PDA

Bekijk Volledige Versie : *Corallo Mondo*

deb
31-10-08, 18:52
Jawel, hier dan een voorzichtige start van een eigen dagboekje wat ik de naam Corallo Mondo heb gegeven. Dit is Italiaans voor "koraalwereld".
Maar natuurlijk komen er niet alleen koralen in maar ook vissen en andere lagere dieren.
Ik ga heel simpel beginnen, zowel met techniek als met koralen en vissen.

Mijn bakje heeft de afmeting 120x50x50
Sump 60x 40x40
Ik heb een opvoerpomp eheim 1060
AM eiwitafschuimer
Verlichting: 1x T5 54 watt AM blue
3X T5 54 watt AM white 15000K
Stroming: 2x Koralia 3 3200L/p.u.

Ik heb de bak 2e hands gekocht en m helemaal schoongemaakt, want de achterwand en de zijwanden waren echt helemaal vol gepurd....Maargoed, dit is gedaan en heb de achterwand donkerblauw geverfd en ik ben nu bezig om aan de binnenkant juwel achterwanden te maken om iets van een dieptewerking te creëren want mn bakje is maar 50 diep....
De achterwanden zijn echt zwart (nog wel :D ) maar op de foto lijkt alles wel anders van kleur....ik heb de lichten van de bak dan ook aan maar dr zit nog geen water in ....

Ik zal nu twee foto's posten waarop de achterwand te zien is, hij is nog niet geplakt....want zoals jullie zien ziet een verschil in de wanden....welke vinden jullie beter staan?

Gr. Deb :)

deb
31-10-08, 19:12
Nou lekker, zegt mn (Italiaanse) man net: Corallo Mondo klopt niet echt hoor....(ik weer met mn boerenkoel italiaans :o ). Het moet dus zijn :

Il Mondo del Corallo......maarja dat kan niet meer veranderd worden ;)
Dus dan maar op zn boerenkool Italiaans :cool:

DTNMUSIC
31-10-08, 19:16
Ziet er mooi uit !! Succes ! :) (buona fortuna)

harold79
31-10-08, 21:07
erg mooi gedaan met de achterwand!!:yes: ik zou trouwens voor de eerste gaan...
blijf dit dagboek zekers volgen;)

Remy
31-10-08, 23:32
Succes met de opstart!

crystal-force
02-11-08, 16:35
echt mooi gedaan met die achterwand .. zeker als ie straks mooi begroeid is !!!!

deb
10-11-08, 21:11
ZO hé hé....eindelijk water in mn bak !:D De bak is gevuld met osmose water en aangemaakt met zout, ook heb ik het vulsteen er vast ingelegd.

Dus denk nou niet wat weinig steen, het levend steen komt morgen....
Oja let ook niet op de koralia's die nu zo heerlijk in t zicht hangen (wat zijn die dingen groot ) Dit ga ik morgen na het plaatsen van het steen goed richten.

Er zitten ook nog twee nano koralia'tjes in (900) om als een soort rifspoeling te fungeren. Deze worden ook morgen op hun plaats gebracht.

Nou hier dan een foto....zoals jullie ook zien ben ik van het idee met de juwel achterwand afgestapt (d? of t ) Ik wil het toch liever strakker houden zeg maar.

En de fotokwaliteit....tsja ik ben al blij dat ik een cameraatje heb, zodat ik in ieder geval het `idee` kan laten zien :o

Mn zoon staat er met zn neus bovenop om alles te volgen....en weet t bijna nog beter dan zn moeder allemaal.....hij vind t geweldig allemaal ! :yes:

deb
10-11-08, 21:13
En het resultaat `so far` :)

Diz
10-11-08, 21:34
Nou hier dan een foto....zoals jullie ook zien ben ik van het idee met de juwel achterwand afgestapt (d? of t ) Ik wil het toch liever strakker houden zeg maar.

een t.;)

wel jammer, vond die achterwand wel mooi eigenlijk. Maar ik heb ook al gehoord dat men wel eens vage problemen heeft gekregen door Juwel achterwanden die wel zeewaterbestendig zou moeten zijn maar in de praktijk niet...

crystal-force
10-11-08, 22:09
hahaha.... leuke foto's joh ! ...

een glazenwasser die de bak komt vullen :tu:

Lionfish
11-11-08, 17:05
ziet er al allemaal goed uit! goed voorbereid zo te zien:)

blijf je dagboek zeker volgen:)

gr, Sander

prhg
11-11-08, 19:10
succes met je opstart. ben zelf nu ca 10 dagen naar een bak met alg aan het kijken.

peter

deb
12-11-08, 12:00
Bedankt voor de reakties weer ! :)

Nou ik heb wat opgebouwd hoor, poeh poeh, je kan het écht helemaal uitgedacht hebben hoe het moet en hoe je het wilt...totdat je het steen in het water legt....alles gaat en voelt anders dan je dacht......
Het staat best wel stevig allemaal, ookal lijkt dat misschien op de foto niet zo hoor !

Maar t was leuk om te doen en dit is het resultaat ...... opmerkingen, tips, raadgevingen...alle van harte welkom, want nu kan ik het nog wat aanpassen desnoods.....

Oja, en 4 kokerwormpjes :D

deb
12-11-08, 12:02
Wat je helaas zeker niet ziet op de foto, is dat de vissen echt tussen de stenen door kunnen zwemmen, ik krijg dit er gewoon niet goed op :o .

prhg
12-11-08, 12:57
Is toch niks mis mee. Ik denk dat een ieder zijn aquarium in moet richting zoals hij/zij dat zelf het mooiste vind.

Hoeveel kg levend steen heb je er nu in?

Ik heb zelf nu 23 kg , maar ga er nog eens ca 25 kg bijleggen. Heb met mijn aquarium het gevoel of er nog niks inzit met die 23 kg.
Succes met de algen. Het is bij mij nu een groot oerwoud. Zal wel goed komen.

(aqaurium is 130x50x60, dus vergelijkbaar met jouw bak.)

crystal-force
12-11-08, 13:55
best aardig toch ! .... ik zou er persoonlijk toch wel iets meer steen in zetten , en probeer er rekening mee te houden dat je veel plateau's creeërd zodat je lekker veel koralen kan plaatsen !
bv. die steen tegen de overloop aan , kan je niet veel mee zoals ik kan zien ... tis maar 'n tip ;)

deb
12-11-08, 17:24
Ik snap wat je bedoelt Crystal, alleen wat je niet ziet op de foto´s is dat er sowieso al drie flinke plateau´s in zitten. Ik zal dit proberen te fotograven vanavond van bovenaf.

Ik was idd van plan om er nog iets meer levend steen bij te halen, as donderdag komt er binnen bij een nietsponser (uit Indonesie) en ik ga vrijdag ff wat halen, het gaat mij dan om 2 flinke of 3 kleinere stenen die een goeie grillige vorm hebben...en misschien als er nog een mooi plateau´tje tussen zit....;)

prhg
13-11-08, 07:51
Kun je overigens de zijruiten nog wel schoonmaken zo?

deb
13-11-08, 14:02
Nou dat bedoel ik , zo vertekend een foto nou..want er zit genoeg ruimte tussen steen en glas om schoon te maken. Terwijl het op de foto's net lijkt of het tegen het glas aangeplakt zit zeg maar..

Vanmiddag nog een paar kilo supervers steen erbij halen om de opbouw af te maken....en Chrystal : met die steen tegen mn overloop heb ik wel wat leuks gepland hoor;) , maarja dat duurt nog even allemaal, eerst maar eens even ruim de tijd nemen voor een goeie opstart! :D

prhg
13-11-08, 14:04
tja, foto's zeggen wel veel , maar niet alles. Hoe is de bak nu geworden met de extra stenen? Blijf toch wel geintesseerd hoor in foto's.

deb
13-11-08, 14:19
Ja ik vind het ook leuk om steeds foto's van alles te zien bij anderen !:D

Ik had in een eerdere post gezegd dat ik een foto van bovenaf zou nemen zodat Chrystal kon zien hoeveel en hoe de plateau's eruitzagen maar dat is me niet gelukt.

Dus vanavond als ik het nieuwe verse levend steen geplaatst heb, zal ik weer foto's plaatsen van hoe het er dan uitziet!

DTNMUSIC
13-11-08, 14:50
hey ik zie dat je afvoer gewoon een rechte buis is heb je geen last van erg slurpend geluid anders moet je ff googlen op durso ! is maar een tip

deb
13-11-08, 16:04
@dtnmusic: i know! En echt heel dom...we hadden alle maten etc op een lijstje staan om te halen, kwamen natuurlijk weer eens tig dingen tussendoor....en smiddags kwam de ramenlapper mn bak vullen met osmose en dachten we: heee er mist iets :o .
Maargoed durso komt er alsnog op hoor :D

Hoe gaat t met jouw bak??

deb
13-11-08, 16:11
Hoelang laat je je lichten van het aquarium branden tijdens de opstart?
Ik heb ze aan vanaf dat ik beneden kom (7.00 uur) tot ik naar bed ga (22.30 uur) Ik denk dat het wel minder moet he?? :p

Thijs.
13-11-08, 17:42
Hoelang laat je je lichten van het aquarium branden tijdens de opstart?
Ik heb ze aan vanaf dat ik beneden kom (7.00 uur) tot ik naar bed ga (22.30 uur) Ik denk dat het wel minder moet he?? :p

Ik heb mijn verlichting ook gewoon de aanbevolen hoeveelheid laten branden. Misschien wat meer algen, maar zonder licht geen leven.

En iedereen wilt toch ook met de opstart graag de bak in kijken. :D

Ziet er goed uit hoor.. ben benieuwd naar de opbouw met extra stenen.! ;)

Gr Thijs.

DTNMUSIC
13-11-08, 18:23
Mijn bak gaat wel oke maar er zijn wat vissen dood gegaan ga nu een maand de bak met rust laten en daarna weer verder ! :) Je moet ongeveer 12 uur licht hebben en 12 uur rust voor de vissen !

deb
13-11-08, 22:19
Bedankt voor de antwoorden op mijn vraag weer ! :yes:

Nou daar gingen we vanavond, manlief meegekregen, 2 kids plus een vriendje mee....op naar de niet sponsor. Vanmorgen nog gebeld of het levend steen ook echt vandaag kwam. Ja hoor, vanmiddag! Ok , tot vanavond dan !

Nee hoor, geen steen, ze hadden afbericht gehad maar dat meisje die ik aan de tel. had wist daar nou net niets van :( .

Maargoed , kan een keer gebeuren, alleen jammer dat ik nu mn bak niet verder af kan maken. Wat opbouwen betreft dan he.Wel nog prachtige visjes gezien, een hele stelling erbij met kleine bakjes....met nano visjes, superleuk en mooi.

De eigenaar vond t ook niet leuk voor ons, dus dat werd in ieder geval 2 cappuchino en drie warme chocolade melk voor de kids... en hij bood voor volgende week (want dan zou het steen zeker komen) 1 kg gratis aan. Nou dat vond ik toch tof ! Scheelt toch weer een kilootje he! :D
Dus nog een weekje wachten...en wachten....wachten.....

prhg
13-11-08, 22:39
kreeg vandaag hetzelfde antwoord. leveringen waren gecanceled. Ik moet dus ook nog een weekje wachten op steen.

deb
18-11-08, 16:07
Het steen word bruin, het steen word groen, honderden witte mini beestjes op mn voorruit en bodem, kokerwormpjes, allerlei kleins waarvan ik écht niet weet wat het is laat staan hoe het heet.....kortom het lééft ! Erg leuke periode de opstart! :cool:

Vanmiddag voor het eerst mn waardes getest. Temperatuur is op een of andere manier erg lastig. Ik meet met een zoutdobber (jaaaa refractometer is nauwkeuriger met zout I know) maargoed ik meet nu dus met een zoutdobber :rolleyes: ... Ik heb een grote dobber, die zegt dus in de bak 23 graden en in de sump 24 graden....Maar meet ik met mn kleine zoutdobber, zegt ie bij de bak 26 graden en bij de sump 27 graden :confused: . Goed laat ik voor nu dan even een gemiddelde van 25 graden nemen, niet slecht dus hahaha :rolleyes: .

Zout 1022
PH 8 (Sera)
KH 6 (Sera)
N02 <0,3 mg/l (Tetra, meet niet minder dus zou ook "0" kunnen zijn)
N03 2 ( Salifert)
P04 0.25 (Salifert)

Dit is nu het levendsteen er 1 week in ligt dus ja officieel hoort t één lager en t ander kan weer wat hoger....maar dit gaat vast nog alle kanten op de komende tijd!
Zeker als er as donderdag nog wat kilo's levendsteen bij komt.

Tot slot een paar fotootjes hoe het er nu bij staat....wat lelijk wit is dat opvulsteen dan he?? :rolleyes: Maar dat zal vast na een half jaartje tot een jaar wel anders zijn ! Geduld, geduld en geduld....

Spenc3r
18-11-08, 17:07
Jou kokerwormen zijn mooier dan die van mij :(

deb
18-11-08, 17:11
Houd moed Spenc3r !! Ik begrijp dat jij ook met een ander bakje gaat beginnen toch? En trouwens...misschien liggen ze morgen wel om als er een nitrietpiek komt....:o

Aron
18-11-08, 17:14
als ik het goed heb zijn dat de bekkende Viltkokerwormen
Mij bak zit er vol mee.
Ze doen het helaas alleen goed op donkere plekken en zullen zich dan ook met een zeer hoog tempo vermenigvuldigen

deb
21-11-08, 09:22
Gistermiddag wat vers levend steen erbij gehaald, zo'n 6 kilo.

Volgende stap is na ???? tijd levend zand erin...
Zoek de verschillen :D

prhg
21-11-08, 13:27
Heb gisteren ook 19 kg bijgehaald. Het gaat er nu op lijken. Haal morgen nog ergens ca 20 kg 2 jaar oud steen op. Dan zit hij echt vol.

Ook alvast een button gekocht en een hamerkoraal. Wil er toch wel wat in hebben.

Spenc3r
21-11-08, 13:29
Zand kan er in na ongeveer 1,5 maand volgens mij
Maar ziet er eg mooi uit!!!

Spenc3r
21-11-08, 13:30
Verschillen:

Hoeveelheid steen
Hoeveelheid algen
Stromingspomp erbij

prhg
21-11-08, 15:33
ik zie dat je stromingpompjes naar beneden en naar boven wijzen. Ze hebben mij geadviseerd om ze beiden naar ongeveer het midden van de voorruit te richten. De 2 stromingen lopen dan tegenelkaar in en geven de beste wervelingen tgv de stenen.

Weet niet of het waar is, maar misschien heb je er iets aan.

Peter

deb
21-11-08, 16:38
Hai Peter,

bedankt voor je advies, ik had het toevallig vanmorgen ook op een ander forum in de chat gehoord..en heb t al veranderd !

deb
23-11-08, 18:29
Ik zie door de algen de algen niet meer :rolleyes:

Wat is het advies? Morgen zit ik 2 weken in mn opstart...wanneer ga ik de eerste keer verversen en hoeveel?:confused:
Wat doe ik met al die algen, wat plukken of laten zitten voor de schoonmaakploeg? :confused:
Tot nog toe zitten mn waardes qua no2 en no3 op 0...? Ben benieuwd wanneer er toch eens een stijging plaatsvind?:confused:

De afschuimer werkt in ieder geval best !:D

Graag advies over het eea.

harold79
23-11-08, 18:33
Ik zie door de algen de algen niet meer :rolleyes:

Wat is het advies? Morgen zit ik 2 weken in mn opstart...wanneer ga ik de eerste keer verversen en hoeveel?:confused:
Wat doe ik met al die algen, wat plukken of laten zitten voor de schoonmaakploeg? :confused:
Tot nog toe zitten mn waardes qua no2 en no3 op 0...? Ben benieuwd wanneer er toch eens een stijging plaatsvind?:confused:

De afschuimer werkt in ieder geval best !:D

Graag advies over het eea.

Als ik dit zo lees heb je een beetje dezelfde opstart als ik die heb gehad....heeeel veel algen,no2/no3 op 0.Voor wat betreft de algen,kan je ze gewoon plukken.
En het zou heel goed kunnen dat je geen echte piek ziet in de nitraat en nitriet.Hoeveel meet je eigenlijk met nh3/nh4(ammoniac)?
Je zou overigens nog een weekje kunnen wachten met verversen van het water.

crystal-force
23-11-08, 18:34
probeer zoveel mogelijk lange algen weg te plukken, en daarna als je door je algenperiode heen bent kan je de schoonmaakploeg de boel kaal laten eten ;)

ook een hoop algen zullen uit zich zelf verdwijnen ;)

deb
Ok ;) En wat betreft het verversen??

prhg
Zit tegen het zelfde beeld aan te kijken. Nu na 3 weken nog steeds geen nitriet en nitraat. Heb zelf nog geen verversing gedaan. Ik haal af en toe wat weg, maar dat is best lastig. De bak wordt dan een grote puinhoop door ronddwarrelend alg. Mijn gafzak zat na 3 weken dan ook verstopt door de alg.

Vraag me af of het niet beter is het te laten zitten.
Inderdaad lijken de algen bij mij wat minder te worden, maar de alg groei op de ruiten wordt steeds meer. Zaterdag alles netjes schoongemaakt, vandaag, zondag, kon ik weer opnieuw beginne.

crystal-force
23-11-08, 18:37
Ok ;) En wat betreft het verversen??

w8 nog even met verversen .. over een weekje kan je bijvoorbeeld 10% per 2 weken vervangen ... als je door de algenfase heen zit en de schoonmaak ploeg erin gaat kan je gaan denken aan 20% verversen per 2 weken.

deb
26-11-08, 11:05
Waardes 20 november:

Temp 25*C
Zout 1023
Ph 8
Kh 6
No2 0
No3 0
Po4 0.25

24 november een eerste verversing van 10% gedaan

Waardes 26 november:

Temp 25*C
Zout 1023
Ph 8
Kh 7
No2 0
No3 0
Po4 0.1

Ik wil nu rowaphos gaan gebruiken en ik weet dat ook mn Kh nog omhoog moet.

En een kleine rood heremietkreeftje erin, hij viel bijna uit zn schelpje :rolleyes: hij zag een paradijs aan alg voor zich :p

deb
28-11-08, 08:34
Mevr. Jansen kon het algenveld niet in haar eentje behappen dus een blauwpoot meneer Jansen erbij gezet ;)

deb
02-12-08, 22:15
Gevangen !! :D

Mn eerste borstelworm(pje) !

Ik weet t, t zijn goeie opruimers. Maar kleine wormpjes worden GROOT....dus dr uit !!

Hannes
02-12-08, 22:18
Gelijk heb je Deb en zo te zien was het ook geen kleintje

dreesensm
03-12-08, 11:29
Corallo Mondo,

Complimenten, vraag me toch soms af hoe jullie die dingen vangen...

deb
04-12-08, 10:06
woensdag 3/12 mn waardes gemeten:

Temp. 25,5 *C
Zout 1023
Kh testset was op :o
Ph 8
N02 0
N03 0
P04 0,03

s'Middags een Henkie gekocht en 2 poetsgarnalen.
Henk dook als een bezetene op de algen af, hap hier hap daar, de algen vlogen letterlijk in het rond, geweldig om te zien :D
s'Avonds een vervelling gevonden van het blauwpootheremietje...eerst schrok ik, ojee die is dood. Had nog nooit een vervelling gezien...
Kon ook het oude schelpje niet meer vinden. En toen onder een steen zag ik m toch zitte; Alive and Kicking :D .
Erg leuk om allemaal mee te maken :p .

prhg
06-12-08, 15:55
hoi deb,

Hoe gaat het met je henkie? is je aquarium al schoon? Heb zelf nu ook een henkie aangeschaft en 2 pepermunt garnalen. Ben benieuwd. We lopen zo behoorlijk gelijk op.

prhg (peter)

deb
06-12-08, 18:41
Hai Peter !

Het gaat super met Henk ! Hij hapt als een bezetene in het rond, erg grappig om te zien, ik zit dan ook meer voor mn bakkie dan voor de pc op het moment :p .
Ook de poetsgarnalen doen hun naam eer aan, en zowel henk als de poetsgarnalen hadden elkaar al snel gevonden :D

As. maandagavond komen er ook mn eerste buttons in, roze, écht roze. En een stukje montiplaat, hier ben ik wel wat vroeg mee maar probeer het toch.
Ik zal jouw dagboek ook s ff nalezen weer ! ;)

deb
08-12-08, 16:11
Er zijn nog twee driebandanemoonvisjes bijgezet en een stukje montipora...
Foto's zijn niet van goede kwaliteit, sorry :o

prhg
08-12-08, 19:13
mooi hoor. heb je ook al een anemoontje voor ze?

Zelf heb ik een klein tepelanemoontje van JP overgenomen. Vandaag heb ik een klein stukje vis uit de vriezer gehaald en even laten ontdooien en vervolgens met een pincet bij de anemoon gehouden. Een heel grappig gezicht zoals dat stukje vis opgepeuzeld wordt.

Komend weekend komen er bij mij ook 2 anemoonvisjes in.

groetjes

peter

crystal-force
08-12-08, 23:01
die anemoon groeit vanzelf ! ... die van mij is ook al aardig aan het groeien !

deb
09-12-08, 09:29
Gisteravond een paar mooie stekjes gehaald :D

Roze buttons en een steentje vol blauwe oortjes. Het staat allemaal nog niet zo heel mooi uit maar kon niet wachten met foto's.
De kleuren krijg ik niet mooi op de foto, zijn in het echt veel mooier, ook vind ik het lastig om een mooie scherpe foto te maken :o

Maar om een idee te krijgen:

Spenc3r
09-12-08, 14:31
Supermooie buttons zijn dat

crystal-force
09-12-08, 22:16
mooie kleur ! ... zelfs ik heb die niet eens :o

deb
09-12-08, 22:44
@Crystal..als ik nou s heeeeel goed voor de buttons zorg , en als ze dan met heel veel zijn, mag jij het eerste stekje overnemen . . .:D ;)

crystal-force
09-12-08, 22:46
@Crystal..als ik nou s heeeeel goed voor de buttons zorg , en als ze dan met heel veel zijn, mag jij het eerste stekje overnemen . . .:D ;)

als ik daar nog plek voor heb :haha: ... mijn bak puilt ondertussen helemaal uit en moet helaas telkens verbouwen als ik een klein stekje wil plaatsen hahaha... maar ... maar voor zulke mooie buttons kan ik vast nog wel plek vrij maken :D

deb
11-12-08, 14:31
Gisteren de waterverversing weer gedaan, ik doe 10%, 1x per week.

Plus natuurlijk de afschuimer weer schoongemaakt, algen (die steeds meer verdwijnen) geplukt etc.
Ik filter ook over witte watten die ik iedere dag vervang, dit gaat naar om de dag toe.
Na de verversing doe ik ook iedere keer wat easy life toevoegen.

Vandaag mn waardes gemeten en ondanks het inbrengen van de visjes, garnalen en wat stekjes blijft alles gewoon stabiel :)

Temp 25,5
Zout 1023
PH 8
No2 0
No3 0
Po4 0-0,03

Ik hoop in de kerstvakantie de eerste vissen te kunnen plaatsen (nouja, ik heb al anemoonvisjes..) maar ik bedoel 1 of 2 dokters.

deb
15-12-08, 12:47
Nog wat leuks ontdekt op mn steen! Een klein knalrood kokerwormpje! Ik dacht eerst dat het een pluisje was dat van de speelgoedknuffel van de hond was losgekomen (die pluisjes vind ik overal nl. :rolleyes: ), maar het schoot naar binnen en kwam toen langzaam weer naar buiten dus t zal een kokerwormpje zijn!

Ik wist alleen niet dat je die ook in knalrood had.

Ook nog een fotootje van mn knalblauwe oortjes en een van mn anemoonvisjes.

Ik ga waarschijnlijk eind deze week mn bodem van levend zand inbrengen :)

crystal-force
15-12-08, 18:45
ik zou het het zand nog ff wachten totdat de algen ver weg zijn , want op de foto's zie ik nog aardig wat zitten ;)

deb
15-12-08, 18:49
mmmmja ik zat al te denken om toch maar te wachten ook ivm met de 2 dokters die ik in de kerstvakantie in wil zetten...heb al gehoord dat die ook nog wat troep veroorzaken door aan de algen te eten en plukken...dus die bodem zal dan nog wel 3 a 4 weken opschuiven....:)

crystal-force
15-12-08, 18:54
toppie ;) ........

dreesensm
15-12-08, 19:18
Top foto's nice!!:)

rozz
15-12-08, 21:16
Ziet er echt goed uit...:yes:

prhg
17-12-08, 21:43
he deb,

hoe maak jij die schitterende foto's? onderwatercamera??????

deb
17-12-08, 22:57
Bedankt voor de re's ! Leuk om te lezen !:D

Neee... heb mn broer weer 's op de koffie gevraagd ;)
Hij heeft zo'n Canon nog wat hahaah ik weet het dus niet....alleen de bovenste twee hoor (oortjes en nemo's) alle anderen heb ik zelf gemaakt met een compact cameraatje...

deb
19-12-08, 11:08
Gisteren weer de wekelijkse verversing van 10% gedaan....

daarvoor had ik nog even mn nitraat gemeten want ik had de witte filterwatten ( die ik de eerste weken elke dag verving, en de laatste 3 weken om de dag) een hele week niet vervangen :geel:
Toch was mn nitraat gewoon "O" :confused: , ik had toch wel wat nitraat verwacht, maar gelukkig maar. Nu gewoon weer om de dag !

Vanochtend mn waardes gemeten:

Temp: 25,5
Zout: 1023
Ph: 8.0 / 8.5 (er tussen in , kan het niet precies zien, sera test)
No2: 0
No3: 0
Po4: 0,03 (zal ik toch maar over rowaphos gaan filteren?)

Ik ga er nog testjes bij halen: CA, MG, KH.

EN jawel, ik vind t tijd worden voor de dokters! Ik heb er 3 gereserveerd zitten en ga deze óf zaterdag óf maandag ophalen ! :D
Een gele doc, een picasso en een veliferum. Ze zijn alledrie ong. 5 cm.
Heel eigenlijk vind ik de desjardinii mooier....maar bijna niet aan te komen :confused:

prhg
19-12-08, 12:24
Vind je het wel verantwoord om zo'n grote vis als de veliferum in een 120 cm bak te zetten?

of ga je hem na verloop van tijd weer verkopen?

deb
19-12-08, 12:28
Ja , hij komt r als mini in, ik kijk wel hoe snel hij groeit, als ie te groot gaat worden zoek ik een vervangend huis (nouja aquarium) voor m !

Een picasso word ook te groot voor de meeste bakken, toch zie je m heel vaak in de meeste bakken
Dus daar geld t zelfde voor als voor de veli

prhg
19-12-08, 12:30
veel succes ermee. Ben benieuwd naar de eerste foto's.

Ga zelf morgen een vossekop halen (als ze hem hebben tenminste)

crystal-force
19-12-08, 21:36
omdat je nog weinig vis bezetting hebt word je bak nog minimaal belast ... dan zullen de watten nog niet veel doen!
Zodra je meer vis erin zet en dan watten gebruikt zal dat wel anders worden !

Ik heb een veliverium in mijn vision180 zitten ... samen met enkele kleine visjes en nog een grote 2bands anemoonvis.
Dit gaat nog prima ... hij is ong. 8 cm ... en groeit niet echt snel ! ... heb 'm zeker al een half jaar en is nog geen steek gegroeid dus denk dat het wel kan in een 120cm bak. Maar zorg dat je de bak niet te vol stopt met grote vissen .. want dan krijg je wel problemen ;)

deb
19-12-08, 22:48
Hey Crystal,

Ik dacht dat jij juist een desjardinii had? Ik zal t wel mis hebben dan ;) .
In ieder geval moet ik even zeggen dat die dé drie grote vissen zijn die er in komen.
Verder zijn er nog in ieder geval 3 kleine visjes (of 4 als ik er van één een koppel wil) die erbij komen t.z.t. ,
de gramma loreto (die dus miss 2x)
de ecsenius stigmatura
de cheilinus hexataenia.
( maar decora pijlvisjes vind ik een koppeltje ook heel mooi, dus moet keuzes maken denk ik, bak is niet oneindig natuurlijk )

Verder wat klein spul als een zandzevende zeester, zeemuizen en miss een symbiose grondel dat soort diertjes om de bodem van levend zand te onderhouden wanneer die er na enkele weken in komt.

crystal-force
19-12-08, 22:54
de drie grootste vissen die ik mijn 260 liter bak heb zijn de gele dokter , de vossekop en voorheen de picasso dokter (komt er in de toekomst weer eentje in. De vorige is helaas overleden door te veel in de bak te rommelen :o

verder vind ik het leuk om van verschillende kleine visjes ook koppeltjes te hebben.
De royal gramma en chinese pijlvisjes zijn ook mijn favorieten :yes:

dreesensm
20-12-08, 14:17
Wat zijn de volgende vissen namen komen mij niet bekend voor of kan ze niet vinden.
De:
Royal gramma
Chinese pijlvisjes
Zeemuizen
Decora pijlvissen

Wie kan mij helpen, kan ze ook niet vinden database... Thanks..

Deb verder een leuke samenstelling die je wil maken aan vissen.
Ben ook zo hier en daar aan het kijken wat ik aan vissen erin wil hebben. In mij nieuwe bak. Iemand die kan vertellen hoeveel je er maximaal in kan doen. naar de maten van mij nieuwe bak. gaat PSP koraal er in houden.
Wil zeker een trekkersvis erin doen. De Xanthichthys auromarginatus (http://www.zeewaterforum.info/database/index.php?DierID=794&taal=ned&GroepID=3&HoofdgroepID=1) of ook wel blauwkeel trekkersvis. Dit is een van de weinige die niet aan je koralen zit. Hoorde ik.

Iemand tips of tops.

Spenc3r
20-12-08, 14:24
Iemand die kan vertellen hoeveel je er maximaal in kan doen. naar de maten van mij nieuwe bak. gaat PSP koraal er in houden.

PSP koralen ken ik niet en ga ook niet proberen mijn psp in mijn bakkie te gooien :p

SPS bedoel je denk ik

dreesensm
20-12-08, 14:38
PSP koralen ken ik niet en ga ook niet proberen mijn psp in mijn bakkie te gooien :p

SPS bedoel je denk ik

Hehehe KLopt!!! hehehe typ fout... Beetje veel aan mijn hoofd vandaag met betrekking tot mijn nieuwe bak!! hehehehe:D

prhg
20-12-08, 17:13
Hoi deb,

ik heb mijn aanwinsten binnen. Wilde ook nog 2 poetsgarnalen, maar die hadden ze even niet. Zie voor de aankopen mijn dagboek.

ben jij ook geslaagd en zo ja wat heb je allemaal gekocht?

ben heel benieuwd.

peter

deb
21-12-08, 08:53
Hey Peter,

Ben nog niet op pad geweest...word dinsdag waarschijnlijk. Had ze graag al in mn bak gehad maar mn moeder werd ziek...opname ziekenhuis wel / niet was allemaal ff onduidelijk dus ben maar ff niet op pad gegaan.
Ik hoop op dinsdag , als dat allemaal goed gaat, zal ik ook wat foto's van ze neerzetten.:)

prhg
22-12-08, 10:35
sterkte met je moeder.

deb
24-12-08, 21:24
Dankje Peter!

Vandaag eindelijk mn visjes gehaald ! En eindelijk 2 koralen !
Een groene turbinaria en een steen met porites (jaaa met van die gekleurde kerstboompjes :D ).

Vissen:

picasso
gele dokter
veliferum

Alledrie rond de 5 cm en ze doen het tot nu toe goed! Zwemmen goed rond, verkennen de boel en zijn brutaal, erg leuk !

Nog geen foto's, misschien morgen. . .

prhg
24-12-08, 21:38
Veel succes met je aanwinsten. ben benieuwd naar je foto's.

Bij mij zwemt alles prima rond. Vraag me alleen af wanneer de anemoonvisjes een huisje opzoeken . De tepelanemoon wel te verstaan.

Kan zaterdag mijn camera ophalen (was kapot) , dus hoop binnenkort wat mooiere foto's te plaatsen. Weet alleen nog niet goed hoe ik de borstelworm eruit krijg. Is inmiddels al ca 20 cm lang.

deb
25-12-08, 10:23
Hier dan wat amateur pics van mij.....ach gaat om t idee he...

harold79
25-12-08, 10:26
Mooi,mooi,mooi!Vooral de steen porites met kerstboomkokerwormpjes!Helemaal in de Kerststijl XD

Aron
25-12-08, 11:15
die kokerwormen zijn idd ergug mooi:tu:

roelsil
25-12-08, 11:36
Daar ga je van :kwijl:

prhg
25-12-08, 11:36
tja wat moet ik nou nog zeggen?????? Overzichtsfotootje misschien???

deb
25-12-08, 12:31
Bedankt voor de positieve re's ;) !!

Hier een overzichtsfoto'tje....ik vind dat het dan gelijk weer tegenvalt na die aparte foto's....want zoveel heb ik er nog niet in....komt alleen misschien as zaterdag nog een ricordea florida oortje in en hamertjeskoraal. Dan zeker een maand abs.rust in de bak :) .

jakela
25-12-08, 12:48
Hallo,

En wanneer je van je alg af bent, komt er dan een bodembedekker in ?

Jack

Bjorn95
25-12-08, 12:54
de kokerwormpjes zijn echt heel erg mooi :tu:
ziet er al wel heel erg mooi uit
ik denk als het zand er in komt dat het er dan wel al heel anders uit zal zien;)

harold79
25-12-08, 14:44
mooi gedaan zo met de opbouw!lekker veel zwemruimte voor de vissen;)

deb
25-12-08, 15:20
@ Jakela,

Ja er komt zeker nog een bodembedekking in ! Ik wacht nog tot de alg zo goed al verdwenen is en dan zal er een bodem van levend zand in komen.

prhg
26-12-08, 19:52
Ik heb er nu 2 weken zand in zitten. Een deel levend zand en een deel koraalzand. Ik kan niet anders zeggen dan dat het heel goed gaat. Geen enkele alggroei of zo in het zand. Heb er wel een zandzevende zeester in zitten.

Ook de alg op de stenen wordt zienderogen minder. De vossekop en zeildokter doen hun uiterste best.

Hoe gaat het met je vissen? zijn ze al een beetje gewend?

deb
27-12-08, 12:27
De vissen doen het best :yes: ....eigenlijk vanaf dat ik ze inbracht zijn ze direkt lekker gaan zwemmen en hebben zich eigenlijk helemaal niet verstopt oid. Ze eten lekker veel alg en van agressie naar elkaar is (nog) totaal geen sprake.

Ik heb vanmorgen mn waardes getest en voor het eerst ook MG en CA getest:

Temp. 25 gr.
Zout 1023
PH 8.0
No2 0
No3 0
Po4 0,03
KH 9,9
MG 1260
CA 410

Opmerkingen/aanmerkingen welkom want zoals ik al zei heb ik mg en ca nog niet eerder getest....;)

Nog even een foto van de Turbinaria die mooi uit staat....

Ik merk wel dat ik meer stroming moet hebben in de bak, ik draai nu op 2x een koralia 3, wat raden jullie me aan?

Aron
27-12-08, 14:31
Ik zou wel gaan voor zo'n 8000L/h stroming
je zit met 2× koralia 3 aan 6400l
dus ik zou er nog een koralia of een tunze bij doen

deb
27-12-08, 23:53
Ben vandaag ipv het hamertjeskoraal toch maar voor een paddestoel leder gegaan...anders heb ik er totaal geen leders in staan en dit schijnt toch wel goed te zijn als nitraat verorberaar....mn nitraat staat wel op 0 maar ik heb toch vissen ingebracht.

Ook een turboslakje gekocht en erin gedaan alhoewel ik denk dat 1 zo'n slakje niet veel uit zal halen maarja ze hadden er nog maar 1 :o

Nico
28-12-08, 01:29
Ben vandaag ipv het hamertjeskoraal toch maar voor een paddestoel leder gegaan...anders heb ik er totaal geen leders in staan en dit schijnt toch wel goed te zijn als nitraat verorberaar....mn nitraat staat wel op 0 maar ik heb toch vissen ingebracht.

Ook een turboslakje gekocht en erin gedaan alhoewel ik denk dat 1 zo'n slakje niet veel uit zal halen maarja ze hadden er nog maar 1 :o

Mooie paddestoelleder! staat ook al goed open :) Niks zo mooi als een gemengde steenkoraal-leder aquarium XD

Ocean11
28-12-08, 10:17
Ik moest hier dan ook maar lid worden, om wat meer van je aquarium te kunnen zien :D ;) .

Mooie koraaltjes en visjes :goed: .

deb
28-12-08, 17:50
Heeey Ocean !

Ja idd, ik had je nog ff wat foto's moeten mailen van mn bak.... sorry :bonk:

Hier nog een fotootje van mn Veliferum, zoek het foutje van mn Veli :rolleyes: . . .

én nog een fotootje waardoor we weer een opperbeste stemming hier hadden vanmiddag!
Sorry voor NEC want die mogen we hier wel, maar als t er op aan komt ben je voor je eigen club! :funface:

DTNMUSIC
28-12-08, 19:32
Je bak begint er echt al zeer goed uit te zien !

Bjorn95
28-12-08, 19:43
de veliferum is echt een heel erg mooi visje :tu:

deb
29-12-08, 09:48
Eindelijk een fotootje, geen goeie kwaliteit maar tis te zien, van mn "meneer krabs" kunnen maken ! Ik heb m gelijk gekocht met mn drie dokters. Hij is 100% reefsafe en houdt mn stenen en bodem schoon. Maar hoe die ookalweer heette :confused: :confused:

rozz
29-12-08, 10:49
Gefeliciteerd met AZ,al ben ik van mening dat N.E.C. zeker niet de mindere was.
Maar goed zo gaat dat in de voetballerij...
Als er iemand kampioen gaat worden hoop ik dat het AZ wordt.;)
Mooie foto`s.
Gaat mister Krabs ook Sponge Bob in dienst nemen:D .

Kevin
29-12-08, 19:42
Neejoh:p AJAX word dit jaar gewoon kampioen AZ zal het denk net als de vorige keer net aan verpesten.
Laat ik het zo zeggen mogen de beste winnen en mocht dat twente, ajax, az, nac of nec zijn dan hebben ze dat blijkbaar verdient :D:D Zolang het maar geen PSV is die hoeft het niet nog een keer te winnen.

Leuk mooi gekleurd krabbetje:D

deb
29-12-08, 21:39
idd als t maar géén PSV is.... :D :D

deb
06-01-09, 23:22
ff wat aan mn opbouw veranderd...jawel een bruggetje gemaakt!:D

Ik weet nog niet zeker of ik het zo laat hoor, ben net klaar en bekijk t morgen nog eens rustig allemaal...maar wat vinden jullie ervan?
Zelf vind ik het aan één kant mooi en aan de andere kant echt een beetje nep overkomen...:rolleyes:

De foto's zijn laat nog ff snel genomen, dus er was nog maar 1 witte lamp en 1 blauwe aan...:o

crystal-force
06-01-09, 23:29
mmmm.... ja ... precies wat je zegt ... bruggetje is leuk .. maar idd een beetje nep ....
ik zou kijken of je er nog iets op/achter de brug kan maken waardoor de brug kan blijven, maar minder nep overkomt !

blijft lastig dat aquascapen :p

dreesensm
07-01-09, 12:09
Mooi landschap maken blijft altijd moeilijk. Maar het heeft wel wat.

Binnenkort steen halen in Den Haag bij WW, en probeer toch ook een manier te vinden om een brug te gaan maken op zo'n natuurlijk mogelijke manier. Wil 3 rifstaanders gaat otnwerpen die met elkaar in verbinding staan door 2 tal bruggen blijft moeilijk.

Verder zal ik terhoogte van het midden van jou brug wat plaatsen en wat crystal-force zegt eventueel wat aan de achterzijde.

Succes ermee. Maar het heeft wel wat gaafs!! En vergeet niet dat er op ten duur ook koralen op komen die eventueel je achterwand gaan bedekken!!

Succes.;)

Aron
07-01-09, 17:45
Als je een platte steen achter die brug tegen de wand aan legt ziet het er denk ik een stuk beter uit

en hem dan vol laat groeie met buttons heb je een pracht brug!;)

Patrick456
08-01-09, 17:01
Hé Deb,

Heb je je bal een beetje stiller kunnen krijgen? Ik heb niet je hele dagboek doorgelezen :o...

Maar ik ben wel benieuwd of je wat aan m'n tips hebt gehad.

Patrick

deb
08-01-09, 18:00
Shame on me...ik ben dr nog niet mee aan de slag gegaan! Althans, mn man die zou dit doen. Hij heeft me wel beloofd ( :rolleyes: ) dat we dit in januari doen ! en de tips die jij hebt gegeven gaan ons zeker helpen daarbij, nog bedankt!

deb
13-01-09, 09:03
Zo, ik was mn opbouw zat en vooral was ik mn "opvulsteen" zat dat maar niet algen vrij wilde worden, van die vieze zachte snotalgen...bleeehhh.

Dus al het opvulsteen eruit gehaald en weggedaan. Daarna met het levendsteen een nieuwe opbouw gemaakt. Lekker ruim voor de vissen en , zoals wel vaker op foto's is het niet zo goed te zien, maar ze kunnen mooi tussen de stenen door zwemmen.
Foto's zijn genomen met 1x blauw aan en 1x wit....heb namelijk 1 witte lamp geknapt tijdens het werken in de bak :mad: , glas in me arm en glas in de bak, ok, volgende keer zal ik mn armaturen netjes ernaast zetten.
Maargoed, jullie kunnen wel de opbouw op zich zien!

deb
13-01-09, 09:07
Wat vooral fijn is aan deze opbouw is dat hij echt helemaal vrij van de wanden staat, ik kan overal goed bij met schoonmaken, en met verversen kan ik overal vuil afhevelen...ik kan ook precies met de algen magneet de achterwand helemaal schoonmaken, en dat scheelt een hoop werk!:D

crystal-force
13-01-09, 09:08
nette opbouw hoor ! .....

en idd oppassen met de lampen de volgende keer :) ;)

Davee
13-01-09, 09:29
Ziet er erg mooi uit allemaal,mooie opbouw en mooie diertjes.

Aron
13-01-09, 15:19
Vind deze opbouw idd mooier dan de oude (meer zwemruimten;) )

deb
13-01-09, 16:49
Vandaag even mn waardes gemeten:

Temp 24 c
Zout 1023
PH 8
No2 0
No3 0
Po4 0
KH 9,6
MG 1425
CA 430

:) gaat volgens mij wel goed

Aron
13-01-09, 16:55
mooie waardes!
Proberen de temparatuur naar 25C te brengen het het ZG naar 1.024

deb
13-01-09, 16:59
Die temperatuur van 24 c komt nu dus door die lamp die stuk is, daardoor is het armatuur eruit waar er normaal dus 2 in zitten. Mijn temperatuur was altijd precies 25 c. Morgenmiddag komt er een nieuwe t5 in en zal de temp. weer stijgen naar 25 c.

Zout heb ik eigenlijk vanaf het begin op 1023, ik had begrepen dat koralen niet zo'n hoog zoutgehalte nodig hebben en vissen het weer wat beter op hoger doen dus dacht ik; ik kies de gulden middenweg van 1023 :rolleyes:

dreesensm
14-01-09, 11:49
Deb,

Erg mooie opbouw!! Mooier dan dat je eerst had! Succes!!

deb
14-01-09, 17:50
Bedankt weer voor de leuke re's !

Aangezien mijn t5je dus geknapt was, moest ik toch echt naar een nietsponsor voor een ander lampje....:rolleyes: :D ...en heb ik ook een gemarmerde haarster meegenomen. Hier op de foto nog onder het voornamelijk blauwe licht...
Mooi beestje hoor!

prhg
14-01-09, 18:16
Ziet er zeker mooi uit.

Wanneer ga je er nu zand in doen????

Bjorn95
14-01-09, 18:27
grappige zeester :D

u bak ziet er mooi uit ;)

crystal-force
14-01-09, 18:35
Mijn gemarmede zeester zie ik maar zelden .,... zit steeds onder/achter de stenen ....where the detrius is :p

deb
14-01-09, 18:44
Ja precies JP daarom heb ik m ook meegenomen, zijn goede opruimers.

Nu zie ik hem doordat ik zo'n luchtige opbouw heb makkelijk zitten maar straks als de bodem van levendzand er in komt, vult dat een natuurlijk een beetje die open ruimtes aan de onderkant van het rifje, en zal ie moeilijker te zien zijn!
Nouja, als ie zn werk maar doet he! :p

@ prhg: de bodem heb ik nog ff geduld mee. Ben ook blij dat ik het nog niet eerder gedaan heb, want toen ik mn opbouw ging veranderen ben ik geschrokken hoeveel vuil er nog lag. Er zal altijd wel wat vuil ophopen op plaatsen, maar ik had ook nog steeds last van alg etc. Dat gaat gelukkig beter. Dus nog ffies! Ik denk met een week of 2 dat de zandbodem wel ga plaatsen!

marsje33
14-01-09, 20:32
he jp ik heb er in het begin 1 gekocht en kwam een paar maanden geleden bij het uitwisselen van stenen nog 1 kleintje tegen interesse ?

en als je pech hebt en ze zijn groot kunnen ze dan ook vissen pakken of hebben jullie geen idee

voor de rest leuk beestje deb je ziet altijd wel ergens een tentakel omhoog komen maar voor de rest blijft ie meest op de achtergrond laatst zat ie bij mij op de zijruit maar dat was een zeldzame aanblik
groetjes mars

prhg
14-01-09, 21:58
Ja precies JP daarom heb ik m ook meegenomen, zijn goede opruimers.

Nu zie ik hem doordat ik zo'n luchtige opbouw heb makkelijk zitten maar straks als de bodem van levendzand er in komt, vult dat een natuurlijk een beetje die open ruimtes aan de onderkant van het rifje, en zal ie moeilijker te zien zijn!
Nouja, als ie zn werk maar doet he! :p

@ prhg: de bodem heb ik nog ff geduld mee. Ben ook blij dat ik het nog niet eerder gedaan heb, want toen ik mn opbouw ging veranderen ben ik geschrokken hoeveel vuil er nog lag. Er zal altijd wel wat vuil ophopen op plaatsen, maar ik had ook nog steeds last van alg etc. Dat gaat gelukkig beter. Dus nog ffies! Ik denk met een week of 2 dat de zandbodem wel ga plaatsen!

Ik ben volledig van de alg af. Althans de groene alg. heb wel nog altijd last van die kl........ paarse pluisalg. Is echt een ramp en kom er maar niet van af.

deb
14-01-09, 22:02
Is dat rode flap wat je bedoelt? Zoja, misschien je stroming veranderen, met verversen veel afzuigen van de pluisalg, misschien ook wat vaker verversen...meer weet ik ook niet hoor, ben nog een nitwit wat aqua's betreft :o . Wel heel vervelend voor je!!

prhg
14-01-09, 22:07
nee, die flap is iets anders. Dit zijn net kleine paarse wattebolletjes. Als je ze pakt vliegen er altijd een paar pluisjes weg, waardoor je het weer verspreid.

Ik zuig het wekelijks af met een slangetje tijdens de waterverversing. Als ik dat niet wekelijks doe zit de bak binnen een paar weken helemaal vol met dit spul.
Weet ook niet hoe ik er aan kom.

Men adviseerde al een vossekop en een egel, maar het groeit volgens mij harder dan zij kunnen eten.

crystal-force
14-01-09, 22:13
he jp ik heb er in het begin 1 gekocht en kwam een paar maanden geleden bij het uitwisselen van stenen nog 1 kleintje tegen interesse ?

en als je pech hebt en ze zijn groot kunnen ze dan ook vissen pakken of hebben jullie geen idee

voor de rest leuk beestje deb je ziet altijd wel ergens een tentakel omhoog komen maar voor de rest blijft ie meest op de achtergrond laatst zat ie bij mij op de zijruit maar dat was een zeldzame aanblik
groetjes mars

deze zeesterren pakken alleen vis als ze zeer zwak zijn ! Ik heb verschillende zeesterren erin zitten ...zelfs een zeer grote kreeft ... en ik mis nog geen een visje ;)

deb
19-01-09, 18:31
ff een fotootje van mn nieuwe buttons, let niet op de (6 :eek: !!!) glasanemonen die erin zitten, die moeten nog weggespoten worden!

En een fotootje van mn paddestoelleder die een gast in zn stam herbergt :D .

Woensdagavond komt er een koppeltje gramma loreto's in ! Dus dan weer een fotootje natuurlijk ! :rolleyes:

crystal-force
19-01-09, 18:35
pas op met het platspuiten bij de buttons .. ik zou eerder pepermuntgarnalen inzetten .. bij mij hebben ze superwerk geleverd ! ... in geen een van mijn bakken geen enkele glasanemoon meer te vinden :yes:

ps. gramma's zijn ook een van mijn favoriete kleinere vissen .... ben benieuwd ;)

deb
19-01-09, 18:40
Ook bij best wel flinke glasanemonen JP?

Hoeveel van die garnalen heb jij?

crystal-force
19-01-09, 18:43
in de vision260 3x en in de vision 180 2x ...echt overdreven grote glasanemonen moet je wel met de hand plat spuiten, maar de kleinere of beginnende worden gelijk opgevreten :D

prhg
19-01-09, 19:34
ik heb er 2 in zitten en die eten volgens mij als een gek, want die garnalen zijn mega groot geworden. De grotere spuit ik plat met heet water. Gaat prima. Ik gebruik geen azijn.

alaaf
19-01-09, 19:45
een spuit met heet water was bij mij ooit afdoende

deb
27-01-09, 19:29
Vandaag nieuwe buttons gekocht, felroze met een grijzig randje...er zitten ook een paar donkere op, zeg maar zwart!

Morgen ga ik de bodem van levend zand inbrengen, ben heel benieuwd hoe het er dan uit gaat zien!

De gramma's zitten ook in de bak, maar zie ze zelden, ze hangen alleen maar onder een steen in het midden ...als ik eronder kijk , kan ik nog net zien dat één van de gramma's een bol uitpuilend oog heeft (alsof het op een steeltje zit :( ) net als die anemoonvis van JP. Zodra ze wat meer te zien zijn maak ik ff een fotootje van ze.

Maargoed hier amateurfoto's van mijn nieuwe buttons :D

marsje33
27-01-09, 19:36
hadden ze nog meer van deze mooi wil ik ook :D

crystal-force
27-01-09, 19:39
prachtige buttons !... en wat die anemoonvis betreft ... het leek te herstellen, maar in de bak van de nieuwe eigenaar heeft hij helaas het loodje gelegd, kweet dus nu niet of hij is overleden aan de oog infectie , of de slechte waardes van de betreffende bak :o

deb
27-01-09, 19:39
Ja, alleen iets minder fel maar nog steeds prachtig!

prhg
27-01-09, 19:42
bij manuel geweest?????????

deb
27-01-09, 19:45
Nee, die van Manuel had ik al, net als die van Harold. Die zijn met een bruin randje, dan fluo roze en een groen hartje. Dit zijn kleine buttons met echt felroze van binnen, een grijs randje en een paars/grijs hartje. (tis jammer dat ik de felheid van de kleur niet op de foto krijg :o )

Bij Waterweelde ;) en ook nog s voor weinig!

Aron
27-01-09, 19:53
wat die anemoonvis betreft ... het leek te herstellen, maar in de bak van de nieuwe eigenaar heeft hij helaas het loodje gelegd, kweet dus nu niet of hij is overleden aan de oog infectie , of de slechte waardes van de betreffende bak :o

:sad: erg jammer... en hij leek er nog wel weer boven op te komen

prhg
27-01-09, 21:09
als je ooit gaat stekken hou ik me aanbevolen.

Lionfish
27-01-09, 22:38
Let wel op ik zie een paar buttons instaan, en dat hoeft niet erg te zijn, maar ik had er ook laast buttons gekocht en een gedeelte van mijne stond ook in, toen ging ik goed kijken barste het van de button etende naaktslakjes!

Verder schitterende buttons!:cool:

groetjes, Sander

deb
28-01-09, 08:54
Bedankt voor de tip Sander! Ik zal ze eens goed bekijken en verder ook goed in de gaten houden !

Maar ze stonden net in mn bak dus ze waren nog aan t opengaan, ik zal vandaag s goed kijken!

prhg
30-01-09, 19:14
en?????? zit het zand erin???

deb
30-01-09, 21:25
Jaaaaaa ! t Zand zit er eindelijk in ! Alleen een stromingspomp is niet goed gericht met als gevolg dat er nu in de linkervoorhoek geen zand meer licht maar meer zo'n woestijn bergje met zo'n scherpe rand bovenop :p Dat moet ik nog ff veranderen dus.

Verder een diamantlipvis ingezet, en wat een prachtig beestje is dat zeg !:cool:
Helemaal geweldig hoe hij de eerste avond onder zand weg stoof....echt super!
Foto's volgen nog wel in het weekend! ;)

prhg
30-01-09, 21:36
Ziet er heel anders uit he nu. Wat heb je erin gedaan ? alleen levend zand??

Heb zelf ook zo'n diamantlipvisje. Is helemaal te gek.

Ons zandhappertje is overigens ook super. Is de hele dag bezig om rond om een steen een mega zandberg te bouwen. Zit nog een klein gaatje in voor de nacht. Dus 's avonds kruipt hij daar door en ligt de gehele nacht onder die steen.
Graaft soms zo veel, dat ik denk dat hij naar australie wil.

Hoop gauw je foto's te zien.

deb
30-01-09, 21:51
Ja , er zit alleen levend zand in, ik denk alleen wel dat er eigenlijk nog een zak in mag, voor een iets dikkere bodem. Vind ik mooier omdat ik van die opstaande randen om mn aquarium bak heb, en als je zandbodem een beetje gelijk ligt daarmee kijk je er mooi op.

Zandhappers is het volgende op t lijstje, vind ik heel gaaf.;)

crystal-force
30-01-09, 22:22
(pics) ..... of tewel ..... FOTO`S :D :yes:

roelsil
30-01-09, 22:23
Inderdaad!! Foto's

deb
30-01-09, 22:34
Echt waar, ik wilde ze ook het liefst nu maken en posten !! Maar ik moet ff op mn broer wachten dit weekend. Hij neemt zn camera mee en dan hoop ik een beetje leuk overzichtsfotootje te maken, dat lukt echt niet met dat compact cameraatje van mij :o .

Geduld mensen :D maar bedankt voor t volgen van mn dagboekkie!! :D

@JP, ik zou graag eens een bezoekje aan Kerkdriel combineren met een bezoekje aan jou (jullie, je hebt nog een vriendin en tig dieren geloof ik :rolleyes: ) zo ergens in april, als dat uitkomt

crystal-force
30-01-09, 22:40
laat het maar weten wanneer je langs wilt komen , dan spreken we zeker een keertje af !

Normaliter ben ik op de woensdag vrij, en dan bellen we eerst theo ff op of hij er ook zeker kan zijn !

En als je heel vroeg kan zijn, kunnen we zelfs nog kijken of we langs coenen kunnen ... ook leuk om altijd te gaan kijken !

alleen ga er maar vanuit dat mijn vriendin niet mee gaat, want die heeft totaal niets met aquaria :o .. dus dan maar met z´n twee, of misschien dat je vriend/man wel mee wilt , maar zover ik had begrepen gaf hij er ook niets om :p

deb
30-01-09, 22:59
Doen we zo JP ! ;) Idd ik zal wel in mn eentje komen, óf heel misschien wel met nog iemand hier uit Alkmaar die een zeeaquarium heeft. Zodra ik een datum kan prikken hoor je t! Oja, en wat is "er vroeg zijn" dan?:cool:

crystal-force
30-01-09, 23:01
een uurtje of 9:00/9:30 hier ! .... want het is van hieruit een half uurtje naar Theo, en een ong. 45 min. van daaruit naar best, of andersom :D

maar dat plannen we tegen die tijd wel !

prhg
01-02-09, 10:55
gezellie hoorhttp://www.tropischzeeaquarium.nl/images/icons/icon7.gif

deb
01-02-09, 17:14
Join us !;)

En sorry, foto's gaan niet lukken ...word wel woensdag of donderdag helaas.

prhg
01-02-09, 18:05
Zou graag willen maar op woensdag is dat lastig voor me. Is een beetje afhankelijk van welke datum jullie uitkiezen ( kan ik rekening mee houden dan ivm allerlei vergaderingen) Laat maar een datum weten.

crystal-force
01-02-09, 18:24
zal in elk geval een woensdag worden , dat is de enige dag dat ik vrij ben :o
dag verplaatsen is bij ons vrijwel onmogelijk (pas nog gevragen of ik een wo naar een do kon omzetten .... geen akkoord :( )

deb
01-02-09, 21:06
Nouja, ik kan pas in april dus dan is het voor Peter misschien wel op tijd om iets te regelen, mocht je dat willen! Ik zal deze week is ff een paar data, bekijken. Ik stuur wel een pbtje naar jullie allebei ok?

:b2t:

prhg
01-02-09, 21:36
oke ik zie het wel komen.

crystal-force
01-02-09, 21:49
prima ;)............

deb
12-02-09, 09:27
Gisteren is mn diamantlipvisje dood gegaan. :mad:

Het begon met een dof/mat oogje aan een kant. Toen ging ik mn bak verversen en dook hij in het zand (logisch) alleen hij kwam voor drie dagen niet meer onder het zand vandaan (niet logisch). Opeens dook hij weer onder het zand vandaan alleen had hij nu 2 doffe ogen en zn bekkie bleef een beetje open staan. Toen een paar gekke bewegingen en hij liet zich een beetje met de stroming meegaan....en toen einde. Hoe en wat en waarom weet ik dus niet maar de rest van de vissen doet het prima en de waardes zijn ook prima.:confused:

Ben me nu aan het verdiepen in een mengbed ionen wisselaar, iemand ervaringen?

prhg
12-02-09, 18:06
Zonde hoor, bij mij doet hij het prima. Mischien al iets onder de leden gehad?

reefy
12-02-09, 18:13
ja deb heb ik ook gehad mijn diamand lipvis is ook doodgegaan vond k ook al vreemd toen waren mijn water waardes goed enzo en na 3 dagen lag hij op de bodem maar leefde nog paar uur later had een grote glasanemoon hem vast was wel indrukwekkend om te zie hoe die anemoon zich uitrekte over mijn lipvis en hem meetrok in de steen heb hem natuurlijk wel uit de anemoon getrokken met pincet maargoed volgens mij is dat soort lipvis moeilijk in het overwennen naar een andere bak ofzo voor de rest weet ik het zelf ook niet vond het een mooie vis maar k ga er tog geen meer kopen

deb
21-02-09, 14:23
Ik vind het een ´crime` om foto´s te maken omdat ik het er nooit opkrijg zoals het is qua kleur en alles eigenlijk...maargoed daar heb ik ook de apparatuur niet voor. Maar ik mis nog een overzichtsfotootje van mn bak met levend zand bodem erin!

Bij deze dus :D

prhg
21-02-09, 16:55
is een wereld van verschil nu met het zand erin. Ziet er fraai uit hoor.

crystal-force
21-02-09, 17:42
idd ... erg mooi geworden zo :tu:

harold79
21-02-09, 21:44
moi hoor Deb!Maar zie ik nu een nieuwe aanwinst zwemmen??;)

deb
21-02-09, 21:50
He he ! Ik zat er op te wachten......;) t viel me nog tegen eerlijk gezegd dat het niet eerder is gezien !

harold79
21-02-09, 21:51
nou willen we er meer foto's van zien hoor Deb....:D

crystal-force
21-02-09, 21:52
He he ! Ik zat er op te wachten......;) t viel me nog tegen eerlijk gezegd dat het niet eerder is gezien !

zeker geen idee hoeveel mailtjes ik moet checken als ik thuis kom :rolleyes: ...tja .. dan schieten details er vaak bij in :o .... maar nu je het zegt :D .... closeupje van toevallig :D

deb
21-02-09, 22:03
Tsja tis niet zo'n mooie als ik zou willen....maar wel ietsje duidelijker...
Maar nog niet een échte close-up....ik blijf oefenen tot ik een keer een mooie foto heb!;)

crystal-force
21-02-09, 22:07
mooi vissen bestand .... komen er nog meer dokters bij of blijft het bij die drie ?

deb
21-02-09, 22:09
t zijn er 4 :o : picasso, gele doc, veli en de nigricans

Ik moet zeggen het gaat heel goed met zn 4en in tegenstelling tot de verwachting. Van de week hadden er 3 een beetje stip (5 stipjes per vis ong.) maar smiddags was alles weg en ik heb tot nog toe geen stip meer gezien.
Hopen dat het zo blijft, tis een grote gok.

deb
21-02-09, 22:10
Maar idd er komen geen vissen meer bij.

Misschien een symbiose grondeltje of een stigmatura...maar geen "grotere" zeg maar. :)

crystal-force
21-02-09, 22:18
ik zat er idd aan te twijfelen of je nou wel of niet een gele had ... maar wel dus :D .... ... tja tijd om het nog ff terug te zoeken heb ik niet ... heb visite op het moment, en om continue met de flaptop op schoot te zitten is ook niet gezellig :rolleyes: .... maar is idd een mooi bestand, een paar grondvisjes zullen ook zeker niet verkeer zijn :D ... ga zo door :tu:

prhg
22-02-09, 11:15
hoi deb,

Ziet er goed uit joh. 4 dokters maar liefst. ben al bij dat de picasso en de gee dokter eindelijk vrienden zijn. Koop er misschien ooit nog 1 dokter bij.
Wat heb je verder nog er in zitten?
ik zie de anemoonvisjes, de gramma's (wil ik ook nog hebben) en wat nog meer?
Ook nog lagere dieren?

deb
22-02-09, 14:50
ik heb nog 2 geringde goby´s en een henk bij dat wat je al noemde hierboven.

Dan 2 poetsgarnalen en een zeekomkommer.

Qua koraal heb ik:

Paddestoelleder
Keniaboompje
Rode oren
Blauwe oren
Sinualia
Vingerleder
Gorgoon (weet niet hoe die heet verder)
Turbinaria
Goniopora (blauw/geel, kadootje van theo RC, was een ukkie)
Neonroze kleine buttons/grijsrandje
Roze groene buttons
Bruin/zalm buttons
Grijs met geel hartje buttons
Groen met blauwe buttons
Rode montipora plaat
Groen met paarse groeirand montipora plaat
Druifjes
Hamertjes
Montipora digitata lichtfelroze
Montipora digitata beige met witte groeipunten en lichtroze poliepjes
Paars blauwe calendrium
Porites met kerstboomkokerwormpjes
Is al een aardig lijstje om zo te lezen maar vergeet niet dat het eigenlijk allemaal, op de turbinaria en paddestoelleder en de neonroze kleine buttons na, stekjes zijn !

prhg
23-02-09, 16:37
is inderdaad al een forse lijst. is dat niet gevaarlijk die zeekomkommer? Lees regelmatig dat als hij dood gaat hij een gif afscheid waardoor je hele bak afsterft.

deb
23-02-09, 16:41
Tsja daar zat ik ook altijd mee. Maar ik was bij Theo van Reefcorner en die zei dat ze supergoed waren voor mn bodemen sowieso als opruimer en dat het niet zo erg is als ze `gewoon`dood gaan. Je moet ze sowieso er dan snel uithalen. Wat wél erg zou zijn en waardoor er gifstoffen vrij zouden komen, is als de zeekomkomer in mn stromingpompen zou kruipen en vermalen oid zou worden...

Tot nu toe blijft ie idd op mn bodem, maar ik vind t maar een eng beest, bleh. Beweegt amper (ja leeft nog wel ;) ) en is zwart met een vleugje rood/roze.
Van mij mag ie weer weg eigenlijk :D

prhg
23-02-09, 19:32
ik wil hem in ieder geval niet hoor. Vind dit toch erg griezelig.

Diz
24-02-09, 12:39
ik wil hem in ieder geval niet hoor. Vind dit toch erg griezelig.
Mooie foto's hoor! en een mooie bak natuurlijk...
ik blijf dit wel volgen!

Aron
05-03-09, 14:29
waarom ga je de bak verkopen? :eek:
http://link.marktplaats.nl/234193674

crystal-force
05-03-09, 18:57
als je de advertentie goed leest , en haar de laatste tijd in de gaten had gehouden , had je gezien dat ze kleiner wilt ;) ..... hahaha... en de meeste willen groter :rolleyes: :D

ps. wel leuk om te weten is dat je volledige naam Debby is ipv Deb :p

prhg
05-03-09, 19:53
ik had eigenlijk debora in gedachten.

prhg
05-03-09, 19:58
ik had eigenlijk debora in gedachten.

ik zie nu de adv ook op het andere forum staan. Is inderdaad debora.

crystal-force
05-03-09, 20:12
deb .. debby ... debora ..... nou ben ik de weg kwijt hoor :p