Bekijk Volledige Versie : Week 42 - Afschuimer..
crystal-force
18-10-09, 11:44
Hoe stel jij je afschuimer af ... nat, droog of ertussen in en wat is je verklaring daarvoor ?
Het is voor mij niet helder wat je precies onder nat of droog verstaat. Veel of weinig schuimend??????? waar herken je dat aan?
Ik heb in ieder geval dagelijks een klein laagje zwarte drap , dus ik vermoed dat hij het dan goed doet. Maak hem ook elke andere dag weer leeg.
crystal-force
18-10-09, 12:22
Je kan het herkennen aan droog schuim of nat schuim.
Als je meer theeachtige drap hebt betekend dat hij nat staat afgesteld, en wanneer je koffieachtige drap hebt staat ie droog afgesteld.
Ik heb de mijne redelijk nat afsteld omdat het naar mijn idee dan meer rommel uit het water haald !
Mare Nostrum
18-10-09, 12:26
hoi,
is en blijft een eeuwig streukelblok...
Over het algemeen wordt aangenomen dat er eigenlijk dezelfde hoeveelheid stoffen wordt afgeschuimd... nat of droog. Alleen wordt er bij nat afshuimen ook meer zweefvuil meegenomen, wat soms handig is...
Of dit allemaal 100% klopt, durf ik ook niet beweren. Vandaar dat ik de mijne de ene week "nat" afstel en de andere week "droog"...
Karl ;)
Ik heb net een nieuwe bak en de schuimer begint pas sinds gisteren echt wat te doen.
Elke dag een vol bakje "thee" dus hier staat hij nat afgesteld.
Hoe stel je hem eigenlijk droger in?
Sebas
Mare Nostrum
18-10-09, 14:24
hoi,
uitlaat meer dicht draaien, zodat waterstand in de afschuimer hoger wordt.
Niet overdrijven natuurlijk, anders "kookt" hij over...
Succes,
Karl
crystal-force
18-10-09, 14:24
meestal is het in 't begin altijd nat. Daarna trekt het naar droog tot zeer droog ..
Meestal kan je dan ook nog met de hand ergens de afschuimer afstellen met een draaiknop of andere systemen. (varieerd per merk)
ik gebruik de afschuimer nat wanneer er een waterwissel plaats vind, dus inc schoonmaken van de ruit, bodem enz. en stel hem droger af na een dag of twee.
zodoende krijgt het prutje een leuke viese kleur.:D
bij mij in de afschuimer zit wat drap onderin daarboven wat water en daar boven schuim
Probeer hem vaak droog in te stellen, vaak een tijdje na waterverversen. Rede, stond in een boek dat dit het beste is, en heb nergens iets kunnen vinden waardoor het tegendeel bewezen werd :p
Die van mij staat er een beetje tussen in. Volgens mij is er weinig verschil tussen nat en droog schuimen gaan de zelfde stoffen uit alleen idd zweef vuil gaat meer mee bij nat maar dan verbruikt je systeem ook meer bijvul water.
bij mij staat die droog afgesteld.. ik heb dan ook zeer donkere dikke drap
maar volgens mij is het enige voordeel dat ik minder vaak de opvangbak hoef te legen
over het ledigen van de opvangbak wordt gezegd dat als men deze 2 keer peer week leegmaakt en schoonmaakt,dit ten goede komt aan de afschuimer,deze zal dan beter gaan afschuimen....
ik weet dat "nat" afschuimen ( beter) is omdat, dat blijkbaar toch nog wat meer zweefvuil wegneemt. ik ben eens op een congres geweest over aquariumtechniek en daar vertelde men al over de voor-en-nadelen van droog en nat afschuimen.
ik zal even graven in mijn boekwerken, want volgens mij heb ik daar nog wel wat documentatie over gekregen destijds.
En trouwens hier zeggen ook al een een leden dat nat schuimen beter is.
Ik sluit mij aan op die mening.\Wij draaien hier met een H&S 200-2x1260 op een 700 Ltr hoekbak met 2 sumps van elk nog 100 ltr, dus een beste overcapaciteit, en mijn ervaring heeft geleerd dat het nat schuimen mijn bak echt ten goede komt, buiten het de extra's van het vele zuurstof dat de bak ingaat.
mvg sjors en linda
crystal-force
20-10-09, 23:20
nou moet ik zeggen dat ik die logica achter zweefvuil idd wel kan bevestigen !
Ik heb al bij meerdere mensen gezien dat er toch veel zweefvuil in de bak hangt.
Meestal staat de mijne redelijk nat, en mijn bak is vaak kraak en kraakhelder .....
de mijne staat altijd op droog , ik heb de regelknoppen van mijn schuimer eruit gehaald voor de minste weerstand , maar heb weleens geprobeerd om nat te schuimen maar dan krijgt hij zoveel tegendruk dat het water niveau daalt tot halverwege mijn schuimer , nu denk ik dat mijn pomp iets te zwaar is ...
ik heb een aqua medic turbofloter 1000 met en oceanrunner ph2500
en volgens mij is de 2000 beter , dus vandaar dat ik op deze manier schuim
met goede resultaten hoor dat wel
gr lars