PDA

Bekijk Volledige Versie : Week 3 - Nieuwe aankopen overzetten..

crystal-force
13-01-10, 21:10
naar aanleiding van een topic (http://www.tropischzeeaquarium.nl/showthread.php?p=68245#post68245)

Hoe zet jij je nieuwe dieren over in je aquarium (koralen , vissen en lager dieren) ?

JANSCH
13-01-10, 22:20
Vissen/garnalen,zeeegels,kokerwormen overwennen met de druppelmethode.

Koralen,anemonen,korstanemonen,sterpoliep,enz.rech tstreeks uit de zak,zo in het aquarium.

Altijd oppassen met transportwater,dit moet je vermijden dat het niet in je bak komt.

giantj
13-01-10, 22:22
Zo doen wij het ook altijd.

crystal-force
13-01-10, 22:28
Ik laat eerst de zak een 10-15 min. in de bak liggen om op dezelfde tempratuur te komen.
Dan ik hang een schepnetjes over de rand van een emmer en kiep dan de inhoud (vis, garnaal of welk dier dan ook) in het schepnetje en doe het dier dan in de bak.
Bij dieren die gevoelig bekend staan wil ik nog wel 's telkens een koffie kopje bij de zak doen een kwartier lang om de minuut om het verschil wat voorzichter over te laten wennen. (soort druppel methode, maar dan sneller)
Alleen zeesterren gaan op hun kop uit de zak (mond naar boven zodat er water in blijft, of de zak in het water en de zeester onder water eruit halen.
Doopvonten doe ik zoiezo onderwater uit de zak halen.
Water van de winkelier komt bij mij niet in de bak !

alberto
13-01-10, 22:48
Hoi pipeloi...Hier kijk ik nogal van op.
De aankopen die ik tot nu toe gedaan heb zaten allemaal
in een soort dichtgekramde plasticzak.
Deze zak prikte ik lek en om de 5 min. deed ik
een spuitje (2 ml) eigen water erbij.
Na een uur of zo scheurde ik de zak open en
alles inclusief transport water gaat de bak in.
Uitval heb ik tot dusver nog niet gehad.
Wat is er mis met water van de LFS???
Ik heb destijds mijn bak er zelfs mee geent.;)

Aron
13-01-10, 23:24
bij vissen en garnalen gebruik ik de druppel methode

Wat is er mis met water van de LFS???

Ik heb zelf 2x gehad dat meer dan de helft van me bak naar de knoppe was omdat er 1 of ander virus in de koralen/het vervoer water zat. Dus koralen laat ik eerst even "schoonweken" in een appart bakje
en doe ze daarna in de bak

kilkenny
14-01-10, 12:15
Ik doe altijd eerst de zak in de bak erbij hangen zodat de temperatuur gelijk word, daarna langzaam aan wat water in de zak erbij tot hij vol zit en dan het zooitje omkieperen (of indien koraal eruit halen en plaatsen).
Enige uitzondering tot nu toe is ook de enige die niet bij mijn vaste winkel vandaan kwam, is de paddestoel. Deze zat in een emmer, en moest eerst op glasanemoon behandeld worden. Om te zorgen dat het azijn (bijna) niet in mijn bak kwam heb ik dat water direct door de wc gespoeld.

Inderdaad wel iets om rekening mee te houden, virussen van buiten af door vervoer water...nooit zo bij stil gestaan.