PDA

Bekijk Volledige Versie : levend steen droog. en nu?

Eloi
29-06-05, 23:58
Hallo allemaal,

Vandaag ben ik begonnen met het herinrichten van mijn aquarium.
Helaas was dit veel meer werk dan ik dacht en ik krijg het vandaag ook nog niet af.
Nu hebben mijn stenen een paar uurtjes droog gelegen. Hooguit 3 uur.
Nu liggen ze weer in de bak.

Nu is mijn vraag:
Zijn de bacterien in en op de steen nu al dood? En zal dit een nieuwe nitrietpiek geven?

Vriendelijke groet,
Michael...

Aquaspijk
30-06-05, 00:05
:) Ik zou me niet te veel zorgen maken!! Ook wij hebben vandaag een bak gemaakt en ook dit steen heeft enkele uren zonder water gestaan. Met wat geduld zal de boel herstellen en een mooie opstart aan de bak geven. Afhankelijk van de hoeveelheid nieuw steen zal bepaald worden wat de meetwaaeden gaan zijn. Maak je geen zorgen met 21 dagen geduld zal het er al mooi gaan uitzien

Eloi
30-06-05, 00:27
Hallo Andre,

Ik bedoel dat de grote bak vanochtend nog gewoon draaide. Hij was in Januari al opgestart. Ik heb vandaag alle dieren in quarantaine gezet in de kleine bak, met afschuimer en licht. Deze bak is deze week gevuld met water uit de grote bak.

De bedoeling was om de stenen vandaag opnieuw te stapelen en alles gelijk weer terug te zetten, maar dat is niet gelukt dus heb ik alle stenen snel weer terug in het water gelegd zodat ik morgen verder kan.

En dan hoop ik dat ik de dieren morgen zo weer terug kan zetten als het af is.
Er zitten ook acro's en monti's bij.
De vissen en garnalen en de doopvont zijn in de grote bak gebleven en gedragen zich net als altijd. Ze hebben net nog gegeten.

Denk je dat ik de koralen er morgen weer in kan zetten? Of kan ik ze beter nog even een paar dagen in de quarantainebak laten staan?

Vriendelijke groet,
Michael...

RonHessing
01-07-05, 11:39
Hoi

Ikzelf zou zo vlot als mogelijk de stenen en dieren herplaatsen. van de organismen die op het oppervlakte van de stenen leven zal een percentage sterven.

Dat zal ietwat ammoniak en nitriet veroorzaken, echter naar verwachting niet genoeg om voor grote problemen te zorgen. Toch zul je merken dat je bak best eens opstartverschijnselen kan gaan vertonen.

Ben nieuwsgierig naar je vorderingen,

Groeten,

Ron.

Eloi
02-07-05, 02:27
Hallo Ron,

Vandaag heb ik het rif bijna af gekregen. Ik heb het steen wel steeds nat gehouden hoor maar ik verwacht ook wel iets van opstartverschijnselen. Morgenmiddag draait de bak een dag en ga ik even waterwaardes meten.

De dieren doen het in de quarantainebak erg goed dus dat heeft me wat extra tijd gegeven om in alle rust aan het rif te bouwen. Ik denk dat het nog mooier is geworden dan ik had gehoopt :)

Morgen begin ik met het terug plaatsen van de dieren, mits de waterwaarden in orde zijn, maar daar twijfel ik niet aan. De leders die ik vandaag al in de bak heb geplaatst stonden er al snel goed bij.
Het blijft altijd riskant natuurlijk, zo'n operatie, maar straks heb ik alles wel naar mijn zin en kan ik de dieren ook een vaste plek geven.

Ik hou jullie op de hoogte.

Eloi
04-07-05, 15:09
Hallo allemaal.

Nou, ik heb de lampen er oven hangen. Het ziet er naar uit dat alle dieren de verbouwing goed hebben doorstaan.
Hier alvast een paar foto's.

Eloi
04-07-05, 15:12
Hier is nog even een foto van hoe het ongeveer was :)

Jordy
04-07-05, 15:20
Zozo dat ziet er veel beter uit!

Erg mooi opgebouwd, erg mooie gorgoon trouwens (blauwe)

Eloi
04-07-05, 15:29
Zozo dat ziet er veel beter uit!

Erg mooi opgebouwd, erg mooie gorgoon trouwens (blauwe)Dank je Jordy,

Ik denk dat deze gorgoon alleen wel gezien moet worden als een bosje bloemen. Niet lang houdbaar, maar heel erg mooi. Deze ruiken alleen wat minder lekker :D
Volgens de winkelier zal hij indien ik plankton voer hooguit een jaar kunnen leven.
Aagezien ik dagelijks plankton voer hoop ik dat dat gaat lukken.

Het is wel een blikvangertje hoor :)

thieske
04-07-05, 15:30
Erg mooie verandering. Die blauwe gorgoon viel mij ook meteen op :)

deborah
04-07-05, 16:01
ja die blauwe gorgoon is zeker mooi
knalt echt in je bak.

RonHessing
04-07-05, 16:17
Dank je Jordy,

Ik denk dat deze gorgoon alleen wel gezien moet worden als een bosje bloemen. Niet lang houdbaar, maar heel erg mooi. Deze ruiken alleen wat minder lekker :D
Volgens de winkelier zal hij indien ik plankton voer hooguit een jaar kunnen leven.
Aagezien ik dagelijks plankton voer hoop ik dat dat gaat lukken.

Het is wel een blikvangertje hoor :)Het is een prachtig, maar onhoudbare gorgoon. Om het zo lang mogelijk vol te houden zou ik hem zo ver mogelijk van de stromingspompen plaatsen. De stroming moet niet te hard gaan wil het dier voedsel kunnen vangen.
Als je de pompen even uitzet en wacht tot je water minder in beweging is dan plankton oplossen in water en met een spuit heel zachtjes in de buurt van de gorgoon spuiten.
Als iemand aanvullende tips heeft, welkom.

Je wilt vast wel een updatetje plaatsen af en toe;)

Groetjes,

Ron.

Eloi
04-07-05, 16:23
:) Natuurlijk hou ik jullie op de hoogte Ron. Ik ga vanmiddag aan een dagboek beginnen. Das ook weer leuk voor de fotografie hobby.

Bedankt voor de tip. De bloemetjes staan open. Ik ga het gelijk proberen.

Eloi
08-07-05, 00:51
Hij reageert wel Ron.
Of hij het ook daadwerkelijk eet weet ik niet maar anders hebben andere dieren er wat aan.

Zou het kleine leven in mijn bak weer sneller op volle sterkte zijn als ik dagelijks wat plankton voer? Ik bedoel de beestjes die door mijn pitvissen worden gegeten?

OceanLife
08-07-05, 08:54
Eloi,

De blauwe gorgoon is inderdaad een beauty. Wij hebben zelf ook een exemplaar in ons eigen aquarium gehad.
Helaas is dit koraal gesneuveld in de tijd dat wij van T8 naar HQI overstapte. Waarschijnlijk heeft het koraal de verandering in licht niet goed kunnen verwerken. Ook wij voerde hem dagelijks een klein beetje phytoplankton waar hij het erg goed op deed.

Geniet er van zolang je hem hebt, het is een oogstreling voor je aquarium ;)

danny
08-07-05, 21:26
Hoi Eloi ik heb deze gorgoon ook gehad tijdens een experimenten periode met gorgonen dendro's en ander spul. Helaas voor mij onhoudbaar. En vrees ook dat die van jouw het niet zal redden. Pas om met plankton en ander voer dat je de bak niet overbelast.

Misschien dat in de toekomst deze dieren wel mogelijk zijn.

Hier een topic op Reefcentral over dit soort koralen en hobbisten die druk bezig zijn het voor elkaar te krijgen.

http://reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=524097

Het heeft zin om met dit soort koralen te experimenteren als je de zaken anders aanpakt dan de manieren die mislukt zijn.

Ik zelf zou richting een systeem denken a la jaubert dus zonder afschuimer. Zonder plankton etende vissen!! En zoveel mogelijk krabben garnalen borstelwormen en dat soort gespuis de larven van deze dieren zijn prima plankton. Beetje pytho toevoegen en maar sleutelen aan de stroming.
Verlichting aan passen...

Extra voeren in de vorm van kunstmatig plankton zal ook nodig zijn.

Eloi
09-07-05, 18:56
Danny, bedankt voor je bericht.

Het zou dus in ieder geval beter zijn om deze dieren in een speciaalbakje te plaatsen.
Ik had het gisteren al met Michael over een nano. Ik heb nog een bakkie staan van 80L. Misschien een leuk idee om daarin te experimenteren.
Veel licht hoeft er toch niet boven en een afschuimer is misschien niet nodig als ik regelmatig water ververs met water uit de grote bak.

Lijkt me een leuk experiment.

Eloi
12-07-05, 13:14
Dat zal ietwat ammoniak en nitriet veroorzaken, echter naar verwachting niet genoeg om voor grote problemen te zorgen. Toch zul je merken dat je bak best eens opstartverschijnselen kan gaan vertonen.

Ben nieuwsgierig naar je vorderingen,

Groeten,
Ron.

Hallo,

Zo te zien gaat het helemaal goed komen met de bak.
De opstartverschijnselen hebben zich beperkt tot een klein beetje bruine en groene algen op de stukken vulsteen die vlak onder het wateroppervlak staan.
Dit is al aan het afnemen dus ik denk dat de operatie succesvol geneoemd mag worden. :)

Eergisteren heb ik nog wat dieren verplaatst. Ik heb in de kloof links in de bak een donkere zone gemaakt. Daar heb ik nu de meeste oortjes gelegd en dat lijken ze lekkerder te vinden dan onder al dat licht.
De Goniopora heeft wat meer stroming en staat vandaag voor het eerst weer lekker opon.
Ook de vissen hebben het reuze naar hun zin.

Kortom, ik ben heel erg blij met de nieuwe indeling :)

Foto's volgen nog ;)