PDA

Bekijk Volledige Versie : Luchtbelletjes op mijn steen

fuji
02-10-05, 20:51
Ik heb sinds kort allemaal luchtbelletjes op mijn steen zitten. Ik heb niets veranderd en mijn waarde zijn het zelfde. Heeft iemand enig idee wat ik hiermee moet doen. De info is nogals schaars.

RonHessing
02-10-05, 20:54
Hoi,

Die luchtbelletjes worden veroorzaakt door algen die het overdag veroorzaken, snachts nemen zij het weer op en verdwijnen ze voor het grootste gedeelte om overdag weer terug te komen.

Oorzaak, vrijwel zeker een te hoog silicaat, nitraat of fosfaatgehalte.

Groet,

Ron.

ps, let op je Magnesiumwaarde als dit langere tijd blijft. Deze kan door te veel algen gaan dalen.

fuji
02-10-05, 21:15
Hoe kan ik dit dan het best bestrijden?? Een grote waterwissel??

RonHessing
02-10-05, 21:29
Hoi,

Een grote waterwissel zal enig effect hebben op een eventueel te hoog nitraat gehalte. Voor een eventueel te hoog silicaat en fosfaatgehalte heeft het nagenoeg geen effect.

Om van een eventueel te hoog silicaatgehalte en fosfaatgehalte af te komen kun je eerst achter je osmoseapparaat een silicaatfilter kunnen plaatsen. Dan wordt dat in ieder geval niet erger.
verder zou filteren over fosfaatverwijderaar van Rowaphos kunnen helpen. Dit verwijdert zowel fosfaat als silicaat.

Voor dat je uberhaubt iets doet!!!! Laat morgen eerst je water even testen op silicaat, nitraat en fosfaat. Post dan morgenavond de uitkomst. Vanaf daar kunnen we verder kijken.

Voorlopig even niet of fors minder voeren. (spoel je ingevroren voer uit voor dat je het geeft?)

Groet,
Ron.

fuji
02-10-05, 21:35
Ik voer eigenlijk niet zoveel diepvriesvoer, maar als ik dit wel doe dan laat ik het eerst ontdooien om het vervolgens te spoelen. Misschien ligt het toch aan mijn osmoseapparaat. Deze is nog geen jaar oud maar heb mijn twijfels over het ding. Ik weet dat ik bij een sponsor hier op het forum mijn wat kan laten testen op aanwezigheid van fosfaat. Maar door omstandigheden ben ik niet in staat om mijn water te laten testen. Zodra ik weer thuis ben ga ik dit doen.

En heeft iemand enig idee wat een silicaatfilter kost??

RonHessing
02-10-05, 21:42
Hoi,

Deze zullen ongeveer 80 euro kosten.

Groet,

Ron.

fuji
02-10-05, 21:49
Maar is het dan niet beter dat ik een nieuw osmoseaparaat koop? Ik laat in ieder geval eerst mijn water testen op aanwezigheid van fosfaat.

danny
02-10-05, 22:32
Geen enkel osmose apparaat verwijderd silicaat. Dus een silicaat filter is altijd raadzaam. Een nieuw osmose apparaat is ook niet nodig omdat je daarvoor nieuwe patronen kunt kopen.

fuji
07-10-05, 10:33
Een beetje late reactie, maar dan ga ik even rondkijken voor een silicaat filter. Ik merk wel dat ik nu ook last krijg van algengroei. Echter zit het alg alleen maar op een stukje rifkeramiek in de bak. Ik weet nou niet of dit nou komt doordat ik nieuwe reflectoren heb bevestigd. Maar morgen ga ik eindelijk eerst eens mijn water testen bij iemand in spijk.http://www.tropischzeeaquarium.nl/images/icons/icon10.gif

RonHessing
15-10-05, 11:23
Hoi Fuji,

Algen nemen direct dood materiaal in bezit. En rifkeramiek is dood.
Het duurt wel lang voor dat het zover is maar uiteindelijk zullen goede bacterien ook bezit nemen van het keramiek en krijgen algen minder kans.

Groet,

Ron.