Bekijk Volledige Versie : Dit gaat hem worden
Hallo allemaal,
mischien een beetje voorbarig van mij maar ik heb zojuist mijn bakkie besteld.
Eind van de maand kan ik hem halen:D :D
Duurt nog wel ff voordat er uiteindelijk iets inzwemt,eerst tekeningen maken voor onderstel,lichtbak,techniek e.d(en J.P. ik zal er de klusfoto`s bij posten;) )
Maar anyway,dit gaat hem worden,doorkijkbakkie van 1.20 bij 0.50 bij 0.50.
Net feedback van de bouwer gehad,overloop komt op 45cm. en stabilisatie op 48.
Wat is de beste manier om ervoor te zorgen dat de toekomstige vissies niet via de overloop in de sump terecht komen:confused:
Overloop kammen plaatsen.
Ben je bang dat ze hier dan nog overheen springen kan je van een ministeck plaat of van een stekken rooster een stukje weg knippen wat past op je overloop.
Dit zou een manier kunnen zijn hoop dat je er iets aan hebt.
Groeten Dominique
crystal-force
12-11-08, 13:47
mooie maten .. zal zeker een mooie bak worden !
en net zoals dominique al zeg ... overloopkammen en een roostertje zullen voorkomen dat vissen erin terecht kunnen komen ;)
Bedankt voor de antwoorden tot nu toe.
Hoe bevestig ik die kammen,gewoon met siliconenkit:confused:
En hoe groot zou de sump voor zo`n bakkie moeten zijn:confused:
crystal-force
12-11-08, 18:06
kan..... er zijn verschillende kammen dus ff kijken wat je kwijt kan ;)
crystal-force
12-11-08, 18:08
En hoe groot zou de sump voor zo`n bakkie moeten zijn:confused:
hoe groter hoe beter (meer buffer)
denk aan bv. 1.00 x 40 x 40
wat er iig onder past ;)
Komt weer een beginners vraag:
Wat zijn de voor/nadelen van een open bak met hangende verlichting tegenover dichte bak met verlichting in de kap:confused: :confused:
Alvast bedankt voor de goede antwoorden:tu:
Ja hebt verschillende overloop kammen maar dit moet je bespreken anders met de gene die je bak gaat plakken die kan dit er ook meteen op zetten.
Tja de voor/na delen zijn voor ieder verschillend.
Met hangende verlichting heb je betere verspreiding van je verlichting mits je dit op de goede hoogte hebt hangen.
Als je een open kap hebt kan je warme/vochtige lucht makkelijk weg.
Maar met een open kap heb je wel weer meer strooi licht dus je verlicht ook je kamer.
Open kap kan je geen springerige vissen nemen neem je die wel zal je er misschien een een keer op de vloer vinden of ergens anders.
Je kan wel een dichte kap hebben maar dan moet je wel goed denken om de warmte die kan ontsnappen.
Groeten Dominique
Hoi Dominique,
bedankt voor je rappe respons,heb net een mailtje naar de bouwer gestuurd met de vraag of hij er een overloopkam op kan lijmen(op de overloop natuurlijk:D )
Wordt vervolgd.;)
Heb net weer contact gehad met de bouwer,met overloop kam en een oude kweekbak van 100*40*40 (als sump) komt het geheel op €220,-
Mooie prijs of niet:confused:
Denk zelf van wel,wat vinden jullie ervan:)
ik vind het een mooie prijs :D
veel succes;)
Op papier(e-papier:D )begint het al echt ergens op te lijken,kan niet wachten tot ik kan beginnen met klussen:) .
Hoop dat ik met mijn handen net zo handig ben als met de muis:bonk: :bonk:
Zou er in de bodem ook een gaatje moeten voor de opvoerpomp of zijn hier andere mooie oplossingen voor:confused:
Je laat er meteen 2 maken? :D
Ik zei:ik neem een aquarium
Mijn vrouw zei:Nee!!!
Ik zei:neem ik er 2:D :D :D
Is natuurlijk sumpie(met schoten ertussen ook te gebruiken als opvangbak.)
crystal-force
16-11-08, 19:31
Zou er in de bodem ook een gaatje moeten voor de opvoerpomp of zijn hier andere mooie oplossingen voor:confused:
gewoon de slang over de rand klemmen en net ietjes boven het waterniveau uit laten stromen ;)
net wat foto`s van de bouwer gehad:D
Kan niet zeggen hoe opgewonden ik ben van een paar glasplaatjes:D
Begint nu echt vorm te krijgen:D
(can`t stop grinning:D )
De bak is binnen:D
Bouwer heeft er een mooie overloopkam ingeplakt,kammen zijn uitschuifbaar waardoor dus de waterhoogte te regelen is:)
Mooi onderstel he:fun:
Nu aan het onderstel werken, weet nog niet of ie van hout of metaal wordt,zal jullie op de hoogte houden.:hello:
Excuses voor kwaliteit foto`s,gedateert cameratje.
Is toch een mooi bakkie of mischien niet,krijg geen kritiek(op of afbouwend)dus kan niks leren.......beetje jammer......
crystal-force
12-12-08, 22:42
strakke bak hoor !!!! ... ruilen :D
Het is een zeer nette bak Rozz!
En veel belovend ook :) Wat gaat de techniek worden en wat gaat er zoal van levende dieren in komen? Want het is nogal moeilijk om op een nieuwe lege bak kritiek op te geven ;) Misschien dat we wat kunnen helpen oordelen over de techniek ;)
Alvast mijn succes gewenst met de verdere stappen :goed:
Project staat even stil i.v.m kerst,credietcrisis...;)
Ga wel vast met het onderstel beginnen.
Vraagje voor de klussers onder ons.
Zou dit onderstel stevig genoeg zijn voor een 300 liter bakkie?
Hout is vurenhout van 75*44 mm en de dwarsbalken zijn van hetzelfde hout,alleen ter ilustratie anders gekleurd.
crystal-force
14-12-08, 12:44
constructie technisch zou ik zeggen dat het goed moet zijn ,maar of vuren hout daar sterk genoeg voor is weet ik niet !.
Misschien dat jansch daar een antwoord op weet !
Project staat even stil i.v.m kerst,credietcrisis...;)
Ga wel vast met het onderstel beginnen.
Vraagje voor de klussers onder ons.
Zou dit onderstel stevig genoeg zijn voor een 300 liter bakkie?
Hout is vurenhout van 75*44 mm en de dwarsbalken zijn van hetzelfde hout,alleen ter ilustratie anders gekleurd.
Rozz,
Vuren hout goed behandelen met een grondverf en vervolgens drie lagen lak verf. Verbinding maken doormieddel van deuvels en hout lijm watervast!! vervolgens binnen zeide naden afkitten of aflijmen met siliconen lijm. (naden ook afkitten waar het plaat materiaal tegen aan komt binnenzijde.
Deze contructie heb ik zelf ook helemaal gemaakt. Tot op heden geen problemen gehad. Zolang je de binnen zijde goed ventileerd! Gaat ook in mijn onderbak nog 2 computer ventilatoren naar buiten maken voor ventilatie.
Hout mag best een beetje kraken. Krakend hout is goed hout.
Kijk maar naar mijn foto's in mijn dagboek. Zelfde constructie en tot op heden geen problemen. Verwacht ook niet dat ik ze krijg.
Staanders zijn goed direct conttact met de grond zodat de krachten worden verdeeld. Kijk naar dakspanten worden zijn ook vaak van hout. Kijk hoelang dat mee gaat.
Rozz let wel op dat je ligger aan de bovenzijde wat hoger zijn. BV. beste is 75 x 50 te gebruiken. zorgen dat de smalle kant op de dragers steunen.
Grtz. ;)
Hoi Drees,
ben jou project al aan het volgen,is een voorbeeld voor mij:tu:
Bedankt weer voor de nuttige tips.
Welk hout is idiaal voor zo`n vochtige ruimte dan:confused:
Had vurenhout bedacht i.v.m. kostenreductie maar als dat weer ten koste van kwaliteit gaat....is ook weer niet de bedoeling.
Wat betreft de samenstelling van de bak.
Ik wil veel leven,veel beweging en er moet veel te ontdekken zijn.
Dan is het ook leuk vroor de vrouw en de kids:D
Tips zijn welkom.
pipo en mama
14-12-08, 14:04
Hoi,
Zorg voor een mooie partij vers levend steen. (1 kilo / 10 liter)
Dat wordt gegarandeerd een prachtige ontdekkingreis!
(krabbetjes, als je geluk hebt misschien wat zeesterren, (pistool)garnaaltjes, en veeeeel kleiner spul.)
Daarnaast lekker rustig orienteren/informeren wat wel/niet in je bak kan, samen kan, nuttig is e.d.
mooie bak by the way!!
grt. Marcel/patricia
Welk hout is idiaal voor zo`n vochtige ruimte dan:confused:
Had vurenhout bedacht i.v.m. kostenreductie maar als dat weer ten koste van kwaliteit gaat....is ook weer niet de bedoeling.
Rozz inprencipe kan het absoluut geen kwaad Vuren. Het is de beste oplossing zolang je het maar goed behandeld. lekker lakken en ventileren is met alles zo. Staal gaat ook roesten als je het vochtig houdt.
Je kan ook voor hardhout gaan maar daar betaal je voor. En kwaliteit.... jah is vuren absoluut goed. anders zouden ze het ook niet voor de bouw gebruiken. Overal zitten voor en nadelen aan. Niemand en niks is perfect.
Succes. ;)
So vuren it will be....:)
Bijna kerstvakantie,tijd om te klussen....:D
Dit moet toch echt stevig genoeg zijn dan:)
Voorkant is open om sump te kunnen plaatsen..
ziet er idd erg stevig en goed uit..:yes:
veel succes:D
Dit moet toch echt stevig genoeg zijn dan:)
Voorkant is open om sump te kunnen plaatsen..
Rozz,
Toppie ziet er inderdaad stevig uit.!! Ben benieuwd hoe hij gaat worden met betrekking tot foto's!!
BTW welk programma maak jij die tekeningen? :)
Tekeningen maak ik met windows paint......:fun:
Nee,ff serieus,met google sketchup,gratis te downloaden,ff op :google: opzoeken en tekenen maar.