PDA

Bekijk Volledige Versie : Coiler's dagboek

Coiler
14-05-09, 20:06
Zo...

Na mezelf voorgesteld te hebben op het forum (hierzo (http://www.tropischzeeaquarium.nl/showthread.php?t=6437)), vond ik het maar eens tijd om ook een dagboek te beginnen. De eerste spulletjes zijn al in huis, maar ik ben er nog láng niet. Gezien het budget, kan ik niet alle techniek, levende have, etc. in één keer aanschaffen. Maar dat vind ik ook niet erg, want zo kan ik me tussendoor steeds goed laten informeren en de hobby heeft sowieso een hoop geduld nodig.

Na een aantal weken lezen, lezen en heel veel brainstormen, ben ik de bak op gaan halen die ik via marktplaats gekocht had. Een volglas aquarium van 100*50*60 met 10mm dik glas. Het was een heel eind rijden, maar gelukkig was de autorit niet heel erg saai. We hebben prachtige tulpenvelden, jumbojets en AZ-supporters gespot. Laatstgenoemden waren voor het stadion de overwinning aan het vieren. (ik heb trouwens níets met voetbal :o ) Ook hebben m'n broer en ik nog een heerlijke Big Mac en milkshake genuttigd. De volgende dag ben ik de achter- en zijwanden te lijf gegaan met een plamuurmes en verfkrabbertje. Toen viel me eigenlijk pas op dat de wanden niet 10 maar 8mm dik waren. Ook de constructie van de overloop vind ik maar een beetje raar. Ten eerste is 'ie zo klein dat ik er niet eens met m'n hand in pas, en ten tweede zitten de trekstrips ónder de waterhoogte gelijmd. Ook zit de lengtestrip tegen de rand van de overloop aan gelijmd. :confused:

Hier een fotootje van de overloop...
http://i44.tinypic.com/123mmuc.jpg

Ook zit er geen gat in de bodem van de overloop, maar de hele bodem ontbreekt gewoon. :o
http://i41.tinypic.com/2ekrf34.jpg

Dit, en de verder toch niet zo'n geweldige staat, hebben mij doen besluiten om de bak weer weg te doen en er 1 te laten bouwen. Gelukkig heb een nieuwe winkel in Nijmegen gevonden die dat voor mij kan. (op moment van schrijven staat de bak nog gewoon hier, en er is nog geen opdracht bevestigd)

Verder heb ik al een mooie opvoerpomp van JANSCH overgenomen (Eheim 1260) en ik heb een bakje om als sump in te richten. Hier moet ik dus nog schotjes in lijmen.

Ook heb ik al wat leidingwerk gekocht (en gekregen van JANSCH :sjalom: ). Er viel mij echter wel iets op bij de terugslagklep die ik bij de rifspoeling toe wil gaan passen...
http://i42.tinypic.com/2dsn7rn.jpg

Er zit dus gewoon een metalen springveer in :confused: Kan dit geen kwaad icm zoutwater?

Verder heb ik eventjes niets bijzonders te melden. Ik ben bezig met het frame van het meubel en er word nog wat leidingwerk bij besteld. Verder zit ik nog steeds te twijfelen tussen een gesloten (goed geventileerde) lichtkap en een hangende lichtunit. Verder zou ik jullie nog lastig kunnen vallen met honderden ideetjes en vragen, maar die bewaar ik wel voor een andere post. ;)

De ongeduldige lezers en plaatjeskijkers zullen hier trouwens voorlopig niet veel te zien krijgen, want het project gaat niet met een treinvaart. (itt sommige andere projecten hier :eek: )

PS: sorry voor de matige foto's, maar ik heb ze even snel met de telefoon gemaakt. Later zal ik nog betere plaatjes schieten met een echte camera.

Bjorn95
14-05-09, 20:35
ik wens je heel veel succes met de opstart en ga dit dagboek zeker volgen ;)

crystal-force
14-05-09, 21:08
Ook ik heb je dagboek toegevoegd aan mijn abbonementen dus kan 'm mooi blijven volgen ... die veer waar je het overhad ... tja... kweet het niet ... lijkt me iig niet verstandig ,dus als je het eruit kan laten zonder problemen zou ik het weg laten ;)

JANSCH
14-05-09, 22:26
Verder heb ik al een mooie opvoerpomp van JANSCH overgenomen (Eheim 1260) en ik heb een bakje om als sump in te richten. Hier moet ik dus nog schotjes in lijmen.

Ook heb ik al wat leidingwerk gekocht (en gekregen van JANSCH :sjalom: ). Er viel mij echter wel iets op bij de terugslagklep die ik bij de rifspoeling toe wil gaan passen...
http://i42.tinypic.com/2dsn7rn.jpg

Er zit dus gewoon een metalen springveer in :confused: Kan dit geen kwaad icm zoutwater?

Hoi

De veer is niet zeewaterbestendig,deze moet verwijderd worden,maar dan moet je hem wel verticaal instaleren.
En helemaal safe is deze dan niet,je moet hem elke week ff uittesten of het werkt.
Maar verder ben je lekker aan het hobbyen :)

goldensky
15-05-09, 06:37
Hoi ook ik zal dit topic volgen,maar even over de overloop,dit is geen overloop maar een droogkamer waar kabels doorheen gaan volgens mij.

gr Detlev

alberto
15-05-09, 14:38
Welkom Coiler,
Goldensky heeft helemaal gelijk wat de "oude" bak betreft.
Dat is een doorvoerruimte voor snoeren...
Ik zou de terugslagklep op zolder leggen en niet gebruiken.
Het gaat ongetwijfeld een keer mis, en dan heb je de
kamer blank staan.
Succes met de opstart.:goed:

Coiler
15-05-09, 18:29
Aha, een droogkamer dus... vandaar... :o

(dit is mijn eersta aqua ooit)

Ik dacht ook dat zo'n terugslagklep wel betrouwbaar zou zijn, dus ik ben blij dat ik te horen krijg dat het niet 100% te vertrouwen is. Ik heb in ieder geval nu de springveer uit de terugslagklep gesloopt en ik zal 'm als 2e hevelbeveiliging laten werken. En met water verversen zet ik toch steeds de pomp effe stil, dus dan zie ik sowieso of ie nog functioneert. Als eerste hevelbeveiliging zal ik dan maar een gaatje in de buis boren met een luchtslangetje eraan. Ik hoop alleen niet dat dit een storend geluid gaat geven. (pisstraaltje :o )

Morgen ga ik met een tekeningetje naar de aquariumbouwer :D Ben benieuwd wat ie van mijn externe durso ideetje vindt...

Coiler
17-05-09, 13:58
Ik ben gistermidddag even bij de nieuwe winkel van Marek in Nijmegen wezen kijken... Belooft echt een fantastische aanwinst te worden hier in de regio. Mooie grote showbak in opbouw en een aantal al draaiende met lagere dieren en een aantal vissen. Heel gastvrij ook :)

Enniewee, ik heb m'n tekeningen laten zien en ze gaan m'n toekomstige bak bouwen. Hier een screenshotje van de 3D tekening :P

http://i42.tinypic.com/2im5hdk.png

In de overloop komt een 32mm knietje te hangen en aan de buitenkant een T-stuk met eindkap en luchtslangetje. Een externe durso dus. In de onderste doorvoer kom de rifspoeling. (ook 32mm)

Ik vertelde hem ook dat ik een sump wou maken van m'n 60 30 30 bakkie, maar dat vond ie wel erg klein... Hij heeft ook kant en klare staan, waaronder 1 van 80 45 40 die hem meer geschikt leek voor mijn maat bak.
Een groter buffer is natuurlijk altijd beter, maar zou het echt veel uitmaken?
(ik heb ook even een plaatje van m'n sump bakje en opvoerpomp bijgevoegd)

mvg, Ruud

crystal-force
17-05-09, 14:04
mooi idee van het overloopbakje, maar is het niet makkelijker om die dan toch in een hoek te plaatsen, anders zit dat bakje recht in het zicht ?

bv. links of rechts in de hoek lijkt mij het mooist ;) ... wel erg mooie en duidelijke tekening !

Coiler
17-05-09, 14:19
Op die manier kan ik het PVC nog extra uit het zicht werken, en anders zit het direct aan de zijkant. Ook voor het gevoel... symmetrisch is beter :o

Bovendien wil ik nog transparant blauw plexiglas erin lijmen en ook als achterwand gebruiken. Ik denk ook dat ik er nog een rifwandje voor ga stapelen in het midden. Uiteindelijk zou je dus alleen de kam echt goed kunnen zien.

alberto
17-05-09, 14:21
In dit geval denk ik dat je beter met zo`n flowbox kan werken...;)

Coiler
17-05-09, 14:26
Bedankt voor de input, maar wat is er beter aan een overflowbox dan?
Dan heb ik zo'n lelijk plastic ding over de rand hangen...

crystal-force
17-05-09, 14:31
Wat is er beter aan een overflowbox dan?

Dan heb ik zo'n lelijk plastic ding over de rand hangen...
als het lukt zou ik ook voor een overloop gaan ipv een overflowbox.
Ik werk er nu 2 jaar mee, .. het werkt wel, maar neemt veel risico's met zich mee..... in een eventuele toekomstige nieuwe bak wil ik ook een overloop ipv een overflowbox !

alberto
17-05-09, 14:34
Deze hangt wat minder diep in de bak...
Dan kan je ook alsnog besluiten of je hem in
het midden hangt of in een hoek.
En als je hem dan ook nog mooi wegwerkt in de
lichtkap zie je er maar weinig van.:)

Coiler
17-05-09, 14:40
Ah, dat is een wat duidelijkere onderbouwing, dank je :)

Maar zoals, CF al zegt... je zit met zo'n relatief onbetrouwbaar hevelsysteem te werken. Ik ben misschien iets te sceptisch, maar ik ben bij dat soort dingen al gauw bang dat er iets mis gaat.

Bovendien kan ik makkelijk wat aanpassingen doen aan de overloop. Ik zit er bijvoorbeeld aan te denken om er een klein schotje voor filterwatten in te lijmen. Ook al is het taboe bij velen, ik denk dat het een goede aanwinst is tegen zweefvuil e.d. En zolang je het zeer regelmatig vervangt is er niets aan de hand denk ik.

alberto
17-05-09, 14:50
Filterwatten kan prima, maar het vereist wel wat onderhoud.
Hoe ga je de rifspoeling uitvoeren?
Gewoon via de sump, of via een Potfilter? :confused:

Coiler
17-05-09, 15:00
Via de sump. Ik zit nog wel te twijfelen om er een bypass op te maken die ergens boven in de bak uitkomt, zo zou ik de rifspoeling bijvoorbeeld 's nachts kunnen laten draaien een half uurtje en dan weer terug op de gewone uitstroom.

Alleen is het dan zo'n geklooi met die kranen iedere dag. Of ik zou het moeten automatiseren met magneetventielen en een tijdschakelaar, maar dat is weer teveel van het goeie (geld :p )
Oftewel, voorlopig is het plan om de spoeling gewoon permanent te maken.

Coiler
17-05-09, 22:00
Zo, ik heb uit verveling weer effe lopen klooien in Solidworks. Blijft leuk om alles naar 3D om te zetten :o

http://i42.tinypic.com/e1ovq.png

Nico
17-05-09, 22:39
Persoonlijk zou ik het overloopvak aan de achterkant van het aquarium plaatsen. Wat weer extra plaats geeft in het aquarium en ook mooier is.

Big_Boy
17-05-09, 23:43
rare methode zo, denk dat je er veel spijt van gaat krijgen.

persoonlijk zou ik zelf zo niet durven werken als die intake uit valt en water loopt weg langs daar ...

bij stroom panne loopt alles gewoon via je pomp weg.

Coiler
18-05-09, 07:18
rare methode zo, denk dat je er veel spijt van gaat krijgen.

persoonlijk zou ik zelf zo niet durven werken als die intake uit valt en water loopt weg langs daar ...

bij stroom panne loopt alles gewoon via je pomp weg.

Ik heb er lang over nagedacht, dus ik hoop het niet.
En heb je uberhaupt gelezen hoe ik wil gaan werken of trek je alleen je conclusies uit het plaatje? Met een luchtslangetje én een terugslagklep die ik wekelijks in de gaten hou moet het geen probleem zijn toch?

@Nico: Aan de achterkant zou wel netjes zijn ja, maar dan moet ik wel heel veel ruimte achter m'n bak creeren en die heb ik niet.

Coiler
19-05-09, 20:56
Persoonlijk zou ik het overloopvak aan de achterkant van het aquarium plaatsen. Wat weer extra plaats geeft in het aquarium en ook mooier is.

Inderdaad, maar dan zou ik een inkeping in de achterwand moeten laten zagen. :rolleyes:
Of alles via een doorvoer naar binnen laten slurpen. Bovendien heb ik daar de ruimte niet voor achter het aquarium.

Ik denk dat het wel meevalt met wat blauw plexiglas in het overloopje, qua zichtbaarheid.

Coiler
01-06-09, 20:53
M'n bak is binnen! :D

crystal-force
01-06-09, 20:57
verry nice .... just like the picture :tu:

Coiler
01-06-09, 21:10
Inderdaad :D

Alleen hadden we geen rekening gehouden met de hoogte van de kamhouder. Die is er dus maar voor tegenaan gelijmd. De ruimte aan de zijkanten is mooi opgelost met 2 glazen plaatjes zoals te zien is in de laatste 2 foto's.

Coiler
26-01-12, 16:43
Hallo mensen,

Dit project heeft echt heel lang in de diepvries gestaan en ik heb nu besloten dat ik ermee ga stoppen.
De bakken en techniek zijn nog steeds in dezelfde staat als toen ik ze kocht en heb het nooit gebruikt. Vandaar dat ik ook besloten heb om alles te verkopen...
Er zal snel een onderwerp komen in het aangeboden-forum, met een overzicht van de spullen.

Coiler
26-01-12, 17:26
Zie hier het topic waarin de spullen te koop staan: http://www.tropischzeeaquarium.nl/showthread.php?t=14500