter is een minimum .. maar word vaak gezien als de standaard wat dus niet altijd mooi uitkomt !

en beginnende glasanemonen worden idd gegeten door pepermunt garnalen, maar grote kan je alleen maar platspuiten.

Ik denk dat ie levend steen bedoeld

prhg
01-11-08, 19:46
oke. helder. Ga vanavond eerst maar eens genieten en nadenken over de laatste bronnen van geluid. Morgen dus nog wat knutselen.

prhg
02-11-08, 16:13
Weer wat foto's gemaakt. De eerste nieuwe bewoner is een krabbetje. Kan ik die gewoon laten zitten?

Stenen krijgen pas een definitief plekje zodra ik volgende week het restant aan stenen binnen heb. Voorlopig moeten ze maar gewoon hun werk doen en de algenfasen starten.
Weet iemand de officiele naam van dit oortje??

Die 23 kg steen is dus nog helemaal niets qua vulling.

crystal-force
02-11-08, 16:19
ik vermoed een indische schijfanemoon (tje) ... het krabbetje mag in de sump als je die hebt !

ik heb ze zelf nog geen kwaad zien doen ... maar zeker weet ik het niet !

Rieskexxx
02-11-08, 16:43
die krab lijkt wel een mantis of zie ik het nu helemaal verkeerd :o

prhg
02-11-08, 16:46
Een mantis is toch een kreeft??? Dit is echt een krab hoor. kan die kwaad?????

crystal-force
02-11-08, 16:46
die krab lijkt wel een mantis of zie ik het nu helemaal verkeerd :o

kweet niet waar jij een mantis ziet .. maar harold zit hier nu ook .. en ziet ook duidelijk net als ik een krabbetje onder aan de steen :yes: ... (word toch tijd voor een bril ries :fun:

prhg
02-11-08, 16:48
dacht even dat het aan mijn ogen lag. Is echt een krabbetje.

Rieskexxx
02-11-08, 16:50
Ik zit ook al heel het weekend achter mijn laptop
Gisteren ook een verjaardag gehad ;)
Ik denk dat ik het allemaal niet meer zo helder zie

Mijn krab heeft niet zo'n smal kopje :confused:

PS: die harold de groeten van me :)

prhg
02-11-08, 17:25
dat kenia boompje moet zeker nog wennen? staat nl nog niet ver open.

prhg
03-11-08, 20:35
De eerste stenen beginnen als fors bruin te worden. Gaat erg snel zo. Pas 2 dagen in de bak.

Overigens leek het net of het oortje zich aan het verplaatsen was. "Hing "een stuk lager. Heb hem op een andere plek gelegd met wat minder stroming.

Rieskexxx
03-11-08, 22:37
Om toch nog even terug te komen op het krabbetje heb ik met geel omcirkelt wat ik dacht dat een mantis zou "kunnen" zijn.
Ik zie pootjes en een hoofd uit de holte steken.
Wat denken jullie ervan?
Krabje onderaan had ik nog helemaal niet zien zitten :o
Ik ben gewend om in alle hoekjes en gaatjes te kijken ;)

roelsil
03-11-08, 22:45
Lijkt wel een klein model van de krab die bij mij de koralen sloopte.
Ik zou 'm er gewoon uithalen.

http://www.tropischzeeaquarium.nl/attachment.php?attachmentid=12463&stc=1&thumb=1

http://www.tropischzeeaquarium.nl/attachment.php?attachmentid=12464&stc=1&thumb=1

gr.Roel

prhg
04-11-08, 18:58
heb hem al 2 dagen niet meer gezien. Als hij weer tevoorschijn komt zal ik hem eruit halen voor de zekerheid.

Hoevaak moet ik eigenlijk het water testen? is 1 x per week voldoende?of moet het in de opstartfase vaker?

Peter

prhg
07-11-08, 15:52
BEn nu een weekje verder. Inmiddels ook een gansevoetje gezien, het krabbetje is spoorloos. De alg groeit op de meeste stenen behoorlijk en is op een aantal stenen zelfs al fors groen.
Het kenia boompje gedraagd zich wisselend. Soms ook overdag geheel ingetrokken en soms slechts gedeeltelijk. Staat nog niet helemaal open, als je dat zo mag zeggen tenminste.

De sump heb ik op een paar rubbertegels gezet tegen het geluid en de eerste indruk is dat het zeker scheelt.

Volgende week donderdag hoop ik weer een lading levend steen te gaan halen.

De afschuimer heeft overigens zijn eerste bruine drap gemaakt.

Ik meet alleen nog helemaal geen nitriet of nitraat. Zou kunnen komen door het aanwezige wier , want daarvan wordt beweerd dat het nitraat opneemt en zonder nitraat kun je ook geen nitriet krijgen.
Kan niet wachten tot er iets in kan.
Iemand suggesties waarmee ik kan beginnen (bepaalde soorten leders of zo die niet echt gevoelig zijn,) of is het beter nog een paar weken te wachten.?

prhg
07-11-08, 16:37
waterwaardes op 7/11/2008

zout:1,024
Ca: 420
NH4:0
PO4:0
NO2:0
KH:10
pH:8,5
temp 26 C

crystal-force
07-11-08, 22:03
gewoon geduld hebben .. meestal na een week of 2 á 3 begint de nitrietpiek en zakt dan weer weg en komt nitraat voor terug. Ook nitraat zal uiteindelijk verdwijnen.
Als alle waardes dan weer op 0 terug zitten ben je minimaal 1,5 -2 maanden verder ;)

prhg
07-11-08, 22:06
oke, dacht eigenlijk dat die pieken samen vielen met de algen groei. Maar dat weet jij beter dan ik. Geduld blijft een schone zaak. Kunnen het oortje en het kenia boompje hier dan wel tegen?

crystal-force
07-11-08, 22:13
ik heb zelf tijdens de algenfase een kroepoek oortje gehad dat het overleefd heeft.
Het ligt er aan denk ik hoe hoog de nitriet en ammoniak piek word !

algen leven vaak van rommel zoals nitriet en nitraat ... als dit uit je water weg is (opgenomen door de algen) zullen de algen afsterven omdat er geen voeding meer is.
Dan ben je door je algenfase heen ;)

prhg
07-11-08, 22:17
zijn er dan misschien nog wat andere dieren die ik nu al kan plaatsen om de bak alvast een beetje aantrekkelijk te maken ?of geld dit alleen voor oortjes en het boompje??

Ga dan in ieder geval op zoek naar een kroepoek oortje. WIl die dan ook wel proberen.

crystal-force
07-11-08, 22:19
Geduld ;) ....
alles wat je er nu in gaat zetten loopt het risico om kapot te gaan !
nog niet doen dus !...

prhg
07-11-08, 22:20
oke, zou zonde zijn

prhg
09-11-08, 11:05
De alggroei gaat hard door. Gisteren opeens getuige van het delen van het gansevoetje. Heb er dus nu 2.

DE afschuimer produceerd al aardig bruine drap. Hoever moet bruine drap met de belletjes opstijgen? ZOver dat de belletjes over de rand gaan en neerslaan in de rand erom heen?

crystal-force
09-11-08, 11:08
wees slim en verwijder de ganzepootjes.. anders krijg je een plaag !!!... (ook last van gehad en nog steeds een beetje !)

in de beker van je afschuimer moet een lekkere koffie bruine drap komen.
Maak de beker minimaal 1x per week leeg, en vaker als het nodig is !

prhg
09-11-08, 18:27
Hoe krijg ik ze eruit? Pakket met een pincet of zo?

crystal-force
09-11-08, 18:59
ganzepootjes kan je gewoon met je handen pakken.
Als dat niet lukt kan je idd een pincet gebruiken ;)

prhg
09-11-08, 19:44
en daarna? in sump zetten of vernietigen?

crystal-force
09-11-08, 19:45
DESTROY :kill:

prhg
09-11-08, 19:49
AHHHHHH is toch ook leven? best zielig eigenlijk . ga je advies toch opvolgen

crystal-force
09-11-08, 19:52
als je het niet zou doen , kom je na een jaartje wel erachter wat ik bedoel ;) .... dan zit je hele bak er mee vol ... buttons worden verstikt.... leders worden aangevreten (net zoals sterpoliepen e.d.)

prhg
09-11-08, 22:37
Zojuist een kokerwormpje gevonden. Is volgens mij Bispira viola.

Zal morgen proberen een foto te maken. Zit nogal verscholen onder een steen, dus weet niet of dat lukt.

Diz
10-11-08, 00:05
Mooi man, dat RVS... zat ook nog aan een RVS bak te denken. Maarja, de vrouw wilde er echt niet aan helaas.

Maakte de keus voor mij wel wat makkelijker!

maar goed op weg!
leuk, om andere bakken en ervaringen te zien van mensen die ook net begonnen zijn...

prhg
10-11-08, 09:37
het is geen echt RVS, maar RVS look trespa.

prhg
10-11-08, 19:20
Weer wat foto's. Nu van de algen en het kokerwormpje.

Ik denk dat een algenopruimer zich hier wel gaat vermaken.

jakela
10-11-08, 19:54
Zo zie je maar, elke fase heeft z'n charmes............

prhg
10-11-08, 19:58
zeker. Komend weekend nog eens 20 kg levend steen erbij en dan weer verder wachten. Hoop over een paar maanden een aquarium te hebben dat een beetje lijkt op dat van jou.

prhg
11-11-08, 19:40
Weet overigens iemand wat de naam is van dit wier?

Zou volgens de rifwachter nitraat uit het water verwijderen. Heeft het erg naar de zin, want het groeit als kool.

crystal-force
12-11-08, 09:57
ik weet zo niet 123 de naam, maar ik weet wel dat dokters er gek op zijn :D ... dus lekker ff late zitten... hebben ze straks wat te bikken ;)

prhg
13-11-08, 20:29
zijn de meeste dokters niet te groot voor mijn bak? (130x50x60)???

deb
13-11-08, 22:52
nou de gele dokter kan er wel in hoor! En hij lust graag wat alg!

prhg
13-11-08, 22:55
Database even bekeken. is inderdaad een van de kleinere. Zal er wel inkomen. Moet alleen nog even wachten, want ik ben pas 2 weken bezig en heb nog geen pieken gehad.

prhg
14-11-08, 19:32
Vandaag mijn refractometer binnen gekregen. Zoutgehalte bleek toch nog te laag, nl 1,021, dus optimaliseren.

Toch nog een vraagje: als ik nu volgende week weer nieuw levend steen erbij doe, krijg ik dan weer een algengolf????

prhg
16-11-08, 12:27
Ik had de 2 ganzevoetjes al een week niet meer gezien. Vanmorgen kwam er een te voorschijn. Gelijk afgevangen op advies van JP.

Vervelend, maar zit nog steeds op levend steen te wachten. De laatste 2 weken blijkt er niets aangeleverd te zijn. Is dit ook aan recessie onderhevig of zo?
Heeft een van jullie nog wat over en wil het ook kwijt? Ene ruben had flink wat in de aanbieding, maar hij reageert niet meer.

Het algen "gras" nu 2 kontjes hoog en blijft maar doorgroeien. Ook het wier groeit fors. heeft al lange kruipwortels gevormd.

jakela
16-11-08, 12:49
Je kunt de algen en het wier ook handmatig verwijderen. Het nieuwe steen zal ook weer gaan begroeien.

Grtz Jack

prhg
16-11-08, 12:57
Is dat zo? Ik dacht dat metname bij opstarten er nog veel stoffen uit het water verwijderd werden door metname de bacterien uit de stenen om uiteindelijk een stabiel milieu te krijgen. Als er eenmaal een stabiel milieu is, groeien er dan toch weer algen in de mate zoals ik ze heb? Uiteindelijk zal je altijd wel wat alg blijven houden dat begrijp ik, dat geldt ook voor zoetwateraquarium.
Kan ik dan ook nieuwe nitriet en nitraat uitschieters krijgen,? Niet dat ik ze nu heb, maar vind dit item wel interessant om te weten.

prhg
18-11-08, 21:09
Weer wat nieuwe metingen gedaan:

Nu 18 dagen onderweg:

zout: 1,024
pH;8,4
KH: 11
NO3:0
Mg: 1360
Ca: 440

Tevens de indeling wat veranderd. Binnenkort weer een fotootje.

prhg
21-11-08, 15:19
Weer wat nieuwe foto's na het ophalen van nieuw levend steen.

tevens wat vulling gekocht:
hamerkoraal
buttons
xenia

Graag wat advies over de opbouw. Wil morgen nog wat extra steen halen om ook de rechterkant wat verder op te vullen.

prhg
21-11-08, 15:21
en de aanwinsten.

Spenc3r
21-11-08, 15:25
Ziet er mooi uit, beste steen met buttons ook trouwens

prhg
21-11-08, 15:30
Thanks. Nog een paar weekjes wachten en dat hoop ik er eindelijk wat vis in te kunnen zetten. Morgenavond weer een update omdat ik de laatste kg steen erbij heb.

prhg
22-11-08, 11:44
Na donderdag het nieuwe levend steen geplaatst te hebben zag ik vanmorgen dit. iemand een idee? lijkt een beetje op een heel jong zeepaardje. Het is wit, ca 3 cm lang, heeft een klein kopje met 2 pikzwarte oogjes. Probeert regelmatig rechtop te gaan staan en heeft een kleine krul aan het einde
Zal het vast niet overleven.

crystal-force
22-11-08, 17:54
zover ik het kan zien zou ik eerder zeggen dag het een kokerworm is zonder huisje en zonder kroon .... maar zeker weten doe ik het niet ... een zeepaardje is het zeker niet ... die had het zoiezo niet overleefd ! .. die zijn al moeilijk om de eerste dagen levend te houden als ze net uitgekomen zijn!

prhg
22-11-08, 20:19
De laatste stenen opgehaald en geplaatst. Een heel gepuzzel om het een beetje netjes te plaatsen. Denk dat ik er nu wel tevreden mee ben. Nu geleidelijk wat uitbreiden met wat eenvoudige koralen.

Heb er nu het volgende in:

oortje
kenia boompje
hamerkoraal
xenia
buttons

prhg
25-11-08, 18:42
Van mijn hamerkoraal steekt er af en toe 1 "hamertje" (zeg je dat zo???) ver uit tov de rest. Dit armpje is dan soms 3 -4 cm uit en trekt zich na enkele min weer terug. iemand enig idee waarom hij dit doet??

Aron
25-11-08, 19:04
hij is gewoon een beetje het water aan het testen
Na een aantal dagen zal die wel open staan

prhg
25-11-08, 19:09
Inmiddels ook maar weer het water getest. Nadat ik er dinsdag weer vers levend steen bij had gedaan, leek de alg vorming nog veel harder te gaan. In plaats van de fel groene lange slierten, nu vooral heel donker groene alg. Het schoonmaken van de ruiten is niet meer bij te houden.

Ik heb nu de volgende waardes:
pH:8,4
KH:10

Ik hou vooral de NH4 en NO2 in de gaten ivm de aanwezige dieren. Zolang deze 0 blijven zal er ook geen NO3 zijn.

prhg
25-11-08, 19:46
Wat denken jullie? ZOu ik me al aan een tepelanemoontje kunnen wagen?? Zit eind van de week op 4 weken.

prhg
27-11-08, 19:05
Voor de zoveelste keer de ruiten schoongemaakt.

Kwam opeens deze jongen tegen. Iemand enig idee wat het is en vooral: kan die er in blijven?

prhg
27-11-08, 19:07
op een steen zag ik ook opeens deze zitten. Lijken me geen glasanemonen , toch????? iemand die me kan vertellen wat het wel is?

crystal-force
27-11-08, 19:12
de eerst is een borstelworm ... beter verwijderen als mogelijk .. .zijn wel goede opruimers totdat ze te groot worden .. dan kunnen ze zich aan koralen vergrijpen !

Tweede is zo te zien een deel anemoon ... ook beter verwijderen , is alleen lastiger plat te spuiten dan de glasanemoon ... bij mij helpt kokend natuurazijn meestal goed !

prhg
27-11-08, 19:15
okidoki. Hij is alleen nu weer foetsie. Moet dus even wachten tot hij terug is.

En JP, wat adviseer je me, kan er gezien de meetwaardes al wat bij geplaatst worden.????????? Zit aan een tepelanemoontje te denken. Wordt van gezegd dat die ook best sterk zijn.

Heb ook vandaag de eerste verversing van 10 % gedaan.

Spenc3r
27-11-08, 20:06
Borstelworm.

Nu een goede opruimer. Maar als ie groter is kan koraal gaan beschadigen.
Persoonlijk zou ik hem eruit halen als u de kans krijgt.

crystal-force
27-11-08, 21:16
Borstelworm.

Nu een goede opruimer. Maar als ie groter is kan koraal gaan beschadigen.
Persoonlijk zou ik hem eruit halen als u de kans krijgt.

euh... is dat niet hetzelfde als wat ik zei :rolleyes: :D

prhg
27-11-08, 21:49
okidoki. Hij is alleen nu weer foetsie. Moet dus even wachten tot hij terug is.

En JP, wat adviseer je me, kan er gezien de meetwaardes al wat bij geplaatst worden.????????? Zit aan een tepelanemoontje te denken. Wordt van gezegd dat die ook best sterk zijn.

Heb ook vandaag de eerste verversing van 10 % gedaan.

en mijn vraagje???

crystal-force
27-11-08, 22:05
ja hoor ... een anemoon kan zeker ... en eventueel kleine stekjes van ledertjes kunnen ook al ;)

prhg
27-11-08, 23:00
oke, ga eens kijken wie er iets aan de aanbieding heeft. anemoontje, kroepoekje of paddestoelledertje

prhg
28-11-08, 22:34
Vandaag trok het hamerkoraal zich helemaal terug. Heb dit nog niet eerder gezien. Ik was eerst bang dat er iets met het water was, dus heb gauw wat metingen gedaan, maar die waren oke.

Ph 8,4 kH 10, NO2 0 NH4 0 en zoutgehalte 1,025

Ca een uurtje later kwam hij weer tevoorschijn.
Kan iemand mij uitleggen wat dat betekent?
Hij staat wel bij een xenia, maar raken elkaar niet. Zouden ze toch te dicht bij elkaar staan????

peter

crystal-force
28-11-08, 22:40
niks mee hoor... koralen trekken zich wel eens vaker terug.
Meestal om afval water te dumpen.
Daarna laten ze zich weer vol lopen met vers water ;)

prhg
05-12-08, 16:48
Dinsdag bij JP langsgeweest om een paar oortjes en een kroepoek over te nemen. Hij heeft inderdaad 2 schitterende aquaria. Uiteraard ga je dan met weer meer naar huis dan je gepland had. Nl ook nog een gorgoon, een cladiella, een mini mini anemoon en anthelia mee genomen. Ze hebben een mooi plaatsje gekregen en het aquarium gaat nu ergens op lijken. Het anemoontje is verder niet aan de wandel gegaan, dus ik denk dat het plekje dat ik hem gegeven heb hem blijkbaar wel bevalt.

De waterwaardes zijn nu:

Kh:8
pH:8,6
PO4:0

na 5 weken dus nog steeds geen pieken. Ik ga morgen een salarias aanschaffen om de alg te gaan bestrijden en eventueel een pepermuntgarnaal ivm alle glasanemonen.

ik zie overigens wel allerlei wollige paarse alg. Wordt dit ook door de salarias opgegeten? of heeft dit een bepaalde andere oorzaak?

crystal-force
05-12-08, 18:47
ik vermoed dat het gaat om pluisalg ... ff goed in de gaten houden ! ... misschien een foto ? ..

prhg
05-12-08, 18:56
hmmm, lees dat dit vaker voorkomt en dan vooral bij lagere kH waarden. Die van mij is ook wat gezakt, hoewel hij volgens mij niet echt te laag is. Ga toch proberen die Kh wat op te krikken.

Zijn er geen dieren in een opruimploeg die dit eten?

PS , JP de datumweergave staat nu goed.

prhg
05-12-08, 20:16
Kh aangepast . Zit nu op 12. Ben benieuwd of die pluisalg nu weggaat.

crystal-force
05-12-08, 20:29
hmmm, lees dat dit vaker voorkomt en dan vooral bij lagere kH waarden. Die van mij is ook wat gezakt, hoewel hij volgens mij niet echt te laag is. Ga toch proberen die Kh wat op te krikken.

Zijn er geen dieren in een opruimploeg die dit eten?

PS , JP de datumweergave staat nu goed.

de vossekop schijnt pluisalg te eten ... daarom heb ik 'm destijds er ook ingezet.
Moet eerlijk zeggen dat ik al tijden geen pluisalg meer heb gezien... maar of dit werkelijk door de vossekop komt :confused:

prhg
05-12-08, 20:39
Misschien helpt de KH verhoging. Ben nog niet aan dergelijke vissen toe volgens mij.
de gele dokter eet het niet???

prhg
06-12-08, 15:59
Zoals aangegeven vandaag een salarias en 2 permunt garnalen gekocht. Na ca 3 uur druppelen alles in het aquarium geplaatst.De salarias is wel niet zo enthousiast als bij deb, maar is na een half uurtje verkennen, nu toch in beweging gekomen. De garnalen nog een half uur langer laten druppelen en pas daarna geplaatst. Ze hebben direct een veilig heenkomen gezocht.
Ben benieuwd wanneer ze tevoorschijn komen.
foto's maken wordt even lastig. Kamera is kapot en reparatie gaat 4 tot 6 weken duren. Enige geluk is dat het wel garantie is.
Misschien dat het met een compact kamera gaat lukken.

crystal-force
06-12-08, 17:40
mmm.... ik laat de vissen en garnalen niet langer overwennen dan 10 min .... met telkens een scheutje water uit de grote bak.

nog nooit verkeerd gegaan ;) .... maar dee druppel methode mag altijd ;)

prhg
06-12-08, 18:04
beter te lang dan te kort.

garnalen zijn inmiddels pleite. Ben benieuwd of ze vanavond als het licht uit is te voorschijn komen.

crystal-force
06-12-08, 18:27
idd .. beter te lang dan te kort ;)

de garnalen zullen snachts wel naar voren komen ;)

deb
06-12-08, 18:49
Ik heb mn garnalen ook net als Crystal Force overgewend. Henk ging er zo in, ja idd zonder overwennen. Heb er pas het een en ander over gehoord in een lezing van Ron Hessing.

"doe zelf eens een zak om je hoofd en nek, knijp hem dicht en je krijgt het spaansbenauwd. De luchtsamenstelling in de zak verandert vervolgens tijdens de duur en het ademhalen. De stress en bijkomende problemen nemen meer en meer toe.
Wil je dan dat iemand heel rustig en beetje bij beetje de zak weer opent en er steeds wat verse lucht in laat lopen of wens je graag de zak in een keer van je hoofd af...."

Nog enkele ideeën hierover:

"Kijk naar een mens. lucht die we inademen bevat maar een paar procent zuurstof. Als we ziek worden of benauwd, krijgen wij ook 100% zuurstof toegediend. dus geen overwenning aan andere luchtsamenstelling."

"Het kwaliteitsverschil van het transportwater tussen winkelier en thuisaquarium zal er best zijn, maar vergeleken met de import zal het verschil veel kleiner zijn.
De stress van zak naar bak zal voornamelijk bestaan uit omgevingsgerelateerde stress en minder uit waterkwaliteitsstress"

;) Ik kon mij hier wel in vinden en heb het gelijk zo gedaan met mn Henk en gisteren met mn driebandsanemoonvisjes ( :D ) Ze doken niet weg, zwommen goed en eten goed.

prhg
06-12-08, 20:27
Hoi deb,

je vergelijking over de plastic zak is wel aardig, maar zo heb ik het uiteraard niet gedaan. Ik heb de plastic zak uit de winkel direct leeg gekieperd in een emmer en vervolgens gedurende ca 2 uur druppels gewijs water uit mijn aquarium in de emmer laten lopen.
Je kunt je voorstellen dat met een aanvangshoeveelheid water van ca 2 cm en dit druppels gewijs aanvullen tot ca 20 cm hier niet alleen flink wat tijd overheen gaat, maat het belangrijkste is dat je hiermee het kwaliteitsverschil in water tussen handelaar en je eigen bak volledig reduceerd. Je vissen (of ander leven) hebben dus ca 2 uur de tijd gehad zich volledig aan te passen.
Of het echt nodig is deze voorzichtigheid weet je altijd pas achteraf: als het een keer fout gaat. Ik denk echter toch: baat het niet, het schaad zeker niet.

Je loopt dus toch weer wat voor op me he, met je anemoonvissen. Ik wacht met deze aanwinsten nog ca 2 weken om ter kijken hoe het gaat en ga dan mogelijk ook een paar anemoonvisjes kopen. Ik zit dan op ca 7 weken en als henkie de bodem heeft schoongemaakt overweeg ik ook het zand erin te doen. Moet kunnen lijkt me.

deb
06-12-08, 20:41
Ik ben misschien ook wel te snel met mn anemoon vissen hoor, alhoewel misschien?? :p Ik had echt van mezelf gedacht nououou ik wacht zeker 6 tot 8 weken, helemaal ingecalculeerd......totdat alles draaide :o

Maargoed, jij hebt al koraal erin en dat is ook beter natuurlijk om dat eerst te doen.
Ik wil graag levend zand erin doen en daar wacht ik idd wel even mee ivm met de troep die er nog op kan komen ook evt nog van de stenen.

prhg
06-12-08, 20:58
Ik heb eerlijk gezegd geen idee meer wat goed is en wat niet. Kreeg bij de zaak waar ik vandaag de garnaaltjes kocht juist weer het gevoel dat ik alles verkeerd had aangepakt. Vol het licht aan was volgens hen niet goed en zelf water aanmaken met zout was ook niet slim vonden ze en als ik er niet al een paar leders in had, dan kon er ook nog van alles gebeuren.

Dacht toch dat ik me behoorlijk had voorbereid.

Ik ga daarom ook mijn eigen logische gevoel achterna, zonder te overhaasten. Ik heb in iedergeval met grote regelmaat metingen gedaan en nog geen enkele piek gehad. Ik doe dus nu de aanname dat die ook niet meer komt.

Geleidelijk aan dus uitbreiden met wat ik zoal aan stekjes voorbij zie komen. Wil bv graag nog een broccoli, een paddstoel en een mooie anemoon.

deb
06-12-08, 21:26
;) Precies vind ik ook. Goed meten en je waardes in de smiezen houden. Zeker als je iets bijgeplaatst hebt, kijken wat het doet met je waardes, en ik heb geleerd óf een paar vissen tegelijk of met genoeg tijd (ong. 2 weken als je waardes stabiel blijven) er tussen, dit is wat makkelijker met koralen.

Verder: ik ben er achter dat je op de forums die er zijn...zoveel meningen als mensen die er zijn krijgt. Je kunt t allemaal lezen en je eigen logische lijn er in trekken (wat je al doet dus). Ook is er veel commercie ! Je ziet het bij crystal force hoe hij met logisch denken heel ver komt.
(maargoed niet iedereen , en zeker ik niet, is zo'n knutselsmurf) Ik bedoel alleen dat ik gemerkt heb dat je niet perse voor alles een apparaat oid hoeft aan te schaffen. Ik ken bv iemand hier in Alkmaar met een bak van 2.20 m. die heel simpel draait, ja zelf met t8 lampen en toch prachtig steenkoraal heeft !

prhg
06-12-08, 21:28
helemaal mee eens. En als onze bakken net zo worden als die van JP, dan doen we het niet slecht

crystal-force
06-12-08, 21:47
helemaal mee eens. En als onze bakken net zo worden als die van JP, dan doen we het niet slecht

hahaha ... heerlijk zo'n complinent :D ...

iedereen kan het op z'n eigen manier doen ... tis ook altijd verschillend ..
je moet kijken wat je bak doet en is dan afhankelijk van wat jij daar mee doet.
Er zijn meerdere wegen naar Rome ;)

alleen ga niet klakeloos van het advies van 1 winkel uit ... stel dat die het verkeerd heeft !!!!!
Heb hier ondertussen genoeg ervaring mee op gedaan !!! ... kan je vertellen dat er maar weinig winkels overgebleven zijn.

De enigste winkels waar ik tot nu toe ben geweest , en waar ik echt werkelijk goed advies heb gekregen zijn:

Aquakerkdriel
Aquacompleet
Coenen
Rifwachter

namen van zaken waar je echt slecht advies krijg kan ik niet noemen omdat ik niemand in slecht daglicht wil zetten , maar dat zijn er meer dan vier !!!!!

prhg
06-12-08, 21:54
zeg ook niet dat ze slecht advies geven, maar was vanmiddag dus bij de aqua compleet en die was toch redelijk helder met hun standpunten en dus tegenstrijdig met de rifwachter die ik tot op heden volg (en jullie adviezen uiteraard)

crystal-force
06-12-08, 22:23
Daarom .... `Er zijn meerdere wegen naar Rome ;) `
zorg dat je daarom alles weet zodat je goed kan handelen als er iets mis gaat ....
daarom zijn forums ideaal om ervaringen uit te wisselen ... beter dan een theorietje ;)

deb
06-12-08, 22:29
Ik zou meer op Aquacompleet afgaan dan op de Rifwachter.
Al eens bij Waterweelde geweest in Den Haag? Doen! (vraag naar Mark!)
Deze maand hebben ze trouwens 20 % korting op alle vissen en lagere dieren/koralen.

prhg
07-12-08, 11:02
waterweelde ken ik niet. Wie weet als ik een keer in de buurt ben. Rifwachter vind ik prima hoor.

Vanmorgen 1 van de garnalen gezien. leeft dus nog. Met al die schuilplekken is zelfs de salarias amper te zien. Zit voorlopig alleen maar op een steen en eet nog niet echt, hoewel er veel voorradig is. Vraag me af of ik ooit ga ontdekken wanneer er iets dood is gegaan, want je vind hem toch nooit terug.
Bij mijn vijver stond ik altijd te tellen of ik alle vissen nog heb, maar dat is nu onbegonnen werk.

De wollige paarse pluizen worden steeds meer. Ik denk dat ik vanavond nogmaals water ga verversen en probeer zoveel mogelijk af te zuigen

prhg
07-12-08, 20:36
Ik was even bang dat de salarias mijn alg helemaal niet lekker vond. Is zeker beter gewend, maar zowaar zag ik hem vanmiddag een paar happen nemen, dus dat gaat wel goed komen.

Tijdens de waterverversing ook alle alg van de bodem losgeschraapt en afgezogen. Ziet er stukken beter uit zo.
DIe rose alg wil niet echt loskomen.
De pompende xenia is zich overigens fros aan het voortplanten . Ik kom verspreid door de bak diverse nieuwe xenia te voorschijn komen.
Als dit zo doorgaat zit hij na verloop van tijd werkelijk bomvol, want heb het er pas 2 weken instaan.

deb
09-12-08, 11:29
Hai !

Heb jij verder al een beetje idee qua visbestand?

Ik vind dit best nog wel moeilijk. Wel of geen dokters en zoja, welke dokters dan? Dit is nl. mn volgende stap. Wil over ong. 2 weken de eerste vis (sen) plaatsen. Kies ik voor een doktersvis, wil ik goed nadenken of ik meerdere dokters erin wil, want die wil ik dan tegelijkertijd plaatsen. :rolleyes: Ben er nog niet helemaal uit!
Ik ga ze wel bij Waterweelde halen, deze maand 20% korting op vis en koraal :D en ze zijn sowieso al scherp geprijsd! (ik heb geen aandelen hoor in deze zaak :p )

prhg
09-12-08, 17:30
Ik heb dus nu de salarias en2 pepermunt garnalen.

Ik denk dat ik het nog even simpel hou en overweeg:

2 anemoonvisjes
1 gele dokter
evt 2 poetsgarnalen

Mogelijk doe ik er ook dit weekend zand in en doe er dan over 1 of 2 weken ook een zandzevende zeester bij.

Dit wil ik dan eigenlijk een tijdje zo houden ook al is de verleiding groot.

Teveel er indoen zal inbreuk doen op je systeem en je alsnog allerlei NO2 en NH4 pieken opleveren.

prhg
09-12-08, 21:12
kwam om 21;00 uur thuis en kon opeens de tepelanemoon niet meer vinden. Hij had bijna 1 week op dezelfde steen gezeten en is nu echt nergens meer te bekennen. snap er geen fluit van. hele bak afgezocht (voor zover mogelijk).

heb volgens mij niets dat hem op kan eten, dus ???????????????????????????

crystal-force
09-12-08, 22:20
er is ook niets dat anemonen eet ... ten minste ... geen tepelanemonen.

Ga er maar vanuit dat hij ergens ingekropen is en waarschijnlijk later wel weer tevoorschijn komt.

ff geduld hebben ;)

max2
09-12-08, 23:15
Hey

Ik had dit ook van de week maar morgen komt hij wel weer omhoog.
gr max

prhg
10-12-08, 08:07
hij is er weer gelukkig. Hij hang helemaal bovenin tegen de achterwand.

Wat is het beste? hem zelf zijn plekje laten zoeken of hem oppakken en weer op een steen zetten?

kun je hem zo zonder meer ook pakken ?

max2
10-12-08, 09:37
Hey

Als je hem wilt verplaartsen meot je met bijv: een oude pinpas onder het voetje steken dan laat hij van zelf los, kijk wel goed uit dat je hem niet bescahdigt.
Gr max

crystal-force
10-12-08, 11:06
en als je wilt dat ie niet meer gaat lopen ....
zorg dat je een redelijke steen met eventueel wat flinke gaten (niet helemaal door) hebt , die je in het zand zet .. liefst iets van 10cm rondom.
Als je de anemoon van het raam af hebt zet 'm dan op de steen en houd 'm ongeveer een minuutje vast totdat ie op de steen gehecht is.
Zorg voor een middel matige stroming, te hard houden ze niet van, en bij te zacht gaat ie hangen en voelt ie zich ook niet fijn !

prhg
10-12-08, 19:46
heb hem wel los ,maar hoe mag ik dat kr........ aandrukken? hij blijft maar niet zitten. Krijg kramp na 10 min.

crystal-force
10-12-08, 20:14
normaliter zet hij zich zelf vast.
Probeer 'm anders in een steen te plaatsen waar een holletje in zit.
Meestal gaan ze zich daar in vast zetten (zodat ze zich goed kunnen terug trekken ;) )
Maak anders een cirkeltje van stenen waar je 'm tussen zet zodat ie niet wegwaait, dan moet hij zich wel vast zetten op een van die stenen ;)

prhg
10-12-08, 20:43
De aanhouder wint. Na ca 45 min gepiel zit hij eindelijk vast. Heb hem nu een ander plekje gegeven met wat minder stroming. Nu maar duimen en anders morgen weer opnieuw beginnen. ik zal overwinnen.

crystal-force
10-12-08, 20:56
als je 'm op een steen zet met redelijk wat zand eromheen ... zal ie nergens meer heen gaan. Zorg wel dat de stroming dan matig is ;)

prhg
10-12-08, 21:32
Vanavond het levend zand erin gedaan. Dat ziet er een stuk beter uit. Door de weerkaatsing ook weer een stuk lichter.

Hopelijk dit weekend ook een paar anemoonvisjes en misschien een gele dokter.http://www.tropischzeeaquarium.nl/images/icons/icon7.gif

Ik had bijna de borstelworm te pakken, maar hij is sneller dan ik dacht.

Rieskexxx
10-12-08, 22:00
Die wormen kunnen echt supersnel zijn :mad:
Ik heb een filmpje in mijn dagboek staan van een snel zwemmende borstelworm.
http://s382.photobucket.com/albums/oo269/Rieskexxx/?action=view&current=MOV01725.flv

Nu nog wat foto's posten peter ;)

Groet,

Richard

dreesensm
11-12-08, 13:01
Ik zou meer op Aquacompleet afgaan dan op de Rifwachter.
Al eens bij Waterweelde geweest in Den Haag? Doen! (vraag naar Mark!)
Deze maand hebben ze trouwens 20 % korting op alle vissen en lagere dieren/koralen.

Deb,

Juist!! Heb ik ook van geprofiteerd!! Toppie. :D

prhg
11-12-08, 15:15
Die wormen kunnen echt supersnel zijn :mad:
Ik heb een filmpje in mijn dagboek staan van een snel zwemmende borstelworm.
http://s382.photobucket.com/albums/oo269/Rieskexxx/?action=view&current=MOV01725.flv

Nu nog wat foto's posten peter ;)

Groet,

Richard

Foto's komen er aan.

prhg
12-12-08, 20:06
enkele nieuwe aanwinsten. Een gele dokter en 2 anemoonvisjes.

Eindelijk leven. Ga morgen een huisje kopen voor de anemoonvisjes. De tepelanemoon van JP is wel erg klein nog. Heb een mooie gezien : wit met paarse punten. Steken die oranje anemoonvisjes mooi in af.

Voorlopig blijven dit even de laatste vissen. Ga nu verder met uitbreiden met koralen en andere dieren. (misschien nog een egeltje tegen de paarse pluisalg)

prhg
13-12-08, 10:05
een van de anemoonvisjes dwarrelt nu al door de bak. Gaat niet goed. Gele dokter en andere anemoonvis zwemmen vrolijk rond.

Hoop dat ik er garantie op heb. Zit nog geen 24 h erin.

roelsil
13-12-08, 10:16
Hoe heb je ze overgewend? Als het zoutgehalte erg verschit met dat van de winkel kan dat de oorzaak zijn. Anemoon vissen kunnen slecht tegen wisselingen van het zoutgehalte.
Veel winkels hebben een zg van 1021/1022 terwijl veel aquarianen een zg van 1024/1025 hebben.

gr.Roel

prhg
13-12-08, 13:15
druppelmethode gedurende ca 45 min. Volgens jp en deb zou dat geen eens hoeven. Zij doen ze er zo in. (misschien toch te snel laten druppelen???)

Hen inmiddels een nieuwe gehad, die ook alweer staat te druppelen. Ga dit nog wat langer doen. 1 uurtje of zo. LAat hem wel nog iets langzamer druppelen.

Zag ook nog een mooie pink tip anemoon. Kon het niet laten.

crystal-force
13-12-08, 18:43
tja... lastig ... ik laat ze meestal wel wat overwennen, maar voor de druppel methode heb ik echt geen geduld, meestal na enkele keren het zakje onderdompelen, en op temp. laten komen ... binnen 15 min, zitten ze in de bak !

Misschien is het stress geweest, toch iets met het water .... misschien had de vis al een ziekte onder de leden ..... het kan van alles zijn.

Volgende keer meer geluk toch ;)

prhg
14-12-08, 10:39
De natuur fluit je vanzelf weer terug. Kwam vanmorgen in de kamer en zag weer een anemoonvisje op de bodem liggen , maar even zo erg, zag ik witte puntjes op de dokter. STIP dus. Lees van alles over knoflook uitpersen en bij het eten doen, maar ze zitten nog maar net in de bak en zijn nog niet echt aan het eten geslagen.

En waar haal je verse knoflook vandaan op zondag?

Je snapt dat een dag niet rotter kan beginnen.

Iemand een hint wat ik nu op zo'n baaldag kan doen?

Morgen in iedergeval knoflook kopen en hopen dat ze willen eten.

crystal-force
14-12-08, 11:06
De natuur fluit je vanzelf weer terug. Kwam vanmorgen in de kamer en zag weer een anemoonvisje op de bodem liggen , maar even zo erg, zag ik witte puntjes op de dokter. STIP dus. Lees van alles over knoflook uitpersen en bij het eten doen, maar ze zitten nog maar net in de bak en zijn nog niet echt aan het eten geslagen.

En waar haal je verse knoflook vandaan op zondag?

Je snapt dat een dag niet rotter kan beginnen.

Iemand een hint wat ik nu op zo'n baaldag kan doen?

Morgen in iedergeval knoflook kopen en hopen dat ze willen eten.

laat de bak gewoon eens een paar dagen met rust ... geen ramen schoon maken ... niets ! ....alleen voeren. Kijk of je ergens idd aan knoflook kan komen. (ik heb hier wel liggen, maar is een beetje gekkenwerk om voor een knoflookje deze kant op te rijden :p ) .... probeer anders eerst te kijken of ze gewoon al willen eten. Als ze ie dat al niet doet :o .. dan mag je , je zorgen maken.
laat de boel ff goed rusten ;)

prhg
14-12-08, 11:12
oke, dan maar tegen groene ruiten kijken. Was ook van plan om vandaag te proberen de pluisalg te verwijderen, maar die laat ik dan ook nog maar evn zitten.

Had alleen wel vandaag afgesproken bij iemand een paddestoelleder te halen en een paar oortjes.
Die wil ik er toch graag in hebben vanavond.

crystal-force
14-12-08, 11:15
pluis maar lekker ff laten zitten ... de paddo en oortjes gewoon ff op de bodem zetten .. meer niet .... het plaatsen in het rif later doen ;) .... hoe meer je er in zit, hoe meer stress hoe meer gedonder !

Zo heb ik mijn picasso verknalt !!! ... flink klooien met de opbouw , de volgende dag picasso helemaal onder .. de dag daarna picasso dood !

prhg
14-12-08, 11:21
oke. fingers crossed.

crystal-force
14-12-08, 11:24
hou ons op de hoogte ;)

Aron
14-12-08, 12:22
je moet druppel vitaminie AD van davitamon gebruiken.
Moet je gewoon door het diepvries voer doen (4 druppels)
Bij mij was binnen een paar dagen de stip weg

prhg
14-12-08, 13:24
je moet druppel vitaminie AD van davitamon gebruiken.
Moet je gewoon door het diepvries voer doen (4 druppels)
Bij mij was binnen een paar dagen de stip weg

meer mensen hier ervaring mee? wil niet alles door elkaar doen. Of knoflook of het voorstel van aron.

crystal-force
14-12-08, 13:53
je kan dit best door elkaar doen ... vitaminen ... altijd goed. ... verse knoflook .. baat het niet , schaad het niet ... ;)

prhg
14-12-08, 22:42
Vandaag de paddestoelleder opgehaald. Bleef helaas nog veel meer aan mijn handen plakken. Heb ook nog een rood oortje en 3 blauwe oortjes mee genomen.

Tevens nog een zandzevende zeester , een blauwe hermietkreeft en een Caulastrea furcata.
Was dus weer een hoop geld kwijt.

Ook contact gemaakt met 2 mannen van het andere forum (kevein76 en jimmy 54)
Zij gooiden ook wel gewoon knoflookpoeder in het aquarium.
Dus wat diepvries voer ontdooid en gemengd met knoflookpoeder.
ben benieuwd of het helpt. Morgen verse knoflook halen.

Overigens lijken de stipjes wat minder wit te worden.

het 2 de anemoontje bleek nog niet dood te zijn en zwemt/dwarrelt nog wat rond. Hoop dat hij er nog bovenop komt.

Ik kan nog even geen foto's maken. de ruiten zijn te aangeslagen en om nu niet weer de witte stip de kop op te laten steken, laat ik het maar even zo.

De groene alg wordt ook minder, maar die paarse pluisalg groeit maar door.

crystal-force
15-12-08, 11:22
knoflook poeder schijnt niet te werken. Dat is puur voor smaak in voedsel, maar de werkzame stoffen tegen stip zitten alleen in verse knoflook teentjes ;)

Ook zal stip sneller verdwijnen als de bak in en gezonde conditie verkeerd ;)

max2
15-12-08, 12:05
Hey

Je kan wel eerst de knoflook een beetje pletten, dat hij open staat en dan in een pan met kokend water laten inkoken dan krijg je , een soort vloeibaare poeder van knoflook wat wil tegen stip kan wekren.
Dit moet je wel doen met een hele bol knoflook.
Gr max

prhg
15-12-08, 19:12
Het laatst overgebleven anemoonvisje vond het niet gezellig alleen, en ging met zijn staart in de aanzuiging zitten van de stromingspomp. Einde verhaal dus.
Heb hem maar aan de anemoon gegeven. Was snel verdwenen.

De gele dokter vandaag ook nog niet gezien. Snap er geen fluit van.
Ga weer water waardes meten.

Ik heb ook 2 teentjes knoflook leeggeknepen.

prhg
16-12-08, 20:14
Gelukkig, de gele dokter is er weer. De witte stipjes zijn ook bijna verdwenen. Zwemt weer rond alsof er niets gebeurd is.

Nou nog een oplossing voor die pluisalg. iemand een deademia egel over?

prhg
17-12-08, 19:09
Weer tijd voor wat foto's

prhg
17-12-08, 19:12
en nog een paar

prhg
17-12-08, 19:13
en mijn algenprobleem, maar er zijn ook positieve berichten. Dacht dat alle anemoonvisjes dood waren, maar van morgen zag ik er toch weer eentje en toen ik thuis kwam was hij alweer een beetje aan het zwemmen.

dreesensm
17-12-08, 19:51
Mooie pics!!

Wat zit er in het glas in je aqua? ;)

deb
17-12-08, 19:52
Ziet er mooi uit allemaal ! Jij bent echt wel een eind verder dan mij hoor :cool:

Vooral veel koraal al in je bak:eek: ....kom ik aan met mn drie stekjes :o

Maaaarrrr ik ga wrs. as zaterdag mn doktertjes halen....

Succes verder!

prhg
17-12-08, 20:09
Mooie pics!!

Wat zit er in het glas in je aqua? ;)

Foto's zouden best nog scherper kunnen. helaas is mijn spiegelrflex camera in reparatie, dus moet het met een compact doen. Goede scherpe foto's blijft lastig.

In de 2 glazen zitten resp. een ricordea florida oortje en nog een blauw oortje. Beiden blijven nog wat lastig aan hun steentje zitten.

prhg
17-12-08, 20:10
Ziet er mooi uit allemaal ! Jij bent echt wel een eind verder dan mij hoor :cool:

Vooral veel koraal al in je bak:eek: ....kom ik aan met mn drie stekjes :o

Maaaarrrr ik ga wrs. as zaterdag mn doktertjes halen....

Succes verder!

ik denk dat ik zaterdag of een diadema egeltje of een vossekop erbij ga halen. Die pluisalg wrordt steeds erger en wil eigenlijk niet aan chemicalien beginnen.
De dokter lijkt weer stip vrij te zijn , dus ik ga weer de goede kant uit.

crystal-force
18-12-08, 19:17
zou ook een vossekop inzetten ... sinds de mijne erin zit heb ik er geen last meer van :D ... de zeeegel kan wel, maar pas op als de algen op zijn ... dan kunnen ze zicht ook aan koralen vergrijpen !

prhg
18-12-08, 19:37
Vanavond een fors deel met een slangetje afgezogen. Scheelt al enorm. Echter de kleine pluisjes krijg ik bijna niet weg. Dus toch maar die vossekop.

JP, krijg ook het advies om een Tripneustes gratilla in te zetten tegen de pluisalg ipv een diadema. Heb je hiermee ervaring?

crystal-force
18-12-08, 19:42
Toevallig heb ik er eentje in mijn nano zitten.
Dit omdat ik daar telkens ook steeds algen in krijg, maar een salarias of een dokter haald daarin weinig uit, dus heb daarom ook een appeltje ingezet (kleinttje) tot zover te zien doet ie goed zijn werk.
Let wel op dat zeeegels ook koralen aan kunnen vreten zoals sterpoliepen e.d. !
Dus als de algen zo goed als weg zijn , of als je ziet dat ie aan je koralen begint ... weg ermee ,.... kijk tegen die tijd of je iemand kan vinden die nog flink wat algen heeft en er ook vanaf moet .. of anders retour winkel ;)

prhg
18-12-08, 20:32
Ga ik denk ik toch voor een vossekop. Heb ik meer plezier van dan.

Huidige waterwaardes:

pH 8,4
temp 26C
KH 7, ga ik weer wat opvoren richting 10
PO4: 0
NO2: 0,025
Ca: 420 mg

Nu na 7 weken nog geen enkele piek gehad. ga er nu vanuit dat hij ook niet meer komt.

Ik heb overigens diverse soorten alg. Behalve die pluisalg, ook nog een hele dunne snotterige alg die makkelijk af te zuigen is, hele dunne slierten die vol water lijken te zitten en wat nu steeds meer opkomt zijn hele dunne vellen. Deze vellen ( vrij stug) worden ook door de dokter niet gegeten.

Staan die ook op het menu van een vossekop?

crystal-force
18-12-08, 20:58
je waterwaardes zien er goed uit ... maar hou je nitriet in de gaten ... moet eigenlijk 0.0 zijn ;)

de dunne bladen zijn zeer waarschijnlijk wieren ....vreemd .. dokters zouden er gek op moeten zijn !
... maar de vosselop lust ook alles wat groen is :D

paar fotootjes zijn misschien ook wel handig en leuk ;)

prhg
18-12-08, 21:13
kleur indicatie voor nitriet is bij het setje dat ik heb vrij lastig (JBL)

kleur zit meestal op het randje van 0 /0,025 . Hikt soms een beetje richting 0,025 , maar is meestal gewoon 0.

De wieren kun je misschien zien op 1 van de foto's die ik er gisteren op gezet heb.

De dunne lange watergevulde algen zie je vooral op deze foto:

prhg
18-12-08, 21:14
op deze foto rechts van de paddestoel zie je dunne stugge velletjes.

crystal-force
18-12-08, 21:19
idd .. .wieren .... doktervoer :D ... misschien dat hij er nog niet ervan geproeft heeft ..... bij mij was alles binnen 2 weken allemaal weg .... ps ...mooie anemoon ... !

prhg
18-12-08, 21:27
Gele Dokter eet zich verloren aan van alles en nog wat, dus misschien heb je gelijk.( buikje ergelmatig rond gegeten).

De anemoon afgelopen zaterdag gekocht (pink-tip). trekt zich overigens helemaal terug als je in de buurt komt. Was ook gek op het anemoonvisje dat klem zat in de stromingspomp.

Staan deze wieren ook op het menu van een salarias?

crystal-force
18-12-08, 21:34
nope... salarias eet zover ik weet allen algen ... en/of met de pot mee ! ... maar geen wieren !

alberto
18-12-08, 22:06
Beste prhg, Ik ben zeer onder de indruk van je bak en je foto`s.
Ik denk dat ik dit ook een beetje als voorbeeld
voor mijn bak ga gebruiken.
Toch nog één opmerking..., is het niet mogelijk
om die groene aanvoerslang bij de overloop je bak
binnen te laten komen en dan achter de stenen
langs naar links te leiden, tot de plek waar hij nu
zit? Dan krijg je echt een 10...:)
groeten Albert

alberto
18-12-08, 23:00
Oeps, sorry..., helemaal vergeten te zeggen, dat deze uitstroom
zo hoog mogelijk moet zitten , ivm het leeghevelen van
de bak bij stroomuitval of een defecte pomp.
In dat geval kan je de slang beter gewoon inkorten...;)

prhg
19-12-08, 08:29
Bedankt voor je complimenten Alberto .

Altijd leuk om te horen.

De slang is zo lang omdat ik achterin een pvc pijp heb liggen met gaatjes om op deze manier een constante rifspoeling te krijgen. Helaas vanwege allerlei bochten kon hij niet aan de rechterkant geplaatst worden. Ik wil nog wel een keer wat rommelen met de stenen om hem verder te bedekken en dus uit het gezicht te halen.

Leegzuigen is geen risico, want ik heb in de bocht een klein gaatje gemaakt net boven waternivo. Als ik dus de pomp uitzet zuigt hij alleen lucht aan.

Jammer dat ik dus net die 10 niet haal, maar ben ook met een 9,5 tevreden. Voor mij is het overigens nog niet meer dan een magere 6.

Jij ook succes met je aquarium en leuk dat je me als voorbeeld wilt gebruiken.

peter

prhg
19-12-08, 19:50
Toen ik thuis kwam was de anemoon helemaal ingetrokken. De paar tentakeltjes die je nog ziet lijken niet meer dan een paar lullige sliertjes.

Is dit normaal??

ik heb in ieder geval de steen wat gedraaid zodat hij meer licht krijgt en hem wat bijgevoerd. Wordt nog niet echt enthousiast op gepakt.

crystal-force
19-12-08, 21:50
gun 'm z'n tijd ... hij zat waarschijnlijk wel zijn afval geloosd hebben. Later zal hij zich wel weer volpompen ;)

prhg
20-12-08, 17:04
de aanwinsten zijn binnen:

1 oogvlek vossekop
1 nieuw 3 band anemoonvisje
2 kauderni
1 mespilia globulus egel

verder gekocht

vlokkenvoer voor de salarias als de algen opgaan raken
epoxy om indien nodig iets vast te zetten
easy life maxicoral A sporenelementen
easy life maxicoral B sporenelementen
wat diepvriesvoer

prhg
20-12-08, 22:03
DE vossekop en de zeildokter zijn inmiddels dikke maatjes. Volgen elkaar op de mm.

prhg
21-12-08, 16:14
Dacht dat anemoonvisjes altijd een anemoon als huisje wilden. Die van mij kijken er niet naar om. Niet naar de pink tip anemoon en ook niet naar de tepel.

Moet ik soms bordjes met pijltjes in de bak zetten?

Alle aanwinsten eten al netjes mee. De vossekop is druk in de weer met alle wier. Hij is nog wel erg grauw van kleur, neem aan dat dat wel bijtrekt.

deb
21-12-08, 17:49
Fotoooooo's :rolleyes: .....

;) :p

prhg
21-12-08, 17:50
binnenkort.

crystal-force
21-12-08, 17:56
Dacht dat anemoonvisjes altijd een anemoon als huisje wilden. Die van mij kijken er niet naar om. Niet naar de pink tip anemoon en ook niet naar de tepel.

Moet ik soms bordjes met pijltjes in de bak zetten?

Alle aanwinsten eten al netjes mee. De vossekop is druk in de weer met alle wier. Hij is nog wel erg grauw van kleur, neem aan dat dat wel bijtrekt.

vossekop is een meester in verkleuren !
snachts zijn ze helemaal grauw/grijs en overdag (als hij zich prettig voelt) knal geel :D

Sommige anemoonvisjes snappen het ook niet altijd.
geef ze de tijd ;)
Er zijn ook mensen die ze dan in een andere bak zetten en dan wel in de anemoon gaan zitten !
rare beesies die anemoonvisjes

prhg
21-12-08, 19:44
Fotoooooo's :rolleyes: .....

;) :p

Komen ze deb,

prhg
21-12-08, 19:46
en de laatste

Bjorn95
21-12-08, 19:55
ziet er goed uit:yes:

prhg
21-12-08, 20:00
bedankt. ben er ook erg blij mee. (hoewel ik nog een lange weg te gaan heb).

Voorlopig blijft het even zo. (na de hystrix die ik morgen bij harold79 ophaal)

crystal-force
21-12-08, 20:03
ziet er goed uit hoor ! ..... als er geen plukjes alg tussen zaten zou ik zeggen dat die bak al jaren draait :D :yes:

prhg
21-12-08, 20:05
bedankt voor het compliment van een expert. Alleen die hele kleine buttons vallen me wat tegen Laatste foto onder de zeildokter) .
Nu ik er wat meer kijk op heb, vind ik vooral de grotere veeeeeeel mooier.

Zou nog wel graag 2 poetsgarnalen willen hebben. Die zie je tenminste.

De pepermuntgarnalen had ik al een tijdje niet meer gezien. Was eigenlijk bang dat ze dood waren. Maar zowaar zag ik er gisteren weer eentje.

Vis komt er voorlopig niet meer in de komende 1,5 maand. Eerst maar eens stabiliseren.

deb
21-12-08, 21:18
Mooooi Peter !:cool: Jemig wat heb ik dan een kale bak zeg....nouja dinsdag komen er 3 dokters in dat dan weer wel..maar jij hebt al zoveel koraaltjes!!

Gaaf hoor !! Hoe groot is de gele doc?

prhg
21-12-08, 21:30
cm of 8 schat ik zo. Succes dinsdag.Waarom ga je zelf niet eens wat kraaltjes plaatsen? Er wordt voldoende aangeboden via het forum . Bij mij doen ze het prima.
Zal morgen eens het complete lijstje plaatsen.

crystal-force
21-12-08, 23:19
de pepermuntgarnalen kom ik ook alleen maar tegen als ik met de stenen aan de gang ga ! (verbouwen dus ;) )

prhg
22-12-08, 19:51
bedankt harold.

Je stekje heeft een mooi plaatsje gekregen.

Je hebt overigens een mooi aquarium.

Inmiddels is dit de inhoud van mijn aquarium:

lagere dieren:
<TABLE style="WIDTH: 103pt; BORDER-COLLAPSE: collapse" cellSpacing=0 cellPadding=0 width=137 border=0 x:str><COLGROUP><COL style="WIDTH: 103pt; mso-width-source: userset; mso-width-alt: 5010" width=137><TBODY><TR style="HEIGHT: 12.75pt" height=17><TD style="BORDER-RIGHT: #f0f0f0; BORDER-TOP: #f0f0f0; BORDER-LEFT: #f0f0f0; WIDTH: 103pt; BORDER-BOTTOM: #f0f0f0; HEIGHT: 12.75pt; BACKGROUND-COLOR: transparent" width=137 height=17></TD></TR></TBODY></TABLE>1 Archaster angulatus (zandzevende zeester)
1 calcinus elegans (blauwpoot heremietkreeft)
1 mespilia globulus (zeeegel)

aan vissen:

1 oogvlek vossekop
1 salarias
1 gele zeilvindokter
2 anemoonvisjes
2 kauderni

aan koralen:

1 hamertjeskoraal
1 caliendrum
1 paarse hystrix
steen met kleine buttons
1 grote groene button
3 blauwe oortjes
1 grote rode oor
2 groene gestreepte oren
1 gorgoon
1 keniaboompje
1 paddestoelleder
1 caulastrea fucata
1 pompende xenia
1 anthelia
1 tepelanemoon
1 pink tip anemoon
1 ricordia florida

Nu ik het zo opnoem eigenlijk al een hele lijst.

harold79
22-12-08, 20:11
Blij te horen dat het koraaltje een mooi plekkie heeft gekregen!Bedankt voor je comliment!;)

prhg
23-12-08, 20:50
Heb het nu maar wat rigoreuzer aangepakt. Een aantal fors met pluisalg begroeide stenen eruitgehaald en flink afgeborsteld met een staalborstel.

Hoop dat dit gaat helpen.

crystal-force
23-12-08, 21:32
dat heb ik ook gedaan toen ik er last van had.
In combinatie met de vossekop moet dit goedkomen !

mooie lijst overigens ;)

prhg
23-12-08, 21:39
Was het echt zat. Bak zag helemaal paars van de pluis alg. Is nu veel mooier. Lijst is inderdaad groter dan ik verwacht had.. Doe dus nu even rustig aan.

Had nog een vraag op het forum gezet over geleidbaaarheid van osmosewater, maar men is daar nogal tegenstrijdig in. Volgens mij weet niemand het echte antwoord of wil ik te wetenschappelijke antwoorden.

Goed lezen is ook vaak lastig, 2 vragen stellen in 1 berichtje levert je tegenwoordig vaak maar 1 antwoord op.
Zag vanmorgen wel de borstelworm. Zo wat een kneiter is dat geworden. Heb nu een valletje gemaakt en hoop hem nu te gaan vangen.

crystal-force
23-12-08, 21:47
ik moet je het antwoord helaas ook schuldig blijven... ik weet veel .. maar dat gaat mij ook boven mijn pet ... kweet wel dat er apparaatjes in de handel zijn waarmee je het kan meten.
Ik meet mijn osmose water met een kastje wat zegt of het goed of slecht is, en dan meet ik het 1x om het half jaar met de watertestjes of alle waardes 0 zijn.

prhg
23-12-08, 21:54
ik snap het ook wel. Ben zelf van orgine chemisch analist en heb vrij veel appparatuur tot mijn beschikking (pH meter, geleidbaarheidsmeter, Ca meter ionchromatograaf, HPLC enz enz), dus weet er redelijk wat vanaf.

Wat me alleen zo verbaasd is dat wel iedereen weet dat het laag moet zijn, maar niet waar de grens ligt. Hoe bepalen mensen dan of je je patronen moet vervangen of doet iedereen maar wat. De een roept dat mijn 33 uS prima is (incl de fabrikant), en een ander zegt weer dat 33 uS veeeeel te hoog is.

Als je die vraag stelt over NO2 of NO3 dat weet iedereen het precies, maar de basis van het zeeleven ( de waterkwaliteit) is dus blijkbaar onbekend.

Ik ga nu elke week na gebruik de geleidbaarheid meten en ga over op patroonvervanging als de geleidbaarheid gaat oplopen.

Als hij gelijk blijft zal het wel goed zijn.

op deze site nog wat extra uitleg.

http://home.scarlet.be/~axeldonk/eigenschappen.htm

crystal-force
23-12-08, 21:59
dat schemaatje op die link lijkt me erg duidelijk ...toch :D

prhg
23-12-08, 22:02
inderdaad. De grens voor de geleidbaarheid zal volgens die link dus bij ca 50 us liggen. ik hou dit maar gewoon aan.

Zal volgende week ook eens mijn kraanwater meten. Een redelijk goed osmoseapparaat moet min 95 % aan stoffen eruit halen.

alberto
25-12-08, 16:58
Tja ik moet er binnenkort ook aan geloven...:)
Graag je mening over onderstaande link.

http://www.tdsmeter.com/products/dm1.html

crystal-force
25-12-08, 17:01
ziet er goed en betrouwbaar uit ... geen idee of het echt goed is ?

prhg
28-12-08, 13:23
Tja ik moet er binnenkort ook aan geloven...:)
Graag je mening over onderstaande link.

http://www.tdsmeter.com/products/dm1.html

Hoi alberto,

Sorry voor mijn late reactie, maar ik heb sinds eerste kerstdag met bijna 40 C koorts op bed gelegen.
Apparaat ziet er goed uit. Geeft helaas alleen geleidbaarheid in ppm en zo te zien niet in uS. Op zich geen enkel probeem. Er zijn er meer zo.
Enig idee wat moet hij kosten?

deb
28-12-08, 17:55
Ik hoop van harte dat je weer opgeknapt bent? Erg vervelend net rond deze tijd!

Ik was eigenlijk heel erg benieuwd naar een overzichtsfotootje van je bak :rolleyes: :) . . .

prhg
28-12-08, 20:15
Zal morgen of overmorgen een overzichtsfoto maken.

prhg
29-12-08, 19:44
Als toegezegd. Heb nu ook de retourslang wat gecamoufleerd.

prhg
29-12-08, 19:55
Heb ook eindelijk een foto kunnen nemen van 1 van de zwarte slakjes. Nog niet super scherp, maar toch.

iemand enig idee hoe die heet en of hij kwaad kan? ik heb er 2 of 3 in de bak zitten.

Het vangen van de bostelworm wil nog niet echt lukken. Heb het geprobeerd met een afgesneden fles ( bovendeel omgekeerd in de fles gestoken en een stukje vis. Nou hij heeft het er wel uitgehaald maar is er net zo makkelijk weer uit verdwenen. http://www.tropischzeeaquarium.nl/images/icons/icon13.gif
Bij een tweede poging bleken allebei de pepermuntgarnalen er in te zitten. Ik weet nou in ieder geval dat ze allebei nog leven en fors gegroeid zijn.http://www.tropischzeeaquarium.nl/images/icons/icon14.gif

Nou was het een kleine fles en de borstelworm leek behoorlijk groot geworden, dus overgestapt naar een liter fles. je moet wat tenslotte. En ja hoor lokaas weer weg , maar fles gewoon leeg.http://www.tropischzeeaquarium.nl/images/icons/icon13.gif

Iemand nog een beter ideehttp://www.tropischzeeaquarium.nl/images/icons/icon5.gifhttp://www.tropischzeeaquarium.nl/images/icons/icon5.gifhttp://www.tropischzeeaquarium.nl/images/icons/icon5.gif

deb
29-12-08, 22:36
Ik heb zelf geen idee wat voor slakje het is. Maar ik vind je bak wel mooi ! Wat mij opvalt is dat je ook bijna geen alg meer hebt in je bak.

Er zit bij mij nog behoorlijk wat in, ondanks Henk, 3 dokters en 2 heremietjes....
Ik ga nu filteren over Rowaphos....heb een phosfaat van 0,03 wil ik toch op 0 hebben. OF eet de vossenkop bij jou veel alg?

prhg
30-12-08, 10:14
Vossekop gaat echt als een beest te keer. Alles wordt losgerukt en opgepeuzeld.
De egel is overigens ook goed bezig hoor. Het lijkt soms langzaam te gaan, maar schijn bedriegd.

Ben het wel met je eens dat het wel veel kan zijn voor de bestaande bezetting, dus ik heb ze wel een beetje geholpen. De ergste stenen (zonder alles te moeten verbouwen) heb ik er even uitgehaald en flink met een staal borstel behandeld. Een wereld van verschil.

Krijg alleen die kl...... worm er niet uit. Vanmorgen alweer het aas weg. Ander aas proberen????? Maar wat???????

dreesensm
30-12-08, 13:40
Vossekop gaat echt als een beest te keer. Alles wordt losgerukt en opgepeuzeld.
De egel is overigens ook goed bezig hoor. Het lijkt soms langzaam te gaan, maar schijn bedriegd.

Ben het wel met je eens dat het wel veel kan zijn voor de bestaande bezetting, dus ik heb ze wel een beetje geholpen. De ergste stenen (zonder alles te moeten verbouwen) heb ik er even uitgehaald en flink met een staal borstel behandeld. Een wereld van verschil.

Krijg alleen die kl...... worm er niet uit. Vanmorgen alweer het aas weg. Ander aas proberen????? Maar wat???????

Is het misschien niet een van je vissen die erin en eruit zwemt?
Anders zou je een soort sluitings systeem op het einde van je dop moeten maken?

prhg
30-12-08, 19:56
Is het misschien niet een van je vissen die erin en eruit zwemt?
Anders zou je een soort sluitings systeem op het einde van je dop moeten maken?

Is erg onwaarschijnlijk. ik heb in de dop een gat gemaakt van max 5 mm. Hier kunnen mijn vissen echt niet door, maar de bostelworm zeker wel.
Ik zag vanmorgen wel een heel klein beestje (soort kreeftje). Mogelijk is dit de dader en neemt hij het aas mee. vanavond weer een nieuwe poging. En anders misschien een keertje erg lang op blijven en gaan zitten posten tot de worm te voorschijn komt.

prhg
01-01-09, 20:12
Weer wat nieuwe meetwaardes:

zout: 1,025
temp 27 snap dit niet echt, maar ga dit wat verlagen.
NO2: 0
pH: 8,4
KH: 6 ( ga ik weer verhogen)
NO3: 0

Ik kan verder nergens meer mijn salarias ontdekken. Zou die dood zijn ?????

De worm heeft zich gisteren niet laten zien. Misschien vanavond weer.

crystal-force
01-01-09, 22:19
eet je salarias normaal met de pot mee ??? anders moet je ff op letten bij het voeren.... of misschien dat ie ergens gecamoufleerd ligt tussen de stenen .... daar is die van mij ook erg goed in ;)

harold79
01-01-09, 22:25
eet je salarias normaal met de pot mee ??? anders moet je ff op letten bij het voeren.... of misschien dat ie ergens gecamoufleerd ligt tussen de stenen .... daar is die van mij ook erg goed in ;)

Maar jou salarias is wel heel erg tam hoor JP...:rolleyes:
of het beestje is gewoon te lui om weg te zwemmen...:D

crystal-force
01-01-09, 22:26
denk beide ..... ik kan de mijne af en toe zelf aaien !!!! ... moet er eigenlijk een keer een filmpje van maken om te laten zien dat het echt waar is ! ... echt een maf beest !

prhg
02-01-09, 17:05
Weer wat nieuwe meetwaardes:

zout: 1,025
temp 27 snap dit niet echt, maar ga dit wat verlagen.
NO2: 0
pH: 8,4
KH: 6 ( ga ik weer verhogen)
NO3: 0

Ik kan verder nergens meer mijn salarias ontdekken. Zou die dood zijn ?????

De worm heeft zich gisteren niet laten zien. Misschien vanavond weer.

De pink tip anemoon is vanacht aan de wandel geslagen.

nee, hij eet niet met de rest mee. Daarom al speciaal voor hem spirulina vlokken gekocht, maar daar keek hij ook niet naar om.

Ik ben bang dat het eind verhaal is, maar waar ligt hij dan????? zoeken naar een speld in een hooiberg.

crystal-force
02-01-09, 21:57
als hij idd echt dood is dan zal hij zeer waarschijnlijk al wel door krabbetjes opgepeuzeld zijn! ... in vrijwel iedere bak zitten er toch wel enkele in, en dit zijn echte aaseters ... zelfs grote vissen zijn binnen enkele dagen helemaal weg !

prhg
06-01-09, 20:08
Weer een keertje mijn osmosewater gemeten. Snap er weinig van. De geleidbaarheid was maar liefst 180 uS. De Kh daar en tegen was 0.
Misschien te snel het water gemeten na het openzetten van de kraan? Zou dat kunnen? Laat hem even doorlopen en meet hem morgen op mijn werk opnieuw.

Het leidingwater is bij mij ca 700 uS.
Voor de zekerheid maar 2 nieuwe patronen besteld. Vind het wel snel hoor, na al 2 maanden.

Aron
06-01-09, 20:24
van de waarden van osmose water weer ik niet zoveel af.
Ik weet alleen dat No3 no2 etc 0 moeten zijn

Maar de patronen van een osmose apparaat moeten toch zeker 1 jaar meegaan

crystal-force
06-01-09, 20:31
als ik mijn osmose test zijn alle waardes 0 behalve PH .. deze zal vrij hoog zijn zoals 9.0 !

prhg
06-01-09, 20:32
NO3 en No2 zijn ook 0. Net als de rest. Ik heb hier eerder een item aan gewijd, maar blijkbaar weet niemand hoe het echt zit. We maken allemaal trouw ons osmose water, maar niemand weet echt wanneer het vervangen moet worden.

Ik had 2 weken geleden een waarde van 33 uS en toen zei de een dat het prima was en een andere reactie was juist dat het bar slecht was.

Over nitraat nitriet en andere verbindingen weten we van alles te vertellen, maar de kwaliteit van osmose water is blijkbaar duister gebied.

Mijn huidige 180 uS kan mogelijk komen doordat er toch wat doorsijpeld ten gevolge van het net aanzetten. Daarom meet ik morgen nog een keer.

Op mijn werk heb ik demi water en de geleidbaarheid daarvan is niet meer dan 10 uS.

Dus als jij het weet.......................................... laat het mij ook weten.

prhg
06-01-09, 21:33
Ik heb ook flink wat moeite om de temperatuur naar beneden te krijgen. 's morgensvroeg is hij rond de 24 C maar als de 4 T5 lampen de gehele dag gebrand hebben is hij nu al meestal rond de 27 C. Ik vrees dus met grote vreze de zomer.Kan ik met een paar koelertjes ook de temp in de sump koelen of moeten die ventilatoren echt over het water oppervlak blazen?

iemand een suggestie?

Ooms
07-01-09, 13:54
Ik las dat je je aquarium bij de rifwachter had besteld, is dit een eigenbouw of is het een merk. Dit is namelijk precies de maat die ik zoek. Omdat Barendrecht wat dichter is ben ik benieuwd of deze daar nog wordt aangeboden.

Oja, is 60 de totale hoogte van je aquarium of de waterhoogte.

Graag hoor ik van je.

B.v.d.
Maarten

prhg
07-01-09, 17:57
hoi maarten,

het merk is Aquaja en schijnt in opdracht van de rifwachter ergens in limburg gemaakt te worden.
De waterhoogte van dit aquarium is 50 cm.

groeten

peter

roblwan
07-01-09, 18:50
hey maarten,

ik woon toevallig ook in ridderkerk:P
welke straat woon je misschien ken ik je wel.

gr,

Ooms
07-01-09, 19:18
hoi maarten,

het merk is Aquaja en schijnt in opdracht van de rifwachter ergens in limburg gemaakt te worden.
De waterhoogte van dit aquarium is 50 cm.

groeten

peter

Peter je heb een super bak.......heel mooi gedaan. Ik moet nog aan mijn eerste beginnen maar daar vertel ik t.z.t. wel over.

Over Aquaja is bar weinig te vinden op internet, dacht dat het de eigenbouw van Wesdijk was link (http://www.wesdijk.nl/webshop/aquariumspeciaalzaak/products/eigenbouw-aquaglas/wp-aquarium-vk-130x50x60-10mm.html). Hmmmm misschien i.c.m. deze met deze sump (http://www.wesdijk.nl/webshop/aquariumspeciaalzaak/products/zelfbouw/wp-bioloog-gafzakh-120x40x40.html?tx_commerce_pi1%5BpointerId%5D=1&cHash=904310ec45)?

Ooms
07-01-09, 19:20
hey maarten,

ik woon toevallig ook in ridderkerk:P
welke straat woon je misschien ken ik je wel.

gr,

Ik woon aan de Ringdijk.

roblwan
07-01-09, 19:22
hey,

ik woon in drievliet bij die halfpipe

prhg
07-01-09, 20:46
Peter je heb een super bak.......heel mooi gedaan. Ik moet nog aan mijn eerste beginnen maar daar vertel ik t.z.t. wel over.

Over Aquaja is bar weinig te vinden op internet, dacht dat het de eigenbouw van Wesdijk was link (http://www.wesdijk.nl/webshop/aquariumspeciaalzaak/products/eigenbouw-aquaglas/wp-aquarium-vk-130x50x60-10mm.html). Hmmmm misschien i.c.m. deze met deze sump (http://www.wesdijk.nl/webshop/aquariumspeciaalzaak/products/zelfbouw/wp-bioloog-gafzakh-120x40x40.html?tx_commerce_pi1%5BpointerId%5D=1&cHash=904310ec45)?

Lijkt inderdaad op die van wesdijk.
Waarom ga je niet een keer naar de rifwachter? Is een mooie zaak met ruime keuze. Heb verder daar prima service gehad en goede adviezen.
Vragen naar Henk. Die weet er veel vanaf.

roblwan
08-01-09, 20:01
hey,

ben al is bij rifwachter geweest hoor, heb er een schatkistje met bubbels gekocht voor mijn aqua met guppen:D

het is voor zeeaquaria een hele mooie ruime winkel, wel was ik wel wat teleurgesteld toen ik de winkel vergeleek met hun website. maar wel een prachtwinkel waar ik zeker nog een paar keer naar toe ga.

gr,

robin

prhg
08-01-09, 20:06
dacht ik wel dat je het mooi vond. Boven een uitgebreide keuze aan aquaria en ze hebben forse uitbreidingsplannen. Die zien er prima uit

prhg
08-01-09, 20:08
Weer een keertje mijn osmosewater gemeten. Snap er weinig van. De geleidbaarheid was maar liefst 180 uS. De Kh daar en tegen was 0.
Misschien te snel het water gemeten na het openzetten van de kraan? Zou dat kunnen? Laat hem even doorlopen en meet hem morgen op mijn werk opnieuw.

Het leidingwater is bij mij ca 700 uS.
Voor de zekerheid maar 2 nieuwe patronen besteld. Vind het wel snel hoor, na al 2 maanden.

Opnieuw gemeten, nu na ca 5 min doorlopen een waarde van 36 uS. Blijkbaar is dus dat eerste water na net aanzetten van je osmose apparaat echt niet goed.

Oke, die patronen zijn besteld, maar kan ik altijd nog gebruiken als deze echt op zijn.

iemand misschien een idee voor mijn temperatuur vraag van nr 225????????

roblwan
08-01-09, 20:15
Wat zijn de forse uitbreidingsplannen?
dat terrasje op het dak?
en die tijd toen ik er kwam waren ze bezig met zoeen bak voor haaien met een brug erover, maar die was toen nog lang niet klaar.

niew-lekkerland is trouwens niet zo heel ver bedenk ik me nu,
nog iemand die dichtbij woont.

gr,

robin

prhg
08-01-09, 20:18
tekeningen niet gezien die er ophangen?

roblwan
08-01-09, 20:32
hey,

meer dan 3 maanden gelee dat ik er was geweest, miss wel meer dan half jaar gelee.

gr,

robin

Martijn NL (Amsterdam)
09-01-09, 01:14
Hey,

Ik heb afgelopen maandag ook bij de rifwachter een zeeaquarium besteld van 13x60x70. Henk weet er zeker veel van af en dat heb ik wel nodig want het wordt ook mijn eerste zout waterbak.

als het zover is ga ik ook een dagboek starten.

Je hebt al een zeer mooie bak daar mag je zeker trots op zijn.

ps naar welke winkels ga je nog meer in de buurt van hilversum ?

Mvg

prhg
09-01-09, 07:49
Hey,

Ik heb afgelopen maandag ook bij de rifwachter een zeeaquarium besteld van 13x60x70. Henk weet er zeker veel van af en dat heb ik wel nodig want het wordt ook mijn eerste zout waterbak.

als het zover is ga ik ook een dagboek starten.

Je hebt al een zeer mooie bak daar mag je zeker trots op zijn.

ps naar welke winkels ga je nog meer in de buurt van hilversum ?

Mvg

Hilversum is voor ook al een uur rijden dus best ver weg. Ik ga nog naar 2 andere zaken in de omgeving rotterdam (nieuw-lekkerland ligt vlak bij dordrecht) , nl aquacompleet (rotterdam hillegersberg) en wesdijk (barendrecht). over de laatste ben ik niet echt enthousiast.

prhg
10-01-09, 17:24
Gisteren een hele mooie picasso dokter opgehaald. ca 11 cm. Zwemt al goed mee en ook het eten neemt hij al aan.

roblwan
10-01-09, 18:19
hey,

vandaag weer bij wesdijk geweest, om gewoon wat informatie te vragen over de rsm 250, enigste wat ze konden zeggen is. het is een kant en klaar bak, en je kan er zo mee starten.
kwa koralen/anemonen ben ik niet echt tevreden bij hun,erg weinig keus vind ik.
wel is bij de rifwachter geweest maar ook bijna een uur rijden, dus daar zeuren me ouders dan weer over.
aquacompleet nog nooit geweest, misschien over een maand is een bezoekje brengen.

gr,

robin

prhg
10-01-09, 20:59
ben ook niet kapot van wesdijk.

prhg
10-01-09, 21:01
Weer flink wat gemeten:

pH 8,4
Zout: 1,025
temp 27, zou ik graag iets lager willen hebben
KH: 11
Ca 380
PO4 0
NO2 0
NH4 0,1
NO3 12,5

Ca loopt ietsje terug.

dreesensm
11-01-09, 13:50
PHRG hoorde dat je naar hong kong ging voor een aantal meters. Kan je er ook een voor mij meenemen? Hoort wel, thanks.

prhg
11-01-09, 16:32
Is wel erg voorbarig. Ik ben inderdaad al eens in hong kong geweest en zal daar ook vast nog wel een keer komen voor mijn werk, maar heb geen idee wanneer.
Ga er ook niet heen om meters te kopen zo als jij stelt (zouden wel hele dure worden als ik speciaal voor refractometers ga), maar mocht ik dan in de buurt zijn , dan ga ik er wel naar kijken als ik tijd over heb.

Veel sneller en bijna net zo goedkoop is bestellen via ebay.

prhg
11-01-09, 17:45
Zit nog steeds met mijn vraag over koelen. weet iemand of je dmv een paar ventilatortjes ook via het oppervlak van de sump kan koelen of moet dit echt via het wateroppervlak van het aquarium?

Verder vraag ik me af hoeveel ik eigenlijk moet voeren.
Ik heb nu van die doordrukstrips van ocean met diepvies voer, maar moet ik zo;n blokje in 1 keer voeren of maar ca de helft ivm overvoeren?
Mijn bezetting is nu:

2 kauderni
2 3 band anemoonvisjes
1 gele zeildokter ca 7 cm
1 vossekop ca 8 cm
1 picasso dokter 12 cm

crystal-force
11-01-09, 17:59
koelen kan zowel in de sump als op het water oppervlakte.
Als je merkt dat je lampen boven het water veel warmte afgeven kan je
beter ventilators over het water oppervlakte laten blazen.

Voor het vissen bestand dat je nu hebt jou ik het op 2 á 3 blokjes houden.
Probeer wel zoveel mogelijk te varieëren en denk ook aan je koralen en lagerdieren ;)

prhg
11-01-09, 18:05
bedankt voor je reactie.

Wat die koeling betreft wil ik het via de sump gaan proberen. De 2 lampenkappen t5 nemen al zoveel ruimte in dat ik er geen ventilatoren meer bij kan plaatsen.
Bovendien moet dan de kap er af. Ik kan die ventilatoren niet in de kap verwerken, want de bak heeft 3 afdekplaten met een glasplaat er tegenaan gelijmd aan de onderkant.

Voer nu een half blokje. Is dus blijkbaar te weinig.
Waar voer jij je koralen en lagere dieren mee?
ik geeft easylife coral A en B als sporenelementen

crystal-force
11-01-09, 18:34
ok ... kijk gewoon even wat het doet met de sump.

sporen zijn ook goed.
Ik voer de koralen zelf altijd bij met plankton en cyclops, en als droogvoer cyclopeeze !