Bekijk Volledige Versie : beginnen zoet of zout???
Hallo
ik wil graag beginnen met deze hobby. [28 jaar]
Mijn moeder heeft al 5 jaar een zoet waterbak maar ik weet er eigenlijk nog weinig of niks van af.
Maar het liefst wil ik een zeeaquarium maar weet dus niet of ik me dan in het diepe gooi.
Want de 1 zegt maakt kwa onderhoud niet zo heel veel uit en de ander zegt dat het appels met peren is vergelijken.
Als ik dan een zout neem,wil ik het liefste een tweedehandse want heb al een paar mooie gezien maar vroeg me dus ook af hoe je dat dan moet doen met verhuizen kwa temp en zout of eiwitten enz enz
ik hoop dat iemand mij opweg kan helpen
alvast bedankt
mvg lennert
RonHessing
26-10-05, 18:58
Lennart,
Rijd naar een zeewaterwinkel bij je in de omgeving. Daar hebben ze vast een startershandleiding van de NBBZ. Als je op de site van de NBBZ kijkt kun je hem ook downloaden.
Uitgever Tirion heeft een boekje op de markt van Alex Tunze. Dat heet Het Zeewateraquarium. In beide boekjes vind je veel dat de starter op weg helpt.
Verder kun je hier op het forum je vragen stellen.
Je moet wel weten waar je aan gaat beginnen en hoe het aan te pakken. Dat bespaart je zelf enorm veel teleurstelling en onnodig dieren leed.
Een zeewater aquarium is duurder in aanschaf en in onderhoud dan een zoetwateraquarium. Meestal is het ook groter en vraagt een hogere investering in benodigde techniek.
Je hebt een aquarium nodig van bij voorkeur minimaal 200 a 300 liter. Zorg voor een stevig meubel of onderstel. Daar komt onder een sump (extra waterreservoir) waar het oppervlakte water van je aquarium in terecht komt.
In deze sump zal je het water willen ontdoen van kwalijk moeilijk afbreekbare stoffen waarvoor je een zogeheten eiwitafschuimer plaatst.
Het deels gereinigde water zal d.m.v. een opvoerpomp weer retour het aquarium gepompt moeten worden.
Verder heb je in het aquarium zeewater nodig dat je kant en klaar koopt in de winkel of zelf bereid. In dat laatste geval investeer je in een osmoseapparaat en een silicaatfilter. Dit om je leidingwater te zuiveren om er kunstmatig zout aan toe te kunnen voegen.
Je start niet met een biologisch filter maar met een flinke portie levend steen. De winkelier heeft dat of bestelt dat voor je.
Van dat levend steen bouw je naar eigen voorkeur een zo fraai mogelijk rif om dieren te kunnen plaatsen en schuilplaatsen te bieden.
Het zeewater moet in sterke beweging zijn dus investeer je in goede waterbewegingspompen.
De meeste dieren zijn lichtminnend of zelfs afhankelijk van het juiste licht om dat zij leven door fotosynthese. Hiervoor investeer je in T5 buizen of HQI verlichting.
Als het aquarium, sump, techniek, en levend steen eenmaal staat zal het aquariumwater met alle techniek incl verlichting werkend gaan rijpen.
Een prachtige ontdekkingstocht.
Nadat je door deze rijpingsfase heen bent kunnen de eerste dieren (keuzes, keuzes ,....:) ) erin.
Zo als ik al zij, ga lezen en stel je vragen:)
Groet,
Ron.
oke mooie omschrijving
zag op de site van NBBZ dat ze die boekjes in boskoop hebben,ben ik zaterdag nog geweest maar ja ga ik hem wel halen.
dan ga ik dat eerst doorlezen en dan zoeken naar het liefst een complete bak.
maar hoe moet ik dat dan doen met verhuizen want je had het er over dat eerst het water in top conditie moet zijn [logisch][ maar waar laat ik dan de vissen en levend koraal enz enz.
RonHessing
26-10-05, 22:17
Hoi,
Het verhuizen van een zeeaquarium heeft altijd veel risicos. Je zult daarvoor een goed plan moeten maken.
Vervoer in grote bakken, opvangbakken thuis met het natuurlijk zeewater op temperatuur en licht en stroming.
50% van het water uit de originele bak gecombineerd met 50% natuurlijk zeewater. Techniek op orde maken. Stenen vochtig vervoeren en herplaatsen. Dan duimen draaien. Vrijwel iedere verhuizing levert dode dieren op.
Ik wil je niet ontmoedigen maar een tweedehands zeewateraquarium kopen is starten waar een ander geeindigd is. Dat hoeft niet altijd slecht te zijn, maar veelal is er sprake van verminderd onderhoud en steen dat in de loop der tijd nitraat en fosfaat fabrieken zijn geworden.
Ik kan niet in je budget kijken, maar een bak met inhoud overkopen oke, maar probeer te starten met vers levend steen.
(het mag duidelijk zijn dat ik geen fan ben van tweedehands steen;) )
Groet,
Ron.
Ik heb ook eerst zoetwater gehad, nu begin ik dan langzaam aan met zeewater. Het is wel handig omdat je het aquariumhouden al een beetje in de vingers hebt.
Ik zou graag willen weten wat nu de absoluut noodzakelijke apparaten zijn die je moet installeren.
Ik weet dat wanneer je de boekjes leest, er altijd in zal staan dat je het complete gamma aan produkten moet aanschaffen wil het een succes worden, maar vanuit de praktijk hoor je ook andere verhalen.
Ik ben ook een zoetwater aquariaan, maar ben toch wel erg verliefd geworden op zoutwater sinds ik in Duitsland (Dusseldorf) in een aqua zoo geconfronteerd werd met een zeer mooi zeeaquarium, bijna indentiek aan die in vlaardingen, hij was alleen nog groter en liep meer rond, ook erg mooi.
Ik zou graag wat ervaringen lezen, het feit dat er zo veel apparatuur is, schrikt mij eerlijk gezegt een beetje af.
bvd
Michel
RonHessing
09-11-05, 23:31
Hoi,
De minimale techniek is,
Stromingspompen
Verlichting
Opvoerpomp
Eiwitafschuimer
(calcium en KH kun je handmatig toevoegen)
Groet,
Ron.
nou het is eindelijk zover
ik heb een zeeaquarium gekocht :yes:
De afmetingen zijn: 130x50x50 cm
Verlichting 4 tl's elektronisch instelbaar met dag en nacht stand met een opbouw en afbouw tijd van 20 minuten.
Ca. 85 Kg levendsteen.
Inclusief koralen en vissen.
Filtering doormiddel van overloop en biologischfilter.
Koeler.
Eiwitafschuimer.
Bijaquarium van 65x35x35 cm inclussief biologischfilter en elektronischeregeling en meubel.
Verwarming wordt ook elektronisch geregeld doormiddel van pt100 elementen.
maar wel een tweedehandse dat scheelde zoveel met de nieuwprijs.:eek:
de eigenaar ervan die gaat me helpen met verhuizen.
hij gaat zelfs mee met opbouwen weer bij mij thuis en hij heeft al vaker aquariums verhuist en doet de hobby al 6 a7 jaar dus daar heb ik wel vertrouwen in.
Ik heb heeeeeeeeeellllll veel gelezen zowel op dit forum als elders en heb een boek aangeschaft
maar als iemand mij tips of zelfs bij mij langs wil komen om bij me bak te kijken en tips te geven kwa metingen en testen
dus mij opweg wil helpen HEEL GRAAG:sjalom:
en is er een club in alphen of zuid holland met ook praktijk actifiteiten
want daar leer je helemaal veel van
ik hoor weer graag van jullie
grts lennert;)