PDA

Bekijk Volledige Versie : Rescaping

RonHessing
25-09-05, 11:13
Hoi,

De titel van dit topic werd door Danny in een ander topic genoemd en slaat op de grote klus die we recent op een zaterdag aan mijn aquarium uitvoerde.

Rescaping wil zoveel zeggen dat we de stenenopbouw van het aquarium volledig hebben uitgenomen en opnieuw ingebracht. Alleen bleef er dit keer ongeveer 80 kg achter die niet meer is teruggegaan.

De aanleiding van voor de verbouwing was in eerste instantie het waarnemen van een redoxwaarde die daalde en daalde. Deze wees op een gegeven moment 220 aan! Ook gingen de mooist gekleurde koralen minder uit staan en raakte zij langzaam maar zeker van kleur af.

Uiteindelijk zijn vier grote millepora,s (gele, paarse en twee rode) verloren gegaan. Toen vrij vlot daarna een aantal koralen wit aan de voet werden, moest er ingegrepen worden.

Er gebeurde in deze periode nog iets opvallends. Een fors aantal turboslakjes dat zich in bodem had gegraven gingen daar dood:( . Op dat moment wist ik niet waaraan de achteruitgang van de bak aan te wijten was.

Als je elke dag je eigen bak ziet kun je stellen dat er een soort van bedrijfsblindheid optreedt. Je ziet niet alles meer. Om een lang verhaal kort te maken.
Danny heb ik gevraagd om naar de bak te kijken en deze bevestigde mijn vermoedens.

De opbouw (die in eerste opzet erg luchtig was) is in de loop der tijd veranderd door het toevoegen van stenen. In twee grote gedeelten van de bak kon de stroming de bodem niet meer bereiken ean was de bodembedekking verworden tot een dikke koek van troep/detritus.

De zuren (wellicht ook sulfiet) die daarvan afkwamen, zeker toen de slakken er door gingen woelen, hebben de achteruitgang veroorzaakt.

De kenmerken van de achteruitgang heb ik al genoemd, waarbij het opvallend was dat de afschuimer ook steeds slechter!!! ging presteren.

Ingrijpen was noodzakelijk:)

Van Andre van AquaSpijk kreeg ik een 500Liter opvangbak te leen , waar we 400 liter zeewater deden. Nadat deze belucht en wel twee dagen had gestaan was de temperatuur goed.
Op zaterdagmorgen begonnen we aan de klus en hebben we de grote koralen (waaronder enkele prachtige stukken van Fiji) in de opvangbak geplaatst.

Als we een aantal stenen verwijderd hadden begonnen we direct met het afzuigen van de bodem. Door de opbouw was dit niet te doen als regulier onderhoud. Het bodemmateriaal was een dikke klonterige koek geworden en het voelde heel geruststellend dat deze zure troep uit de bak verdween.

Ruim 35 emmers aan zooi hebben we verwijderd. Het was tevens de gelegenheid om opnieuw naar de aquascaping te kijken. Omdat mijn aquarium breed en laag is wilde ik de koralen nieuwe groeimogelijkheden bieden. De stenen waren voor mijn hoogte te hoog gestapeld waardoor het wateroppervlakte door de koralen te snel bereikt werd.

De opbouw is lastig te omschrijven maar het komt er op neer dat ik twee dingen wenste. Ten eerste wilde ik een aantal schuilplaatsen creeren voor de vissen. Met name de Pygoplites wilde ik dit bieden. Daarbij wilde ik de grotere plattere platen steen gebuiken om koralen op te plaatsen.

Met de fantastische hulp van Danny is dit geheel gelukt.

De opbouw is laag en luchtig. De stroming kan weer overal komen. De vissen hebben schuiplaatsen en er is ruim voldoende plaats om weer wat koraaltjes te laten groeien.

Ik ben erg blij dat de drie grote Fiji koralen het overleeft hebben, en dat ook de andere koralen het prima doen.
De schade uiteindelijk opgeteld is een verlies van de milleporas en twee tafelkoralen en drie kleinere acrosp.

Nu twee weken later ligt de redoxwaarde tussen de 330 en 350 en is nog stijgende. Er ligt nog geen bodembedekking en de restanten detritus die zich nog verzamelt op plekjes verwijder ik iedere zondag. De afschuimer staat weer uitstekend te werken en moet ik de luchttoevoer zelfs wat knijpen terwijl deze voorheen geheel open stond.
Niet 1 vis heb ik verloren en ook de Pygo (ben erg zuinig op hem:) ) heeft de stress goed doorstaan.

Met bodemmateriaal zal ik veel zorgvuldiger dan ooit te werk gaan. Voor mij geen zeer fijne bodembedekking meer. Het is zo klein en licht dat het zich ongecontroleerd verzameld op plekken waar je slecht bij komt. Het fijne materiaal drukt zich zo samen dat er zuurstofloze zone ontstaan.

Uitsluitend rondom mijn rif zal ik later weer wit, grover materiaal plaatsen.
De twee redenen waarom ik het doe zijn uit esthestisch oogpunt. Je aquarium oogt mooier. Ten tweede reflecteert bodembeddeking het licht waardoor je koralen ervan profiteren.

Op enkele plekken op de bodem heb ik wat Xenia neergezet en het is even afwachten of dat aanslaat op de bodem. Lijkt me een fraai gezicht als dit lukt.

Na een periode van wat zorg, nu weer een genoegen om de progressie te zien:) .

Groet,

Ron.

Ps, plaatjes post ik nadat er wat bodembedekking geplaatst is.

Peter 2 meter
25-09-05, 13:18
Hoi , Ron
Dat zal een flinke klus geweest zijn , ik heb zelf ook mijn bak bijna geheel leeg gehad enige tijd geleden.
Dit om de opbouw te veranderen om meer ruimte te creeren.
Wat in jou verhaal staat over de bodem , ik ben bang dat dit bij ook het geval is.
Het lijkt wel of het grid met draden aan elkaar verkleefd zit , ik ga dus ook vandaag de bodembedekking verwijderen.
Ik was daar gister niet aan toe gekomen , ik heb gister wel het vulsteen uit de overloop verwijderd en vervangen door bioballen met een laagje watten erop.
Ik hoop dat dit samen met een grote schoonmaak bij mij een positief effect heeft.
Oh ja ik merk dat bij mijn bak de afschuimer ook niet meer zo veel afschuimt als wat hij gedaan heeft.
Dus dit verhaal wat je hier gepubliceerd hebt is voor mij een iedergeval heel
leerzaam geweest.:yes:

Ps heb je niet wat foto's van de bak hoe er nu uitziet.

Groeten , Peter

danny
28-09-05, 21:38
Ik heb het gezien Peter:D. Die foto's worden om te smullen maar nog even geduld........Ron laat allen nog even in spanning.

Rob
29-09-05, 20:44
Ben erg benieuwd naar de foto's en erg goed om hier over na te denken.

Groetz,
Rob

Michael
29-09-05, 22:05
Zo fanatiek met je aqua bezig zijn en dan toch gaat er iets mis dan is dat echt klote.Hopelijk gaat het nu helemaal goed komen was het alleen vuil wat achter je stenen was opgehoopt? zo oud is je bak toch niet?

Groetjes michael

Peter 2 meter
29-09-05, 22:37
Ik heb even een vraagje over de bodem laten begroeien met bijvoorbeeld xenia , sterpoliep of buttons en dergelijke.
Het lijkt mij dat daar vuil tussen kan komen , bij mij zit bijvoorbeeld kroepoek
op de bodem vast gegroeid ook daar zit vuil tussen dit is nog redelijk weg te hevelen .
Is dit met andere bodembedekkers dan ook zo , want bijvoorbeeld poliepen lijkt mij dat je die zo opzuigt.

Groeten , Peter

danny
29-09-05, 23:49
Als er iets levend op groeid kan je er veel stroming op zetten iets wat met zand als bodembedekking niet kan.

Peter 2 meter
30-09-05, 00:04
Juist , maar niet alles houd van veel stroming of toch wel.
Is stroming ook iets van gewenning eigenlijk.

Groeten , Peter

RonHessing
30-09-05, 00:28
Zo fanatiek met je aqua bezig zijn en dan toch gaat er iets mis dan is dat echt klote.Hopelijk gaat het nu helemaal goed komen was het alleen vuil wat achter je stenen was opgehoopt? zo oud is je bak toch niet?

Groetjes michael

Hoi,

Het was veel vuil dat niet meer weg kon doordat ik wel eens steen bijplaatste. Ik sloot als het ware gedeelte af waardoor de stroming er onvoldoende bij kon.

De redox is weer retour boven de 350, afschuimer werkt weer als nieuw en de koralen hebben de groei weer te pakken.:)

Overigens Michael, je hebt twee soorten aquarianen, bij de ene is wel eens iets mis gegaan, bij de andere gaat nog eens iets mis:D

Groet,

Ron.

jan willem
30-09-05, 09:18
Goed te lezen dat alles nog steeds goed gaat.

Wat voor bodem materiaal had je voorheen op de bodem liggen? Levend zand of een ander fijn product.

(Zit zelf weer aan levend zand te denken aangezien dit mij het afgelopen jaar goed is bevallen).

Heb je al foto's voor de opbouw? (ook deze vraag is eigen belang om ideen op te doen)

Hoeveel stroming heb je nu in je bak en door hoeveel pompen (vanuit hoeveel punten) word dit door de bak gejaagd?

Heb je een rifspoeling in je bak of word alle stroming door de stromingspompen gedaan?

Tot zoveel mijn vragen.

Grt JW

Michael
30-09-05, 09:21
Overigens Michael, je hebt twee soorten aquarianen, bij de ene is wel eens iets mis gegaan, bij de andere gaat nog eens iets mis:D

Groet,

Ron.

IK doe me best om dat te voorkomen ik heb zoiezo geen zand meer en mijn opbouw is heel luchtig en zou die blijven ook.

Groetjes Michael

danny
30-09-05, 21:41
De redox is weer retour boven de 350

Ik heb mijn redox meter een paar dagen geleden ook maar eens aangesloten en geijkt. 469!! Zonder toevoeging van ozon. Mischien toch mooi dat zeovit:)

Aquaspijk
01-10-05, 08:37
Ik heb mijn redox meter een paar dagen geleden ook maar eens aangesloten en geijkt. 469!! Zonder toevoeging van ozon. Mischien toch mooi dat zeovit:)

;) Ik zou die electrode eerst eens eiken.Een redox van 420 is eigenlijk de max voor een zeebak. Een hogere waarde is gevaarlijk voor je dieren.
Dat door gebruik van zeovit de redox hoog blijft? Dat zou je kunnen testen.

Michael
05-10-05, 22:20
hoi Ron

Goed te horen dat de redox weer omhoog gaathttp://www.tropischzeeaquarium.nl/images/icons/icon14.gif

Heb je nog nieuwe foto's van de rescaping?Ik ben erg benieuwd hoe de opbouw van de bak is;)

Groetjes michael

RonHessing
05-10-05, 22:22
Hoi Michael,

Ben meer dan tevreden over de opbouw. Als ik weer wat bodembedekking heb geplaatst volgen er vanzelf wel fotos!:)

Ron.

Michael
05-10-05, 22:27
Ben benieuwd!

Michael
05-10-05, 22:29
Ben benieuwd!

Mischien is het dan mooi om een foto te plaatsen hoe die nu is en hoe die was dan kunnen we het verschil kwa opbouw mooi zien;)

Groetjes michael

RonHessing
05-10-05, 23:16
:D Jij bent erg benieuwd!

Komt allemaal goed:D

Ron.

Jordy
05-10-05, 23:27
Kom op Ron wij willen foto's:D

RonHessing
05-10-05, 23:30
Hoi Jordy,

Ik fotografeer veel en de resultaten zijn overal te zien.:D Ook mijn aquarium komt wel weer aan de beurt. Nog zo veel te doen.:)

Geduld is een schone zaak, net als mijn bodem op dit moment!

Groet,

Ron.

Michael
09-10-05, 21:14
Hoi Jordy,

Ik fotografeer veel en de resultaten zijn overal te zien.:D

Je maak zeker prachtige foto's van andermans bakken http://www.tropischzeeaquarium.nl/images/icons/icon14.gif

Groetjes michael

Michael
09-10-05, 21:30
????

Ik geef Ron een compliment heeft veel mooie foto's gemaakt met bijv OP BEZOEK BIJ heeft die een paar mooie bakken op het forum gezet met prachtige foto's

jan willem
12-10-05, 14:30
Hoi Ron,

Gaat alles nog naar wens in je bak?
Ben erg benieuwd naar je update.

GRt JW

RonHessing
12-10-05, 19:54
Hoi jan Willem,

Het gaat nog steeds goed. Ik heb door de bodem geheel te verwijderen een enorme hoeveelheid organisch afval verwijderd. De redox laat het ook zien door waarden aan te geven tussen de 350 en 420.

De koralen waarvan ik echt hoopte dat ze door verbouwing en verandering van watermilieu (verversing in een weekend van 50%) zouden komen hebben dat ook gedaan.:)

Ik heb door de grte verversing met natuurlijk zeewater meer dan voldoende voedingsstoffen gekregen. Mijn ruiten slaan iedere dag groen aan. Vanaf aanstaand weekend start ik weer met de wekelijkse verversing van 100liter per week.

Door het verwijderen van veel stenen is de bak kaler maar kunnen de koralen weer meer naar het oppervlakte groeien. Gelet op de nieuwe aantallen groeitoppen gaat dat ook lukken:D

Er is nog steeds geen bodembedekking in het aquarium. Zonder een mooie bedekking vind ik het totale aanzicht wel stukken minder. Ik wil de bak rustig bij laten komen en zo min mogelijk actief zijn in de bak. Als die bodem erin ligt (uitsluitend aan de buitenzijden) oogt dat ook weer veel natuurlijker.

Groet,

Ron.

jan willem
13-10-05, 08:38
Laat ze maar lekker groeien die mooie koralen.
Kan ik in de toekomst misschien wat stekken bij je bietsen.

Mooi om te horen dat bij jou alles wel goed is gegaan.
Zelf moet ik zoals ik nu verwacht afschijt nemen van de meeste steenkoralen.

Grt JW

RonHessing
13-10-05, 17:58
Hoi jan Willem,

De verhuizing is idd helemaal goed gegaan, maar mijn verlies zat ervoor.

Hoe is het nu met je koralen Jan Willem? Nog gestekt?

Groet,

Ron.

RonHessing
13-10-05, 20:16
Hoi,

Hier heb ik er twee van. Is een tijd van kleur af geweest en poliepjes in. Na de grote schoonmaak komt ie weer terug. Die andere trouwens ook maar die staat wat lastig om te fotograferen:)

Groet,

Ron.

RonHessing
13-10-05, 20:21
Deze ook nog even. Een stukje dat ik eens van Franky overnam. Er zat aan het voetje wat Xenia. Dat heb ik geweten.:) Om de paar weken oogsten anders is het een voetbalveld vol geworden.

Groet,

Ron.

danny
13-10-05, 20:57
Die stukken zien er al behoorlijk beter uit Ron! Dat komt wel goed dus. Schuimt de afschuimer nog steeds zo veel af of word het al minder?

RonHessing
13-10-05, 21:43
Hoi Danny,

De afschuimer schuimt nog steevast iedere dag een pot af. De lucht staat nog geknepen anders gaat het te hard.

Groet,

Ron.

danny
13-10-05, 21:48
:) Ik zie dat de groei er ook al weer inzit die stylo & poccillo-pora zitten vol groeipunten.

RonHessing
13-10-05, 21:54
Ja, dat gaat weer prima. Ik heb alleen nog last van aanslag op ruiten en stenen van groene alg. Een soort poederalg.

Ik hoorde dat Peter2Meter er ook last van heeft. Het kan toeval zijn, maar wij hebben het aquarium precies op dezelfde positie in huis staan.
Er komt elke dag een forse portie zonlicht het aquarium binnen,.......

Groet,

Ron.

danny
13-10-05, 22:03
Heeft toch weinig met licht te maken denk ik, maar meer met nitraat/fosfaat/ ijzer?
Bij mij staat s'morgens vol de zon in de bak en op die plekken heb ik niet meer/minder alg.Slaat de xena een beetje aan op de bodem lijkt me een machtig gezicht en ze verwijderen ook nog is een hoog rottigheid.

RonHessing
13-10-05, 22:06
De Xenia sloeg zeker aan:) , maar ik heb al weer wat verwijderd. De rondzwevende deeltjes blijven daar kleven. Er zou dus best wat vuil gaan zitten tussen de Xenia.
Ik moet de fors uitgedunde schoonmaakploeg, heremietjes en turbotjes maar eens gaan uitbreiden.

Groet,

Ron.

Laro
14-10-05, 08:11
Ik denk dat het toch met licht te maken heeft, die groene aanslag.
Mijn voorruit en de linkerkant hebben bij mij altijd een groene aanslag, en de rechterkant heeft zelden daar last van.
Mijn HQI belicht voor het grootste deel de linker en de voorkant mijn rechterkant is wat donkerder belicht.
Mijn aqua staat in mijn drukkerij en daar hangt het vol met daglichten. Ik dacht eerst dat het probleem van daar kwam, maar tijdens mijn verlof branden mijn daglichten niet in de drukkerij en het probleem bleef ook.
De laatste weken filter ik over fosfaatkiller en ik heb wel de indruk dat mijn ruiten minder rap groen worden.

Groetjes

Robby

jan willem
14-10-05, 10:57
Ja Ron ik heb getracht te stekken, maar ook deze hebben het begeven.
De stukken die het begeven zijn echt niet meer te redden.
Ook niet door stekken helaas.:(

Ps.
Je stukken zien er weer top uit ! :D
Ik hoop over een maand of 6 ook weer zover te zijn.
Eerst de bak laten opknappen rijpen en rusten en dan hard sparen.
Het verlies doet niet alleen emotioneel pijn maar zeker ook financieel !

Grt,

JW

jan willem
14-10-05, 22:56
10.30 is een prima tijd Martin.
Zal de koffie klaarzetten.

Grt JW

RonHessing
15-10-05, 11:32
gedurende de ochtend schijnt in een gedeelte van mijn aquarium de zon, lekker herfstzonnetje overigens:) , en daar neem de poederalg of cyano (ben daar niet uit) het eerst toe.

Straks 120 liter verversen. Eens kijken wat het met de redox doet. Nu staat hij op 398. Na de verversing zal hij minder zijn. Het aangemaakte water heeft drie dagen gestaan.

De redox is voor mij een gedeelte acacadabra:) , maar het zegt iets over het zuurstofaandeel in het water en de mate waarin organisch vuil in de bak is en het zogenaamde zelfreinigende vermogen van het water. Als die redox tijdelijk instort kan het zijn dat het kunstmatige zout zuurstof onttrekt??? of dat dit zout met het oudere water verbindingen (colloide) aan moet.

Dit laatste geeft wel weer aan dat een bak geheel gevuld met vers water eerst een tijd moet rijpen alvorens je er dieren instopt. Starten met natuurlijk zeewater en daarna overgaan op verversingen met kunstmatig lijkt me nog steeds de beste manier (maar dat is weer een ander topicje waard:) )

Groet,

Ron.

RonHessing
15-10-05, 22:11
Redox stond binnen een paar uur na de verversing van 398 op 276. Klimt langzaam op. Nu 294.

Eens zien hoe lang het duurt alvoor ie weer tegen de 400 staat.

Groet,
Ron.