PDA

Bekijk Volledige Versie : stroming?

bjorn69
23-09-05, 14:45
Moet de stroming van een kant komen in een aquarium of mag die van meerdere kanten komen,ik had graag een aquarium in de vorm van een driehoek gemaakt en aan de drie punten stromingspompen gelegd in het midden achter zal de overloop komen..is dit een goed idee of niet en waarom als niet ,

Bedankt ,

Bjorn.
(zie foto)

danny
23-09-05, 21:14
Het is moeilijk zo niet onmogelijk om te zeggen hoe je stromings pompen moet richten. De stroming word namelijk nogal bepaald door de inrichting van het aquarium. Het is in princiepe de bedoeling dat er nergens stille plaatsen zijn. Ook heeft elk dier weer zijn eigen stroming behoeften. Het ene koraal heeft minder nodig dan het andere. Voor een gemengde bak is het advies aan stroming minimaal 10 keer de inhoud van het aquarium. Zoals je de pompen nu hebt getekend is niet handig beter is het ze schuin tegen de vooruit te richten zo word het beter verspreid en koralen houden niet zo van directe stroming.

De overloop vind ik op een rare plaats zitten kijk je daar niet tegen aan? Of is het geen traditioneel gelaatst hoekaquarium?

bjorn69
23-09-05, 21:46
ik dacht mijn overloop mooi in te werken in mijn decor vanachter geeft relief en voor de stroming bedankt ik ben een echte leek zoals je wel al had gezien op het voorstellingspaneel ,ik heb wel tropisch zoetwater bijgehouden maar geen enkel ervaring in zoutwater...

Dus er mag nog veeeeel advies komen ,

Bedankt ,
Bjorn

danny
23-09-05, 21:51
Het is mij nog niet duidelijk wat de zichtzijde is van je aquarium Bjorn. Zeewater is een leuke hobby maar dat zal je snel gaan meemaken.
Ik zou overlopen trouwens altijd in hoeken doen dat is beter voor de STROMING die word dan niet belemerd. En je oppervlaktewater kan beter de overloop bereiken. Wat ga je nog meer aan techniek gebruiken? En hoe wil je op gaan starten?

bjorn69
23-09-05, 21:59
ok ik zal mijn overloop in de linkerhoek bouwen dan,ik had gedacht aan een eiwitafschuimer (in sump),kalkreactor en als verlichting de moonlight van giesseman (of is hier een goedkoper alternatief op),ik wil graag direct zo goed mogelijk starten dan moet ik niet telkens weer wat nieuws kopen zoals ik hier al vaker gelezen heb...ik zou graag een mooie aquarium met koraal ,anemoon en wat visjes hebben..,als je wilt kan ik ook mijn "techniek" is uittekenen..
ik zet techniek tussen haakjes want het is meer een amateurs getest...

bedankt ,

Bjorn.

danny
23-09-05, 22:28
Moonlight is Engels voor Maanlicht:). Dit is dus niet noodzakelijk maar ik denk ook niet dat je dat bedoeld. Het type licht wat je gaat gebruiken hangt van een paar factoren af:

De waterhoogte van het aquarium. tot 50 cm T5 of HQI.
Van 50 tot 60 cm 250 Watt en van 60 tot 80 400 Watt HQI gebruiken. je begrijpt dat naarmate de wattages oplopen de energie rekening dat ook doet. Met het licht wat je onder punt 1 en 2 hebt kun je alle koralen houden. Voordat je een naar de winkel rent even aangeven wat je wilt dan kunnen we daar beter op in gaan.
Als je echter al weet wat voor koralen je wilt gaan houden kunnen we een wat beter advies geven.

Giesseman is toevallig een heel duur merk. Als je het onderwerp lumenarc leest dan zie je een armatuur dat en beter is en veel goedkoper. Maar er zijn zoveel merken en tweedehands is ook nog wel leuk spul te krijgen.

Kalreactor heb je in het begin nog niet nodig komt na een half jaar wel.

Eiwit afschuimer is één van de balangrijkste onderdelen van het aquarium.Er zijn hele duure maar ook goede goedkope modellen te krijgen. Hoeveel liter word de bak?

bjorn69
24-09-05, 14:49
Dag Danny,

De bak wordt 978liter...en een hoogte van 70 cm
ik heb gezien om een mooi resultaat te krijgen dat de verlichting heel belangerijk is en ook 's nachts voor het mischien ook wel kweken van sommige soorten ..want nu kweek ik zoetwatervissen wat ik heel erg leuk vindt...daarnaast vindt ik anemonen ook heel mooi en de koralen heb ik nog geen idee van....
Heb je soms ook internet adressen van okasie verlichting en materiaal of goedkope nieuwe materialen ,niet dat ik naar een cent wil kijken want comfort voor mijn visjes wil ik zeker maar als het ook goedkoop kan waarom niet....
en verder als je eens wil chatten op msn(stuur me je mail langs pm door) zou ik dat natuurlijk heel op prijs stellen..ik heb zoveeel vragen ik krijg ze nooit allemaal op dit bericht héhéhé...

alvast bedankt ,

Bjorn.

danny
24-09-05, 20:34
Hoi Bjorn op dit forum is een vraag en aanbod gedeelte!

Voor jouw bak zou ik 250 watt HQi doen of T5 als je bovenin (eerste 30 cm waterhoogte) bv steen koralen wilt houden en onderin andere lagere dieren.

MSN word ik een beetje gek van heb hem ook altijd uit staan:) .

bjorn69
26-09-05, 12:28
kan ik begrijpen ja als iedereen op msn zit weet je niet meer waar te beginnen...
De zichtzijde van de aquarium is op het plaatje te zien ,waar ruit staat aan de twee kanten.
Voor de verlichting moet het dimbaar zijn ?of is gewoon ook goed ,ik heb trouwens dat artikel van lumenarc gelezen héééél interessant,maar is het alleen de reflector die ze verkopen of ook de lamp enzo die er in gaat..?
en als ik een mengeling maak van hqi en t5 + maanlichtje (zelfbouw) ook goed?
Nog iets..voor de eiwitafschuimer is daar een ingang en uitgang?
hoeveel plaats moet ik voorzien voor de toekomstige kalkreactor en nog dergelijke zaken...?
nog zoveel vragen...iedergeval bedankt ,

Bjorn.

danny
26-09-05, 22:47
Je hebt heel veel vragen Bjorn:). Ben je al eens bij iemand wezen kijken met een zeebak en/of ben je naar een winkel geweest voor info?
Ik denk namelijk dat je er verstandig aan doet eerst eens bij een hobbyist in de buurt te gaan kijken. Dan is het denk ik ineens een stuk duidelijker. Niet dat ik je niet wilt helpen integendeel maar ik denk dat het dan een stuk eenvoudiger discussieren word. En dan kunnen we hier bv de puntjes op de i zetten.

danny
26-09-05, 22:57
Nog even antwoord op je vragen:)

T5 en Hqi zijn prima te combineren vaak word bv 10000 kelvin genomen voor de HQI en blauwe T5 lampen. Lumenarc is uitsluitend een reflector. Een voorschakel apparaat is er voor +/- 80 euro en de lampen beginnen bij 90 tot 150 Euro per stuk naar gelang merk en wattage. Maanlichtje kun je van led'jes maken er zijn aquaspijk heeft complete setjes voor ik geloof 25 euro of zo.
Een eiwitafschuimer heeft altijd een in en uitgang. Belangrijkste bij de sump is de hoogte. je moet minimaal 20 tot 25 cm waterstand in het vak hebben waar de afschuimer in staat, dit ivm met de de druk die de pomp nodig heeft en de waterhoogte in de afschuimer. Ook moet de sump het water aankunnen wat bij stroomuitval uit de bak geheveld word. De meeste kalkreactors hoeven niet in de sump. Houd ook rekening met de hoogte van het meubel een beetje afschuimer is minimaal 65 cm hoog! en je moet er in kunnen werken. Voor de sump zou ik zeggen zo groot mogelijk!

bjorn69
27-09-05, 07:25
ok bedankt hier ben ik al heel wat mee en ik ga inderdaad eens kijken bij iemand die al een heeft...nou nog juist iemand vinden héhéhé...want naar een winkel is het altijd zo moeilijk te zeggen ik kom even afkijken van je techniek....maar met al je uitleg zal ik eens proberen wat moois te maken ik hou jullie zeker op de hoogt...

Mvg ,

Bjorn.