Bekijk Volledige Versie : Eerste stappen met een nano deel 2
Naar aanleiding van het vorige topic:
http://tropischzeeaquarium.nl/showthread.php?t=291
Hierbij een herstart van het bakje....Wat er mis is gegaan:
De bak was helemaal overwoekerd met groene pluisalg, en wel zoveel dat er in mijn ogen gewoon niks meer aan te doen was.
Wat ik gedaan heb:
-De Vis en de Hermietkreeft heb ik uit logeren gestuurd bij Freddy.
-Aquarium, pomp, verwarmingselement helemaal leeg gehaald en schoongemaakt.
Daarna mij tot mijn aquarium-winkel gewend en het volgende meegenomen:
- plm. 19 liter zeewater
- 6 Kg! levend steen
- Aquariumzand
- Extra filter/pompje
Gisteren de bak weer helemaal opnieuw opgebouwd en aangevuld met osmose-water op zoutgehalte 1025.
Nu werd mij in de winkel aangeraden om bij het verversen van het water enkele supplementen te gebruiken voor de lagere diersoorten, iemand hier ervaring mee ??
Als laatste nog wat foto's zoals het er nu weer bij staat. Toch maar eens denken aan een wat grotere :-)
Peter 2 meter
12-10-05, 00:16
Dat ziet er harstikke leuk uit , maar ik zou wel dat thermometertje eruit halen.
Een ongelukje zit in een klein hoekje , als hij stuk gaat heb je een groot probleem.
Dan kun je waarschijnlijk alles wat er nu inzit weggooien , omdat dat metertje kwik bevat.
Groeten , Peter
Dat ziet er harstikke leuk uit , maar ik zou wel dat thermometertje eruit halen.
Een ongelukje zit in een klein hoekje , als hij stuk gaat heb je een groot probleem.
Dan kun je waarschijnlijk alles wat er nu inzit weggooien , omdat dat metertje kwik bevat.
Groeten , Peter
Hmm, daar had ik eigenlijk helemaal niet bij stilgestaan, maar gelijk heb je wel...
Misschien ook enig idee hoe ik de watertemperatuur dan in de gaten moet houden ? zo'n plakstrip lijkt me ook niks...
Peter 2 meter
12-10-05, 11:13
Zo,n stripje op de zijkant is een optie , als je dat niet ziet zitten kan je ook eentje met een sensor en een display op batterijen nemen.
Groeten , Peter
Hmm, ik moet begin volgende week weer bij de aquarium-handel zijn, zal eens kijken of ze een mooi extern metertje hebben....
Als volgende week het eerste leven wordt toegevoegd zal ik deze er wel uithalen...
RonHessing
12-10-05, 12:39
Hoi Wilbert,
Stop er pas leven in als je geen ammoniak en nitriet meer meet.
Ron.
Hoi Wilbert,
Stop er pas leven in als je geen ammoniak en nitriet meer meet.
Ron.
Ik heb me laten vertellen (door de vakhandel) dat er begin volgende week weer enig leven in kon.
Nu wil ik niet net als vorige keer een start die compleet mis gaat, dus alle goede adviezen zijn meer dan welkom ! De bak is gestart op zo'n 17 liter zeewater en de rest osmose-water (aangevuld met zout uiteraard) dus dit kan ook nog misgaan ???
Maar zal eens wat water meenemen dan, kan ik het even laten testen voor de zekerheid. Of zijn hier makkelijk doe-het-zelf testst voor ?
jan willem
12-10-05, 13:06
Hoi Wilbert,
Dat zijn drastische maatregelen.
Maar moet zeggen dat het er weer goed uit ziet.
Houd er wel zoals Ron al aangaf rekening mee dat je een volledige herstart maakt.
Plaats de dieren niet te vlug!
Het toevoegen van supplementen lijkt me met jou bestand niet nodig als je regelmatig ververst(kunstmatig zeewater).
De meeste stoffen die je bak nodig heeft zitten al in het zout verwerkt.
Veel succes
Grt JW
Hoi Wilbert,
Dat zijn drastische maatregelen.
Maar moet zeggen dat het er weer goed uit ziet.
Houd er wel zoals Ron al aangaf rekening mee dat je een volledige herstart maakt.
Plaats de dieren niet te vlug!
Tja, als het niet anders is moet je soms wel eens wat...:)
Het toevoegen van supplementen lijkt me met jou bestand niet nodig als je regelmatig ververst(kunstmatig zeewater).
De meeste stoffen die je bak nodig heeft zitten al in het zout verwerkt.
Veel succes
Grt JW
Daar kan ik nog iets aan toevoegen, ik ververste de voorgaande keren met osmose-water aangevuld met zout, daar zit volgens mij verder niks in....
De stoffen in het zout zouden dan al voldoende zijn ???
jan willem
12-10-05, 14:42
Hoi Wilbert,
De meeste zout soorten zijn verijkt met bijv. Calcium en Magnesium. Maar ook heel veel spoorelementen en mineralen en vitaminen. Zelf gebruik ik reef cristals omdat het hoge calcium en magnesium gehalte heeft en een “metal detoxifier”.
Maar ook de (meeste) andere zoutsoorten werken met extra toevoegingen aan het zout waardoor extra toevoegen met een klein of matig dieren bestand niet nodig is (als je maar regelmatig ververst.)
Grt,
JW
Ok, da's nuttige info! ik ververs zo'n 1 keer per week een litertje of 8 water (ongeveer 1/3 deel) dus blijf ik dat maar doen en dan maar hopen dat het nu wel goed gaat...!
RonHessing
12-10-05, 20:27
Hoi Wilbert,
dat je afgaat op de info van je vakhandel begrijp ik wel. Echter is het heel belangrijk dat jijzelf aan belangrijke starterservaring komt. De NBBZ heeft een startershandleiding geschreven die je moet, ja moet:) lezen.
Verder zijn er ook andere boekjes in de handel waarin het rijpingsproces staat beschreven.
Je start en stopt vers levend steen in het water. Door afstervende organismen op en in dat steen ontstaat er giftig Ammoniak. Door toedoen van bacterien wordt dit omgezet in het eveneens giftige nitriet. Pas als het nitriet totaal niet meer te meten is kun je dieren in de bak plaatsen. Je kunt geen harde tijd aan dit proces koppelen, maar een twee weken of meer ben je zo verder.
Als je echt zeker weet dat je geen nitriet hebt zet je er een filterdier in, denk aan een mooi lederkoraaltje. Start ook met een ploegje opruimers. Denk aan een heremietkreeftje en twee of drie turboslakjes.
Er ontstaan onherroepelijk algen, en je zult daarvoor nuttige dieren in moet brengen.
Als je iedere week een 10 a 20 ververst met osmosewater met kunstmatig zout (reef crystals) hoef je verder niets toe te voegen. Doe deze verversing ook trouw iedere week. Zorg ook voor voldoende stroming!
Misschien dat wat minder steen voor een wat opener aanblik kan zorgen en tegelijkertijd kan de stroming ook onderin komen.
Groet,
Ron.
Hoi Wilbert,
dat je afgaat op de info van je vakhandel begrijp ik wel. Echter is het heel belangrijk dat jijzelf aan belangrijke starterservaring komt. De NBBZ heeft een startershandleiding geschreven die je moet, ja moet:) lezen.
Verder zijn er ook andere boekjes in de handel waarin het rijpingsproces staat beschreven.
Je start en stopt vers levend steen in het water. Door afstervende organismen op en in dat steen ontstaat er giftig Ammoniak. Door toedoen van bacterien wordt dit omgezet in het eveneens giftige nitriet. Pas als het nitriet totaal niet meer te meten is kun je dieren in de bak plaatsen. Je kunt geen harde tijd aan dit proces koppelen, maar een twee weken of meer ben je zo verder.
Als je echt zeker weet dat je geen nitriet hebt zet je er een filterdier in, denk aan een mooi lederkoraaltje. Start ook met een ploegje opruimers. Denk aan een heremietkreeftje en twee of drie turboslakjes.
Er ontstaan onherroepelijk algen, en je zult daarvoor nuttige dieren in moet brengen.
Als je iedere week een 10 a 20 ververst met osmosewater met kunstmatig zout (reef crystals) hoef je verder niets toe te voegen. Doe deze verversing ook trouw iedere week. Zorg ook voor voldoende stroming!
Misschien dat wat minder steen voor een wat opener aanblik kan zorgen en tegelijkertijd kan de stroming ook onderin komen.
Groet,
Ron.
Kijk aan, bedankt voor deze info...:sjalom:
Zoals ik nu heb kunnen nagaan ben ik dus op de juiste manier van start gegaan.
Ik ben inmiddels ook bezig geweest heel wat topics op dit forum hierover door te spitten maar zie dat ik zeker een boekje kan gebruiken...Zeker gezien ik als alles een beetje wil lukken straks wellicht een grotere bak wil hebben...
Een heremietkreeft heb ik al in mijn bezit, mijn diertjes zijn even bij een kennis aan het logeren dus kan er ook prima de tijd voor nemen...
Enige wat me dan nog rest zijn de turboslakjes en een lederkoraaltje...
Zal ook even kijken dat ik wat spulletjes krijg om ammoniak en nitriet te meten, da's toch wel erg nuttig...
Qua stroming heb ik een extra filtertje / pompje geplaatst en heb vandaag een paar stukken steen verwijderd...dit zal dus ook goed moeten gaan ga ik van uit..
En dan maar hopen dat de 2e keer beter gaat dan de 1e...alhoewel 3 keer is scheepsrecht..:)
Hoi hoe staat het nu met je bakje?
Kijk aan, bedankt voor deze info...:sjalom:
Zoals ik nu heb kunnen nagaan ben ik dus op de juiste manier van start gegaan.
Ik ben inmiddels ook bezig geweest heel wat topics op dit forum hierover door te spitten maar zie dat ik zeker een boekje kan gebruiken...Zeker gezien ik als alles een beetje wil lukken straks wellicht een grotere bak wil hebben...
Een heremietkreeft heb ik al in mijn bezit, mijn diertjes zijn even bij een kennis aan het logeren dus kan er ook prima de tijd voor nemen...
Enige wat me dan nog rest zijn de turboslakjes en een lederkoraaltje...
Zal ook even kijken dat ik wat spulletjes krijg om ammoniak en nitriet te meten, da's toch wel erg nuttig...
Qua stroming heb ik een extra filtertje / pompje geplaatst en heb vandaag een paar stukken steen verwijderd...dit zal dus ook goed moeten gaan ga ik van uit..
En dan maar hopen dat de 2e keer beter gaat dan de 1e...alhoewel 3 keer is scheepsrecht..:)
ja,ben ook benieuwd hoe het daar is afgelopen met je aquarium eigenlijk
groeten bjorn