PDA

Bekijk Volledige Versie : Hallo hallo ik wil beginnen :)

DaxStyle
27-11-05, 17:58
hallo iedereen ben hier net nieuw, wij hebben altijd een viwbak gehad van 1.50x50x70 ongeveer. zoetwater, die was namelijk van m'n vader , die is al zeker 8 jaar weg. na toffe aquariumwinkels te bezoeken besloot ik terug voor mezelf een aquarium te beginnen, heb veel zoekwerk verricht enzo, en kwam bij dit toch wel beste forum tegen.

hier zijn zo mijn plannen welke vissen ik zeker in de aqua wil
- Zanclus Cornutus (8-12cm)
- Chaetodon Auriga (5-7cm)
- Amphiron Ocellaris (5-7cm)
- Parachanthurus Hepatus (10-12cm)
- Zebrasom Flavescens (5-8cm)
- Gramma Loretto (5-7cm)
- Dascyllus aruanus (3-4cm)
- Lysmata Amboinensis (4-5cm)

hierbij al de eerste vraag , kunnen deze vissen met elkaar overweg, gaa ze elkaar kunnen verdragen? alsook wat eten de meeste vissen van voer.

ik zou mijn planne brengen naar een aquarium van Juwel
nl. de rekord 120
101x31x46 120liter
met juwel compact filter.

ik zoek ook wel wat decoratie van planten maar hiermee ben ik nog effe bezig.
miss ook nog een domme vraag , maar welk soort aquarium leg ik dan aan , zee of zoet water ?ik denk zelf wel zeewater,

kunnen jullie me eens echt elk materiaal beschrijven da tik nodig heb om een mooie levendige bak te hebben alsook waar hetgeen het ander niet opvret en dergelijke, ook wle wat deftig materiaal gewenst

groetjes

DaxStyle
27-11-05, 18:38
hier wordt niet echt snel op geantwoord eh

Goby
27-11-05, 19:05
hallo iedereen ben hier net nieuw, wij hebben altijd een viwbak gehad van 1.50x50x70 ongeveer. zoetwater, die was namelijk van m'n vader , die is al zeker 8 jaar weg. na toffe aquariumwinkels te bezoeken besloot ik terug voor mezelf een aquarium te beginnen, heb veel zoekwerk verricht enzo, en kwam bij dit toch wel beste forum tegen.

hier zijn zo mijn plannen welke vissen ik zeker in de aqua wil
- Zanclus Cornutus (8-12cm)
- Chaetodon Auriga (5-7cm)
- Amphiron Ocellaris (5-7cm)
- Parachanthurus Hepatus (10-12cm)
- Zebrasom Flavescens (5-8cm)
- Gramma Loretto (5-7cm)
- Dascyllus aruanus (3-4cm)
- Lysmata Amboinensis (4-5cm)

hierbij al de eerste vraag , kunnen deze vissen met elkaar overweg, gaa ze elkaar kunnen verdragen? alsook wat eten de meeste vissen van voer.

ik zou mijn planne brengen naar een aquarium van Juwel
nl. de rekord 120
101x31x46 120liter
met juwel compact filter.

ik zoek ook wel wat decoratie van planten maar hiermee ben ik nog effe bezig.
miss ook nog een domme vraag , maar welk soort aquarium leg ik dan aan , zee of zoet water ?ik denk zelf wel zeewater,

kunnen jullie me eens echt elk materiaal beschrijven da tik nodig heb om een mooie levendige bak te hebben alsook waar hetgeen het ander niet opvret en dergelijke, ook wle wat deftig materiaal gewenst

groetjes

Ik zal eens 'proberen' :p
Verbeter me als ik fout ben he.

Eerst over de vissen :
Zanclus cornutus : die is onhoudbaar dus zeker niet doen.
Chaedoton Auriga : Is een vlinder ,dus hij eet koralen en hij is ook gevoelig dus die zou ik een beginner niet aanraden.
Amphiprion ocellaris : Kan je nemen , is een leuk visje (wel 2 kopen)
Paracanthurus Hepatus : is een dokter die nogal stip gevoelig is , Hij word ook veel te groot voor je bakje dusniet doen.
Zebrasoma Flavescens : leuke vis , maar wordt waarschijnlijk te groot?
Gramma loreto : Leuk visje , dus die kan je ook nemen.
Dascyllus aruanus : een zeer sterk visje en helemaal niet duur , hij wordt alleen op latere leeftijd erg aggresief .
Lysmata Amboinensis : een leuke garnaal , maar je kan ze het beste met 2 of meer houden anders zijn ze nogal schuchter.

Als bak : je kan het beste zelf een bak laten maken door bv: de Aquariumbouwer.
Want die juwel bak die jij wil is erg ondiep en je kan dus moeilijk een rif op bouwen , en je kan geen overloop laten maken.

Als decoratie : levendsteen de prijzen liggen tussen de +-9 € per kilo en de 14 € per kilo.

"maar welk soort aquarium leg ik dan aan , zee of zoet water "
Wat bedoel jee hier eigenlijk mee?

En qua materiaal :
-Eiwitafschiumer
-stromingspompen (MINIMUM 10x de inhoud van je bak)
-Verlichting : HQI is duurder als T5 of T8 maar je hebt dan wel een mooie schittering.
-...

Waarschijnlijk ben ik nog dingen vergeten dus jullie mogen me verbeteren als ik fout ben.

Jordy
27-11-05, 19:08
hier wordt niet echt snel op geantwoord eh

Nou nou even geduld hoor, er is niet altijd iemand die hier wat vanaf weet of dat die gene even geen tijd heeft om te reageren!

Ik kan je 1 goede tip geven lees erg veel op dit forum en je zult al veel antwoorden vinden.

DaxStyle
27-11-05, 20:04
in feite als je de vissen kent is dit de volledige cast van "finding nemo" buiten die vis die zichzelf opblaast en de zeester.

ik ben beginnen zoeken hoe en wat je allemaal moet doen.

ik ben dus tot de vaststelling gekomen dat je een zeeaquarium moet hebben/maken.

in dat zeeaquarium moet je eerst een gehele rif opbouwen, tot alles op zijn plooitjes komt.

en dan kan je vissen beginnen erin te plaatsen

hierbij is het nog niet gedaan, je moet een ander bakje hebben erbij waar je ander water hebt ( een overloop ofzo?)

een stroming moet maken

lucht moet verzorgen en allehande andere zaken.

alsook kan je zo te zien niet echt makkelijk ene vis houden als beginner , vraag is waarom ? (wil ik gewoon eens weten)

voor de rest wil ik graag nog wat info.

ik hbe bij aquariumbouwer eens gekeken en die bak met luchtunit van 150x50x50 staat met wel aan alleen nog eens zien voor de plaatsing ervan.

voor de rest heb ik verstaan dat je zeewater moet maken met bv sera zeezout en je "levende" stenen moet hebben , ik zou graag eens weten wat hieronder wordt verstaan , ik dacht aan stenen die uit zee komen die nog wat bacterien en allerhande beestjes bevatten, je moet dna zo je bak eerst es laten vervuilen precies met die algen en dan kan je er koraal of iets anders in plaatsen en zo stilletjes aan rustig opbouwen. alsook speelt het licht er ook een grote rol toe enzo dusja verdre info (speciefieke info) is wel geliefd. verder heb ik niet veel tijd vandaag dus hoop ik zeker op wat vele reacties.

ik start dus van 0 he mensen

RonHessing
28-11-05, 00:08
Hoi,

Het internet is een mooi medium om informatie te vergaren, maar vanaf 0 beginnen en alle info van een forum halen zou ik niet doen.

Een tip kan zijn om enkele boekjes te kopen en deze aandachtig door te lezen. Je leert ervan en er zullen ook gelijk gerichte vragen komen.

De NBBZ heeft een uitstekend startersboekje uitgegeven en het is nog gratis ook!! Ga naar een goede winkel en zij kunnen je ervan voorzien. Via de site van de NBBZ kun je ook een exemplaar downloaden.

Probeer iemand in je omgeving te treffen die in het bezit is van een goed draaiend zeeaquarium. Leer ervan door te vragen. Aansluiten bij een vereniging kan ook.
Het nadeel van het internet is dat iedereen er maar wat opzet;) , maar het voordeel is wel dat er recente ervaringen zijn te vinden.

Nog een opmerking over de aquariummaten. Kies bij voorkeur een wat hoger en wat dieper aquarium, Je hebt dan meer mogelijkheden met plaatsen van stenen ed.
Houdt er rekening mee dat je een zeewateraquarium koopt met een overloop erin. Via deze overloop gaat het water naar een sump (glazen bak) onder je aquarium. In deze sump plaats je een eiwitafschuimer en een opvoerpomp om het water retour het aquarium te krijgen.
Kies voor vers levend steen (geen tweedehands) en laat dit een aantal weken rijpen. Dat doe je in een volledig werkend systeem.
Aquarium, zeewater, pompen aan, verlichting ongeveer 10 uur per dag aan enz.

Na het rijpen, als de ammoniak en nitriet niet meer meetbaar is, start je rustig met het plaatsen van wat filterdieren (paddestoelleders enz) en enkele vissen die een nut hebben. Algengrazers.

Volgende keer weer meer:)

groeten,

Ron.

Zee-aquarium.nl
30-11-05, 13:23
Hoi DaxStyle,

je hebt een prive-bericht in je box liggen.

gr.
Maya

ps: voor alle anderen, het is een artikel dat nog in aanmaak is en kan/wil het daarom nog niet openbaar maken...ff-tjes geduld nog

DaxStyle
30-11-05, 23:49
thx maya,

zeg nog een vraagje hoe kan ik mezt een gewone glazen aquarium dit omzetten naar een zeeaquarium kan iemand me dit eens tekenen hoe da tbij jullie in elkaar zit , steek de handen eesn uit d emouwen en teken dit eens even in paint.

zo nodig plaats ik overloop en dergelijke maar nog de laatste vraag kan je met iets of wat in glas snijden boren ? en als je een gat hebt en ja plaatst buizen met welke afdichtmiddel mag ik dit doen ? nja zeeaduariumwinkels zijn er neit echt in de buurt wel 1 maa rheb amper tijd om die eens te bezoeken emt zijn uren dusja.

groetejs

jimbo
07-12-05, 14:18
Dax Style, om visueel een indruk te krijgen wat er allemaal nodig is en hoe het werkt (buiten het lezen van alles wat je over zeewater aqua's te pakken kan krijgen dit is zeker heel belangrijk) zou ik hier op het forum wat rondkijken naar mensen in de buurt van je woonplaats en vragen of je een keer mag komen kijken meestal hebben ze hier geen bezwaar tegen. Want wat ik zo lees van je heb je nog weinig tot niets ervaring met zeeaqua's en dit is toch niet zo maar iets wat je neerzet en het doet het. Trouwens zoetwater ook niet maar bij zeewater heb je toch wel wat meer basis kennis nodig. Dit is niet om je af te schrikken maar dat je geen teleurstellingen krijgt want het is een hele mooie hobby.

vr.gr. Jim

willempie1
08-12-05, 20:47
DaxStyle
Als u nu al geen tijd heb om naar de winkel te gaan in Oostende ,dan denk ik dat u ook geen tijd zal hebben om een zeeaquarium op te starten en te onderhouden .(goed bedoelt)
Groetjes Willem

domme
06-05-06, 23:56
DaxStyle
Als u nu al geen tijd heb om naar de winkel te gaan in Oostende ,dan denk ik dat u ook geen tijd zal hebben om een zeeaquarium op te starten en te onderhouden .(goed bedoelt)
Groetjes Willem

denk dat hij bedoeld dat hij tijdens winkeluren geen tijd heeft.ken dit probleem ook omdat ik zelf ook in een winkel werk.

maar neemt wel niet weg dat als hij er iets meer tijd insteekt om het vergaderen van info .hij deze tijd snel terug verdient heeft in gemaakte kosten.

grtz domme