PDA

Bekijk Volledige Versie : Onze start met zeewater tot nu !

jan willem
29-06-05, 09:07
Eindelijk na vele jaren zoet water aquaria en veel lezen en luisteren is het dan zover, 1 van mijn zoetwaterbakken heeft plaats gemaakt voor een zeewater.

Daar staat hij dan, na veel tilwerk en wat passen en meten is de bak op zijn plaats gezet en waterpas afgesteld.

De maten van deze bak zijn lxdxh 160x80x60 (waterhoogte ongeveer 50)
<!-- / message --><!-- attachments -->

jan willem
29-06-05, 09:09
Maar de kale bak heeft nog redelijk wat werk nodig om te kunnen starten.
Om goed te starten heb ik (tegen mijn natuur in) er de tijd voor genomen.
Ook na veel kijken, bezoeken en luisteren een keus gemaakt voor een handelaar die naar mijn mening eerlijk advies geeft en weet waar hij het over heeft.
(Dat is is in mijn geval Andre van Aqua Spijk geworden)
Dus begonnen met het het bestellen van de nodige zaken om de lege sump te vullen

jan willem
29-06-05, 09:13
Het goed plaatsen van de nodige PVC leidingen is een vak appart!
Maar met de hulp van mijn broer en wat nuchter nadenken kwamen we een heel eind.
(Is zo'n aquarium nog goed voor het onderhouden van familiebanden ook

jan willem
29-06-05, 09:14
Dit was dan de eerste opzet, met de eertse apparatuur en de leidingen op zijn plaats.(later zijn er na de eerste zoetwater test nog wat aanpassingen geweest om het geluid te verminderen en de overcapaciteit van de opvoerpomp te compenseren)

jan willem
29-06-05, 09:16
Na enkele weken in de avonden en in het weekend te prutsen en testen werkte alles naar mijn mening naar behoren.
Het geluid was minimaal (60% minder dan de eerste test met veel slurp en bubbel geluid) Dus Andre kon het eerste (echte) zeewater brengen en wat (oud) levend steen om te starten.

jan willem
29-06-05, 09:21
OP 26 Januari zag de bak er zo uit.
Intussen is de bak bijna totaal bruin geweest maar het neemt nu steeds meer af.
Het wachten is nu op het levend steen om de start verder door te zetten.(morgen !!!)

jan willem
29-06-05, 09:27
Het was zover, eindelijk konden we in Spijk het levend steen uitzoeken.
Geloof me als ik zeg dat het woord levend hier goed tot zijn recht komt.
Na een kleine twee uur naar huis om het steen in de bak te plaatsen.
Na wat passen en meten is hier het (nog wat troebele) resultaat

jan willem
29-06-05, 09:51
Nu 3 dagen na het inbrengen van het levend steen en een aantal aanpassingen door Andre om het geheel wat meer diepte te geven draait alles al vrij redelijk. Er is zelfs al echt leven !!

jan willem
29-06-05, 09:53
De opbouw van het steen ziet er zo veel beter uit (minder massief en fort achtig) Met dank aan Andre uit Spijk die mij een lesje stapelen heeft gegeven. Dus nog maar een overzichtje van de andere kant. terwijl ik geduldig (probeer) te wachten tot de bak een paar weken gerijpt heeft.

jan willem
29-06-05, 09:55
Zoals op onderstaande foto te zien is de Kiezelalg tegen alle verwachting in nu echt bijna weg (ook nitriet meet ik niet meer )
Ik hoop dat het zo blijft

jan willem
29-06-05, 09:59
En nog even de techniek die alles draaiende moet houden:D

jan willem
29-06-05, 09:59
Wat heb ik nu staan/draaien:

De bak is 160x80x65 (waterhoogte ongeveer 50)
RVS onderstel met Trespa ombouw
Sump (voormalig bio) heeft ongeveer 200L aan boord.
De bak is gestart met 50 kilo &quot; oud &quot; levend steen en 100kg vers
Het water is zeewater (dus niet aangemaakt)

Apperatuur:

1x Turbo-Kalkreactor 2 (sluit ik vandaag aan hoop ik)
1x AquaCare Flotor (Eiwit afschuimer tot 2000 liter)
1x Oceanrunner 6500 opvoerpomp
4x Seltz L30 (1200 liter pu. )(waarvan 2 met Seltz roterende kop ?? liter pu.)
1x verwarming 350 watt (niet echt nodig maar toch)
3x 150 watt HQI
2x 80 Watt T5 blauw
3x digitale tijdklok (met 24 uur backup)

1x osmose apparaat (90 liter per dag)

Het water van de opvoerpomp word over de gehele bodem van de bak ingespoten doormiddel van 2 pijpen met gaatjes. de 4 L30 pompen hangen aan de achterwand (zoals te zien op de foto's)

De lampen branden 10,25 uur per dag (T5 10,25 HQI 9,75) de T5 gaat 15 min eerder aan en 15 min later uit.

Grt JW
<!-- / message -->

jan willem
29-06-05, 10:03
Hallo,

Met het instaleren van de kalkreaktor ben ik op mijn eerste echte probleempje gestuit.
Tijdens het aansluiten en in werking stellen van der reactor ging er iets mis.
De reactor begon water te spuiten vanuit de luchtuitlaat en laat onze vloer (Marmer) hier nu net totaal niet tegen kan !! forums
Dus snel de stroom eraf en de boel opruimen voordat het de tegels aantast.
Dat ging prima maar...........

Ik was een van de basis regels vergeten namenlijk als je een luchtpomp gebruikt ALTIJD een trugslagventiel ertussen !
Ik had dus het idee (in 15 jaar nooit problemen met watertrugslag naar de pomp) die haal ik zo wel even.

FOUT !!! nadat de stroom eraf was liep het water de pomp in wat tot resultaat had dat toen de stroom weer aanging hij enorm begon te ratelen en pruttelen.
In een reflex pakte ik de pomp waarna een flinke tik het gevolg was en de stroom in het gehele huis wegviel.

Dus stekker van de pomp eruit en hoofdschakelaar weer aan.
Helaas was dit dus een hele dure luchtpomp 15 euro per minuut zo ongeveer.
Maar al snel vonden we de oorzaak van het waterbalet, er moest een slangetje op het ontluchtingsventiel aangesloten worden. Stond volgens mij niet in de gebruiksaanwijzing.
Nu draait alles gelukkig zo als het moet.

Hieronder de kalkreactor in zijn nieuwe kast.
(Bijna af, moet nog even pasgemaakt worden en voorzien worden van een likje verf)

De reactor draait nu 4 uur per dag:
14.15 aan 16.15 uit
17.15 aan 19.15 uit

Ook hebben we vandaag weer een aantal metingen verricht.

PH 7,70
Nitriet 0,00
Nitraat 1,75
Fosfaat +- 0,5
KH 9.20

Volgens mij gaat het zo de goede kant op ;D
Zodat ik over 2 weken de eerste dieren kan aanschaffen

jan willem
29-06-05, 10:05
En nog even een overzicht van de bak waar de groene alg nu zijn slag slaat (nog wel)
Ook voeg ik nu om de dag 10 druppels Phyto plankton toe.
Misschien dat de aardbei en evt. ander leven daar zijn voordeel me kan doen.

Grt JW

jan willem
29-06-05, 10:09
Ik dacht dat er gisteren veel groen in de bak zat , maar dat was niet waar
Onder het motto van groen groener (wanneer is hij het groenst ???)

jan willem
29-06-05, 10:12
Hallo Allemaal,

Intussen heb ik (met veel moeite) ongeveer 80% van deze draadalg/wier verwijderd.
Van de stenen en de schuim achterwand ging niet werken

Maar 80% minder is al vast een begin.
Ik denk dat de bak wel een of twee grasers nodig heeft om de rest weg te ruimen !! :P

Ook heb ik onder de uitloop van de kalkreactor vlak boven de sump een stuk PVC pijp met afgesloten boden opgehangen.
Hierin heb ik in de zijwanden en bodem een paar gaatjes gemaakt en de pijp gevult met de korels die ook in de Reaktor gaan.
Hiermee moet de CO2 die uit de reactor komt worden teruggebracht.

jan willem
29-06-05, 10:14
Ik tot de ontdekking dat mijn water onder spanning stond.
Dat is best wel even schrikken.

Maar na de schok die ik van het luchtpompje kreeg ben ik er intussen aan gewend. Na enig onderzoek dacht ik de oorzaak gevonden te hebben. Een van de pompen.
Dus Andre gebeld, dat een pomp mijn water onder stroom zette.
Hij rade mij aan om voor de zekerheid met een spanningszoekertje in het water een voor een alle appartuur te testen omdat de pompen extra beveiligd zijn tegen lekage.

Tot mijn verbazing gaven alle pompen spanning. (behalve de circulatiepompen). Dus dacht ik aan een aarde probleem. Dus een verlengkabel naar een geaard stopcontact op een andere groep, en de spanning was weg.
Dus de wijze les die ik vandaag weer heb geleerd geaarde stekkers altijd in een geaard stopcontact en controleer of de aardedraad ook echt geaard is.

jan willem
29-06-05, 10:16
Gisteren hebben we de eerste dieren gekocht en in de bak geplaats
De 2 vissen die mij hopenlijk van de alg afhelpen wilden niet op de foto maar dat komt later wel.

De latijnse namen ken ik allemaal nog niet dus plaats ik gewoon foto's
Mopgen de kenners de namen erbij zetten

jan willem
29-06-05, 10:19
En een overzicht van de bak na 2 maanden, de alg nu word opgegeten door de twee visjes (1 gele dokter flavensis) en (een Sararias)

jan willem
29-06-05, 10:24
Weer een update met de waterwaardes:

PH 8.0/8.2 (zou iets hoger mogen)

NO2 0
NO3 0
PO4 0,03
KH 8,5
CA 385 (helaas loopt deze terug)

Maar al met al gaat het volgens mij steeds beter.
De vissen zwemmen vrolijk rond de Salarias speeld voor clown (vraag me af of deze vis wel weet dat hij een vis is, hij loopt meer dan dat hij zwemt
Ook de koralen wuifen er lustig op los.

Het enige nadeel is die akkelige luchtstoten van de circulatiepompen,zal er alleen nog even mee moeten leren leven maar als het zo blijft gaan zal ik ze op den duur vervangen

jan willem
29-06-05, 10:32
Hier een overzichtje hoe alles eruitziet een kleine 6 weken na het plaatsen van het levend steen.

jan willem
29-06-05, 10:45
Hier een paar plaatjes 3,5 maanden na onze start.

jan willem
29-06-05, 10:49
Hier een paar foto's van de bewoners van de bak na ruim 4 maanden

deborah
29-06-05, 10:49
ziet er mooi uit hoor

jan willem
29-06-05, 10:54
Ook in de bak heeft de tijd niet stil gestaan en zijn er weer wat aanpassingen en nieuwe bewoners aan de bak toegevoegd.

4 vissen en 3 koralen om precies te zijn.

Ook is de apperatuur aangepast.
De 4 stromingspompen die we hadden hangen wekte al geruime tijd iritatie op vanwege de vele luchtbelletjes die ze in de bak versprijde.
Ook waren deze niet in te stellen om wisselende stroming in de bak te krijgen, of het vermogen 's nachts om laag te doen.
Om over een voeder timer maar niet te spreken

Nu na lang wikken en wegen (en toch maar weer een jaar geen vakantie)
Is er nu een Tunze set met 2x 7000L streamers en een multicontroller die de stroming voor een groot deel voor zijn rekening neemt aangeschaft.
2 van de pompen (1200L per stuk) zijn achter de stenen verhuist en blasen schuin omlaag langs de zijkanten en achter de stenen. De andere twee zijn verwijderd (1 naar de osmose/zoutwater ton en 1 reserve)

Dit geeft een totale maximale stroming van ongeveer 16.000 per uur stroming.
In werkelijkheid zal het ongeveer 12.000L per uur zijn door de wisselende stroming van de streamers.
's nachts schakels 1 van de Steamers uit en de 2e werkt dan nog voor 30% de 2 kleine 1200L pompen en de opvoerpomp draaien gewoon door waardoor er ongeveer 6000L tot 6400L stroming in de nacht is.

We hopen dat de ze (dure) aanpassing de dieren ten goede zal komen.
Het budget wat voor de start en het eerste jaar was uitgetrokken (7500 euro) is intussen bereikt en we moeten nog 6 maanden.
Maar dit zal een bekend probleem zijn.

jan willem
29-06-05, 11:30
Na 7 maanden begind het al ergens op te lijken!:D

jan willem
29-06-05, 11:34
Hallo,

Eerder dachten we een pistoolgarnaal in de bak te hebben (bijnaam Clint)
Maar later na wat meer lezen en de dofheid van de knallen kwam het vermoeden dat het een bidsprinkhaankreeft was.
Maar aangezien we het beestje nooit langer dan ongeveer een seconde op afstand voorbij zagen.......... ja wat is het eigenlijk zwemmen of lopen of vliegen?
Hij heeft in iedergeval neer dan vier poten en geen vleugels of vinnen.

Maar vandaag toen ik voor de bak zat te kijken naar al dat moois wat daar leefde kwam ook onderstaande bewoner naar voren en maakte duidelijk dat onze vermoedens juist waren.

Of ik moet me erg vergissen. (foto niet al te duidelijk maar is vanaf 2 meter afstand ingezoemd zonder statief genomen

Grt JW

jan willem
29-06-05, 11:50
Het blijft jammer dat de bak er volgens mij (ik ben niet geheel onpartijdig) in het echt beter uitziet dan op de plaatjes.

Helaas moet ik constateren dat goede natuurgetrouwe foto's maken met de middelen die ik nu heb bijna moeilijker is dan het houden van een zeeaquarium

Grt JW
<!-- / message --><!-- sig -->

Jordy
29-06-05, 11:55
Erg mooi aquarium!

Leuk dagboek wat ik zeker blijf volgen;)

Suc6 veder

jan willem
29-06-05, 11:59
Na 10 maanden ziet alles er ongeveer zo uit

Jordy
29-06-05, 12:01
Echt heel erg mooi :ee"k:

jan willem
29-06-05, 12:02
en nog een paar overzichten:D

jan willem
29-06-05, 12:04
De waterwaarden in de bak zijn de afgelopen paar maanden stabiel

PH tussen de 8.0 en de 8.4
Meestal is deze tussen de 8.1 en 8.3 maar sinds enkele weken is dit 8.0 en 8.4 geworden.Waarom? welicht omdat er nu ook ander zout word gebruikt.

Ca tussen de 440 en de 460
eindelijk hebben we de kalkreactor onder controllen (redelijk) vandaar deze waarden

KH tussen de 8 en de 10
De controlle van de reactor heeft ook de KH stabiel gekregen.

temperatuur 23,5 t/m 26
Ik weet dat vele deze constand houden maar als ik de temperatuur exact wil houden moet in 24 uur per dag of verwarmen of koelen. op dit moment word er soms iets verwarmt, maar meestal verwarmen de lampen de bak overdag voldoende.
Ook ben ik er van overtuigt dat in de natuur de temp. ook niet constant is)

Veranderingen van de laatste maanden:

Vanaf het begin van de zomer hebben we enige veranderingen doorgevoerd.
Te beginnen het plaatsen van streamers met multicontroller wat volgens onze meining een welkom cadeau was voor de bewoners van de bak.
Zowel de koralen als de vissen reageerden duidelijk goed op de extra en wisselende stroming.

Ook zijn we begonnen met het toevoegen van ABC eerst met de hand maar nu automatisch.
Ook hier hebben we het idee dat de kleuren van de koralen veel beter naar voren komen.(maar het kan de wens van de gedachte zijn natuurlijk

Osmose bijvullen deden we 2x per dag met de hand.
Ook dit is nu automatisch geregeld.
Dit doormiddel van een 35 liter vat welke onder de bak staat en doormiddel van een vlotter en een pomp het verdampte water aanvult.
De keuze voor een vat en niet direct op het osmose apparaat ben ik erg blij mee aangezien gisteren de vlotter is blijven hangen

Nu is er maar 20 lieter osmose in de bak gegaan (vat was toen leeg) en is niet de totale bak overstroomd en van zout naar brak naar zoet over gegaan.
Oorzaak van het falen van de vlotter? onbekend zal wel vuil of zout tussen zijn gekomen

Zout water verversen deden we al vanaf de 6e maand met kunstmatig zeewater.
Dit gebeurde elke week 80 liter. ondanks de vele goede berichten over wekelijks 15% verversen hadden een aantal van onze vissen en koralen er toch wat problemen mee.
sinds 2 maanden verversen we nog maar 60 liter per keer in een welicht wat appart schema:

week 1 verversen
week 2 niet
week 3 verversen
week 4 verversen
week 5 niet
week 6 verversen
week 7 verversen
week 8 niet

enz. enz.

Het aantal liters wat word ververst is dus per maand veel minder dan dat het was.
Tot nu toe lijkt het er op dat de bewoners het prettiger vinden zo (ik ook minder zout is minder geld)
Maar mocht blijken dat het toch uiteindelijk minder gaat gaan we weer naar wekelijkse verversingen.
Het toevoegen van de ABC maakt het verversen om mineralen en spoorelementen toe te voegen volgens mij (vrijwel) overbodig.

Ook een aanpassing die we gedaan hebben is niet meer 1 soort zout gebruiken.
Na een discussie op dit forum zijn we nu met twee soorten zout bezig
2x soort 1 en dan 2x soort 2 welicht dat er een soort 3 bij komt

Ook zijn we nu enkele maanden in het bezit van gafzakken welke onder de PVC pijp van de overloop hangt en daar het eerste vuil verwijdert.
Deze word elke 4 dagen ververst aangezien hij dan gaat overlopen.
Dit waren de veranderingen zover ik ze nu kan bedenken.
Afstellen van apperatuur is standaard en neem ik in deze dus ook niet mee.

Uiteraard is in deze periode ook het aantal bewoners vergroot, maar de namen zijn voor mij helaas nog steeds niet te onthouden (zal ook wel nooit lukken) dus ik zou zeggen zie de foto's

Grt JW
<!-- / message --><!-- sig -->

jan willem
29-06-05, 12:14
Na een lange tijd zonder statief en dus geen of weinig foto's is de bak nu 16 maanden.(mei 2005)

2 dagen heb ik met mijn broer een aantal testjes gedaan met zijn nieuwe camera.
Er zit nog geen macro lens of filter op tijdens het maken van de plaatjes.

jan willem
29-06-05, 12:21
en nog een paar:cool:

jan willem
29-06-05, 12:28
en nog wat actuele foto's genomen in de afgelopen 6 weken

jan willem
29-06-05, 12:29
en nog maar een paar:D

jan willem
29-06-05, 12:30
heb er nog een paar

Bert
29-06-05, 12:30
wauw wat een bak joh ...

leuk dat je een dagboek bent begonnen..toppie http://www.tropischzeeaquarium.nl/images/icons/icon14.gif

gr bert

jan willem
29-06-05, 12:37
Bedankt voor de reacties.

We delen de beelden graag (ben trots op ons bakkie!!:p )

Grt JW

RonHessing
29-06-05, 12:59
Hoi Jan Willem,

Ik zie dat je KH een gezonde stabiele waarde heeft van 8 tot 10.

Aan de andere kant zie ik dat jouw PH range gaat van 8,0 en 8,4. Ik zou een dergelijke schommeling niet verwachten met een KH waarde zoals jij die hebt.

Weet jij waarom? Op het moment heb jij geen noemenswaardige ongewenste alg, voor zover ik kon zien. Schommelt die PH nog dagelijks zo?

groetjes,

Ron.

jan willem
29-06-05, 13:15
Hoi Ron,

De waarden die jij aangeeft zijn van November vorig jaar.
Helaas zijn de waarden nu anders en lever ik een dagelijks gevecht ze op pijl te houden.

PH 7,9 - 8,1
KH 7,4 (wil ondanks reactor niet vanzelf omhoog)
CA 400 (wil niet hoger)
MG 1270 (zakt wederom langzaam weg)

Nitriet 0
Nitraat 0,2 -0,8
No3 minder dan 0,03 (niet meetbaar door mij)

Helaas heb ik weer problemen met de afsteling van de kalkreactor.
Ook ben ik sinds 2 weken aan het overstappen op Reef cristals en Red sea
Tropic marin pro gaat voledig weg als het op is (lage CA en MG gehalte!)

Kan helaas de reden van de lage CA,MG,KH waarden niet vinden.
Behalve dat ik een enorm verbruik heb !!

Grt JW

RonHessing
29-06-05, 22:25
Jan Willem,

Met een kalkreactor en regelmatige waterwissels zou het Mg met name nooit laag kunnen worden.

Bij een overmaat aan algen kan de Mg waarde zakken en ook bij te veel gebruik van Calcium hydroxide kan dit. Als gevolg van een te laag Mg gehalte wordt het ook lastiger om een evenwichtig Ca gehalte te houden.

Er is wel eens aangegeven dat je Mg en Ca los van elkaar naar elke gewenste hoogte kunt sturen. Echter zijn mijn ervaringen zelf (en na te lezen van bekende auteurs) dat bij een te laag Mg gehalte (laten we zeggen lager dan 900/1000 het toegevoegde Ca als niet biologisch opneembaar neerslaat.

het is ook de belangrijkste functie van Mg. Zorgen dat in een (redelijk grote range) Ca beschikbaar is in die hoeveelheden dat je koralen het samen met waterstofcarbonaten gebruiken om skelet te vormen.

Als jij geen overmaat aan alg hebt en geen calcium hydroxide gebruikt en je Mg daalt, kan ik ook niet anders bedenken dat je zout te weinig bevat.

Laat je bevindingen weten!!

Groetjes,

Ron.

Aquaspijk
29-06-05, 22:55
Hoi Ron,

De waarden die jij aangeeft zijn van November vorig jaar.
Helaas zijn de waarden nu anders en lever ik een dagelijks gevecht ze op pijl te houden.

PH 7,9 - 8,1
KH 7,4 (wil ondanks reactor niet vanzelf omhoog)
CA 400 (wil niet hoger)
MG 1270 (zakt wederom langzaam weg)

Nitriet 0
Nitraat 0,2 -0,8
No3 minder dan 0,03 (niet meetbaar door mij)

Helaas heb ik weer problemen met de afsteling van de kalkreactor.
Ook ben ik sinds 2 weken aan het overstappen op Reef cristals en Red sea
Tropic marin pro gaat voledig weg als het op is (lage CA en MG gehalte!)

Kan helaas de reden van de lage CA,MG,KH waarden niet vinden.
Behalve dat ik een enorm verbruik heb !!

Grt JW
:) Laat bij jou eens door drie niet aquarianen het water uit jou bak testen en kijk wat de uitkomst van het meten is. :confused: Dit,:eek: , of :) Ik hoor het wel

jan willem
30-06-05, 08:40
Hallo Ron en Andre,

Ik heb wel wat alggroei in de bak, maar overmatig wil ik het niet noemen.
(Heb de vissen op een dieetje gezet ze werden ook wat te dik).
Daarbij ververs ik nu weer wekelijks 60 liter ipv 2 wekelijks 80 liter.
Ook heb ik Tropic Marin als hoofdzout vervangen door Reef Cristals inderdaad vanwege lage MG en CA waarden.

Calcium hydroxide heb ik wel in huis maar gebruik ik alleen in nood CA lager dan 370.
Mijn CA is echter wel constant tussen de 390 en de 410 (eigenlijk ook nooit zonder hulp hoger geweest).

Andre, je moet jou opmerking eens even uitleggen:confused:

Grt JW

Aquaspijk
30-06-05, 12:02
Hallo Ron en Andre,

Ik heb wel wat alggroei in de bak, maar overmatig wil ik het niet noemen.
(Heb de vissen op een dieetje gezet ze werden ook wat te dik).
Daarbij ververs ik nu weer wekelijks 60 liter ipv 2 wekelijks 80 liter.
Ook heb ik Tropic Marin als hoofdzout vervangen door Reef Cristals inderdaad vanwege lage MG en CA waarden.

Calcium hydroxide heb ik wel in huis maar gebruik ik alleen in nood CA lager dan 370.
Mijn CA is echter wel constant tussen de 390 en de 410 (eigenlijk ook nooit zonder hulp hoger geweest).

Andre, je moet jou opmerking eens even uitleggen:confused:

Grt JW

:) Dat zal ik even doen. Wat we bedoelen is dat wat je meet niet de waarheid hoeft te zijn.Het is een indicatie. Daarom moet je een ander eens laten meten ,dan kun je in elk geval zien wat het verschil is als je zelf meet.
Het zou kunnen dat je via de reactor co2 in het water krijgt. Dat kun je voorkomen door extra te beluchten daar waar het kalkwater in de sump loopt.

Ozon
21-07-05, 14:40
Een simpele tip, welke misschien ook bij jouw zal werken.

Zelf heb ik op een tijdelijk bak, vol steen koralen en een te kleine kalkreactor, ook lopen sukkelen met de KH en Ca waarden.

Totdat ik een KH en Ca verhogend middel (Reef buffer en Reef … van Seachem) door mijn osmose water deed welke gebruikt wordt voor het aanvullen van het verdampte water.

Maar de werkelijke oorzaak zat hem in een te kleine kalkreactor.

jan willem
21-07-05, 14:58
Dank je wel Ozon voor het meedenken.

Ik heb inderdaad op deze manier de boel onder controlle gehouden tot ik vorige week een grotere luchtpomp op de reactor heb aangesloten.
Ik kan nu meer water door de reactor laten lopen (8 liter per uur) en dat 8 uur per dag. dus 64 liter water met een CA van 550 en een KH van 35 daarnaast geeft het ook nog een magnesium van 1370.

Gisteren na 4 dagen de waarden van de bak weer gementen (heb nu vanaf vrijdag niets meer toegevoegd behalve het draaien van de raector.

PH 8,2
Ca 430
MG 1320
KH 8,4
Nitraat 5
Fosfaat 0 (niet meetbaar)
temp 25,6
Zout 1024,5

Grt JW

jan willem
01-09-05, 22:43
Hallo allemaal.

Helaas is onze mooie bak lek!:eek:
Dit heeft tot resultaat dat we na ruim 1,5 jaar al afscheid moeten nemen van onze bak.
Ik kan moeilijk onder woorden brengen hoe erg we er van balen, de bak begon net goed te draaien.

Na veel wikken en wegen hebben we toch besloten om door te starten in een nieuwe bak (geen tweedehans meer voor ons) en niet te stoppen.
Dit was mijn eerste reactie vanwege de kosten.
Behalve dat dit natuurlijk een hele hoop geld kost is deze doorstart weer grotendeels terug naar af.(zucht)
Met een verschil, de kennis die we de afgelopen 2 jaar hebben opgedaan.

De meeste van de apparatuur (afschuimer, kalkreactor, werfelbedfilter, doseercomputer, opvoerpomp, streamers enz.)kunnen we hergebruiken.
De verlichting zal worden vervangen aangezien de nieuwe bak groter zal worden dan de huidige (als je herstart moet je het goed doen toch?)
De nieuwe maten worden bxdxh 185x85x70 met een (grotere) panoramaruit aan de rechterkant.
De verlichting wordt een 183cm lichtbalk met 3x250W HQI en 4x 80W T5
Verder zal er een dubbele overloop in komen waardoor de OC6500 eindelijk zijn volle vermogen kan gebruiken voor de opvoer.

Ook de opbouw willen we wat luchtiger oppakken (meer diepte en zwemruimte) dit moet kunnen door de extra diepte (5cm) extra breedte (25cm) en de extra waterhoogte (8cm)

Het is de bedoeling om het huidige steen (1,5 jaar oud) te hergebruiken en een kleine hoeveelheid vers steen als opkikker in te zetten.
Ook het oude water in combie met waarschijnlijk vers zeewater (of aanmaak) zal de bak moeten vullen.

De grootste uitdaging is dat het huidige koralen bestand direct in deze bak geplaatst zal moeten worden aangezien de nieuwe bak de oude zal vervangen (op dezelfde plaats)
Ik maak me hierover wel enige zorgen en hoop de uitval beperkt te houden.
Maar net als de vorige start kunnen we rekenen op de hulp en kennis van Andre uit Spijk.

Dus over enkele weken onze (ongeplande) herstart met zeewater.
We zullen op zeer korte termijn nog wat afscheid foto's maken van onze huidige lekke bak en hopen dat deze ramp uiteindelijk een goed eindresultaat tot gevolg zal hebben.

Grt JW

danny
01-09-05, 23:04
Jammer het was echt een mooie bak. Maar je krijgt wat mooiers terug moet je maar denken de verbeteringen die je aan brengt (dubbele overloop) is een hele goeie! En als het dan toch moet altijd groter gaan. Dat verhuizen zal reuze meevallen zeker als je het goed voorbereid en de bak zal er alleen maar beter van worden na zo'n verse opstart. Veel plezier met "aquascapen" ik lig zelf elke nacht te dromen over mijn toekomstig bakje en kan als ik mijn ogen dicht doe de bak al bijna zien:D

RonHessing
01-09-05, 23:19
Hoi Jan Willem,

Ik hoorde het al van Andre, echt spijtig. Maar goed je beslissing om door te gaan en vooral de manier waarop beloofd veel goeds.

Succes!

Groetjes,

Ron.

jan willem
27-09-05, 12:35
Even een Update!

2 weken geleden begon de bak met het uur meer water te verliezen.
op het laatst zaten we op meer dan 12 liter per uur.

Andre van Aqua Spijk heeft toen met spoed een 2 tal grote plastic kontainers bij ons in de huiskamer geplaatst en geholpen met het leeghalen van de bak.
Alle steen koralen en vissen zijn nu in deze kontainers onder gebracht.

Deze beslissing kwam net op tijd want Andre verwachte dat het Aquarium op het punt stond het echt te begeven.

Intussen is het oude aquarium gesloopt en afgevoerd en staan er al 2 weken blauwe kontainers met de levende have in de huiskamer.
Is niet echt een sierlijk gezicht maar wel leuk om alles eens goed van boven te kunnen bekijken.

Aangezien we maar 1 afschuimer hebben is deze in de bak geplaats waar alle bijna alle steenkoralen in zitten.
Hierboven ligt ook de HQI en 1 van de T5 balken.
Ook de temperatuur en Ph meter zijn op deze bak aangesloten en er ligt een warwarmingselement in.
Om de dag controleer ik de KH,CA,MG welke veel bijsturing nodig hebben.
KH zakt met 2,5 punten per dag ook de CA tussen de 20 en de 30 punten.
De MG 10 tot 15 per dag.
Dus veel aanvullen om de schade zo klein mogelijk te houden.
Tot nu toe geen uitval!! en niet al te veel schade.

De 2e bak bevat het levend steen (90%) de vissen en garnaal en zeesteren.
Ook de softkoralen en een paar steenkoratjes waar geen plaats voor was in bak 1 verblijven in deze bak.
Deze bak heeft dus GEEN afschuimer, waardoor de vissen op dieet zijn gezet.
1x daags een halve maaltijd om de belasting van het water laag te houden.
Gelukkig zijn de vissen allemaal gezond en goed dik.
Eenx per dag controleer ik de ph en de temp door de module van bak 1 even in bak 2 te hangen.
Hier meet ik vooral Nitraat aangezien er geen grote CA, MG, KH gebruikers in de bak zitten.
Ook hier geen uitvallers.

We hopen dat Donderdag de nieuwe bak afgeleverd word.
Zodat alle techniek kan worden aangesloten en we onze doorstart kunnen gaan maken.
Foto's volgen.

Grt JW

Peter 2 meter
27-09-05, 17:03
Veel sterkte in deze barre omstandigheden Jan-Willem en Elvira.
De bak die jullie hadden deed het juist geweldig goed , en dan krijg je zo'n domper.
Maar ik weet zeker dat jullie jezelf er wel doorheen slaan want jullie zijn ook hooked on zeewater.
De nieuwe bak zal er vast nog beter uit komen te zien omdat jullie in de tussentijd ervaring hebben opgedaan en sommige dingen misschien gelijk anders aan willen gaan pakken .
Ik wens je veel succes met de nieuwe bak , en verwacht binnekort weer mooie foto's te zien van jullie nieuwe bak.

Groeten , Peter

jan willem
03-10-05, 11:02
Hallo allemaal,:)

Hier zijn wij weer zoals beloofd met een (foto)update.
De afgelopen 3 weken staan al onze koralen, vissen en levendsteen opgeslagen in noodcontainers (bedankt André).

jan willem
03-10-05, 11:04
Op de overzichtsfoto's is de noodsituatie duidelijk zichtbaar.
De lampen liggen er profisorisch boven op gestapeld en de ph- en temperatuurmeter wisselen tussen de 2 bakken (de meeste aandacht gaat naar de steenkoralenbak).

jan willem
03-10-05, 11:09
Op onderstaande foto de koralen zoals zij in hun tijdelijke huisvesting zijn geplaatst.
Gelukkig zien zij er naar verhouding op wat kleine beschadigingen na redelijk tot goed uit.
Wel zijn er grote hoeveelheden kh-pluspoeder (ruim 250 gram), calcium en magnesium (hoeveelheid onbekend maar het is veel) gebruikt. Door het toevoegen van deze producten konden de waterwaarden redelijk op peil worden gehouden.

Om een voorbeeld te geven zakte de kh meestal met 2,5 punt per dag.
De CA wist rustig met 25 tot 35 punten per dag te dalen.
Magnesium zakte tot 100 punten per dag terug.
Of al deze stoffen daadwerkelijk werden gebruikt of dat een groot deel de afschuimer in verdwenen is is mij niet bekend.

jan willem
03-10-05, 11:12
Nu er toch een nieuw (groter)aquarium geplaatst gaat worden is ook de locatie van de apparatuur aangepast.
Bij het vorige aquarium zat dit weggepropt in een klein kastje naast het aquarium en onder het aquarium (een rommeltje, maar het werkte).
Nu hebben wij een speciale kastruimte daarvoor ingericht.

jan willem
03-10-05, 11:26
Afgelopen donderdag aan het eind van de middag was het dan zover.
André van Aquaspijk had zich door de files weten te worstelen en arriveerde tegen 17.00 uur bij ons.
10 minuten later volgde de vrachtwagen met het aquarium.
Na veel ploeteren en rugbrekende sjouwpartijen waarbij ook nog het hek van de buurman moest worden gedemonteerd kon de bak dan eindelijk het huis in worden gebracht.
Op de foto de 2 deskundige in overleg

jan willem
03-10-05, 11:31
Na een laaste krachtinspanning (de bak moest toch 75 centimeter omhoog getild worden) kon hij dan eindelijk op zijn onderstel geplaatst worden.
Je moet er wat voor over hebben, maar dan staat er ook wat.

jan willem
03-10-05, 11:33
Voordat de sump onderin de kast geplaatst werd moest het onderstel nog even waterpas worden gezet (intussen is dit weer gewijzigd doordat het aquarium iets beter op zijn plaats gezet is).

jan willem
03-10-05, 11:34
En daar staat hij dan.
Wat een vingers he op die onderkast :D :p

RonHessing
03-10-05, 12:32
Hoi Jan Willem

Dat aquarium ziet er werkelijk prachtig uit!!! ben benieuwd naar het vervolg.

Groet,

Ron.

Aquaspijk
04-10-05, 08:35
:) Vandaag eens kijken of we ook de inhoud weer op zijn plaats kunnen brengen zonder schade. De bak is prachtig en gelukkig is er met de noodoplossing nog niets verloren gegaan.Laten we het beste er van hopen.

jan willem
05-10-05, 12:24
Hallo,

Gisteren was de grote dag.
Na de files op de Nederlandse wegen te hebben getrotseerd arriveerde Andre van Aqua Spijk rond 10.15 uur voor onze deur.
Na een bak koffie begonnen met het plaatsen van de stenen en het overpompen van het oude water uit de opvangbak van de vissen en stenen, aangevuld met 200 liter vers aangemaakt water.
Geroutineerd plaatste Andre de steen die werd aangegeven waarna er een luchtig geheel ontstond met veel diepte.
Een en ander staat nu nog los (geen rifconstruct of andere bevestigingen) zodat er nog aanpassingen kunnen worden gedaan.
Toen het steen was geplaatst werd begonnen met de koralen en het water uit de koralen bak.
Al snel bleek ook 200 liter van Andre zijn natuurlijke zeewater nodig om de bak van voldoende water te voorzien.
Na de middag was alles geplaatst en konden de (gestreste) vissen worden geplaatst in hun nieuwe onderkomen.
Eindelijk konden de 2 grote blauwe nood containers de huiskamer verlaten.
Na de middag vertrok Andre weer en was alles in de bak geplaatst, er kon nu begonnen worden om de apparatuur te plaatsen en in de “machinekamer” aan te sluiten.
Tegen 18.00 uur draaide de stromingspompen, opvoerpomp, afschuimer, wervelbed (fosfaatkiller), kalkreactor, doceercomputer, tijdklokken, bijvulsysteem en uiteraard de verlichting (dag en nacht).
Na het eten de hamerkoraal verplaatst aangezien hij 3 buren aan het netelen was.
Tijdens het eten hoorde we een tik en begaf 1 van de 3 HQI pitten het.
Gelukkig had Andre er nog 1 liggen die ik meteen kon ophalen, dus een ritje Spijk op en neer was het gevolg.(over service gesproken).
Tegen 22.00 uur zat de vervangende HQI pit op zijn plaats.
Gelukkig werkte de nieuwe lamp en waren we klaar voor de dinsdag.
Vanmorgen brandde de nachtverlichting.
Dus was de verlichting netjes uit en de maanled aan gegaan.
Ook de kalkreactor stond netjes uit.
Het water zat in de bak en niet op de vloer dus we konden met een gerust hart naar ons werk.
Uiteraard volgen de foto’s zo snel mogelijk.

Grt,

Jan Willem

Ps. Elvira bedankt dat je gisteren je verjaardag in de troep en hectiek hebt willen doorbrengen.

jan willem
06-10-05, 21:38
Tijdens de verhuizing waren onze handen te nat met zoutwater om foto's te maken.
Gelukkig kregen wij bezoek die de camera hanteerde.

jan willem
06-10-05, 21:42
Na enkele uren begon het al ergens op te lijken.
Beetje troebel, maar het idee werd duidelijk.

jan willem
06-10-05, 21:45
Intussen konden ook de blauwe containers in de bus van André worden geladen.
Nadat André weer was vertrokken werd de apparatuur geinstalleerd.

jan willem
06-10-05, 21:47
Toen 's avonds alle apparatuur was aangesloten en in werking was gezet konden wij alvast trots naar onze nieuwe aanwinst kijken.
Samen met het bezoek dat voor de verjaardag van Elvira de rommel had getrotseerd.

jan willem
06-10-05, 21:51
Twee dagen na plaatsing ziet de bak er uit als op onderstaande foto's.
Een aantal koralen (ze staan nog los) waren omgevallen, deze zijn weer terug gezet (sommige op een andere plaats).
Ook zijn er een 2-tal stukken steen in de bak tegen de achterwand geplaatst om het geheel nog wat ruimtelijker te maken (ja André het wijzigen begint nu al:D :p )

Nico
06-10-05, 23:08
zeer mooie bak Jan :)

en mooie dieren heb je er in zitten

daar mag je zeer trots op zijn ;)

veel suc6 verder

jan willem
07-10-05, 23:28
Vandaag 3 dagen na de herstart in onze nieuwe bak de eerste negatieve tekenen.
Sinds gisteren zijn 2 (dezelfde) steenkoralen bijna geheel naar wit verkleurd.<O:p
Ook een 4 tal andere steenkoralen verliezen hun paarse en groene kleur.
Deze wordt vaal.

Ook de vissen laten tekenen van witte stip (Picasso) en zwarte stip (flavensis) zien.
Dit is echt een zware aanval!
Gelukkig eten alle vissen goed dat is enigszins geruststellend.

Ik heb direct de waterwaarden gemeten:></O:p>

zout 1024
PH 8,2
KH 9,3
CA 400
MG 1210
NO2 0
NO3 5
PO4 0 (niet meetbaar)

CA en MG word via het bijvulvat aangevuld, ook draait de kalkreactor 5x 2 uur.
Om een mogelijk niet meetbaar waterprobleem zo snel mogelijk uit te schakelen heb ik een dubbele doses Easy Life aan het water toegevoegd.
Bij de vorige bak had dit altijd een goed resultaat voor koraal en vis.
Nu was het motto baat het niet dan schaad het niet.

Het plan was dit weekend de koralen/stenen die (te) los liggen te plakken,
dit stel ik minimaal 1 wellicht 2 weken uit.
Eerst kijken hoe de koralen en vissen zich houden en de boel laten rusten.

Er is natuurlijk voor de koralen en vissen veel veranderd de afgelopen weken.
Maar deze laatste verhuizing was extreem.
Van hun eigen (iets wat oude) water in een bak met 50% nieuw water waarvan 25% aangemaakt zoals ze gewend zijn en 25% vers zeewater.
Nieuwe zwaardere verlichting (van 3x150W HQI naar 3x250W HQI beide 10.000K) en van (4 x 80W T5 2 maal blauw 2x wit naar 2x blauw en 2x artic ook 80W)
Daarbij zal ook de dubbele verhuizing de afgelopen 3 weken geen goed hebben gedaan.

We wisten dat de kans op uitval en problemen groot zou zijn, maar ik zal er alles aan doen om uitval tot een minimum te beperken.

Tot zover de update voor vandaag.

Grt JW

jan willem
10-10-05, 09:01
Het lijkt erop dat ondanks alle voorzorgsmaatregelen onze ergste nachtmerrie toch werkelijkheid gaat worden.
1 voor 1 sterven de steen koralen af.
Het gaat in een redelijk tempo soort voor soort.
4 koralen zijn intussen al verwijderd uit de bak en een 4 stuks zijn vrijwel zeker ten dode opgeschreven.
<O:p</O:p
De reden van deze oorzaak kan ik helaas niet pinpointen.
Waterwaarden zijn (zover te meten) nog steeds goed en ook het toevoegen van een grote doses Easy Life heeft niet geholpen.
Levend zand toevoegen heeft ook geen voordeel opgeleverd (moest worden toegevoegd omdat de 2 lipvissen er steeds slechter uit gingen zien.
Deze vissen slapen onder het bodemzand en het ontbreken daarvan gaf enorm veel stres wat weer doorwerkte naar de andere vissen.
Het verhogen van de lampen (10 centimeter) mag ook niet baten.
Ook de laatste actie gisteren, het verversen van 10% water om de gifstoffen van de gestorven koralen te verdunnen stopt het afsterven niet.

Ik heb de pogingen nu moeten opgeven en leg me er bij neer dat de koralen die we het afgelopen jaar hebben verzameld en opgekweekt gaan verliezen.
We zullen echt grotendeels opnieuw moeten beginnen.
Eerst zal de bak verder moeten rijpen en zullen we flink moeten gaan sparen om de bak weer op niveau te krijgen.

Tot zover de update.

Jan Willem

jan willem
10-10-05, 11:15
Dank voor de informatie Martin.

Ik vermoet dat ik hetzelfde probleem heb.
De huidige lampen zijn nieuw en 100 watt per lamp zwaarden (150 oude 250 nieuwe)
Ik heb de lampen al verhoogd maar zal de lampen vanavond van 30cm naar 40cm verhogen.
Ook zal ik de HQI brandtijd aanpassen, deze branden nu van 17.00 tot 24.00 uur
Zal dit terug brengen tot 22.00 uur.
De T5 laat ik gewoon branden van 15.00 tot 01.00 uur.

Mocht je meer tips hebben (of iemand anders natuurlijk) GRAAG!

Ik heb alles gedaan wat ik kon bedenken maar ben de controle volledig kwijt!
Buiten het verlies van de dieren is het kwijt zijn van de controle ook nog eens zeer stres opwekkend.

Grt JW

RonHessing
10-10-05, 12:55
Hoi Jan Willem,

Ook ik ga met Martin mee. De grootste verandering zit hem in het licht. Als die 250 watters op dezelfde hoogte zijn gehangen als de 150 watters krijgen zij een verandering te verduren waar ze zich op moeten aanpassen.

Het is niet alleen meer lux maar ook nog eens nieuwe lampen (ander merk ook nog?) waardoor het hele aanbod (lux, PAR, PUR) anders is.

Het nieuwe armatuur fors hoger hangen en langzaamaan laten zakken is het advies. Dit doe je ook als je de lampen vernieuwd,....

Je hebt ook nog bij de herinrichting veel nieuw water gebruikt. Op zich behoeft het geen ramp te zijn maar boven de 30% verander je ook het bestaande milieu. Ook iets waar koralen zich aan moeten passen.

Het probleem ligt m.i niet in de waterwaarden maar in de biologische samenstelling die is verstoord. Je kunt wat ampullen Biotrace en biodigest aanschaffen. Andre kan je eraan helpen volgens mij.

Ik heb op het moment niet veel meer advies voor je. Aan het dreigende verlies van je koralen is nu niet veel meer te doen, vrees ik. De beschadigde stukken uitnemen, stekken en deze stekken in Reefdip behandelen en terug plaatsen is iets wat je kunt doen.

groet en sterkte,

Ron.

jan willem
10-10-05, 15:48
Hallo,

Bedankt voor het meedenken en de tips.

Eind van de middag als ik thuis kom ga ik de lamp nog een 10cm verhogen (meer kan even niet aangezien de verlichting niet hangt.
De tijd schroef ik terug naar 4 uur HQI de rest van de tijd laat ik de T5 branden
Ook plaats ik waarschijnlijk een extra t5 balk bij om te voorkomen dat er nu te weinig licht komt. (of vervang 1 van de 4 blauwe lampen voor een witte)
Hopen dat de rest dan kan herstellen en het verlies verder beperkt kan blijven.

Ben blij dat ik dit op het forum heb gepost zodat andere hun ervaring en kennis konde delen.

Word vervolgd!

Grt JW

Jordy
10-10-05, 15:52
Hey Jan Willem.
Wat erg is dit zeg, echt triest:(

Zou je niet tijdelijk een aantal koralen waar je veel waarde aan hecht bij een andere hobbyist kunnen onderbrengen?

Sterkte er mee

jan willem
10-10-05, 16:16
Hoi Jordy,

Het is inderdaad triest.
Ik hoop dat het aanpassen van het licht verdere uitval van de dieren zal stoppen.
Andre uit Spijk en een niet Sponsor hebben ook aangeboden de koralen te plaatsen als het mis blijft gaan.

Ik durf dit eigenlijk niet aan aangezien de koralen nu in 4 weken al 2x verhuist zijn en ander water en licht voor hun kiezen hebben gehad.
Een verhuizing per auto naar weer een ander systeem zou welicht een zekere dood voor de verzwakte dieren zijn.
Ooit zullen ze toch aan deze bak en lampen moeten wennen.(dus weer een verhuizing als je ze verplaatst)

Mocht ook de lichtaanpassing niet werken dan plaats ik de losse koralen lager (op de bodem) in de bak en zal ik het weekend koralen naar andere bakken gaan verhuizen.
Maar dit doe ik liever niet.

Grt JW

Arjan
10-10-05, 19:23
Hoi,

Ik heb helaas hetzelfde ondervonden en nu ik het lees denk ik ook dat het zeker met de verlichting te maken heeft!! Ik ben van 2x150 in mijn oude bakkie naar 1 x 400 met 4x53W T5 gegaan. Ook bij mij sneuvelden een aantal acro's.

Ik hoop dat het hier aan ligt! Dit is nog eenvoudig aan te passen!

suc6!!

jan willem
10-10-05, 19:44
Ik hoop ook dat dit de oorzaak is.
Welicht dat ik er dan nog (redelijk) op tijd bij ben.
En verder leed en uitval kan voorkomen bij die arme dieren.

De reden dat ik dit op het forum in het dagboek plaats heeft 2 redenen, het vinden van een oplossing door te putten in de bijna onuitputelijke bron van kennis en ervaring op het web.

Maar welicht de belangrijkste reden dat ik blunders, fouten en problemen post is om anderen te laten weten wat er fout is gegaan waardoor en hoe dit is opgelost.
Want bij iedereen gaat wel eens wat fout toch?
Het is alleen zaak het te erkennen en zo snel mogelijk op te lossen.

WAT IS EEN FORUM TOCH EEN MOOI MEDIUM !!!

Grt JW

danny
10-10-05, 20:29
Als je het te pakken kan krijgen zou ik amino's doseren dit kan een steuntje in de rug zijn voor de koralen. Ik zou niet te veel met de verlichtingsduur rommelen maar indien mogelijk de lampen wat hoger hangen. En even stoppen met voeren van de vissem het evenwicht moet zich herstellen in de bak.

Veel succes en ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt.

jan willem
10-10-05, 20:38
Ik heb intussen een 3 tal losstaande koralen naar de bodem verplaatst.

De Lichtbalk is nogmaals met 5cm verhoogd (nu 35cm van het water).
Ook de lichttijd van de HQI is nogmaals aangepast dit was van 17.00 tot 01.00
eergisteren had ik dit aangepast van 17.15 naar 23.45
Nu van 17.15 tot 20.45 de 4 T5 balken staan wel 10 nuur aan (15.00 tot 01.00)

Het lijkt erop dat er een klein aantal koralen aan het bijtrekken is.
Helaas geld dit niet voor alle stu.ken, het blijft dus afwachten of deze aktie van vandaag resultaat heeft.
Mochten de stukken die nu naar de bodem zijn sterk verbeteren dan zal ik ook de andere (vaste stukken) een plaats op de bodem gaan geven.

danny
10-10-05, 20:39
Nog een tip maar (wellicht omstreden) Ik zou koralen, waarvan je weet dat ze tendode opgeschreven zijn en ook niet meer stekbaar zijn, onmiddelijk verwijderen. Dit omdat parasieten zoals bv planaria extra vat hebben op deze koralen en zich makelijk naar andere kolonies kunnen verspreiden. Ik heb op deze manier in de loop der tijd al wat koraaltjes verwijderd die ik niet vertrouwde. Het mooist zou natuurlijk zijn als je een apart qarantaine bakje voor dit doel hebt.

jan willem
10-10-05, 20:48
Hoi Danny,

De belichting blijft op 10 uur staan.
Het enige dat aangepast word is de HQI, niet de totale belichting.
Mocht ik denken dat dit te weinig is plaats tijdelijk 2x 80Watt T5 bij.

Amino's heb ik niet, heb alleen ABC welke nog steeds op 50% van aanbevolen over 12 periode word gedoceerd

Ook de ROWA draait nog maar dit draaie ook in de vorige bak.
kan deze als het de oorzaak kan zijn natuurlijk uitzetten of stroming terugzetten.

Wat ook opvalt is dat het water niet geheel helder is iets waas in het water.
Doet me iets denken aan een bacterie exposie.
Zou dit door het " levend" zand komen?

Intussen is nu de HQI uitgegaan en heeft de bak nu nog 2x artic T5 80Watt en 2x blauw T5 80Watt.

Voeren doe ik met mate. 1x per dag ipv 2x, maar de vissen en aardbei hebben de afgelopen weken al op ransoen gestaan en werden wat mager.
Ik moet ook aan hun welzijn denken dus blijf ik(met mate) voeren.
Vissen 1x per dag aardbei 2x per week.

Grt JW

danny
10-10-05, 20:58
Ik zou tijdelijk stoppen met ABC dit omdat de koralen toch verzwakt zijn(niet groeien) en ze het niet nodig hebben. Met sporen elementen weet je toch niet precies waar je mee bezig bent. Ik zou de doorstroming van de rowa verminderen. Als je de vissen dan toch wil voeren doe het dan om de dag kunnen ze echt wel hebben voor een tijdje. Ik heb in het verleden een experiment gedaan door ruim een half jaar niet te voeren. Verversen max 10 % in de week bijvoorkeur even met natuurlijk zeewater. Dat levend zand is niet zo handig in een nieuwe bak maar ik denk toch niet dat daar de oorzaak ligt. Alhoewel er levendzand in omloop is/was waar metalen in zitten! Tanne heeft dit ooit is aangetoond door met een magneet door het zand te gaan.

jan willem
10-10-05, 21:42
ABC is uit (dit had ik al in de planning)
rowa stroomt minimaal (paar liter per uur) dus veel minder dan de 400 liter die er normaal doorheen gaat.

Levend zand is niet de oorzaak.
De koralen deden al moeilijk voor dat dit in de bak ging.
De eerste koralen waren al dood toen ik het toevoegde.
Persoonlijk heb ik een jaar lang levend zand gebruikt en ben ik altijd zeer tevreden geweest.
Intussen zijn de lipvissen (en de andere vissen) me dankbaar:D

Nu wacht ik eerst eens even af voordat ik zaken wijzigingen ga aanbrengen.
Maar tips blijven altijd welkom !

gRT jw

EN BEDANKT VOOR HET MEEDENKEN !!

Grt JW

jan willem
17-10-05, 22:35
Weer tijd voor een kleine update:

De afgelopen dagen gaat het langzaam vooruit met de bak.
We hebben de verlichting (vermogen en tijd) terug geschroefd en zijn deze nu per dag aan het verlengen en het vermogen aan het verhogen.

Dus:

start om 15.00 uur met 4x 80W T5 (2x blauw + 2x artic)
17.00 uur 3x 250W HQI gaat aan
17.05 4x T5 gaan uit
20.40 T5 gaan weer aan
Vanaf dit punt zijn we gaan spelen.
Eerst ging 5 minuten nadat de t5 aanging de HQI uit, dit is echter met 15 minuten per dag verhoogd.
Nu gaat de HQI ps om 22.15 uit en dit zal tot 24.00 worden opgevoerd.
Daarna zal de T5 in de oftijd worden opgebouwd.

Het verlies van koralen is 10 grote stukken en een aantal stekken.
2 grote stukken en een stek denk ik nog te verliezen.
Ik geef ze echter meer kans dan 2 dagen geleden.
Dus het verlies is ongeveer 40% van de steenkoralen.
De softkoralen hebben het allemaal overleeft.

Intussen beslaan de ruiten weer dagelijks ruim met groene aansleg (nog nooit zo blij mee geweest) en lijkt het erop dat de rijping is begonnen.
Het kan toeval zijn maar ik denk dat de ruime hoeveelheid kool ( 500 gram) waarover we nu filteren (6 dagen dus nog 2 te gaan) zijn werk doet of heeft gedaan.

Gisteren hebben we ook een extra steamer van 12.000 bijgeplaats aangezien ik de stroming te weinig vond.
Nu is de max. stoming 26.000 maar dit zal nooit voledig lange tijd aanstaan door de instelling van de controller (tussen de 15.000 en de 26.000 zal hij spelen)

Tot het vervolg.

Vanaf dit punt

jan willem
25-10-05, 09:54
Weer tijd voor een update:) .

We zijn weer ruim een week verder.
Helaas hebben we weer een koraal veloren.
Deze leek het redelijk te doen maar veloor 60% van zijn pigment binnen 24 uur en heb ik dus verwijdert.
Ook een 2e koraal (welke er al wat minder bijstond) begon wan onderaf wit te worden en te bladderen.
Deze heb ik in 3 stukken gestekt.
2 van de stekken doen het (tot nu toe) redelijk een gaat het zeker niet halen en zal vandaag uit de bak verdwijnen.
Nu is er nog een heel mooi groot stuk wat helaas steeds een klein beetje afsterft, maar ik blijf hoop houden dat hij toch volhoud.
Een tweede stuk is al een week zwak maar stabiel.
De rest van de steenkoralen en doopvonten ( 25 stukken) en de softkoralen en buttons staan er redelijk goed bij.

De verlichting is de afgelopen 2 weken weer langzaam opgevoerd.
De T5 brand nu 10 uur (15.30 tot 01.30) in het weekend stiekem vanaf 15.00
Ook de HQI brand nu voorledig ( 17.30 tot 00.30)
Uiteraard brand er na licht uit een nacht ledje.

Ook de stroming is iets aangepast 1x 7000 liter schuin op de achterwand (van links naar rechts)en 1x 7000 liter schuin op de voorruit (van rechts naar links)
1x 12.000 liter van rechts achter naar links voor midden door de bak (van hoek naar hoek)
Alle pompen zijn iets omhoog gericht doormiddel van een spalkje achter de houder.
Ze staan op puls afgesteld (100% - 30%) en op 2 controllers 2x 7000 liter op 1 multi controller met licht sensor en 1x 12000 liter op een single controller.
De hoeveelheid stroming is dus altijd wisselend maar minimaal 7800 liter en max 26000 liter, maar zal meestal ergens hiertussen zitten.
Daarnaast is er natuurlijk altijd nog de rifspoeling van ongeveer 5000 liter.
Misschien dat er nog een streamer bij kan in de toekomst, maar dit zal later blijken.

Intussen slaat de bruine alg wat aan op stenen en zand, dit zie ik als teken van rijping van de bak.
Ook de ruiten zijn nu dagelijks voorzien van een laagje (groene) alg.

De vissen hebben nog steeds stip, maar zien er verder niet ongezond uit, hoop wel dat het snel over zal gaan voordat de vissen er echt last van gaan krijgen.

Gisteren heb ik ook de ABC weer gestart 5 ml per dag per fles dit is 1/3 van aanbevolen.
Mocht het niet nadelig zijn laat ik het de eerst komende maand zo gaan voordat ik ga opvoeren (denk ik)

De actieve kool is na 6 dagen verwijderd en het wervelbed filter is nu even uit de bak.
Hier zal binnen 2 weken weer ROWA in gaan om fosfaat te filteren.

De eerste echte periodieke verversing heb ik gepland staan voor het weekend van 4 november dit is 4 weken na de laatste waterwissel en 4,5 weken na de herstart.

Dan
nog de huidige waterwaarden:

Zout 1024
Ph 8.1 – 8.3
CA 460
MG 1260 (te laag hoop dat de waterwissel dit verhoogd)
KH 11,4 (iets aan de hoge kant)
Nitraat 5
Nitriet 0
Fosfaat ? Moet ik nog meten

Tot zover!

jan willem
02-11-05, 11:37
Weer een kort update:

Vandaag begin ik met de waterwaarden

Zout 1024
Ph 8.1 – 8.3
CA 460
MG 1260 (nog steeds te laag maar stabiel)
KH 9,9
Nitraat 5
Nitriet 0
Fosfaat onmeetbaar (zonder gebruik van fosfaat killer)

De waterwaarden zien er naar mijn idee prima in orde en lijken intussen stabiel. Dit is wel opmerkelijk aangezien er al ruim 3 weken geen waterwissel is gedaan. Ook de ABC heb ik weer uitgezet. Dit omdat ik wat rode aanslag op het levend zand kreeg, wat vaak kan duiden op een teveel aan sporen. Van de 3 stekken die ik vorige week gemaakt heb van de stervende koraal is er nog een over. Verder heb ik geen uitval meer gehad gelukkig. Wel staan er 3 koralen nog wat slecht bij (1 half verbleekt maar lijkt gestagneerd) en 2 een beetje beige van kleur. De andere laten intussen weer kleine groei puntjes zien maar zijn zeker nog niet op kleur.

De stroming is weer iets bijgesteld om de waterbeweging nog beter over de bak te verdelen. Hierover zal ik nooit tevreden zijn ben ik bang maar het komt nu redelijk in de buurt

De plaatsing van nieuwe koralen is voorlopig nog niet aan de orde. Aangezien de uitval en staat van de bak op dit moment zal dit nog wel een week of 4 tot 8 duren voor we hier over na gaan denken. Geduld is een schone zaak (dat ik dit durf te schrijven).

Het enige wat nog niet werkt zoals het zou moeten is de HQI verlichting. Door een verkeerde voeding (Duitse regels) slaat de middelste HQI elke 1,5 uur voor 30 minuten uit vanwege oververhitting. Dit is een bekend probleem bij de fabrikant en men gaat asap nieuwe voedingen regelen is beloofd.) Dus de HQI heeft regelmatig half bewolkt weer boven het rif.

Aankomende vrijdag of zaterdag staat er een verversing gepland van 100 liter kunstmatig zeewater wat al 3 weken klaar staat (continu belucht) hiermee hoop ik de MG wat te kunnen verhogen omdat dit water een MG waarde van boven de 1550 heeft. De verhoging zal niet veel zijn maar toch ongeveer 20 punten naar 1280.

Tot zover.

Vragen en opmerkingen altijd welkom.

Grt JW

mefisto
02-11-05, 14:06
Vragen en opmerkingen altijd welkom.

Grt JW

Ja, foto update hoe het er nu bijstaat ???

Jordy
11-12-05, 00:05
Jan Willem, hoe gaat het nu met het aquarium?
Ben wel benieuwd hoe het er nu bij staat, ik hoop dat alles goed gaat.

jan willem
11-01-06, 11:13
Hallo Allemaal,

Het is weer even geleden maar weer een korte update.
Foto’s heb ik helaas nog niet, dit aangezien ik geen (werkende) camera ter beschikking heb.
Ik vond dit ook geen prettig iets om vast te leggen na alle verliezen.

Maar nu zijn we weer 2 maanden verder.
Het lijkt erop dat de doorstart een herstart is geworden.
Uiteindelijk is 80% van alle steenkoralen helaas afgestorven.
Na veel denken en meten kan alleen de conclusie getrokken worden dat een combinatie van factoren de oorzaak is geweest van de sterfte.

Zoals bijv:
Stres (2 x verhuizen bewoners in korte tijd)
Waterkwaliteit (verschil in waterwaarden en temperatuur door snel verhuizen)
Stoffen die van de bak zijn vrijgekomen (silekonenkit/lijm)door het gebrek aan indraaien (snelle start)

Uiteindelijk heeft niets geholpen en was verkoop bij de lekkage een betere optie geweest.
Maar dat is uiteraard achteraf makkelijker te zeggen dan vooraf.
Het had veel koralen leven kunnen behouden.
Ook had het veel geld bespaard.

Maar weer terug naar het heden.
Intussen zijn de waterwaarden weer stabiel aan het worden.

Ph tussen 7.95 en 8.2
KH 9.6
CA 440
MG 1340
Nitraat <5
Redox 480 – 510
Zout 1.024
Temp 24.0 – 25.0

Intussen kleuren ook de koralen welke bruin waren geworden weer langzaam terug.
De doopvonten hebben zover ik heb kunnen merken geen problemen gekend.
De softkoralen gaan intussen weer beter openstaan en kommen de klap langzaam te boven.
De vissen welke de ramp allemaal hebben overleefd lijken zich ook weer prettiger te voelen in de bak.

2 problemen kampen we nog mee, goudalg en rode pluis.
De eerste heeft niemand me nog een remedie voor kunnen aangeven.
Rode pluis (in de losse vorm) is een echte opstart alg.
4x per week word zowel de goudalg als de pluis afgezogen en hoop ik dat deze vanzelf zal weggaan.

Het bestand van bewoners is uitgebreid met een aantal rode en blauwe heremietkreeften en een grote zandster.
Ook een paar turbo slakken hebben het schoonmaakteam mogen versterken.
Ook zijn er een paar visjes bij gekomen (cadeaus) bestaande uit een kleine school antiasjes en 2 wat meer risicovolle visjes te weten een jonge koraalduivel en een jonge koffervis.
De koraalduivel is vooral voor mij een risico (gif kan gevaarlijk zijn) pas als hij groot is kan hij voor de kleinere vissen een probleem gaan opleveren.
De koffervis kan gif afscheiden wat een probleem voor de andere bewoners kan opleveren. Daarbij is hij niet volledig rifsave te noemen.
Hoe groot dit risico is is veel verschil van mening over.
Beide vissen zullen als ze problemen gaan veroorzaken de bak gaan verlaten.
Voor nu zijn ze een leuke aanwinst.

Vanaf nu zullen we langzaam de koraalinhoud weer gaan aanvullen.
Langzaam om 2 redenen, de eerste om te kijken of alles goed blijft gaan.
De 2<SUP>e</SUP> reden (de belangrijkste) is het intussen beperkte budget.
Deze ramp heeft de afgelopen maanden veel te veel geld gekost.
Maar de hobby is te mooi om dat als reden te zien om op te geven.

Tot zover.

Ps. Zal kijken of ik een camera op de kop kan tikken om weer wat te laten zien.

Grt JW

danny
11-01-06, 19:37
Met enig geduld zal het vast weer een mooie bak worden JW. Wat voor koffervis heb je gekocht? Als het koffertje komt te overlijden dan hebben alleen de vissen erlast van volgens mij. En nietreefsafe heeft dacht ik betrekking op garnalen en aanverwanten. Of ze ook aan koralen komen weet ik niet.

Roelof Jan
22-06-06, 20:07
Hallo,

Mooi aquarium heb je ben benieuwd naar nieuwe foto's:D .
Succes met de bak.

RJ

Gerwin
13-08-06, 21:45
Ook ik ben erg benieuwd naar de foto's tot nu toe.
Kom relematig terug kijken naar dit topic.
Ik wil zelf gaan starten maar het budget blijft iedere keer tegenvallen, maar eens komt er een tijd dat ik een soortgelijke krijg (wil) als de jouwe JW.

Gerwin