Bekijk Volledige Versie : ><((((°> ... 2MTR - Cryst@l Forc€ - R€€f ... <°))))><
Pagina's :
[
1]
2
3
4
5
6
7
8
9
10
crystal-force
24-06-09, 20:21
NeoReaderCode: http://i680.photobucket.com/albums/vv163/crystalforce2/NeoReaderCodes/2mtrdagboek.jpg
Welkom in mijn dagboek van mijn nieuwe 2 meter bak !
Ik ben in februari 2007 begonnen met een juwel vision 180 (http://www.tropischzeeaquarium.nl/showthread.php?t=2025&page=1&pp=40), die al snel overgezet werd naar mijn vision 260. Daarna is de zoetwater inhoud van mijn vision 260 overgezet naar de vision180. Vervolgens is die inhoud weer verhuist naar een record 60, en daarna weer naar een record 70 en daarna weer naar een lido 120 :p :D
De vision 180 is momenteel een speciaal bak geworden waar ik mijn zeepaardjes in houd. en mijn vision260 ga nu dus vervangen worden door de nieuwe 2 meter bak. (kan je het nog volgen :haha: )
De nieuwe bak is 200 x 60 x 60 met een overloop en een stukje panorama deel.
Daaronder komt een sump van 100 x 40 x 40.
Voorlopig is het de bedoelding dat de huidige techniek word overgezet van de vision260 naar de 2mtr bak en de inhoud overgezet gaat worden.
Daarna zal ik enkele stukken techniek gaan vervangen zoals de afschuimer en wellicht nog iets in de verlichting.
Maar dat is momenteel nog ff toekomst verhaal.
De toekomstige bak staat nog in Eindhoven maar gaan we a.s. zondag (28-06-2009) ophalen.
Daarbij krijg ik hulp van:
David zeeaquaria (http://www.tropischzeeaquarium.nl/forumdisplay.php?f=166), Harold79, Rieskexxx en Hannes.
Tijdens de overhuizing zal ik ook weer zoals jullie van me gewend zijn veel foto's maken ,altijd leuk om te zien hoe dat allemaal verloopt :D
Mijn oude dagboek (http://www.tropischzeeaquarium.nl/showthread.php?t=2025&page=1&pp=40)blijft gewoon doorlopen, maar dan nog alleen speciaal voor mijn vision180.
Bij deze de foto's van mijn nieuwe bak die in mijn vorige dagboek ook al te zien waren, maar voor het gehele plaatje zet ik ook nog even in dit dagboek !
crystal-force
24-06-09, 20:22
en nog meer foto's .....
crystal-force
24-06-09, 20:23
en nog een paar...
crystal-force
24-06-09, 20:24
en voorlopig ff de laatste....
ben benieuwt hoe het er uit gaat zien!
veel succes met je nieuwe bak ;):D
dat gaat weer knap zijn als hij af is.
Alvast veel werkplezier.
En voor de rest succes met je bak:)
Gaaf!:) ben benieuwd!
Ik zou alleen de overloop doorvoer gaan vergroten naar 50MM:)
Veel succes alvast zondag!:cool:
groeten, Sander
crystal-force
24-06-09, 22:04
allemaal bedankt voor jullie reacties :yes:
De doorvoer is nu 40mm en vind ik eigenlijk meer dan genoeg.
Ik zit te denken om er twee eheims á 1250 p.st. erop te zetten, zodat er in het geval van uitval er eentje zoiezo door blijft lopen.
maar dat zie ik tegen die tijd wel, want er zullen wel enkele maandjes overheen gaan voordat ik de nieuwe bak opgestart heb (finance :rolleyes: )
ga je weer volgen. Succes met je nieuwe bak.
Tis dus toch gelukt:D ga deze ook volgen en live bekijken als j.p. dit goed vind
crystal-force
24-06-09, 22:27
je bent altijd welkom :yes: ... wel ff van te voren af spreken als je wilt komen .. ken ik er rekening mee houden ;)
gr. JP
ps. de bak staat nog in eindhoven hoor :) .. a.s. zondag gaan we 'm halen ;)
Alvast good-luck met je nieuwe bak...:goed:
leuk te lezen dat je groter gaat !
:).
houden we in het oog !
Succes JP :)
Gaat mooi worden! En nu kom ik zeker een keer naar Waalwijk!
SHARKATTACK
25-06-09, 13:42
Nou dat ziet er allemaal supergoed uit.Word het eigenlijk een rifbak of alleen vissen?
groeten marc
crystal-force
25-06-09, 15:45
iedereen is uiteraard welkom om een keer te komen kijken !
de bak word net zoals nu een rifbak met voornamelijk koralen , en enkele vissen.
Ik wil de bak niet al te veel met vis bezetten omdat het totale systeem te veel belast word en dat ik weer een vermogen kwijt ben aan verversen e.d.
dus het vissenbestand zal niet drastisch veel meer worden, misschien een visje of 5 erbij, maar dan houd het ver op.
Ik wil wel lekker veel koralen erin, en wellicht dat ik ook iets aan de slag ga met steenkoraal omdat mijn magnesium en calcium momenteel te hoog is, en ook weer niet goed schijnt te zijn voor mijn leders e.d. !
crystal-force
25-06-09, 22:07
gewoon ff lache .... mijn poes sammy ... :rolleyes:
zonnestijn
26-06-09, 04:33
Hoi JP,
Veel succes met je 2mtr aquarium, ik vermoed dat deze nog mooier gaat
worden als je vision.
Groetjes Thea
crystal-force
26-06-09, 08:36
hahaha..... dat was idd wel de bedoeling :yes:
Gaat zeker weer een topper worden :) Voor je het weet heb je weer bijna 100 000 bezoekers in dit dagboek :D
Misschien deze keer eindelijk eens een dwergkeizertje? :p
crystal-force
26-06-09, 19:58
wellicht in de toekomst ..... eerst maar 's zorgen dat ie gaat draaien !
Sterkte vandaag met het ophalen van je aquarium.
Gr Detlev
crystal-force
28-06-09, 09:50
dank je wel :D ... hopen dat het nu wel droog blijft :o
crystal-force
28-06-09, 18:38
Nou ... daar is ie dan :D .. met de geweldige hulp van
David (davidzeeaquaria.nl) , Hannes (Hans) , Harold79 en Rieskexxx (Richard)
Alles is behoorlijk volgens plan verlopen op enkele krasjes op de deurkozijnen en de vloer .. maar ja .. blijft je toch houden :p
Het stukje vloerbedekking is eraf gehaald en vervangen door tempex zodat het 't gewicht toch beter verdeeld.
De bak staat nu op zijn plek, maar kan zo weer naar voren worden geschoven omdat er een kleine -tig viltjes onder geplakt zitten.
Vanavond wil ik nog proberen de bak te ontvetten en de achterwand vast te schilderen.
De sump is meegenomen door david om er schotten in de zetten, heb ook gelijk gevragen of hij mijn overloop wilt inkorten (2cm) zodat het totale waterniveau iets lager uitkomt en het niet weer over de randen heen kletst !
Ook heb ik gelijk een nieuwe doorvoer besteld want de oude vertrouw ik niet.
de reis is goed verlopen en ondertussen hebben we nog een BubbelKing bezocht voor een lekkere vette hap :D .. euh .. BurgerKing :haha:
Bij deze wil ik iedereen nogmaals bedanken die mee hebben geholpen deze bak op zijn plek te krijgen :tu: BEDANKT !!!
a-fin... de foto's .....
ps. mijn kist is bij deze ook voorzien :p :fun:
crystal-force
28-06-09, 18:38
en nog meer ......
crystal-force
28-06-09, 18:39
en nog meer................
crystal-force
28-06-09, 18:40
en de laatste ....
SHARKATTACK
28-06-09, 18:44
leuke fotos man.Nu kan het echte werk gaan beginnen
groeten marc
werd het zou een aquarium of...............een bed :rolleyes::D
gave foto's man ;)
toevallig dat mijn bak vandaag ook op zijn (tijdelijke) plek is gezet
crystal-force
28-06-09, 18:59
werd het zou een aquarium of...............een bed :rolleyes::D
paar bloemen erbij .. nederlandse vlag er overheen .. en afvoeren maar :haha:
Leuke foto's inderdaad. Het begin is er. Nu kan het feest beginnen.
Maar euhh, jij laat ook zomaar iedereen binnen hè? :D
Ik wist niet dat jij ook in een zuurstofkamer sliep zoals MJ :D
http://photos.commongate.com/12/49107_82z5yzre14_l.jpg
http://www.tropischzeeaquarium.nl/attachment.php?attachmentid=21536
crystal-force
28-06-09, 20:19
tja... was vroeger een ontzettende fan ... en luister nu nog steeds heel graag naar zijn muziek :D ... en tja ... dan neem je onbewust wel eens dingen over :haha:
Na het eten heb ik de achterwand gelijk de eerste laag blauwe verf erop gesmeten ... morgen nog een extra laagje zodat het wat kan hebben !
crystal-force
28-06-09, 20:20
en nog een paar..
heb je de bak ook gelijk helemaal schoongemaakt?of doe je dat na het verven?
crystal-force
28-06-09, 20:27
de rest doe ik later ... wil als de overloop en sump klaar zijn eerst testdraaien met kraanwater.
Als ie het dan goed doet , dan pas ga ik de rest grondig schoonmaken ;)
kan ik met een krabbertje de boel beter schoonmaken .. vuil is nu droog en lastig schoon te krijgen !
Het ziet er al goed uit JP.:tu:
crystal-force
28-06-09, 22:18
dit is het idee voor de sump indeling ... simpel en ruim
ik zou het eerste schot aan de onderzijde een stuk hoger zetten,zoals het nu is kan het water niet onder het schot door....zo heb ik het ook laten doen;)
crystal-force
28-06-09, 22:24
euh ... sh!t ... idd .. foutje in de tekening .. tja .. dvd kijken en tekening maken tegelijker tijd is niet mijn sterktste kant :p
crystal-force
28-06-09, 22:34
nieuwe versie :p
kijk das beter:p
nog plek zat voor meer techniek....misschien is het aan te raden om er een wervelbedfiltertje van AquaCompleet in te zetten;)
crystal-force
28-06-09, 22:40
die stond wel op mijn verlang lijstje ;)
ziet er allemaal goed uit
maar hoe ga je dat doen met de kast? zo te zien is de kast te groot?
ene blijf de foto's maar posten :cool: :yes:
crystal-force
29-06-09, 09:07
Ik kan er voor kiezen om het randje weg te halen, maar vind het ook wel weer iets hebben. Daarnaast is het makkelijk om ff gauw een potje voer, pipetje 'n schaar ... of wat dan ook ff gauw op kwijt te kunnen !
Cosmetisch moet er nog heel veel aan gedaan worden , maar dat komt allemaal goed, eerst het een ... dan het ander ..
Ik heb nu 3 weken de tijd om er aan te werken .... alleen het financieële kan mogelijk wat roet in het eten gooien, daarom wil ik eerst kijken in hoeverre ik financieel het technische plaatje werkend kan krijgen zodat ik mijn inhoud over kan zetten. Dan kan ik mijn Vision260 verkopen, en van dat geld kan ik dan weer verder borduren ..... en van mijn salaris volgende maand.
Ik wil eerst kijken wat voor constructie ik ga verzinnen om mijn lampen en koeling boven de bak te krijgen, want ik heb geen zin in hangende licht balken aan het plafond. Ik wil niet gaan boren in het plafond.
Het zal een soort kap moeten worden zoals ik nu ook boven de vision heb, maar hoe en wat ... ik heb nog totaal geen idee.... we zien het wel.
Eerst ga ik zo beginnen met er nog een extra laag blauwe verf erop te zetten, de beloofde kratten bier te halen voor de harde werkers, de schuimmatten terug naar mijn werk te brengen en de overige spulletjes uit te zoeken die in het emmertje meegeleverd zijn ....
Zat namelijk nog een emmertje bij met wat gebruikt spul e.d. , en nog wat pvc matriaal ... ff kijken wat nog bruikbaar is ;)
Ook nog ff een plaatje van mijn Phytoplankton kweek ... deze is van Grotech .. deze flessen heb ik bij davidzeeaquaria besteld omdat ik toch graag een kweek wilde hebben om eventueel in de toekomst ergens een brachionus kweekje kan bemachtigen en dat , daarmee groot kan krijgen om zeepaardjes weer mee door te kweken.
De kweek ging bij het aanmaken niet echt snel .. had 'm onder een schemer lampje staan , maar ging niet echt hard. Nu heb ik 'm voor het raam staan , en BANG .. in no-time werd het water groener en groener .... Kweek slaat nu zeer goed aan , en als er nog iemand is die ook een kweekje willen opstarten kunnen een potje plankton komen halen. ... dan zelf in een vaas , of iets dergelijks met een luchtpompje voor een sterke lamp zetten, of voor het raam waar lekker veel licht binnen komt ! en laat maar door kweken :D
In het begin eerst het water lekker groen laten worden, en dan weer een beetje zeewater erbij , niet te veel .. dan word het wat lichter ... dan weer wachten totdat het weer groener word , en dit blijven herhalen totdat je emmer/vaas vol zit ! en lekker groen is. Daarna kan je er gewoon een portie uitscheppen om te gebruiken voor bv. artemia/brachionus kweek , of om gewoon je koralen te verwennen !, weer bijvullen met vers zeewater en weer groen laten worden , en zo blijven herhalen.
Bij interesse in een potje (350 ml potje) PB me dan ff ;)
Vraag 1 Euro per potje ( kan ik de phytostart en phytofood een beetje terug verdienen :D , spul is best prijzig namelijk )
crystal-force
29-06-09, 12:49
zo.. heb vandaag de spulletjes uitgezocht en heb er redelijk wat van weggeknikkerd :p
Ik heb de overloop schoongemaakt, de overloop pijp met durso schoongemaakt en er zat ook een stromingspomp bij die er niet uit zag :rolleyes: ... deze heb ik grondig schoongemaakt (bijna een uur mee bezig geweest ... zat net als de overlooppijp vol met opgedroogde kalkalgen !
Ook zat er een raar stekkertje aan en heb deze vervangen door een verlengde kabel die ik met krimpkous verlengd heb, en voor de zekerheid smeer ik er ook nog wat kit over zodat de kabel 100% zeker afgedicht is.
Ga vanmiddag ook nog de bak zelf schoonmaken en als dat klaar is, is het wachten op de doorvoer , de overloop ingekort is en de sump klaar is :)
crystal-force
29-06-09, 12:50
en nog een paar...
Goed bezig geweest! :)
Kalkalgen met azijn verwijderd?
crystal-force
29-06-09, 14:10
staalborstel ;)
Peter 2 meter
29-06-09, 15:19
Ben wel benieuwd wat je ervan gaat maken .
Aan de voorbereiding en opgedane ervaringen zal het een ieder geval niet liggen.
De bak staat ook wel op een mooie plek in de huiskamer.
Succes , Peter
crystal-force
29-06-09, 15:39
Ben ook benieuwd wat het eindresultaat gaat worden :D
De bak is nu geheel schoongemaakt zowel binnen al van buiten (moet eens zien hoe hij glanst :D
de achterwand heeft twee dikke lagen blauwe verf en is al goed droog. Schilderstape verwijderd, tempex aan de achterzijde mooi langs de rand afgesneden, en 'm op z'n definitieve plaats gezet.
Aan de achterzijde heb ik een 8 cm over voor eventuele kabels en opvoerslangen e.d. !
Het wordt nu wel heel vol JP :p
Wow,wat een verschil zeg!!mocht je hulp nodig hebben,hoor ik je wel;)
Zo ziet er al mooi uit, gaat je dagboek nu weer goedbijhouden.
hoop dat je hem snel kan vullen.
gr max
crystal-force
29-06-09, 17:49
net een nieuwe doorvoer gehaald, maar die past niet :( ... morgen is de sump klaar .... hopen dat ik kan voor morgen nog een goeie doorvoer kan regelen, dan kan ie morgen gevuld worden met kraanwater en kan ie test draaien !
Mooi hoor! Wat misschien ook mooi is om het aquarium in de muur te bouwen, het aquarium dan gelijk met dat muurtje dat uitsteekt zetten en dan van hout een constructie aan de boven kant maken en onder gewoon een plaat ervoor zodat je overal als het moet bij kan zijn.
En dan bv alles in het wit, en dan is het een plaatje in de muur.
het is maar een idee hoor, maar is wel erg mooi vind ik.
gr, Sander
crystal-force
29-06-09, 21:20
heb het idee voorgelegd aan mijn wederhelft en vind het niet echt ......
Ik zelf moet ook zeggen dat het dan ook erg massief word, en de kamer dan wel heeeel klein word.
Maar toch bedankt voor het idee sander :tu:
crystal-force
29-06-09, 21:57
vanavond nog ff een kammetje erin gelijmt, en de hqi uit mijn vision180 gesloopt zodat ie in het midden van mijn 2mtr bakkie terecht komt ,met straks de oude 2 hqi's van de vision260 ernaast .....
crystal-force
30-06-09, 13:44
dag 3 ....
vandaag naar david zeequaria geweest om mijn sump op te halen .. moet zeggen dat David dit weer zeer goed voor elkaar heeft :tu:
Vandaaruit gelijk doorgereden naar Wildkamp voor een doorvoer.
Helaas is mijn gat in het gat precies 40mm ... en natuurlijk is er weer nergens een doorvoer voor te vinden. Ik had dus een flinke speling van bijna 8mm !!!
De dikte van een pvc buis is 4mm ! .. dus ... als ik een stukje van een pvc buis af zou zagen in de dikte van het glas 12mm kon ik die losse ruimte van de doorvoer mooi opvullen zodat de rubberen ring niet naar binnen flopt ..
zo gezegd , zo gedaan ... EUREKA .. het werkt super :tu: ...... alsof het ervoor gemaakt is :D
Vervolgens al het pvc matriaal verlijmd en ondertussen nog wat gegeten en de sump schoongemaakt.
Tijdens dat ik dit bericht zit te typen loopt mijn bak langzaam vol met kraanwater om het gehele systeem goed te testen en af te stellen en te controleren op lekkages !
nog een kleine 10cm onder de kan te gaan, daarna zal de sump vollopen en kan het testen en afstellen beginnen :D
Word straks weer een heel gedoe om die 800 liter kraanwater weer uit de bak te krijgen :rolleyes: :D
crystal-force
30-06-09, 13:45
en nog een paar...
crystal-force
30-06-09, 13:45
en de laatste .. (voorlopig :p )
zozo goed bezig hoor!;)
het gaat niet lang duren voor de bak draait!:D:p
crystal-force
30-06-09, 16:39
Zo ... de bak was gevuld ... en ja hoor ..... hele kleine miezerige druppeltjes ... net onder de overloop .... dus de overloop maar leeg getrokken en de hele handel afgekit. Nu blijft ie zo te zien droog.
Momenteel lijkt 1 eheim1250 meeeeer dan voldoende dus laat de tweede lekker voor wat het is. (wilde er eerst 2 doen namelijk)
De kogelkraan is niet bedoeld om de boel te knijpen, maar bij onderhoud dat ie ff dicht kan.
Heb ff voor de sier de hqi erboven gelegd (gisteren) en heb een stromingspompje dat erbij zat ff tijdelijk bij in gezet. Hierdoor hobbelt het water wat , krijg je dat mooie hqi effect ;)
kort samen gevat ... gaat behoorlijk voor de wind :D
denk dat ik morgen eens ga nadenken over hoe ik de verlichting en koeling aan ga pakken op deze bak.
crystal-force
30-06-09, 16:40
en de laatste.....
Hoort kit niet 24 uur te drogen :confused: ;) Jij gebruikt zeker speciale 10 seconden kit :p
Het ziet er allemaal goed uit.
Kom zo snel mogelijk ff kijken.
Nou mijn 1250 is te weinig en jij hebt toch ruim 3x mijn inhoud :p
crystal-force
30-06-09, 17:36
heb goeie ervaring met deze kit .. kan er zelf mee onder waterkitten !
alleen zou ik dat niet doen in een draaiende zeebak ... , maar het is nu alleen kraanwater dus kan ik dat gerust doen ;)
Ik denk als ik er nog een opvoerpomp bijzet dat de overloop het toch niet aankan !... het water gutst nu al de sump in !
Peter 2 meter
30-06-09, 17:43
Hoi JP, Heb de stekker van de opvoerpomp er al een keer uitgetrokken?
Ik ben wel benieuwd of je genoeg volume in je bioloog hebt en hij niet overloopt als de stekker eruit gaat.
Groeten , Peter
crystal-force
30-06-09, 17:46
goeie tip .... heb dat wel gedaan, maar niet met een afgevulde sump ... ga het zo na het eten gelijk ff naar kijken .. kan ik gelijk de + en de - op de sump aftekenen ;)
thnx voor de tip ;)
Peter 2 meter
30-06-09, 17:56
Niet op je laptop morsen met het eten he.:D
Groeten , Peter
crystal-force
30-06-09, 18:27
zo... ff de test gedaan ... waterbuffer is 20 liter voor de verdamping, en tussen de pomp uit en pomp aan zit 5 liter verschil dus valt reuze mee !
daarnaast heb ik nog een ruime 36 liter totdat de hele sump tot aan de rand zit en er overheen kan gutsen !
Ziet er goed uit JP, ben benieuwd hoe het gaat worden als je alles hebt overgezet.
Gr.Silvia
crystal-force
01-07-09, 10:11
Nou mijn 1250 is te weinig en jij hebt toch ruim 3x mijn inhoud :p
nog ff terug te komen op deze post ...
omdat het glas precies 40mm was en er geen doorvoer te krijgen was , zit ik nu vast gepint op 32mm doorvoer.
Als ik dan een zwaardere opvoerpomp zou gebruiken heb ik een hele grote kans dat de overloop het niet aan kan, en het water dan mijn sump in klotst, wat ie eigenlijk nu al een beetje doet :rolleyes:
Nu moet ik wel zeggen dat mijn 1250 rechtstreeks met een slang direct de bak in loopt zonder omwegen, bochtjes of uvc lampen !, dat remt samen met een uvc lamp enorm af zodat de opbrengst bij jou daardoor enorm afneemt. En in dat geval heb je idd een zwaardere pomp nodig ;)
in theorie verlies je dus door het oppompen ook nog kracht laten we zeggen... grofweg 250 liter .. . dan zou ik 1000 liter per uur doorstroming hebben .. dat wil zeggen dat mijn helebak in iets minder dan een uur rond gepompt zou worden ;)
nog ff terug te komen op deze post ...
omdat het glas precies 40mm was en er geen doorvoer te krijgen was , zit ik nu vast gepint op 32mm doorvoer.
Als ik dan een zwaardere opvoerpomp zou gebruiken heb ik een hele grote kans dat de overloop het niet aan kan, en het water dan mijn sump in klotst, wat ie eigenlijk nu al een beetje doet :rolleyes:
Nu moet ik wel zeggen dat mijn 1250 rechtstreeks met een slang direct de bak in loopt zonder omwegen, bochtjes of uvc lampen !, dat remt samen met een uvc lamp enorm af zodat de opbrengst bij jou daardoor enorm afneemt. En in dat geval heb je idd een zwaardere pomp nodig ;)
in theorie verlies je dus door het oppompen ook nog kracht laten we zeggen... grofweg 250 liter .. . dan zou ik 1000 liter per uur doorstroming hebben .. dat wil zeggen dat mijn helebak in iets minder dan een uur rond gepompt zou worden ;)
Klopt heb je helemaal gelijk in.
Ik heb een uv ertussen en nog 1 aftakking. Daarbij ook nog een paar knietjes.
:)
zonnestijn
01-07-09, 13:23
JP,
Welke afschuimer ga je gebruiken!
Ik vind het heel leuk om je dagboek te lezen, alles word duidelijk verteld .
Ik zal je zeker blijven volgen.
Groetjes Thea
crystal-force
01-07-09, 13:35
ik wilde in eerste instantie eerst mijn oude overzetten en daar tijdelijk op door draaien, maar zit toch sterk te twijfelen of ik niet gelijk een goeie pak.
Ondertussen heb ik contact gehad met iemand die een AM shorty te koop had, maar vind de prijs nogal aan de hoge kant, aangezien ik voor (waarschijnlijk) een AM Blue3000 (1500liter) voor +/- 150,- nieuw kan krijgen, dus word de keuze mij wel heel erg makkelijk gemaakt.
Dus al het klopt dat ik de Blue idd voor 150,- kan krijgen ... tja... dan doe ik dat liever natuurlijk aangezien de prijs voor de shorty hetzelfde is, maar dan gebruikt !
Zoals gewend zal ik alles proberen zo duidelijk mogelijk uit te leggen met een dikke ondersteuning van foto's zodat mensen in de toekomst er ideeën uit op kunnen doen ;)
Een nieuwe 1000 blue kost € 130 ongeveer.
Hoe kan jij dan een 3000 krijgen voor € 150 nieuw?
ik wilde in eerste instantie eerst mijn oude overzetten en daar tijdelijk op door draaien, maar zit toch sterk te twijfelen of ik niet gelijk een goeie pak.
Ondertussen heb ik contact gehad met iemand die een AM shorty te koop had, maar vind de prijs nogal aan de hoge kant, aangezien ik voor (waarschijnlijk) een AM Blue3000 (1500liter) voor +/- 150,- nieuw kan krijgen, dus word de keuze mij wel heel erg makkelijk gemaakt.
Dus al het klopt dat ik de Blue idd voor 150,- kan krijgen ... tja... dan doe ik dat liever natuurlijk aangezien de prijs voor de shorty hetzelfde is, maar dan gebruikt !
Zoals gewend zal ik alles proberen zo duidelijk mogelijk uit te leggen met een dikke ondersteuning van foto's zodat mensen in de toekomst er ideeën uit op kunnen doen ;)
Een nieuwe 1000 blue kost € 130 ongeveer.
Hoe kan jij dan een 3000 krijgen voor € 150 nieuw?
secret connecties :p
crystal-force
01-07-09, 14:57
secret connecties :p
precies ;) :D
Diverdutch
01-07-09, 16:03
JP,
Je bent lekker bezig zeg..... zeg je wat over mij!! :D
Ik zou wel nadenken om toch niet de diameter van je valpijp te vergroten....32 is mij te klein. ik heb op mijn bak een diameter van 50! Nu kan het nog relatief eenvoudig.
Je opvoer is volgens mij te weinig. Bereken ff alle suit en kijk of je boven de 30x uitkomt! Indien mogelijk zou ik voor 1 krachtige gaan en geen 2. Je 2 schot van je sump zou ik 10cm lager maken dan de 1e, waardoor het water beter stroomt en het niveau niet in 2 vakken gelijk is.
Ga je nog een rifspoeling aanleggen?
Hiervoor hoef je zeker geen nieuwe doorvoer te maken! gewoon, door een opvoer pomp in de overloop te plaatsen en aan te sluiten op een pvc rifspoel leiding (32mm) met gaatjes van 8 mm. ben je klaar. Zet de pomp op een timer en walla je heb jezelf een rifspoeling!
Mocht je verder nog vragen hebben dan hoor ik je graag....;)
jan
crystal-force
01-07-09, 16:19
dank je voor je reactie ;)
de val pijp is 40, maar de doorvoer is 32 ... aangezien alles al is gelijmd en het geen nieuwe bak is denk ik niet dat ik nog ga boren en snijden .
De bak staat nu te testdraaien en gaat naar mijn inzicht behoorlijk goed.
Ik wil nog wel een keer proberen met een zwaardere pomp wat de overloop dan doet, maar dat komt later wel ... ik kan aan de overloop en doorvoer nu toch niets meer veranderen, en daarnaast hoor ik van verschillende mensen dat het boren en snijden in een bak die niet nieuw meer is toch de nodige risico's met zich mee brengt.
De sump kan ik later nog afkijken hoe die reageerd met de afschuimer e.d. erin.
Ik kan met de kogelkraan de overloop helemaal dicht zetten zodat ie ook niet drupt ... de sump ff leegtrekken en het water in emmers doen, dan kan ik altijd nog de schotten lossnijden en op nieuw verlijmen, maar ook dat bekijk ik later.
Ik wil het rif straks overigens zo opbouwen dat rifspoeling niet meer nodig is, dus vanaf de overloop naar beneden aflopend met de achterwand geheel vrij, en wil alles zo luchtig mogelijk opbouwen, met name de bodem zodat ik overal onderdoor kan kijken, eventueel nog wel een koralia verstopt in het rif zodat daar ook geen vuil blijft liggen.
Rechts wil ik een groepje stenen maken waar anemonen zich kunnen huisvesten, en mogelijk nog iets van een brug of pilaar .. dat moet ik nog ff bekijken, maar is voor latere zorg.
Momenteel ben ik bezig met een frame te maken boven de bak waar straks de verliching en ventilators komen te hangen.
Ik heb vanmorgen ff gemeten .. de bak zat op 25,0 .. toen heb ik de towerventilator boven de bak aangezet op standje 2 en de hqi aan, maar de ventilator blaast de warmte onder de hqi weg. de bak zit momenteel op 24,5 :D
uiteindelijk wil ik twee towerventilators boven de bak hangen die de warme lucht van de hqi wegblaast.
Helaas is een grote stang van de bak af gefl#kk#d .. zodat er weer mooi schade portie aan mijn laminaat is aangebracht :mad: .... ach ... met het naar binnenschuiven van het meubel was de vloer ook al beschadigd ... kan er nog wel bij :p ... met een bruine stift weer een beetje bijgewerkt, dus zie er nog weinig van :p
a-fin ... ik ga weer verder knustelen .. zodra ik klaar ben met het frame post ik weer wat plaatjes ;)
crystal-force
01-07-09, 22:53
Vandaag heb ik de hoek van de betonplex plaat eraf gezaagd, om te voorkomen dat ik er een keer goed hard tegenaan loop.
Deze rand word nog afgewerkt ,en loopt dan mooi gelijk aan de bak !
Ook heb ik vandaag een stellage gemaakt om straks de verlichting aan te hangen.
Hij is nog niet helemaal perfect ,maar had geen tijd meer en morgen moet ik naar mijn schoonmoeder.
Ik heb net als in mijn vision260 een tower ventilator boven gegooid en ja hoor ... de bak koelde goed af
Smorgens zat hij op 25,0 ...smorgens hqi aangezet ... kamertempratuur is opgelopen ivm zon op voorraam ... en toch is de bak terug gelopen naar 23,9 !!!!
De bedoeling is dat er straks twee tower ventilators boven komen die de warme lucht onder de hqi lampen weg blaast en het water een koele bries geven !
Ook denk ik dat ik de bak vrijdag weer leeg laat lopen , zodat ik 'm daarna langzaam vol kan laten lopen met osmose water , zout erbij ... laten mengen .. daarna water van de verversing van de 260 erbij ... een paar stenen erbij ... en zo beetje bij beetje opbouwen.
Hopelijk komen de stromingspompen die ik besteld heb ook snel binnen , en daarnaast nog ff kijken wat ik met de afschuimer ga doen.
Ook is Rieskexxx met zijn vriendin nog ff langs geweest om ff te blikken ... (let niet op zijn gekke bekken trekken voor het aquarium :p )
crystal-force
01-07-09, 22:54
en nog een paar....
crystal-force
01-07-09, 22:54
en de laatste...
Petje af JP!
Ik blijf je dagboek volgen hoor!
Heb je al een idee wanneer je de bak gaat vullen met zout water? En wanneer je alles gaat overplaatsen?
Ga je trouwens ook nieuw levendsteen plaatsen?
Hoeveel L/uur doet je opvoerpomp?
Ik ben momenteel alle dagboeken aan het afschuimen naar ideeën en meer kennis over deze geweldige hobby! Je herinnert je je waarschijnlijk nog mijn vragen over een nano bakje enzovoort..
Die plannen zijn al lang van de baan hoor! Heb mijn broer kunnen overhalen om samen met mij een zeewater aquarium op te starten in het nieuwe huis, en de papa sponsort! :D
Er zal een bak van 120x60x50 komen. Bijna alle techniek ligt al vast, enkel de verlichting nog.. Dan bestellen en wachten tot we verhuizen... pff :D
Kan haast niet wachten! Het knutselen lijkt me ook gewoonweg zalig! Vindt het dan ook heerlijk dat je zoveel foto's post! Doe zo voort! :)
Gr. Frederik
Gr. Frederik
crystal-force
02-07-09, 10:10
uiteraard blijf ik foto's posten ;)
Ik wil proberen het deze vakantie (nog 2,5 week) draaiende te hebben.
De opvoerpomp is 1250 liter (maar had dat al eerder beschreven ;) )
Vandaag naar mijn schoonmoeder in Rozenburg vlak bij R'dam... dus kan vandaag
helaas niets meer doen :(
Morgen wil ik de bak weer leegpompen en langzamerhand vullen met osmosewater. Emmer zout halen .... dan kan het vast gaan draaien op zeewater.
Ik wil nog wel enkele kilootjes vers levend steen erbij hebben... maar dat zal waarschijnlijk pas volgende maand worden (ivm ca$h flow=low :p )
Petje af JP!
Ik blijf je dagboek volgen hoor!
Heb je al een idee wanneer je de bak gaat vullen met zout water? En wanneer je alles gaat overplaatsen?
Ga je trouwens ook nieuw levendsteen plaatsen?
Hoeveel L/uur doet je opvoerpomp?
Ik ben momenteel alle dagboeken aan het afschuimen naar ideeën en meer kennis over deze geweldige hobby! Je herinnert je je waarschijnlijk nog mijn vragen over een nano bakje enzovoort..
Die plannen zijn al lang van de baan hoor! Heb mijn broer kunnen overhalen om samen met mij een zeewater aquarium op te starten in het nieuwe huis, en de papa sponsort! :D
Er zal een bak van 120x60x50 komen. Bijna alle techniek ligt al vast, enkel de verlichting nog.. Dan bestellen en wachten tot we verhuizen... pff :D
Kan haast niet wachten! Het knutselen lijkt me ook gewoonweg zalig! Vindt het dan ook heerlijk dat je zoveel foto's post! Doe zo voort! :)
Gr. Frederik
Gr. Frederik
Welkom leeftijdgenoot :) Gelukkig sponsert je papa je! Mijn 250 liter project heeft mij arm gemaakt! En moet vis en koraal! Ohh en nog op vakantie :p
crystal-force
02-07-09, 14:34
nou .. ik kan je vertellen dat dit project mij ook aardig arm maakt .. moet je nagaan dat ik het eigenlijk voor volgend jaar geplanned had :rolleyes:
en dan moet ik nog zout halen, nieuwe afschuimer, stromingspompen, nieuwe T5 lampen (2x80watt) > T5 vsa + doppen is al besteld en betaald.
Hoop wel dat het genoeg is ... totaal word dus
3x HQI 150watt
2x T5 80 watt blauw
===============
610 watt verlichting totaal .... ha die energie rekening :rolleyes:
700 liter
===============
0,87 watt de liter
haha jah inderdaad!:yes:
De uitwerking van je 2meter bak is er inderdaad veel sneller gekomen/begonnen dan dat ik dacht.. (jij had gezegt) :)
En het is en blijft zeker en vast een geweldige maar dure hobby..
0,87W / liter lijkt me wel genoeg hoor:o , kan je tog alles mee houden, steenkoralen gewoon wat hoger in de bak plaatsen lijkt me..
Ben momenteel ook bezig met de verlichting van mijn bak.. al de rest staat al vast.. Ik ga trouwens voor dezelfde afschuimer als jij.. die AM blue 3000. Enkel kost die mij wel wat meer:p .. (jij met je connecties :cool: )
Voor verlichting ga ik voor aqua medic, dat zal waarschijnlijk een 2x150W HQI + 2x 54W T5 worden... dus wel aardig wat voor maar een 360L bak
Misschien ook de uitvoering met 3 blauwe LED's als nachtverlichting ;)
Volgens mij wel mooi
Vroeg me eigenlijk af of je veel water moest bijvullen,, dagelijks dan.. Door verdamping, en hoe doe je dat dan? gewoon osmose water?
Gr. Frederik
ziet er netjes uit ;)
ik heb een beetje het zelfde idee gemaakt met zo'n stellage erboven
alleen die van mij kan je ook nog omhoog klappen en daar zitten de lampen aan vast dat als ik die stellage ophoog doe dat dan de lampen mee gaan zodat ik in de hele bak kan welken :D
misschien ook een idee ;)
Na, niet even 30 km doorgereden, en een paar honderd kilo
zeewater op de achterbank gegooid??? :)
crystal-force
02-07-09, 20:30
ik wil de stellage zo maken dat ik 'm makkelijk kan afnemen om de lampen met stekkers afkoppelbaar te maken !
De afschuimer bleek idd wat duurder uit te vallen (had de winkelier door elkaar gehaald met de 1000 :rolleyes: ... ach.. foutje is menselijk toch ;)
winkelprijs licht uiteindelijk incl. btw op 225,- ... maar dan heb je wel een nieuwe ;)
crystal-force
02-07-09, 22:13
Vandaag op visite geweest bij mijn schoonmoeder , wat helaas heeft gezorgd dat ik vandaag niet veel kon doen :o
Toch heb ik vandaag het kraanwater uit mijn bak gehaald met mijn vijverstofzuiger .. . dit was ongeveer een half uurtje werk en de bak en sump waren leeg.
Ik had nog een 100 liter osmosewater klaar staan en zit nu in de bak, en heb mijn kraantje beneden open laten staan zodat het osmosewater van zolder direct mijn bak in loopt dus heb er ff geen omkijken naar en de bak word nu van zelf gevuld vanaf zolder :D
Ook had ik van Leobant nog twee 80watt T5 Vsa's overgenomen met doppen.
Nu heb ik alleen nog de lampen zelf nodig, en dat worden blauwe lampen die mooi in combinatie kunnen met de hqi's
De afschuimer wacht ik nog een weekje af om te kijken of ik niet toevallig nog een mtt1 kan ritselen, anders word het toch gewoon de AM Blue3000 !
nu is alleen de vraag wat ik morgen zal gaan doen :o ... wil mijn tijd toch nuttig besteden, maar kan niet meer doen dan de emmer redsea op te halen zodat ik het zeewater vast aan kan maken....
En wellicht dat ik morgen nog een waterverversing in mijn vision260 ga doen en het water wat eruit komt gelijk mee de grote bak in gaat.
verder is het nu wachten totdat de bak vol is gelopen , de stormingspompen binnen zijn en ik de t5 lampen heb....
crystal-force
02-07-09, 22:35
erg he :p ..... als je ziet wat ik allemaal wel niet wegwerk :p
Gespierde spijker :p
ik zou gaan voor een bubble magus,zijn toch beter dan wat we hadden verwacht,(prijs kwaliteit verhouding)
http://www.aquacompleet.nl/index2.php?act=archief&ID=9
crystal-force
02-07-09, 22:52
ik zou gaan voor een bubble magus,zijn toch beter dan wat we hadden verwacht,(prijs kwaliteit verhouding)
http://www.aquacompleet.nl/index2.php?act=archief&ID=9
NET te laat :o ... heb net de bestelling de deur uitgedaan voor de AM blue 3000 :rolleyes: .....
Ach .. wellicht dat ik in de toekomst doorspaar voor een mooie BBK ;) .... maar voorlopig ff niet ... mijn centjes zijn op en ga nu weer de min in :o ...
net nog een emmer RS besteld, 2x t5 80watt reefblue en de AM blue.
toch bedankt voor je tip (al was ie net te laat :haha: ... en dan praten we echt over een minuutje :o )
NET te laat :o ... heb net de bestelling de deur uitgedaan voor de AM blue 3000 :rolleyes: .....
Ach .. wellicht dat ik in de toekomst doorspaar voor een mooie BBK ;) .... maar voorlopig ff niet ... mijn centjes zijn op en ga nu weer de min in :o ...
net nog een emmer RS besteld, 2x t5 80watt reefblue en de AM blue.
toch bedankt voor je tip (al was ie net te laat :haha: ... en dan praten we echt over een minuutje :o )
Je kan het altijd nog annuleren en als je via internet koopt heb je nog 7 dagen bedenk tijd, dus dan is het nog niet te laat! ;)
crystal-force
03-07-09, 10:59
is niet via internet besteld ;) ... maar ik heb 't bij een winkel besteld via de mail.
Daarnaast hoor ik best goeie verhalen over de Blue 3000 en wil het wel eens gaan proberen.
Daarnaast moet ik momenteel ff goed op mijn centjes passen , want heb nog enkele dingen in bestelling staan die ook nog betaald moeten worden , en iedere euro is nu meegenomen.
Als het geld geen rol speelde ... tja... dan het ik het wel geweten :rolleyes:
Ook zal ik de cosmetische afwerking later pas doen.
Ik wil de bak toch nog binnen twee weken draaiende hebben omdat dan mijn vakantie afgelopen is en ik weer weinig tot geen tijd meer heb om grote aanpassingen te doen ;)
is niet via internet besteld ;) ... maar ik heb 't bij een winkel besteld via de mail.
Daarnaast hoor ik best goeie verhalen over de Blue 3000 en wil het wel eens gaan proberen.
Daarnaast moet ik momenteel ff goed op mijn centjes passen , want heb nog enkele dingen in bestelling staan die ook nog betaald moeten worden , en iedere euro is nu meegenomen.
Als het geld geen rol speelde ... tja... dan het ik het wel geweten :rolleyes:
Ook zal ik de cosmetische afwerking later pas doen.
Ik wil de bak toch nog binnen twee weken draaiende hebben omdat dan mijn vakantie afgelopen is en ik weer weinig tot geen tijd meer heb om grote aanpassingen te doen ;)
is e-mail tegenwoordig geen internet meer dan ?:confused: :D
crystal-force
03-07-09, 11:37
dat wel, maar voor een gewone winkel gelden andere regels dan bij internet aankopen ;)
en of ik het via mail of telefonisch bestel is het anders dan ik het rechtstreeks via een webshop bestel ;)
a-fin... mijn keuze staat vast en kon deze AMblue tegen een goeie prijs krijgen dus ga ik daar voorlopig ff mee verder borduren ;)
Had nog twee Hqi vsa's liggen als reserve .. maar heb ze net aangesloten , blijkt eentje het niet te doen .... :mad: ... daar baal ik dan weer van :(
De huidige kan ik ook wel overzetten, maar die dingen maken een rammelend geluid bij het opstarten ...... als je het niet weet schrik je, je een ongeluk ! (alsof er iemand op de deurbel drukt, maar dan rammelend)
Ik denk dan toch maar dat ik mijn oude overzet en eerst nog ff uit elkaar schroef om te kijken of ik het gerammel kan verhelpen.
Nu zijn we daar wel aan gewend, maar toch ...was leuker geweest als de reserve vsa's het beide hadden gedaan :o
crystal-force
03-07-09, 18:17
vandaag heb ik niet zo heel veel kunnen doen.
Ik heb de stroomstekkers vast gemaakt aan de T5 vsa's en heb die een plaatsje gegeven op de stellage.
De stekkers heb ik kort gehouden zodat het makkelijk afkoppelbaar is als ik de stellage van de bak af wil halen.
De stekkers zitten aan de achterkant van de kap vast zodat ik ze daar zo in kan pluggen en net achter de kap weg kan laten vallen zodat ze niet boven de bak hangen voor het geval dat er water op spat.
De hqi ga ik op de zelfde manier doen.
Voor de hqi heb ik extra dikke kabel gebruikt van 1,5 mm en voor t5 1,0 mm
Nu is het wachten totdat ik voldoende osmose water heb, en de t5 lampen heb.
Ik heb van Davidkennis een Hqi voeding toegezegd gekregen die ik morgen op mag halen ... Heel erg bedankt daarvoor David :tu: ...
Morgen kan ik dan de hqi vsa's vast klaarmaken en aansluiten op het kabel systeem.
De bak is momenteel gevuld voor 1/4 met osmosewater ...
Dinsdag komen als het goed is mijn AMblue3000 , T5 80watt reefblue + reflectors binnen.
Zout stond al klaar, dus kan dan alles dinsdag ophalen.
Ik heb ook nog 50 liter zeewater klaar staan die ik pas ga verversen als het water in de bak op zout gehalte is, omdat ik niet weet wat het doet als ik dat water bij osmose water gooi ... wellicht dat het de bacterieële waarde van het gerijpte water omzeep helpt.
Vanavond ga ik samen met harold en Rieskexxx naar Jakela om naar zijn bak te kijken. Wellicht dat ik daar nog ideeën op doe :D
Ikzelf heb de AMbleu 1000 en die werkt zeer goed.
Verder wens ik u nog veel succes met de opstart van uw bak.
Ik ben zeker dat hij weer prachtig gaat zijn als hij af is.:)
hey ziet er allemaal mooi uit maar had 1 vraagje laat je die vsa's zo open hangen ?
bij mij waren er 2 uitgefikt omdat er toch nog iets aan damp of condens op was gekomen namelijk ik heb ze nu helemaal buiten de bak gemaakt...
verders echt leuk om te zien hoe je alles zelf blijft maken:)
crystal-force
04-07-09, 11:53
ik wilde ze eerst aan de stellage hangen , maar dan krijg je idd condens of opspattend water.
Daarom heb ik ze boven de hqi lamp gehangen zodat daar geen water of verdampt water kan komen , en kan ook niet condeseren omdat de warmte van de hqi het zeker droog houd.
Enige wat ik nog ff moet kijken of het niet te warm word boven de lampen kap.
dit leek mij de meeste veilige plaats voor de vsa's.
De vsa's hangen op 20cm hoogte boven het wateroppervlakte en tussen de lamp en vsa's zit ook nog 1cm speling zodat ze er niet direct op liggen.
Vlak daarachter hangt de ventilator die de een lichte bries geeft zodat de warmte daar ook goed weg kan !
Ik kon er ook voor kiezen om de vsa's onder het meubel te plaatsen, maar dan krijg je weer zo'n warboel aan kabels en maakt de stellage dan niet meer verwijderbaar.
Nu hoef ik 5 stekkers los te trekken en kan de stellage zo van de bak halen als er bijvoorbeeld grote stenen e.d. geplaatst moeten worden !
Zou ik de t5 vsa's onder de bak plaatsten komen er nog eens 4 stekkers bij en moet ik er 9 los trekken ... leek me onhandig en op deze manier moet het zeker goed komen.
Ook heb ik vandaag vast zout toegevoegd in de bak en een stromingspompje erop.
Vanmiddag kan ik bij Davidkennis een Hqi vsa ophalen en hij heeft ook nog meer dag 100 liter osmosewater voor me :D :tu: ... betekend dat mijn bak nog eerder vol is :yes: ... TOF man !!!
En zo komen we beetje bij beetje dichter bij de opstart :D
crystal-force
05-07-09, 12:48
Gisteren heb ik 120 liter van davidkennis meegekregen en 2 hqi vsa's ... David .. erg bedankt daarvoor :tu:
Na de defecte hqi vsa de starter overgezet te hebben deed hij het al ... dus was snel gefixed :D
de vsa's heb ik aangesloten op de kabels die boven achter de kap uitkomen zodat ik daar straks bij het overzetten van de hqi armaturen van de vision260 en draaien met die hap :D
De bak zelf zit al vol met water en de overloop is ook al half vol.
Nu nog de sump en de rest van de overloop vullen en voila.
Voor de mensen met een scherp oog zal het opvallen dat de bak niet geheel waterpas staat. Het scheelt precies 1 cm op de gehele bak.
Nu heb ik zitten denken om onder het meubel daar plaatjes onder te zetten, maar heb van verschillende mensen gehoord dat je dat beter niet kan doen omdat de bak anders kan gaan wringen met als gevolg ... lekken, breken van de bak !.
De tempex platen onder de bak kunnen dan blijkbaar de druk goed verdelen en blijft de bak stabiel staan, dus laat het lekker zo !
Ik moet nog alleen zout bijhalen want dat is nu op :p
daarna kan ik het water verder op zoutpijl brengen.
Als dat is gebeurd ga ik water wisselen met de vision260 zodat er ook gerijpt water in de nieuwe bak bijkomt.
Daarna zet ik alvast wat stenen over die ik op zolder heb liggen in de stekkenbak.
Dan laat ik het enkele dagen lichtelijk rijpen en dan zet ik weer wat water over.
Dan is het nog wachten op mijn afschuimer, t5 lampen en stromingspompen totdat die binnen zijn !
Als dat binnen is en gemonteerd is kan ik voorzichtig de boel over gaan zetten en aquascapen :D
spannend hoor :D ... tis bijna zover .. met een beetje geluk kan het deze week overgezet gaan worden :D
JP.. Zo snel al over zetten?
crystal-force
05-07-09, 18:02
als het ff kan :rolleyes:
JP.. Zo snel al over zetten?
het komt dichter en dichterbij!Top!!
Ben benieuwd hoe het er verder mee gaat.
Ben je er al aan uit hoeveel levend steen erbij komt?
crystal-force
05-07-09, 18:08
vandaag heb ik niet veel meer kunnen doen omdat de bak nog niet vol genoeg zit (vanavond waarschijnlijk wel :D )
en hopelijk kan ik vanavond nog een emmer zout ophalen, dan kan ik het vanavond nog op zoutgehalte brengen.
Heb nog wel wel vast de bedrading voor de t5 vast klaar gemaakt aan de vsa's ;)
crystal-force
05-07-09, 19:52
het komt dichter en dichterbij!Top!!
Ben benieuwd hoe het er verder mee gaat.
Ben je er al aan uit hoeveel levend steen erbij komt?
nee, nog niet ... ik ga eerst mijn steen overzetten en opbouwen en daarna kijken ik hoeveel ik nog nodig heb ;)
er komt een rif links .. een anemoon eilandje rechts en midden/rechts waarschijnlijk iets van een pilaar of wellicht brug naar het rif ... maar dat zie
ik ter plekke wel ;)
Zout is ondertussen gehaald en opgelost in de bak ... kom nog een kleine 50 liter osmose te kort , maar voor ik ga slapen is er zeer waarschijnlijk genoeg om de bak er mee af te vullen en kan hij gaan draaien om het zout goed op te lossen.
Nu is het nog echt wachten totdat de overige matrialen binnen zijn :o ... dus zover ben ik ff uitgeschakeld :( :p
Peter 2 meter
05-07-09, 20:35
JP ik zie dat je driftig bezig bent om je licht op te bouwen , ben je niet bang dat deze railconstructie snel zal gaan roesten met het zoute water in de buurt.
Persoonlijk zou ik voor aluminium gaan , kost wel wat natuurlijk .
Maar volgens mij wel een betere keus.
Groeten , Peter
Als het materiaal is dat kan roesten lijkt me dit inderdaad wel wat gevaarlijk..
Welk materiaal is het juist? en kan je er geen beschermlaag overheen doen als het toch zou kunnen roesten? Lijkt me straf dat JP dit over het hoofd zou zien :)
Kan trouwens echt niet wachten tot je alle apparatuur hebt! Jammer dat ik zo ver af woon, had zeker graag eens een kijkje willen nemen als alles af is! Lijkt me echt een prachtige bak te worden.. Nu ook al hoor, je juwel, maar ..:D
Gr. Frederik
Peter 2 meter
05-07-09, 20:50
Ik vind het op van die rail lijken waar je plankendragers in kan zetten vandaar mijn opmerking.
Ik zou zowiezo de rail dan ook een aardedraad geven , beter voorkomen dan genezen.
Een sidderaal in de bak is niet leuk.
Groeten , Peter
crystal-force
05-07-09, 21:13
het zijn idd van die plankendraag rails, maar daar zit een stevige lak op (althans dat lijkt en hoop ik zo :p ) !
boven mijn vision zitten er diverse dingen die ietsjes roesten ... maar bij nader inzien met de staalwol methode (waardoor je zelfs expres roest in de bak brengt om fosfaat terug te brengen) krijg je ook wat roest in de bak.
Daarnaast zit de stellage ruim 20 cm boven het water en als het gaat roesten tja.. dan heb ik pech gehad, dan bouw ik gewoon een nieuwe, en dan wellicht idd van alluminium.
En ik zou eventueel nog eens gek doen en het hele frame over te lakken met Yachtlak ... dat heb ik toch in huis omdat ik het houten schotjes waarmee de rand op de bak licht in moet korten omdat anders de t5 lamp er niet op past, en dat moet ik ook nog aflakken met yachtlak ;)
Wat ik wel een heel goed idee vind is het frame te aarden, maar dan moet ik wel op alle railsen een stukje bloot maken om het te solderen en aan elkaar te koppelen om het vervolgens te aarden.
Peter 2 meter
05-07-09, 21:27
Misschien eerst aarden en dan nog een keer lakken dan kan je ook gelijk de boutjes en moeren mee lakken.
De verf op de rail lijkt inderdaad een behoorlijk dikke laag , maar vergeet niet dat zeewater erg agressief is.
ik vind het wel leuk om je dagboek te volgen , ik heb het idee dat deze bak sneller opgestart gaat worden als je zelf gepland had.
Maar dat kan ook niet anders met zo,n bezeten zeewateraquariaan nog even en je hoofd begint rond te draaien.:D
groeten , Peter
crystal-force
05-07-09, 21:29
het gaat zeker goed komen ... ps. de schroefjes en moertjes zijn in ieder geval van RVS !!! ... kosten ook wat , maar dan heb je ook wat :p
Puur omdat als die gaan roesten krijg je ze niet meer los :rolleyes:
crystal-force
06-07-09, 09:01
heb vandaag ff een test gedaan met meer doorvoer naar de sump.
Ik heb er ff een reserve pomp op gezet van nog eens 1250 liter dus zitten er nu 2 pompen dus op van 1250 liter, maar je hebt altijd nog opvoer verlies !
Het loopt in iedere geval goed door zonder dat het water in de bocht onderin ophoopt :) (was ik eerst bang voor) maar het water gutst nu wel harder de sump in wat gespetter veroorzaakt !
Hiervoor heb ik een plaatje plexiglas genomen dat ik nog over had zodat het water niet continue eroverheen spetterd maar zo in de sump blijft ! ...
Iemand nog een idee om dit gespetter/gebruis tegen te gaan ?
Wellicht dat ik een nog zwaardere opvoerpomp wil gaan proberen op te kijken hoeveel doorvoer mijn overloop kan hebben. maar dit komt later wel ;)
hier ff een filmpje en wat foto's
http://i160.photobucket.com/albums/t175/crystalforce/2mtr%20reef/th_MOV01467.jpg (http://s160.photobucket.com/albums/t175/crystalforce/2mtr%20reef/?action=view¤t=MOV01467.flv)
Ik snap die knik erin niet echt.. ??
Gebruik gewoon een pijpje die in het water uitkomt.
De bodem en het water breken dan het neerkomende gedonder uit de bak. :)
crystal-force
06-07-09, 10:40
had het ondertussen al veranderd omdat ik daar nog mee bezig was .. moest een soort zwanenhals principe worden !
dus zoals het op de foto staat , zo zit het nu niet meer ;)
ik heb ondertussen wat oud steen van zolder uit de stekkenbak al in de sump gedaan zodat het water daardoor lichtelijk kan rijpen.
Vanmiddag wil ik een 100 liter waterwissel doen van de 2mtr <--> vision260
voor de paardenbak heb ik op zolder 50 liter klaar staan dat 2 dagen al doorlucht is.
crystal-force
06-07-09, 11:27
heb onderstussen de verwarming aangekoppeld die op mijn vision260 zat want daar zaten er twee op.
De tweede gaat ook nog over, maar doe ik pas als de vision260 leeg gaat !
dan dient die als back-up (2e) verwarming !
De bak zat vanmorgen nog op 23,0 graden zonder verwarming :rolleyes:
Ook ben ik vergeten om kit op de bodem te doen om het verschuiven van stenen te voorkomen en dit ga ik oplossen door ze op stukken stekkenrooster te plaatsen. Dit waren stukjes die ik nog over had (kwam ik op zolder nog tegen :D .. wie wat bewaard ..... :rolleyes: )
crystal-force
06-07-09, 13:00
ook nog maar ff mijn reserve deltec MCE600 er ff tijdelijk op aangesloten en in de bak een scheutje easylife gedaan .....
Morgen komt als het goed is mijn Aqua Medic Blue 3000 (http://www.aqua-medic.de/seawater/en/11/Turboflotor%20Blue%203000%20mit%20OR%202500/)binnen samen met de T5 lampen .... kan niet wachten totdat ik weer verder kan :rolleyes:
Het enige waar ik nog wel aan twijfel is ....
zal ik de afschuimer straks IN de sump zetten ... of zal ik 'm er NAAST zetten....
Als ie ernaast komt hou ik wel veel ruimte in de sump over :) ... want de AMBlue is ontworpen om 'm als hangon te kunnen gebruiken maar dus ook voor gewoon in de sump ..... wat zal ik daarmee doen ?????
ik hang mijn turboflotor 1000 aan de buitenkant van de bak want dat afstelknopje is heel gevoelig als ik hem een klein stukje naar rechts draai dan stroomt de afschuimer meteen over en mocht die een keer lek zijn of wat dan ook heb ik het water niet op de vloer liggen maar blijft het gewoon in de sump ;)
hey ziet er al zeer goed uit ! maar 1 vraag waarom kijk je niet voor een bubble magus?
crystal-force
06-07-09, 13:57
ten eerste omdat die dik 90,- duurder is en ik dat geld momenteel niet heb ,en de bak toch voor het einde van mijn vakantie draaiende wil hebben !
Daarnaast heb ik nu ook een AM en bevalt mij ook super en hoor van de Blue3000 ook goeie verhalen.
dus we zien wel hoe die bevalt.
Mocht het nou uiteindelijk toch niets zijn kan ik doorsparen voor een betere mocht dat nodig zijn ;)
crystal-force
06-07-09, 18:04
De thermostaat geeft op de controler 24,8 aan terwijl mijn hanna meter aan de andere kant van de bak 24,5 aan gaf dus een van de twee wijkt iets af.
Ook heb ik even een verdeling gemaakt op mijn sump zodat ik kan zien hoeveel liter er exact verdampt is.
Heb ook de hqi vsa's netjes naast elkaar gezet aan de rechterkant.
Vanmiddag nog een waterwissel gedaan .. 100 liter uit de 2mtr bak naar de vision260 en van de vision260 100 liter naar de 2 meterbak zodat er wat gerijpt water in de 2 meter bak kwam.
Ook heb ik 50 liter van de zeepaardjes bak ververst en uit de paardebak 50 liter gehaald om het water in de paardenkweekbak te verversen.
Helaas is er een vaas die vol zat met water uit mijn handen geglipt waardoor er 3 liter water over mijn laminaat ging .
Ik probeerde de vaas nog op te vangen met als gevolg dat ik me flink gesneden heb :mad:
Dat werd dwijlen :rolleyes:
Omdat ik tegelijkertijd mijn paardenbak vol liet lopen met vers zeewater heb ik die even vergeten tijdens het dwijlen met als gevolg dat er iets teveel water in de bak kwam :rolleyes: ... scheelde niet veel ... op enkele centimeters onder de rand na liep hij bijna over .. maar goed dat het water in de ton op zolder op was :p
crystal-force
06-07-09, 18:04
en nog een paar...
crystal-force
06-07-09, 19:15
Heb net even mijn water in de 2mtr bak getest en de waardes zijn erg netjes.
in de bak zit momenteel dus ... 700 nieuwe verse aangemaakt liters (Red Sea Pro)
100 liter uit mijn vision260 overgezet
en wat steen dat uit een bak van zolder komt waar bijna een dikke 2 maanden niets meer aan ververst is geweest, maar wel ff goed uitgespoeld in oud zeewater. Het steen ligt nu in mijn sump.
de waardes zijn:
Nitraat : 2.0 (zeer waarschijnlijk afkomstig van het oude steen)
Nitriet : 0,0
Fosfaat 0,00
Ammoniak : 0,00
Calcium : 500
Magnesium : 1500
Silicaat : 0,0
Kh : 14,4
Ph : 8,4 (digitaal hanna meter)
Temp: 25,5 (digitaal hanna meter)
S.G. (zout) : 1.024 (geijkte refractometer)
Alle waardes (m.u.v. ph, temp en S.G.) zijn gemeten met salifert testen.
Denk je niet dat als je zo snel, de kans groter is dat je voor eventuele problemen komt te staan?:)
Het lijkt wel of je hem zo snel mogelijk vol wilt hebben en overgezet, dat kan ten kosten gaan van andere dingen lijkt mij.
Ik ben ook al heel lang op alles aan het wachten, en dat is misschien jammer omdat je natuurlijk zo snel mogelijk een mooie zeebak in je kamer wil hebben.
Maar als je alles op je gemakkie doet kan je alles goed doordenken, en neem je rustig de tijd van hoe en wat je wilt, en kun je alles beetje voor beetje goed aanpakken, waar je later alleen maar profijt van kunt hebben.
Wil je niet aanvallen hoor, bedoel het goed;)
Mvg, Sander
crystal-force
06-07-09, 22:16
uiteraard ga ik er vanuit dat het goed bedoeld is. Maar met enkele wisselingen en het overzetten van 't water komt het eigenlijk uiteindelijk neer op een flinke water verversing.
En uiteraard zal er nog wel een dip komen ... dat hoort erbij ...
Heb in ieder geval geen zin om een hoop nieuw steen te kopen .. en complete nieuwe algenfase af te wachten terwijl ik een dikke 80 kilo aan steen heb en met enkele water wissels het water in prima kwaliteit kan krijgen.
Wellicht is het wat eigenwijs, maar zet mijn plan door omdat ik het zo geplanned en uitgezocht heb , en ga er vanuit dat er wellicht enkele probleempjes zullen optreden .. maar dat zien we dan ter plekke wel.
Ik heb er in ieder geval het volle vertrouwen in ;) ... maar toch bedankt voor je bezorgd heid ;)
(ps. de paardenbak is op precies dezelfde manier opgestart en heeft overigens totaal geen problemen gegeven ;) )
Hoi JP,
Zou je die roosters wel gebruiken ????
Ik ben bang dat het een nitraatbom zal worden al het vuil zal in het geraamte blijven hangen.
heb onderstussen de verwarming aangekoppeld die op mijn vision260 zat want daar zaten er twee op.
De tweede gaat ook nog over, maar doe ik pas als de vision260 leeg gaat !
dan dient die als back-up (2e) verwarming !
De bak zat vanmorgen nog op 23,0 graden zonder verwarming :rolleyes:
Ook ben ik vergeten om kit op de bodem te doen om het verschuiven van stenen te voorkomen en dit ga ik oplossen door ze op stukken stekkenrooster te plaatsen. Dit waren stukjes die ik nog over had (kwam ik op zolder nog tegen :D .. wie wat bewaard ..... :rolleyes: )
Hoi JP,
Hier is de verhuizing ook best wel goed verlopen ik kreeg wel even een kleine piek maar zonder nadelige gevolgen.
Geloof daarom ook wel dat het bij jou ook wel goed zal gaan.
uiteraard ga ik er vanuit dat het goed bedoeld is. Maar met enkele wisselingen en het overzetten van 't water komt het eigenlijk uiteindelijk neer op een flinke water verversing.
En uiteraard zal er nog wel een dip komen ... dat hoort erbij ...
Heb in ieder geval geen zin om een hoop nieuw steen te kopen .. en complete nieuwe algenfase af te wachten terwijl ik een dikke 80 kilo aan steen heb en met enkele water wissels het water in prima kwaliteit kan krijgen.
Wellicht is het wat eigenwijs, maar zet mijn plan door omdat ik het zo geplanned en uitgezocht heb , en ga er vanuit dat er wellicht enkele probleempjes zullen optreden .. maar dat zien we dan ter plekke wel.
Ik heb er in ieder geval het volle vertrouwen in ;) ... maar toch bedankt voor je bezorgd heid ;)
(ps. de paardenbak is op precies dezelfde manier opgestart en heeft overigens totaal geen problemen gegeven ;) )
crystal-force
06-07-09, 23:04
Hoi JP,
Ik ben bang dat het een nitraatbom zal worden al het vuil zal in het geraamte blijven hangen.
ik denk dat het wel mee zal vallen ... er komt toch zand overheen .. .. het enige is dat eventuele zandzevende zeesterren er niet bij kunnen, maar bacteriën wel ;)
Hoi JP,
Hier is de verhuizing ook best wel goed verlopen ik kreeg wel even een kleine piek maar zonder nadelige gevolgen.
Geloof daarom ook wel dat het bij jou ook wel goed zal gaan.
Precies ... heb het bij mijn paarden bak gezien .. bij mijn stekken bak , en idd ook bij jouw bak ... daarom denk ik wel dat het mee zal vallen ;)
we zullen het zien ;)
Ik zou de Blue 3000 in de sump zetten, bij mij druppelt er ook wel eens wat langs de uitgang. Succes verder met de opstart.
crystal-force
07-07-09, 09:18
zat ik ook al aan te denken ... ik zet vaak de afschuimer niet eens uit bij het ledigen van de beker met als gevolgd dat de nek nog vol staat met schuim en er dan overheen kletst als je de beker er af haalt ... dat wil je niet naast je bak hebben :p ... dus heb besloten dat ie idd in de sump gaat ;) ... (voor het geval dat ik de afschuimer weer vergeet uit te zetten :rolleyes: )
crystal-force
07-07-09, 09:33
Hoi JP,
heb hier nog eens over na lopen denken maar zit nu toch weer te twijfelen :o
Ik heb nog tot morgen ...want dan wil ik de hele handel over gaan zetten !
Heb nu enkele koraaltjes al in de 2mtr bak staan en die staan vol open ....
(kenia, sinularia en anthelia)
Het enige wat ik nog te kort kom zijn de 2x 12.000 liter stromingspompen (http://www.fish-street.com/aquarium/wavemaker/JVP201.jpg), maar die zijn als het goed is onderweg .. maar kan in het begin wel ff met mijn koralia's vooruit.
Heb in totaal voor straks tijdelijk 2x koralia3 ,1x koralia2 ,1x koralia4 en een powerhead402 ... dat moet voldoende zijn voor zolang !
Ik zou gewoon wachten op de stromingspompen
en dag meer wachten maakt toch niet uit?
crystal-force
07-07-09, 10:16
ik wil voor mijn vakantie voorbij is de hele handel overgezet hebben en daarnaast willen nog enkele dagtrips maken dus zo heel gek veel tijd heb ik niet en verwacht dat na mijn vakantie ik weinig vrij zal hebben omdat mijn collega's dan op vakantie zijn en wellicht vrije dagen tijdelijk verschoven worden en ik overdag geen tijd meer heb om dan nog spul over te zetten.
Daarnaast is het nog onbekend wanneer de stromingspompen binnenkomen .. dat kan deze week zijn, maar kan ook nog enkele weken duren :o
Met mijn huidige stromingspompen heb ik vollopig net voldoende stroming en kan die later dan vervangen door de 2x 12.000 liter stromingspompen ;)
zometeen wil ik de kap nog aanpassen zodat de t5 verlichting er makkelijk in gemonteerd kan worden omdat momenteel de schotten die de rand op het aquarium houd net iets te hoog zijn.
Deze ga ik inkorten met een decoupeerzaag en behandel dan het houd nog met yachtlak zodat het houd niet direct in aanraking komt met zoutwater !
Woensdag ga je alles overzetten?
crystal-force
07-07-09, 12:09
dat was wel de planning :D
heb net de schotjes afgezagen... wilde het eerst doen met de decoupeerzaag maar kon daarmee niet ver genoeg komen dus heb het maar gedaan met de slijptol ... STINKEN :p :D ....
vervolgens heb ik de stukken schoongemaakt en ontvet.
Daarna heb ik een dikke laag jachtlak aangebracht om het watervrij te houden.
nu lekker laten drogen zodat ik vanmiddag de t5 doppen en lampen kan monteren :D
en wellicht dat ik de hqi lampen ook nog vandaag overzet van de vision260 naar de 2mtr bak....
Dan is alles in zoverre klaar en heb ik morgen de hele dag de tijd om steen, koraal en vissen rustig over te zetten ;)
crystal-force
07-07-09, 12:15
lol ... je weet niet eens waar ik woon :rolleyes: ... :haha: ... jaahh ..ergens in waalwijk :p
Ik ben van de partij :p
lol ... je weet niet eens waar ik woon :rolleyes: ... :haha: ... jaahh ..ergens in waalwijk :p
Maar daar kom ik wel achter hoor ;)
crystal-force
07-07-09, 12:21
ik stuur je wel een pb met mijn adres dan zie ik je morgen wel ;)
Diverdutch
07-07-09, 14:18
JP,
Als je alles goed plaatst heb je geheel gene kit nodig. Als ik zo kijk hoe je te werk gaat komt dit vast wel goed. ik zou die stekkenroosters dus niet gebruiken!
heb hier nog eens over na lopen denken maar zit nu toch weer te twijfelen :o
Diverdutch
07-07-09, 14:23
Ik ben van de partij :p
Zou je wel een Barendrechter uitnodigen?
Wat hun ogen aanschouwen...verzieken hun klauwen :D
crystal-force
07-07-09, 14:46
hahaha.... ach we zien het wel .. als ie lastig is mag ie buiten in de tuin onkruid weg klauwen :p
ps. stekken rooster is dan bij deze van de baan ... ik heb nog nooit zoiets gebruikt ... altijd rechtstreeks op de bodem goed stevig opgestapeld... daar ben ik immers goed in :rolleyes: :D
SHARKATTACK
07-07-09, 14:57
Nou dat heb je alllemaal snel gefixt netjes hoor.het zal er wel allemaal super uit gaan zien.
grts marc
Zou je wel een Barendrechter uitnodigen?
Wat hun ogen aanschouwen...verzieken hun klauwen :D
Bedankt ;)
Vandaar dat je naar Rhoon bent verhuisd ;)
crystal-force
07-07-09, 22:03
Vandaag mijn afschuimer en lampen opgehaald bij Monique (davidzeeaquaria)
en bij thuiskomst gelijk aan de slag gegaan.
Eerst heb ik de afschuimer in elkaar gezet .
Het zag er allemaal erg goed uit en was zeer compleet en damn .... wat is die pomp zwaar zeg :p (gewicht)... het enige wat mij tegenviel was de handleiding ... een paar simpele velletjes a4 die in elkaar gevouwen waren :rolleyes:
Toen de afschuimer in de sump draaide schuimde hij als een idioot en liep de beker in 'n minuut helemaal vol.
Heb toen de beker geledigd en bleef toen rustig draaien.
Hij is overigens erg makkelijk te stellen met een hendeltje !
Ik hield wel vrij veel over... maar dat is waarschijnlijk voor als je 'm als hangon wilt gebruiken!
Wat ik wel erg irritant vind aan de schuimer is dat het water er behoorlijk hard uitgestroomd komt zodat de uitloop in het water ook behoorlijk begon te bruisen zodat uit het water kleine spettersjes komen die vervolgens alles onder spetteren.
Dit probleem heb ik ook met de uitloop naar mijn sump van de overloop.
Hiervoor had ik een plexiglas plaatje dat er op licht om spetteren over de rand moet voorkomen en heb de uitloop van de afschuimer met overige pvc buisjes ook naar toe geleid.
Nu kan het daar lekker onder bruisen en spetteren zonder dat het over de sump heen spetterd en alles onder het zoute water komt te zitten :D
Daarna heb ik de T5 doppen geplaatst en de lampen gemonteerd.
De eerst ging direct aan en deed het perfect... de tweede was plink .. aan .. plink .. uit :confused: .. d8 ff dat de lamp sprong of de vsa kapot sprong..
na wat uitpluizen bleek dat aan een kant de + en - pool verkeerd zat.
Die omgedraait te hebben deed de lamp het :D
Daarna heb ik uit de vision260 de hqi armaturen uit gesloopt en deze ook gemonteerd op de lichtstellage.
alle stekkers aangesloten en alles werkt zoals het moet :D
Daarna heb ik beide towerventilators boven de stellage gezet zodat die de warme lucht onder hqi's weg. (net zoals toen bij de vision260, maar zijn het er nu twee om de totale breedte op te vangen)
crystal-force
07-07-09, 22:05
en nog meer...
crystal-force
07-07-09, 22:05
nog meer....
crystal-force
07-07-09, 22:06
en nog meer.....
crystal-force
07-07-09, 22:07
en nog meer..
crystal-force
07-07-09, 22:07
en de laatste...
Ziet er erg netjes uit JP!
crystal-force
07-07-09, 22:19
Bij deze een memorial post van mijn grootste idool ooit !
Hij heeft een groot gedeelte van mijn jeugd bepaald en heeft er voor gezorgd dat ik erg muzikaal ben (waar ik helaas niet veel meer mee doe :o )
Diverse playbackshows gedaan toen ik jong was, uiterlijke immitaties (haar/kleding stijl)
Heb echt werkelijk genoten van die man zijn preformance :sjalom:
Michael ... bedankt !
:rip:
(dit moest ik even kwijt !)
Het begunt er al aardig op te lijken JP. :tu:
crystal-force
07-07-09, 22:25
thnx ... alles draait eigenlijk gelijk al goed ! ... alleen de lamp was het enige wat ff tegenzat... maar dat was binnen 2 minuten verholpen .. dus als het zo voor de wind blijft gaan vind ik het prima :D
Maar ben je niet bang dat de lucht die de jachtlak uitstoot op het water slaat? Dit kan je je koralen kosten. Zebra had hetzelfde met z'n 3 mtr bak en kon bijna alle koralen weggooien.
Ik zou een weekje wachten met de kap plaatsen.
crystal-force
07-07-09, 22:33
zit alleen aan de bovenkant van de afgeslepen stukjes dus is niet veel en het is al helemaal gedroogd ...
het stinkt ook niet meer ..
als het nou de hele kap was geweest had ik dat zeker wel gedaan ... maar die kleine stukkies ... neuh... daar lig ik niet wakker van ;)
Ik hoop voor je dat je gelijk hebt.
zit alleen aan de bovenkant van de afgeslepen stukjes dus is niet veel en het is al helemaal gedroogd ...
het stinkt ook niet meer ..
als het nou de hele kap was geweest had ik dat zeker wel gedaan ... maar die kleine stukkies ... neuh... daar lig ik niet wakker van ;)
crystal-force
07-07-09, 22:37
Ik hoop voor je dat je gelijk hebt.
mensen zijn vaak te voorzichtig .. te bang .. soms moet je risico's nemen , maar naar mijn mening gaat dit echt geen probleem opleveren ;)
zijn overigens maar enkele centimeter ;)
crystal-force
07-07-09, 22:55
oh ja .. de gassen die dan eventueel toch nog vrij mogen komen worden gelijk weggeblazen door de ventilators ;) .. die draaien standaard altijd op stand 1 om de warme lucht onder de hqi's weg te blazen !
crystal-force
08-07-09, 08:58
Dit zijn de laatste foto's van hoe de vision260 er bij staat !....
straks gaat er de bijl in :haha:
Zonde ... of toch maar niet :D .
Ik zag het net dat je vision 260 afgedaan heeft , hier is het net hetzelfde ( de trekstrip in het midden is afgebroken , en hij lekt ).
Komt helemaal goed met je 2 meter bak ;) , nu kun je je eens wagen aan een witborst , aangezien je veel tijd in je dieren steekt moet dit toch wel lukken ?
Veel succes in ieder geval , ik blijf het volgen :) .
crystal-force
08-07-09, 12:43
hahaha .. thnx ... heb er wel aan zitten denken afgelopen week .. maar wil de bak niet te zwaar gaan belasten !
Mijn vision260 is nog wel helemaal in takt.
Zo zie je maar dat die brug erg belangrijk is voor de stabliteit van de bak.
Ondertussen heb ik het steen en koralen al overgezet en ben al aan het scapen gegaan.
Heb nu ff pauze om een boterhammetje te eten.
Zo meteen komt Elmar (Mad4Fish) ook nog ...
ga nog ff een :roken: .. en dan weer aan de slag ... nog werk genoeg .. ;)
Wel op tijd foto's posten :D .
en.... is het al overgeplaats?
crystal-force
08-07-09, 14:31
Nou ... bij deze ... ben ik al zo snel ... krijg je verzoekjes of je op wilt schieten met de fotos :p
om 9:00 begonnen .. voor 13:00 klaar :D .. . incl. vis en opbouwen !
Elmar vond overigens de zoetwaterbak intersanter :p :haha:
crystal-force
08-07-09, 14:32
en nog meer.....
crystal-force
08-07-09, 14:33
en de laatste alweer...
Wie loopt er naar die zoetwaterbak te loeren dan?
Wie loopt er naar die zoetwaterbak te loeren dan?
Elmar........... :p ;)
Kan ie zijn zeebakkie ook wel weer verkopen :p
Hey JP,
Ik zie dat je de uitloop van de afschuimer weer in het eerste vak uitkomt :confused:
Het is beter de afschuimer andersom te plaatsen zodat de uitloop in het vak uitkomt bij de opvoerpomp.
Zo schuimt de afschuimer niet telkens hetzelfde water af.
Of heb ik het verkeerd gezien :o
Is wel snel gegaan hoor die 2 maanden ;) :p
Ziet er al goed uit
crystal-force
08-07-09, 18:10
heb dat expres gedaan zodat het maar aan een kant spetterd onder de plexiglas plaat.
wellicht dat ik in de toekomst nog kijk voor een grotere plexglasplaat op maar gesneden zodat de afschuimer wel in hetzelfde vak uitkomt.
Dit is maar voorlopig.
Daarnaast kan het volgens mij geen kwaad dat het water verschillende keren langs de afschuimer komt.
Kan ook geen kwaad als de bak meerdere keren per uur rond word gepompt.
Nu word het maar 1 x in het uur rondgepompt en als dan de schuimer meerdere malen hetzelfde water moet afschuimen..........ik denk dat je dan snel weer aan een hoog nitraatgehalte zit.
crystal-force
08-07-09, 19:10
zitten nu 2 pompen van 1250 op .. ;)
Aha, 2 pompen.......dat scheelt weer.
Is het toch goed gekomen met de afvoerleiding?
Je ziet maar weer......macgyver is niet voor 1 gat te vangen.
Je hebt weer aardig wat afgeknutseld.
We bespreken alles morgen bij den Bompa ;) anders wordt uwen dagboek vervuilt ;)
crystal-force
08-07-09, 19:48
ach... als het maar nuttig is toch ;) ....wil nog wel 'n keer een zwaardere pomp proberen .. bv. een 2500 liter ... dus als er iemand deze ff te leen heeft ;) ... ff om te kijken of de overloop het aankan !
hele mooie opbouw, ik vind die 'zuil' aan de rechterkant wel erg leuk
crystal-force
08-07-09, 22:21
Vandaag nog samen met Elmar nog even naar Davidzeeaquaria geweest.
Hij heeft een mooie borsteltand en wat testjes gekocht en ik heb nog een poetsgarnaaltje en grind gekocht.
Ze had keuze uit levend zand en grind, maar dat levend zand is echt zand en ben bang dat het te veel op gaat waaien.
Ik heb dus gekozen voor gewoon grind maar toch redelijk fijn .. eigenlijk precies goed.
Dit heb ik in diversen emmers gedaan om beter uit te kunnen spoelen en heb dit gedaan totdat het geen vuil meer afgaf (pfff. .. wat een pokke werk :p )
Bij het invoeren van het zand bleef het water overigens gewoon netjes helder met een kleine lichte waas, dus heeft toch nog ietsjes in het zand aan rest vuil gezeten .. maar zag dat de afschuimer het gelijk op pakte :D ...
Daarom heb ik een scheutje easylife erin gegooit .... en toen pas foto's gemaakt :p ... was ff vergeten foto's te maken voordat ik easylife in de bak gooide :p
Ik moet overigens zeggen dat ik zeer tevreden ben over de AM Blue 3000 ... hij is mega makkelijk af te stellen en doet het super ... , dat kon je goed zien toen ik de stenen , koralen en vissen over had gezet ... hij begon gelijk te pruttelen ! ...
Met een ruk aan de hendel kan je 'm nat of droog laten schuimen, en eventueel de beker met enkele centimeters verhogen met bijgeleverde ring ;)
Tot zover .... een dikke 8 :tu: ... en wellicht na langere tijd dat ie wellicht van mij een hoger cijfer krijgt.
Nu doe ik voorlopig even niets aan de bak... lekker laten rusten ;)
Volgende maand als ik weer wat centjes heb ga ik me verdiepen in afwerking van het meubel ;) .... nej.... ga dat nu echt niet meer doen ... mits er mensen zijn die mijn financieel of matrialistisch willen sponseren :D
crystal-force
08-07-09, 22:22
en nog een paar ......
Ziet er netjes uit JP. We komen hem snel eens live bekijken. :D
Hej,
Is die Blue 3000 niet veel te licht voor de bak? Die doen toch tussen 500-1000?
Nouja zolang je waardes goed zijn en alles er goed uit ziet zal het wel goed gaan.
Hoe stil is de afschuimer? Ik ben opzoek naar een afschuimer voor op me slaapkamer met een flinke capaciteit vandaar ;)
crystal-force
08-07-09, 22:32
nou .. de bak word al weer helderder ...werkt die easylife toch goed :D
in het echt ziet het er echt mega goed uit .....
voordelen van de opbouw ... achterkant vrij ... makkelijk te reinigen met een algenkrabber, de stenen zijn mega luchtig opgebouwd zodat ik overal tussendoor kan kijken en je alle dieren makkelijk kan vinden/zien en ik geen rifspoeling nodig heb, veel doorzwem mogelijkheden , apart eiland voor anenomen only ... ...
kortom ... is heel erg zeer mega super geslaagd :D :D :D
crystal-force
08-07-09, 22:34
Hej,
Is die Blue 3000 niet veel te licht voor de bak? Die doen toch tussen 500-1000?
zonder woorden ...... >>> http://www.tropischzeeaquarium.nl/attachment.php?attachmentid=21787 ;)
ps. de schuimer is behoorlijk stil .. hoor alleen de beweging van het water !
pomp hoor je haast niet !
Oke top! Dan heb ik niets gezegd :Oeps:
Ziet er allemaal heel netjes uit JP!
Persoonlijk had ik alleen even een maandje gewacht met de bodem inbrengen ivm al het zweefvuil etc!
Ik kom binnenkort even langs ;)
crystal-force
09-07-09, 07:33
eigenlijk wilde ik ook een maandje wachten ... maar jah .. ik dacht .. tis nu bijna af .. en zo zonder grind ziet het er ook niet echt uit .... wtf ... ik doe het gewoon :p.
Mocht er nou echt veel vuil tussen kruipen , dan roeren we het gewoon om, en wil straks toch nog enkele bodem cleaners halen aangezien ik er helemaal geen meer heb, zoals zandzevende zeesterren .. strombus slakken e.d. ;)
Ik wilde eerst wat oud grind overzetten uit de oude bak ... maar dan krijg je weer verschillende soorten grind .... dus laat dat voorlopig nog ff in de 260 zitten totdat ie helemaal leeg getrokken gaat worden ;)
En als het je lukt Jordy ... ik heb deze aankomende week mijn laatste vakantie week ;)
ps. vandaag gaan we vast een voorproefje doen van het forum uitje op 30 aug. BZ ;)
Lekker gezellig met mijn meisie :D
Diverdutch
09-07-09, 11:18
JP,
ziet er allemaal goed uit....
Ik verwacht niet veel problemen met het zand omdat je geen volledige opstart doet. Je kan uit voorzorg altijd wat weken bacterieen toevoegen om de stabiliteit te herstellen.
Je verlichting (zover ik kan zien) is ook voldoende en komt mooi uit!
maak ff wat overall foto's van je techniek en inrichting.....;)
crystal-force
09-07-09, 17:14
Nou .. bij deze dan :D ... de bak is weer kraakhelder ...
Ik had overigens tijdens de opstart (3 dagen nadat het zout opgelost was ) nog 2 ampullen toegevoegd.
De bak staat er mega mooi blinked bij ! .. echt TE mooi :p
vissen en koralen doen het super .... alles staat open .. en de afschuimer doet het ook super ... heb 'm nu wat natter staan om de overige rommel uit te trekken, daarna ga ik 'm ietsjes knijpen !
Ben vandaag ook nog naar Burgers Zoo geweest ..... blijft mooi .. maar eerlijk .. heb ik 't wel wel een beetje gezien daar ... (op het ocean na ... kan ik uren vertoeven :p )
Daarna nog ff naar een niet sponsor geweest in arnhem maar viel erg tegen.
Heb nog wel twee pepermuntgarnaaltjes meegenomen omdat ik steen uit de nano ook in de bak erbij heb gezet , en daar zaten nog wat glasanemoontjes op. Ik heb de garnalen netjes de plek aangezeten en zitten nu te wachten totdat het donker word :p
Bij deze de foto's .. net gemaakt.
(p.s. .. in het echt nog veel mooier ;) )
crystal-force
09-07-09, 17:15
en nog een paar..
crystal-force
09-07-09, 17:16
en nog meer...
crystal-force
09-07-09, 17:17
en de laatste....
ziet er erg mooi uit!!
hoe heet dat mooie witte anemoontje?
ik heb ook een witte maar die krijgt langzaam bruine puntjes erop...
Hoe kan dat???
Het lijkt allemaal zo blauw op de foto`s.:denken:
ziet er mooi uit
ik zie dat je uiteindelijk toch niks hebt gedaan om de bak waterpas ter krijgen :(
ik hoop dat je hier geen problemen mee krijgt
crystal-force
09-07-09, 18:19
het idd wel aan de wat blauwe kant, maar in het echt is dat een heeeeel stuk minder hoor !
Net als die anemoon ... die is geel , tegen het witte aan... naam .. geen idee
heb 'm gekocht toen ie knal geel was ... de kleur is er wel enigzins uit , maar hij heeft nog wel een gele gloed ;)
Heb 3x hqi 150 watt 15.000 kelvin als ik me niet vergis, en 2x 80watt blauw... en denk dat omdat de achterwand blauw is het op de foto wellicht overheerst .. maar geloof me .. in het echt is dit veel mooier ;)
ps. dat waterpas zetten wilde ik wel doen, maar heb van verschillende gehoord dat het de bak in onbalans kan brengen waardoor de bak gaat wringen en daardoor zelfs kan gaan lekken , of zelfs scheuren.
Daarvoor heb ik gekozen om het zo te laten !
Tempex zorgt ervoor dat de druk goed verdeeld word ;)
SHARKATTACK
09-07-09, 19:23
Nou dat heb je snel voor elkaar ziet er echt super mooi uit.
Nu zie ik het pas, dat het de oude bak van Hans uit Eindhoven is.
Heel mooie bak,
echt heb alleen de indruk gaan we niet groter voor meer plaats ;) hij staat al GOED vol qwa koralen :). Ik vermoed wel dat je nog veel plaats hebt.
Maar het is een echt mooie bak ;).
crystal-force
09-07-09, 23:29
Nou dat heb je snel voor elkaar ziet er echt super mooi uit.
ja he :D ... maar ga er nog wel vanuit dat ik nog een dipje zal krijgen ....maar dat zien we dan wel weer ;)
Nu zie ik het pas, dat het de oude bak van Hans uit Eindhoven is.
Klopt :D ... zal 'm morgen eens een mailtje sturen met foto's ... ben benieuwd wat ie ervan vind :D
Heel mooie bak,
echt heb alleen de indruk gaan we niet groter voor meer plaats ;) hij staat al GOED vol qwa koralen :). Ik vermoed wel dat je nog veel plaats hebt.
Maar het is een echt mooie bak ;).
Ik heb nog mega veel ruimte om het vol te stouwen, maar dat is niet de bedoeling.
Het staat nu mega luchtig, kan overal bij en kan alles zien .. ook tussen en onder de stenen ! ... en wil de bak ook niet te zwaar gaan belasten...
Wellicht dat er misschien nog een paar visjes bij komen (+/- 5 hooguit) en nog enkele koralen, maar dan houd het ver op ... wil niet net zoals die vorige bak dat ie uitpuilt en ik telkens de boel moet verbouwen om weer plek te creeëren !
zeer mooi !:kwijl:
Dank je ... vind het zelf ook zeeeeeer geslaagd ... nu maar hopen dat er geen dipje komt zoals vaak verspeld word :)
Jp! :)
Geweldige bak! Vindt het echt leuk om te zien hoe je alles hebt omgebouwd, zoveel zelf in elkaar gestoken enzo! Echt top! :sjalom:
Je opbouw vind ik prachtig! Net zoals je beschreven had! Ben je echt goed in hoor..;)
VIndt deze bak een mooi voorbeeld om te volgen! Komt een beetje overeen met mijn toekomstige dus! En qua opbouw hebben we dezelfde smaak, wil het graag ook rustig en luchtig.. Meer gevoel van controle dan denk ik, zijn tenslotte levende beestjes allemaal:o
Gr. Frederik!:D
Peter 2 meter
10-07-09, 11:03
Mooie opbouw JP , mooi zoveel open ruimte.
Die open ruimte ga je zeker plezier van beleven met schoonhouden van de bak en je hebt zo ook een betere doorstroming van het water door de bak.
Groeten , Peter
crystal-force
10-07-09, 11:12
Dank je frederik .. het is ook echt een mooi geheel geworden, precies zoals ik in gedachte had .
Ik heb het expres nu mega luchtig opgebouwd omdat in mijn vorige bak alles te dicht op elkaar stond en veel detrius en vuil achter bleef hangen ... dit heeft ook gezorgd voor veel problemen zoals nitraat en fosfaat ophoping e.d.
Dat was voor mij een van de redenen dat ik groter wilde en ook de opbouw totaal anders wilde !
Wellicht dat ik in de toekomst nog iets van een brug in maak .. maar wil eerst nog ff een maand of 1,5 wachten totdat ik weer grote dingen ga doen ivm met een eventuele terugslag.
Je weet maar nooit of je nog een terug slag krijgt natuurlijk.
Ik gebruik om dat tegen te gaan nog wel bacteriën ampullen om de bak een boost te geven, en als het goed gaat wil ik volgende maand nog een paar verse kilo's toevoegen.
@Peter:
Ik heb idd ervoor gekozen om de achterwand geheel vrij te houden zodat ik die makkelijk met een krabbertje bij kan houden.
Voorheen stonden er altijd stenen tegen de achterwand waardoor je dan toch om de stenen heen algen groei krijgt die je alleen maar wegkrijgt als je de stenen weghaald.
Daar zal ik nu geen last meer van hebben :D
Even in verband met de achterwand , lijkt het niet beter dat je deze niet te veel kuist?
Als je deze niet kuist heb ik gemerkt dat mijn zeester ( en veel andere dieren )er veel opzit om te eten ( dit veronderstel ik toch :o ).
En jij hebt 2 Linckia's dacht ik , het is maar een suggestie ...
Ik vind een blauwe achtergrond die begroeid is zeer mooi , maar dat is dan ook weeral smaak :) .
crystal-force
10-07-09, 14:12
steen genoeg waar algen op groeien ... er zit overigens maar 1 blauwe linckia in de rode zit in de paardebak waar ik de acherwand niet van schoonmaak, maar is toch niet mooi ... sterker nog ... geen gezicht :p
nu lijkt het zo dat je diep de zee in kijkt over het rif heen :D dus wil het toch schoon houden ;)
steen genoeg waar algen op groeien ... er zit overigens maar 1 blauwe linckia in de rode zit in de paardebak waar ik de acherwand niet van schoonmaak, maar is toch niet mooi ... sterker nog ... geen gezicht :p
nu lijkt het zo dat je diep de zee in kijkt over het rif heen :D dus wil het toch schoon houden ;)
Daar zit wel wat in ( bij mijn Vision heb ik in ieder geval dat gevoel niet , met zijn 30 / 45 cm diepte :o ).
crystal-force
10-07-09, 21:26
Hier een overzichts filmpje gemaakt van alle bakken .... wat ik helaas niet snap is dat ik de opname met een HDD camera heb gemaakt en via youtube is de kwaliteit redelijk b#gg#r :( ... normaal doe ik het met photobucket , maar ivm de hogere kwaliteit kan ik die daar niet plaatsen (max.100mb)
http://www.youtube.com/watch?v=lmeyTmF2UEE
crystal-force
10-07-09, 22:19
Hier nog wat nieuwe foto's .... met wat rommelen met de camera stand en iets te draaien aan de t5 reflector komt het plaatje al minder blauw over .. tja.. bij sommige dan nog ... blijft lastig om de werkelijke kleuren op foto te krijgen ... echie blijft toch het mooist ;)
crystal-force
10-07-09, 22:20
en nog een paar.....
crystal-force
10-07-09, 22:21
en de laatste....
kijk dat zijn mooie foto's! :yes:
zonder AL dat blauw :p komen de kleuren mooi uit
'T ziet er netjes uit JP. Het ziet er zo minder blauw uit en daarom ook mooier.
Nog bedankt voor de startcultuur.
mooi filmpje;)
wat zie ik nou op dat filmpje.......zijn je aalgrondels gescheiden?
crystal-force
11-07-09, 11:00
Lat relatie :p ....
crystal-force
11-07-09, 18:55
Vandaag nog langs davidzeeaquaria geweest .. was er erg gezellig en zijn langer blijven hangen dan geplanned :p
Ik wilde eigenlijk voor 13:00 weer thuis zijn omdat hans (hannes) de bestelde stormingspompen zou komen brengen en een stuk montipora plaat :D
Mijn vriendin was gelukkig thuis om de pompen en montiplaat in ontvangst te nemen (mot nog wel ff afrekenen :p )
Bij david en monique heb ik nog een percon krab meegenomen en 3 zandzevende zeesterren. Helaas heb ik van de percon geen foto's kunnen maken omdat hij gelijk in de anthelia dook en niet te fotograferen was :p
Ook heb ik vanacht de nachtverlichting in werking kunnen zien :)
En zo zag zijn (Hans) bak eruit :)
ja he :D ... maar ga er nog wel vanuit dat ik nog een dipje zal krijgen ....maar dat zien we dan wel weer ;)
Klopt :D ... zal 'm morgen eens een mailtje sturen met foto's ... ben benieuwd wat ie ervan vind :D
Ik heb nog mega veel ruimte om het vol te stouwen, maar dat is niet de bedoeling.
Het staat nu mega luchtig, kan overal bij en kan alles zien .. ook tussen en onder de stenen ! ... en wil de bak ook niet te zwaar gaan belasten...
Wellicht dat er misschien nog een paar visjes bij komen (+/- 5 hooguit) en nog enkele koralen, maar dan houd het ver op ... wil niet net zoals die vorige bak dat ie uitpuilt en ik telkens de boel moet verbouwen om weer plek te creeëren !
Dank je ... vind het zelf ook zeeeeeer geslaagd ... nu maar hopen dat er geen dipje komt zoals vaak verspeld word :)
crystal-force
11-07-09, 19:03
heb hier ook nog ergens een foto van hoe het eruit zag ... was ook niet verkeerd ... had 'm overigens al foto's gestuurd ;)
crystal-force
12-07-09, 18:34
vandaag nog een herpolitha gekocht en een porcelijnkrabje bij hustinx, alleen is de krab nog niet echt goed te fotograferen omdat ie achter de anemoon zit :o
Ook heb ik van harold ook nog een gele koraalgoby gekregen :tu: .. thanx daarvoor :D
crystal-force
13-07-09, 19:56
vandaag liet hij zich goed zien :D
ook de kreeft liet zich goed zien ;)
Ziet er weer fraai uit. Je gaat echt als een speer. Zal wel erg mooi staan in je kamer
crystal-force
13-07-09, 20:57
zeker !! ... merk nu wel dat ik iedere dag de achterwand schoon moet maken en dat het zand bruinig word .. dus iedere dag doe ik ff door het zand roeren en met een krabbertje de achterwand een beetje bijhouden.
Heb net ook nog een bacterie ampul toegevoegd... deze week nog ff de waardes meten om te kijken of er nog wat gaat schommelen ;)
mooi bakkie hoor!
Vind die luchtige opbouw wel netjes. Veel beter dan zo'n chinese muur die je overal ziet. ;)
Mijn ervaring is na twee keer alles overgezet te hebben dat er na 4 weken een piek komt die dan ongeveer twee weken aanhoudt.
Hier zie je nu na 8 weken dat alles weer de goede kant uitgaat.
zeker !! ... merk nu wel dat ik iedere dag de achterwand schoon moet maken en dat het zand bruinig word .. dus iedere dag doe ik ff door het zand roeren en met een krabbertje de achterwand een beetje bijhouden.
Heb net ook nog een bacterie ampul toegevoegd... deze week nog ff de waardes meten om te kijken of er nog wat gaat schommelen ;)
crystal-force
14-07-09, 18:28
Volgens mij had de gele koraalgobie een doodwens :p
en nog een plaatje van onze grote stoere rooie kanjer :D
haha leuke foto's
echt leuk die kreeft !
gedraagt die zich een beetje?
crystal-force
14-07-09, 22:29
ja hoor ... gelukkig wel ;)
hier nog wat nieuwe aankopen van vandaag ;)
kokerworm, caulestrea furcata, 3 slakken
en nog twee foto's van de koraalgoby die ik van harold heb gehad :)
Diverdutch
15-07-09, 08:12
JP,
Mooie bak geweorden, :) echter die kier (waterniveau en aquariumrand) vindt ik persoonlijk geen gezicht. :( Door je kam te verhogen loopt het waterniveau iets op en verdwijnt de kier. ;)
crystal-force
15-07-09, 08:59
Als ik de kam iets verhoog krijg ik problemen dat bij het minste wateroppervlakte beweging het over de rand kan kletsen !
Ik wil nog wel (maar dat is de cosmetische afwerking die ik volgende maand geplanned heb) er een stripje onder onder de kap zetten zodat het alsnog uit 't zicht valt ;)
JP,
Mooie bak geweorden, :) echter die kier (waterniveau en aquariumrand) vindt ik persoonlijk geen gezicht. :( Door je kam te verhogen loopt het waterniveau iets op en verdwijnt de kier. ;)
crystal-force
15-07-09, 14:14
vandaag twee xxl zandhappers gehaald ... (zie volwassen kauderni :p )
ook de poot van mijn blauwe zeester begint weer langzaam te herstellen :D
dat zijn inderdaad geen kleintjes:D
crystal-force
15-07-09, 16:20
ze zijn op z'n minst 12-13 cm !
nou dan kunnen ze nog 5 cm groter worden volgens mij:o
crystal-force
15-07-09, 16:49
ruimte zat :p
Wij hebben nog een aardbei over JP. :p
bedankt voor de plankton. De bak ziet er in het echt nog mooier uit dan op de foto's.
crystal-force
15-07-09, 19:54
Wij hebben nog een aardbei over JP. :p
Lekker voor op brood :D :p
bedankt voor de plankton. De bak ziet er in het echt nog mooier uit dan op de foto's.
Graag gedaan ... en bedankt ;)
crystal-force
15-07-09, 20:01
Hier nog foto's van de zandhappers samen :D
Ook heb ik mijn uitloop van 32mm vervangen door een 40mm zodat de uitstroom rustiger word.
Enige waar het nog knijpt is de doorvoer zelf omdat die 32mm is ... maar het loopt nu al een heel stuk rustiger de sump in.
Ik heb nog wel een pijp systeem gemaakt zodat het geluid wat dimt en het niet zo enorm spetterd in de sump.
Om overige spetters over de rand te voorkomen heb ik nog een plexiglas plaat op maat gemaakt die nu over de sump ligt.
Rechts een stuk open gehouden voor bijvullen van het water.
Ook nog wat foto's van de achterwand .. hier kan je duidelijk zien hoe ruim het van de achterwand af staat.
Rifspoeling is bij deze opbouw dus totaal niet nodig :D
Als ik in de bak rommel is de bak binnen 15 min weer kraakhelder :yes:... it's not getting any better than this :D
crystal-force
15-07-09, 20:02
en nog een paar.....
crystal-force
15-07-09, 20:03
en nog meer.....
crystal-force
15-07-09, 20:03
en de laatste....
davidkennis
15-07-09, 20:07
JP,