Bekijk Volledige Versie : Zeepaarden / Naalden bak
Ik ben al zo'n negen jaar bezig met Koudwater zeeaquariums op dit moment heb ik er vier op mijn werk, twee aquariums met vissen en één met hoofdzakelijk anemonen thuis één bak met zeepaarden en verschillende zeenaalden en daar wil ik het in dit dagboek over hebben.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p>
Voor de zomer heb ik mijn zeepaardjes (Hippocampus guttulatus) en diverse zeenaalden van mijn werk naar huis gebracht omdat ze steeds meer bals gedrag vertoonde.<o:p></o:p>
Thuis ging dat vrolijk verder en ik was bang dat de zeepaardjes in mijn vakantie zouden bevallen gelukkig was dat niet het geval.<o:p></o:p>
Het begon op 27 juli één Trompetterzeenaald kreeg 106 jongen,ik had dat zien aan komen en had al voldoende artemia's opstaan.<o:p></o:p>
Ze waren al zo'n 3cm groot en aten goed.<o:p></o:p>
Op 5 en zes augustus bevielen ook de zeepaardjes deze meteen over gezet in twee kweek bakjes die naast het aquarium klaar stonden en daar op waren aangesloten.<o:p></o:p>
Het waren er achteraf meer dan 800, op dit moment ben ik er ongeveer de helft kwijt.<o:p></o:p>
De meeste zien er goed uit en eten nu zelfs jongen van de steurgarnaal.<o:p></o:p>
Sinds twee dagen weer jongen van de zelfde Trompetterzeenaald nu ongeveer 96 stuks<o:p></o:p>
<o:p></o:p>
Wat ontzettend leuk om dit eens te zien! Kun je wat meer vertellen over hoe de bakken eruit zien, de apperatuur wat je voert en hoe vaak en hoe je probeert de jongen groot te krijgen?
Echt fantastische beelden. Om zo lang een koudwaterbakken goed te laten draaien is echt moeilijk. Groot respect voor je prestaties!
Het heeft een tijdje geduurd voor de antwoorden ,maar hier zijn ze dan.
Ik voer de baby paardjes zo'n 6x per dag het gaat gelukkig nog steeds goed hoewel er elke dag nog wel een paar dood gaan.
Ze zijn nu vier weken oud en de grootste zijn nu 3cm, de trompetterzeenaaldjes zijn ook flink gegroeid en zijn ongeveer 8cm groot.
<O:p< p O:p<>
<?XML:NAMESPACE PREFIX = O /><O:pFoto 1 Mijn Artemia fabriekje</O:p<font>
<O:pFoto 2 Jong zeepaardje van 4 weken oud</O:p<font>
</O:p<>
Hier een paar foto's van één van de bakken op mijn werk de, foto's zijn van voor de zomer. <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p>
De techniek is bijna het zelfde als een tropisch zeeaquarium ik gebruik alleen geen kalkreactor en mijn verlichting bestaat uit TL's, verder hou ik de temperatuur onder controle met een bierkoeler (16graden), thuis doe ik dat met een aquarium koeler van AM.<o:p></o:p>
RonHessing
04-09-05, 21:55
Hoi Bert,
Heb je die gigantische spinkrab nog?
Groetjes,
Ron.
Hoi Ron
Ja die zit op dit moment in mijn sump, hij pakte toch te veel vissen.
Ik wil de komende tijd in mijn werk container een aquarium stelling neerzetten daar krijgt hij dan een aparte bak.
De ponen werden ook te groot en zitten nu in een aquarium van een viswinkel even als de Horsmakrelen en het Kathaaitje.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p>
<o:p> </o:p>
RonHessing
23-10-05, 01:23
Hoi Bert,
Ik hem wat info over je bak en fotos op mijn site gezet en daarvan melding gemaakt op buitenlandse forums. Leuke reacties gehad!!
Afgelopen zomer nog dieren gevangen tijdens vakantie??
Groeten,
Ron.
ps, alle fotos uiteraard bij Bert gemaakt!
RonHessing
23-10-05, 01:28
Hoi,
Wat ik mij nog kan herinneren is dat jij vertelde hoe die grote spinkrab allemaal materiaal verzameld om op zich zelf te plakken als het ware om zo goed mogelijk gecamoufleerd te zijn.
Als je ook ziet wat dat monster:) aan wieren op zich heeft geplakt.
Schitterend om dat gedrag allemaal waar te nemen.
Groet,
Ron.
Hoi Ron
Leuk dat je me hebt opgenomen op je site, ik had hem al een paar keer bekeken ( goed gedaan en erg interessant) maar toen had je nog niet dat stuk over mijn Noordzee aquaria geplaatst.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p>
Deze zomer heb ik me wat ingehouden met het verzamelen van dieren.<o:p></o:p>
Ik ben thuis nu druk bezig met het kweken van Zeepaardjes en Zeenaalden,daar gaat veel meer tijd inzitten dan ik had gedacht, ook hoop ik eind dit jaar een nieuw aquarium te hebben draaien.<o:p></o:p>
Groetjes Bert Roos
Dit word de nieuwe zeepaarden bak, de maten zijn 130x 60x 70 waterhoogte.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p>
Ik moet hem wel verder afbouwen, foto’s volgen nog.<o:p></o:p>
RonHessing
28-11-05, 01:10
Hoi Bert,
Jij ook weer wat vaker thuis:) Zie uit naar het vervolg!
Groeten,
Ron.
Het word ook weer een koudwater bak, er komen ook weer 5 soorten zeenaalden in en een paar kleine rustige grondels.
mooie bakken heb je daar,rode poon in het aquarium is echt wel tof!
Zo zie je maar dat het niet tropisch moet zijn om mooi te wezen he!
groetjes bjorn
Heeft u al foto's ? en mischien wat info over de techniek ? ;)
Gr Thijs.