Bekijk Volledige Versie : advies over nieuwe bak
hallo forum leden.
we zijn sinds het weekend een nieuw project gestart.
we hebben een tweede hands bak uit noord holland gehaald
en zijn daar nu mee aan de slag gegaan.
we wisten van tevoren dat er nog wat mankeerde aan dit aquarium.
hij lekt namelijk een beetje.
maar dat maakt voor ons de uitdaging des te meer om deze bak tot een goed einde te brengen.
aangezien we al veel vaker bakken geplakt hebben.
toen waren we nog bezig met zoetwater aquarium's,
dus niet tevergelijken met zeewater naar onze mening.
maar al goed zal de maten van de bak nu ook even vertellen,
het gaat hier om een 1,30 meter bij een diepte van 65cm
en een hoogte van 65 cm waterhoogte 61 cm en de overloop in het midden.
de sump is 100 cm bij 50 cm diep en 40 cm hoog.
hier door blijven we op de zelfde liters inhoudt dan onze 2 meter aquarium.
alleen de sump heeft meer volume.
maar zal aardig wat ruimte scheppen hier is huis als de boel klaar is.
maar heb nog wel een aantal vragen
als eerste hoe kan ik hier het beste de stromingspompen plaatsen.
en hoeveel liters per uur moet deze hebben.
en over de verlichting ik gebruik nu nog t8 tlverlichting.
maar denk toch over testappen op t5 of de combi met hqi.
wat is het beste maar ook het optimaalste heb nu alleen nog maar leders misschien in de vere toekomst wat steen koralen.
groeten
yvonne en fred
hierbij de foto om welke bak het gaat.
heeft niemand advies?
yvonne
hallo forum leden.
we zijn sinds het weekend een nieuw project gestart.
we hebben een tweede hands bak uit noord holland gehaald
en zijn daar nu mee aan de slag gegaan.
we wisten van tevoren dat er nog wat mankeerde aan dit aquarium.
hij lekt namelijk een beetje.
maar dat maakt voor ons de uitdaging des te meer om deze bak tot een goed einde te brengen.
aangezien we al veel vaker bakken geplakt hebben.
toen waren we nog bezig met zoetwater aquarium's,
dus niet tevergelijken met zeewater naar onze mening.
maar al goed zal de maten van de bak nu ook even vertellen,
het gaat hier om een 1,30 meter bij een diepte van 65cm
en een hoogte van 65 cm waterhoogte 61 cm en de overloop in het midden.
de sump is 100 cm bij 50 cm diep en 40 cm hoog.
hier door blijven we op de zelfde liters inhoudt dan onze 2 meter aquarium.
alleen de sump heeft meer volume.
maar zal aardig wat ruimte scheppen hier is huis als de boel klaar is.
wat is het beste maar ook het optimaalste heb nu alleen nog maar leders misschien in de vere toekomst wat steen koralen.
groeten
yvonne en fred
ik zou wel willen antwoorden maar ben zelf een beginner...heel leuke bak trouwens ,maak er wat moois van....
Hoi lees het onderwerp stroming van Bjorn eens door. Bjorn had ongeveer de zelfde vragen:). Als je dan nog vragen heb help ik je graag verder!
RonHessing
28-09-05, 19:41
groeten
yvonne en fred
Hoi,
Plaats en richt de stromingspompen straks zo dat je geen vuilwatervliesje op het oppervlaktewater ziet drijven. het zal wat uitgeprobeer worden. Ook zo min mogelijk plekjes waar het water stilstaat is belangrijk.
Uitproberen en uitproberen.
De pompen mogen gerust 10 of 20 keer het watervolume van de bak zijn.
Kies voor T5 lampen. Ze zijn krachtig genoeg voor je waterhoogte te overbruggen, geven een goed resultaat en hebben een beperkt stroomverbruik.
Het beste en optimaalste is niet te noemen omdat dat afhankelijk is van de dieren die je wilt gaan houden. T5 is altijd goed.
Groetjes,
Ron.
Hoi lees het onderwerp stroming van Bjorn eens door. Bjorn had ongeveer de zelfde vragen:). Als je dan nog vragen heb help ik je graag verder!
hallo danny
onze bak is geen hoek bak maar een rechthoekige bak met de overloop in het midden.
ik heb de post van bjorn gelezen maar ik kan het niet goed cobineren met een gewone rechthoekige bak.
nu is mijn vraag waar moet ik de pompen plaatsen en hoe moet ik ze richten?
ik wil 2 pompen gebuiken van 6000 L/H is dit voldoende?
is een overloop in het midden een probleem?
de maat van de overloop is 20 cm bij 20 cm buiten maat en een doorvoer van 32 mm, hoeveel zal deze doorvoer aan kunnen.
groeten
yvonne
De pompen mogen gerust 10 of 20 keer het watervolume van de bak zijn.
Kies voor T5 lampen. Ze zijn krachtig genoeg voor je waterhoogte te overbruggen, geven een goed resultaat en hebben een beperkt stroomverbruik.
Het beste en optimaalste is niet te noemen omdat dat afhankelijk is van de dieren die je wilt gaan houden. T5 is altijd goed.
Groetjes,
Ron.
hallo ron
wij zaten toch aan t5 te denken maar dan is mijn vraag hoeveel watt moeten we dan er boven hangen voor leders en enkel lps.
voor sps zijn wij denk ik nog niet aan toe.
groeten
yvonne
hallo allen
de rest van de techniek gaat over van de oude bak.
een opvoer pomp van am or3500 en de afschuimer van het merk mtt1 die goed moet zijn voor 2000 L.
we willen wel nieuwe stromings pomp kopen want die we nu hebben gebruiken te veel stroom en doen te weinig.
de verlichting zal ook nieuw gekocht moeten worden.
groeten
yvonne
Als je kans ziet de overloop te verplaatsen zou ik dat doen een overloop in een hoek is altijd beter ivm stroming en vuil kan de overloop beter bereiken. Ik heb hem in het midden dus het kan maar ik zal het nooit meer zo doen.
Wat de pompen betreft deze zijn voldoende. Ik zou ze of allebei aan één kant schuin tegen de vooruit laten blazen dan kunnen ze tegelijker tijd aan. Of allebei aan één kant van de bak, tegenoverelkaar schuin tegen de vooruit gericht, maar dan om en om aan laten gaan (eb en vloed simulatie). De pompen in iedergeval niet tegelijkertijd tegenover elkaar aan laten dan krijg je dode hoeken in de bak. Verder is het een beetje puzzelen zoals Ron al zei het één en ander hangt af van de decoratie en of je overloop wel of niet in het midden staat.
32 mm doorvoer is prima voor die OR3500 als je last krijg van geluid kan je altijd nog een durso maken.
http://www.rl180reef.com/frames.htm
T5 heb ik nooit mee gewerkt wel gezien maar misschien dat iemand met praktijk ervaring je daar wat over kan vertellen.
hallo danny
zal dat ook met tijd schakelaar kunnen of ben je dan veplicht om tunze met controlers te gebruiken.
de overloop verplaatsen weet ik niet of dat kan.
groeten
yvonne
Dan heb je een controller nodig yvonne of bv een computer zoals de IKS. Als het te moeilijk is lekker laten zitten. Als de overloop in het midden blijft zou ik voor de optie pompen tegenover elkaar gaan.
danny
we wil toch nieuwe stromings pomp kopen dus het kan nog alle kanten op,maar dan zal tunze steamers de beste oplossing zijn als ik het goed begrijp, maar wel het duurste.
we hebben ander pompen gezien die een stuk goedkoper zijn, maar ik weet niet of ik hier een link mag zetten anders wil ik het wel per pb doen.
ik weet ook niet wat de mogelijkheden van die pompen zijn want mijn duits is niet zo goed.
yvonne
hallo danny je hebt een bp van ons
yvonne
linken naar winkeliers anders dan de sponsors mag niet maar linken naar fabrikanten mag wel. Volgens mij zit er geen contoller bij die pompen.
hallo danny
ik heb de link maar via een pb gedaan omdat ik niet weet of deze link reclame is of niet.
als het geen reclame is zal je me dat dan kunnen vertelen want dan kan ook andere er gebruik van maken.
ken je deze pompen ook en kun je mij ook zeggen of het wat is?
groeten
yvonne
Hoi Yvonne,
Twee keer 6000 liter pomp voor een bak van ruim 500 liter lijkt zeker voldoende. Omdat je twee maal 6000 liter noemt ga ik ervan uit dat je de streamers bedoeld. Met regelautomaat kosten ze inderdaad wel een paar Euro's. Ik heb nu zelf de Tunze Turbelle met controller hangen en ben aan het kijken naar een nieuwe oplossing met meer stroming. De streamers zijn voor mij afgevallen ik vind het te veel geweld in de bak en vindt ze te lomp om in de bak te hangen (wegwerken is altijd lastig). Ik ga zelf de pompen van Fisher proberen. Deze nemen minimale plaats in beslag(motor zit buiten de bak) en ik heb geen onnodige warmte afgife aan mijn water. Ze zijn qua capaciteit wat kleiner (3500 liter per stuk) maar dan plaatsen we er gewoon 1 extra.
Qua verlichting is inderdaad t5 een mooie oplossing en zeker voldoende voor 60cm diep. Met de nieuwe T5 heb je ook mooi licht (ik mis zelf wel de schittering die je van HQI wel hebt).
Maak bij het aanleggen van de pvc (vanaf de opvoerpomp) een extra aftakking met een kogelkraan en een dunnere leiding. Je kunt dat later eventueel heel eenvoudig deze aansluiting gebruiken om geforceerd te filteren over kool of fosfaatkiller.
Maak bij het aanleggen van de pvc (vanaf de opvoerpomp) een extra aftakking met een kogelkraan en een dunnere leiding. Je kunt dat later eventueel heel eenvoudig deze aansluiting gebruiken om geforceerd te filteren over kool of fosfaatkiller.
hoi arjan
dat is een slim idee dan heb je daar geen extra pomp voor nodig en dat schilt dan weer in de stroom kosten.
groeten
yvonne