Bekijk Volledige Versie : het maken van foto,s van je bakkie
omdat ik toch wel best vaak hoor,dat mensen niet zulke mooie foto,s kunnen maken van hun dieren,lijkt het me zinvol om hier je vragen en andwoorden te kunnen posten,waarom het je bijv niet lukt !!!!
of wat er precies fout gaat,dan kunnen we elkaar een beetje helpen ..
want het is toch mooi om iemand zijn bakkie te mogen aanschouwen,via foto,s..
(ben zelf ook niet zo foto held hoor http://www.tropischzeeaquarium.nl/images/icons/icon12.gif,maar aldoende leert men )
gr bert
RonHessing
28-06-05, 17:13
Hoi,
Zonder veel fratsen zijn acceptabele fotos te maken. Zorg dat je niet recht op de ruit fotografeert, maar iets schuin. Bij voorkeur geen flits gebruiken.
Een bijna onmisbaar hulpmiddel voor serieuze fotos is een statief.
Als je dan gebruik maakt van de zelfontspanner zal het toestel niet bewegen en kun je scherpe detailfotos maken.
Vissen fotograferen bijna altijd flits nodig. We kunnen wel eens een oefensessie bij Andre in Spijk organiseren. (als we meer leden hebben:D )
Wil je meer fratsen en nog betere fotos kun je gebruik maken van spotmeting, al dient je camera dat wel aan te kunnen!
Probeer het bovenstaande eerst eens op de oberstand;) (dat wil zeggen op volledige automatische instelling). Een dure camera zegt niet zo veel. Zal een plaatjes posten vanavond gemaakt met een Fuji van 129 Euro.
Groetjes,
Ron.
jah ,ik weet er nog niet zo heel veel van ,maar het mooiste resultaat haal ik ,als ik de flits uitzet..
en net wat ron zegt,niet recht door het glas heen fotograveren..,en proberen zo veel mogelijk uit de scherpte van hqi te blijven (als je die hebt)
ook heb ik zelf mijn resolutie wat minder gezet,zodat de felle lichtstralen van de verlichting minder de foto beinvloeden ...
denk ook dat het per camera verschillend is ..
ikzelf gebruik de sony cybershot..
als ik meer ervaring heb,zal ik het zeker posten
groeten bert
zonder flits, juist wel recht door de ruit fotograferen, je krijgt anders een breking van het licht, waardoor je beeld onscherp wordt.
een ander geval is het als je met flits fotografeert, dan moet je wel iets, let wel, ietsje schuin je beeld maken....
flitsen kun je ook doen als je bv. een koraal (in macro) er op wil hebben, 'plak' dan je toestel tegen de ruit en druk af.. je flis zal dan niet in je ruit weerkaatsen, omdat je toestel de ruit niet kan fotograferen... je zit er immers tegenaan..
's avonds met de schemerlampen uit, is het beste, dan heb je weinig of geen weerkaatsing van die lichtbronnen in je huiskamer...
mijn ervaring, hoor, probeer het maar....
hier volgen voorbeelden van een foto schuin en recht gemaakt...
en uitademen en dan afdrukken...
hier volgen voorbeelden van een foto schuin en recht gemaakt...
en uitademen en dan afdrukken...
Prachtige foto (de 2e)
De 1e is recht gemaakt en de 2e schuin?
nee, andersom 1e schuin, is wazig, 2e recht..
jan willem
01-07-05, 08:37
Hmm, lastig hoor!
Ook mijn ervring is recht voor het glas en zonder flits.
Maar Ron maakt super foto's op zijn manier:)
Wat ook wel handig is weinig tot geen zweefvuil in de bak (heb ik nogal veel last van)
Zoek nog naar een oplossing om ervanaf te komen zonder lipvissen te verwijderen.
Als de foto scherp is maar niet volledig in balans qua kleur en helderheid doet de auto adjust in photoshop wonderen!
Nee, dit zijn geen fratsen maar hetzelfde wat een fotozaak doet met het afdrukken van een rolletje.
Grt JW
RonHessing
01-07-05, 11:47
Hoi,
Vanuit de interesse voor het fotograferen ben ik ook aangesloten op een forum voor amateurfotografen. (ik plaats daar nog niks, want het niveau daar is vaak zo akelig hoog:D )
Daar melden de amateur en profi dat fotograferen met een digitale spiegelreflex simpelweg om nabewerking vraagt. Het hoort bij het plaatjes maken en afmaken zogezegt.
Je kunt in Photoshop prachtig je platen opwaarderen. Wat is zelf wel heel belangrijk vind is dat je de kleuren recht aan blijft doen.
Een picasso is blauw, niet roze;)
Als je een camera hebt die in Raw formaat kan schieten ben je helemaal thuis. In Jpeg formaat bezit elk pixeltje een gedeelte van de drie basiskleuren. Bij elke bewerking in Jpeg gaat dit dit koste van de kwaliteit.
In RAW (onbewerkte data) is elk pixeltje als he ware te beinvloeden zonder dat de kwaliteit achteruit gaat. Witbalans en andere correcties zijn prima uit te voeren. Je hebt dan niet genoeg aan Fotoshop alleen. Ook een Plug in die behoort bij jouw type camera is nodig. Dan kun je RAW (NEF voor de Nikonbezitters) formaat inlezen, bewerken, en opslaan.
Groetjes,
Ron.
ivancoutinho
19-07-05, 19:19
Ik sluit me bij het commentaar van Ron aan.
Het doen van een fotodagje lijkt mij ook wel leuk. Misschien moeten we binnenkort maar eens wat afspreken Ron en dan een cursusje aquariumfotografie in elkaar draaien.
Zee-aquarium.nl
19-07-05, 20:38
ik denk dat ik Ron eens keertje ga uitnodigen om mijn koralen op foto te krijgen.
het is voor mij erg lastig om die kleine mini-buttons goed op foto te krijgen als ze wat dieper in de bak staan.
iemand heeft een tijd geleden aan mijn digi geklooid en nu zit ik steeds met verkeerde lichtbalans...en van die witte korreltjes op de foto's :(
gr.
Maya
RonHessing
19-07-05, 23:04
Elke maand komt er een artikel op dit forum over een bak die iets bijzonders moet hebben;) vele soorten buttons in een bak is zeker apart.
Dusse, dat komt wel een keer goed!
Groetjes,
Ron.
Ik sluit me bij het commentaar van Ron aan.
Het doen van een fotodagje lijkt mij ook wel leuk. Misschien moeten we binnenkort maar eens wat afspreken Ron en dan een cursusje aquariumfotografie in elkaar draaien.
:) Natuurlijk stellen wij onze ruimte ter beschikking om dat te doen.