PDA

Bekijk Volledige Versie : Week 7 - Zelf voedsel kweken ...

crystal-force
14-02-10, 09:33
Kweek je zelf (levend) voer , en waarom wel, waarom niet en wat kweek je dan zoal en hoe doe je dat ? (denk aan brachionus, plankton, artemia e.d.) (foto's van kweekopstelling, altijd leuk)

psycho1
14-02-10, 11:18
ik kweek niet
simpel
ik ken het niet en heb me er nog niet aangewaagd

Aron
14-02-10, 11:59
Ik kweek zelf plankton... grotendeels voor de verkoop, maar voeg het zelf ook toe.

Voor de rest kweek ik geen artemina ofzo, dit omdat het gewoonweg goedkoper is om het gewoon in de winkel te kopen

Greener
14-02-10, 13:05
Ik kweek zelf Artemia.
Zoals Aron beschrijft dat het in de winkel goedkoper is ben ik het dan weer absoluut niet mee eens. (of het moet daar gratis zijn)
Voor de prijs van 3x levende Artemia halen in de winkel kan ik denk ik een jaar zelf kweken.
Heb eerst zelf een kweekstelling gemaakt van 2 flessen en een luchtpompje.
Dit werkte perfect. Nu gebruik ik de schaal van Hobby.
Minder uitkomst daar er geen luchtpompje voor zuurstof kan zorgen, wel een stuk eenvoudiger en geen stroomkosten.

Sebas

crystal-force
14-02-10, 22:26
Ik kweek plankton dat is aangemaakt met phytostart en phytofood van grotech.
Nadat hij op sterkte is haal ik er om de dag een grote soepmok uit, die gaat in de bak en uit de bak gaat dan weer een soepmok zeewater erbij .
na een dag is hij weer voldoende op sterkte.
Ook kweek ik brachionus maar door een foutje is deze kweek waarschijnlijk om zeep ... maar dat moet ik nog even bekijken. Hopelijk hersteld de kweek zich nog.
Ook ben ik sinds vandaag weer begonnen met de kweek van artemia.
Deze kweek ik met een artemia kweekschaal en artemia eitjes die geleverd worden in zout.
Dat maak ik dan aan met kraanwater. Als de eitjes uitkomen in de buitenste rand, zwemmen de baby artemia's (naupli) naar het licht dat in het midden van de schaal is. Daar zit een zeefje in zodat ze er zo uit kan krijgen.
Deze gaan straks weer in een vaas waar ik dan ook weer plankton aan toevoeg. Net als de vaas met brachionus.

Daarnaast heb ik ook nog een geautomatiseerd plankton systeem op mijn grote bak.
Daarin loopt dan water van uit de bak (2x per dag 0,5 liter) en het overtollige water loopt dan met plankton de bak in.
Overdag kan die plankton zich weer aansterken door de lampen die ernaast hangen boven de bak.

Aron
14-02-10, 23:44
Ik kweek zelf Artemia.
Zoals Aron beschrijft dat het in de winkel goedkoper is ben ik het dan weer absoluut niet mee eens. (of het moet daar gratis zijn)
Voor de prijs van 3x levende Artemia halen in de winkel kan ik denk ik een jaar zelf kweken.

Sebas

Ik heb het hier dan gewoon over diepvries artemina (lijkt mij dat het niet uitmaakt of het nou levend of diepvries is)
En ik weet het niet, denk je dat het met de stroomkosten etc nog steeds goedkoper is?:confused:

Greener
15-02-10, 19:50
Dat is het dus, ik heb geen stroomkosten.
Kijk maar naar de post van Crystal Force, simpele schaal zonder enige vorm van electriciteit, kost je dus alleen water en eitjes.

Sebas

DTNMUSIC
15-02-10, 19:53
ik kweek plankton :)

iwan
17-02-10, 17:25
ik ben vorige week begonnen met artemia en plankton maar de plankton wil niet echt lukken het water is rond de 21 graden en ik heb er een lamp boven hangen maar hij wordt niet echt groen

Aron
17-02-10, 18:52
om nog even terug te komen op de Plankton en artemia,

Ik deed zonet een leuke ontdekking.
Ik wou net de buizen van de plankton gaan schoonmaken, ontdek ik ineens dat er in 1 van de buizen met plantkon een spontane artemia kweek aan de gaan was.:eek:
Ik denk dat er wel een stuk of 300 in zaten.

Hoe dit zo opeens kwam weet ik niet zeker ik denk omdat er misschien nog wat eitjes bij de buizen lagen van mijn vorige (mislukte) artemina kweek.
Maar hoe die dan in die buis zijn gekomen:confused:

Aron
17-02-10, 19:07
om nog even terug te komen op de Plankton en artemia,

Ik deed zonet een leuke ontdekking.
Ik wou net de buizen van de plankton gaan schoonmaken, ontdek ik ineens dat er in 1 van de buizen met plantkon een spontane artemia kweek aan de gaan was.:eek:
Ik denk dat er wel een stuk of 300 in zaten.

Hoe dit zo opeens kwam weet ik niet zeker ik denk omdat er misschien nog wat eitjes bij de buizen lagen van mijn vorige (mislukte) artemina kweek.
Maar hoe die dan in die buis zijn gekomen:confused:

Hierbij een klein filmpje (de artemia is inmiddels opgevoerd)

http://www.youtube.com/watch?v=8qGv4gL5vgg

Greener
18-02-10, 11:51
En het zijn nog flinke jongens ook! Wat nou mislukte Artemia kweek ;)
Dit zou je vaker moeten doen, wat eieren toevoegen aan de kweek, de Artemia eet zich rond en zitten dus vol goede voedingsstoffen voor de vissen.

Sebas

crystal-force
18-02-10, 18:39
:eek: .. idd erg big M###rF#####s :p ... ga het nu ook proberen :p

de brachionus lijkt idd einde oefening.
Heb toen liquizell aan toegevoegd en na twee dagen alles weg :(
(omdat mijn planktonkweek om zeep was :o )

crystal-force
28-02-10, 09:42
de brachionus lijkt idd einde oefening.
Heb toen liquizell aan toegevoegd en na twee dagen alles weg :(
(omdat mijn planktonkweek om zeep was :o )

Nou, gelukkig zijn er toch nog enkele brachionusjes overgebleven blijkbaar ... na bijna 2 weken in een vaas met plankton te hebben gezeten, is de kolonie geheel weer hersteld en heb ik weer een vaas die van groen naar wit aan het worden is.
Nu alleen zorgen dat ik het regelmatig plankton blijf geven en geen liquizel meer ;)