Bekijk Volledige Versie : Teveel groene alg?
Ik ben al een jaar bezig met mijn hobby en vind het nog steeds erg leuk heb een bak van 100 liter en een sump van ongeveer 40
Heb een afschuimer die voldoende zou moeten zijn voor een 1000liter bak.
En heb in mijn bioloog twee bauwe matten zitten om het zweefvuil tegen te houden.
Heb er drie T5 boven hangen en 1 blauwe lamp voor in de ochtend en de avond.
Nou heb ik al geruime tijd last van erg hardnekkige groene alg en mijn stenen willen ook niet mooi roze worden.
Soms heb ook ook een klein beetje last van ik denk rode flap ?
Heb al op verschillende forums gelezen en er is iemand van een winkel langs geweest en allemaal hebben ze niet echt goeie tips waarmee ik na een maand een beter resultaat heb.
Ik heb op dit moment zelfs 1 steen die behoorlijk onder de groene alg zit de harde soort die eigenlijk alleen wordt gegeten door zeeegels.
Ik heb er een aantal soft korals inzitten en 1 gele dokter en twee heremietkreeftjes.
Die lijken overegens nergens last van te hebben en zwemmen of leven gezond en vrolijk verder.
Sommige softkoralen en poliepjes groeien zelfs erg hard.
Maar ik zou toch graag wat van die alg weg willen hebben.
Ik ben de aankomende week weer thuis dus dan wil ik 40 procent water verversen en daarna ook alles goed schoon proberen te maken om zoveel weg te halen.
Zijn hier nog mensen die tips hebben ik ben een beetje ten einde raad en wil graag deze soort van aquarium houden voortzetten.
Misschien moet ik aan iets als een nitraatfilters beginnen maar in hoeverre kun je die bijplaatsen zonder dat je van alles computer gestuurd maakt.
Want ik ben vaak een aantal dagen weg voor mijn werk en kan dus niet elke dag meten.
Alvast bedankt wouter
RonHessing
23-10-05, 12:21
Hallo Wouter,
Eerst nog een aantal vragen en opmerkingen aan je.
Je hebt een bioloog en je hebt blauwe matten om zweefvuil tegen te gaan.
Zowel de bioloog als de matten zorgen waarschijnlijk voor een hoog nitraat gehalte.
Heb je het nitraat gehalte recent met een betrouwbare test (salifert) gemeten?
Heb je vanaf de start gebruik gemaakt van levend steen?
Is dat steen vlak na een import gekocht in een winkel of tweedehands?
Als dat laatste het geval is kun je te maken hebben met de erfenis van een ander. Je stenen kunnen een constante aanvoer van fosfaat zijn.
Heb je het fosfaatgehalte met een betrouwbare testset gemeten?
Je schrijft dat je 1 gele dokter en twee heremietkreeftjes hebt. Die vis alleen zal zich niet prettig voelen en iedere vis die je er nu in gaat doen zal het te verduren krijgen van die dokter! Twee heremietjes op een bak van 100 liter is te weinig om aan afvalverwerking te doen.
Daar moeten zeker twee egeltjes bij en 10 turboslakjes.
Wat en hoeveel voer je?
Heb je een kalkreactor? Zo ja welke en hoe staat ie afgesteld, zo nee, hoe voeg je dan calcium en KH toe?
Een redelijke oplossing die je binnen een maand van je alg afhelpt is er niet. Eerst de oorzaak vinden en dan oplossen.
Met enig risico:) durf ik wel een gokje te wagen. Tweedehands steen?
Groeten,
Ron.
Nee heb geen foto heb ook geen digitale camera.
Maar je hebt natuurlijke vele soorten maar degene die ik heb is voornamleijk twee soorten.
De wat zachtere die vind mijn dokter erg lekker en die blijft dus ook wel aardig in toom gehouden.
En 1 das de meer vervelende die is kort en als het ware stekelig en trek je ook niet zomaar van het rotsje af zit echt mega vast kort knippen kan nog wel maar is niet echt een oplossing.
Heb meteen de nitraatfabriekjes eruit gehaald.
Verder is gewoon mijn gehele achter ruit groen en dan gewoon groen zoals het ook in een zoetwater bak kan zijnb gewoon dunne laag.
Ik ga morgen wel beginnen met schoonmaken en dan rustig aan misschien om de dag 10 procent.
Edit
Ik ben begonnen met dood steen daarna een paar kilo nieuw vers steen gehaald en daarna ongeveer twee maanden terug nog oud steen bijgezet omdat het gewoon een mooi stuk was.
Verder test ik 1 keer per week mijn water fosfaat en nitraat is altijd erg laag maar ik heb het idee dat dit mede komt door de hoeveelheid alg die nemen meteen alle nitraatjes op.
Kh PH en calcium voeg ik toe met poedertjes op dit moment omdat de verkoper tegen mij had gezegd dat dit net zo goed werkt en niet zo duur is.
RonHessing
23-10-05, 12:24
Hoi,
Nog even over je voornemen om water te verversen.
Algen leven van veelal dezelfde voedingsstoffen als de lagere dieren die we wel willen. We zijn het zo langzamerhand wel met elkaar eens dat waterverversen heel effectief is omdat het zoveel voedingsstoffen bevat.
Wat ga je dus doen bij een grote waterverversing. Precies, je algen voeden.
Groet,
Ron.
(ververs voorlopig helemaal niet en voer minimaal. laat de aanwezige dieren eerst het water maar eens voedingsarmer maken)
Niet verversen??? wow dit antwoord had ik niet verwacht en hoe moet ik dan al het vuil weg zuigen en viezigheid die na een bepaalde tijd in de bak ligt En als ik dan de voorruit schoonmaak dan poets je alg weg die drijft dan door je bak is het dan niet beter dat weg te halen.
Voeren doe ik al niet meer de dokter leeft op dit moment van het eten wat in de bak zit.
Ik voer hem wel 1 keer in de week wat levend voer wat eerst een paar minuten in water heeft gezwommen met wat vis vitamientjes
Om te beginnen blauwe matten eruit of je moet ze om de twee dagen schoon gaan maken.. En ten tweede het is onmogelijk om een probleem wat zich over een langere periode heeft voltrokken in een maand te verhelpen! 50% waterverversen lijkt me niet nodig. 10 % per week is meer dan genoeg.
Wat zijn de waterwaarden:
KH
NO3
PO4
CA
MG
Wat voor bodem zit er in en hoe dik.
Hoeveel en hoe vaak voor je die dokter? met de alg die aanwezig is zou dat minimaal hoeven te zijn. En dan zou ik me beperken tot vlokvoer. En dit om de twee dagen.
Ook niet onbelangrijk niet te veel in de bak zelf rommelen dus geen stenen eruit halen om af te schrobben. Zolang je niet te veel nutienten in breng halen de algen zelf alles uit het systeem. Als je de alg dan manueel verwijderd en de rest door de dokter en slakken/egels gebeurd dan moet je met een maand of drie een top bakkie hebben.
Wat extra koralen in de vorm van leders kan ook een goed idee zijn dit worden dan concurenten voor de algen.
Ha ron was me weer groten deels voor
Ik heb er geen bodem in ook al ziet het er mooi uit denk ik dat het niet bijdraagd aan een schonere bak ook al heb ik die nu niet.
En een egel bijplaatsen is dat wel handig gaat die niet al mijn stenen omgooien voor zover dat kan.
Dus misschien het handigste is nu alles even goed nameten alle waarden.
Daarna misschien een softleder bijplaatsen, blauwe matten eruit,turbo slakken en egel erin.
En ja ik snap niet alles tegelijk ik zal beginnen met het water en een softkoraal.
Maar die ene reaxtie van geen water verversen snap ik nog niet helemaal.
Edit na nog wat te gelezen te hebben denk ik dat ik misschien ook last heb dat door het toevoegen van de laatste stenen er op sommige niet meer genoeg stroming is.
Dus misschien moet ik wat dingen verplaatsen en of anders zetten ben alleen bang dat ik dan weer een hoop stof zal laten opwaaien en dus ook weer een nitraat en nitriet piek zal krijgen??!
Met verversen verdun je alleen het nitraat een beetje. Fosfaat kun je er al helemaal niet mee te lijf want dat komt uit het steen/bodemmateriaal. Vers aangemaakt water is nogal agressief dat is ook één van de redenen dat een aquarium moet rijpen. Als je nu de hele waterhuishouding op zijn kop gooit zullen cyanos en algen daar het eerst van profiteren.
Nou ik zal alle tips eens proberen.
Alvast bedankt voor alle genomen moeite en nog een lekkere rustig zondag toegewenst ik ga even sporten