Bekijk Volledige Versie : week 11 - Levend steen
crystal-force
13-03-10, 07:58
Wat voor levend steen heb je (waar komt het vandaan) ? , hoeveel kilo heb je ongeveer in je bak en op hoeveel liter zeewater ?
En vervang je wel eens een aantal kilo , en zo ja , om de hoeveel tijd ?
Ons levend steen komt van Bali ,wij hebben 25 kg opvulsteen en een ruime 50 kg levend steen op 400 liter water.
Wij hebben heel veel meegekregen op het steen 3 kalkkokerwormen,een zeeegel pas na een jaar dat we het steen hadden kwam hij uit een klein gaatje in het steen ,buttons ,een grote griezel van een slak met haren en hij was echt megagroot die hebben wij eruit gehaald en er zal ongetwijfeld nog wel wat krabbetjes en dergelijke meegekomen zijn,was een mooie tijd dagen zaten wij voor de bak te kijken ,op den duur ga je gewoon dingen zien.
Ons levend steen komt van Bali ,wij hebben 25 kg opvulsteen en een ruime 50 kg levend steen op 400 liter water.
Wij hebben heel veel meegekregen op het steen 3 kalkkokerwormen,een zeeegel pas na een jaar dat we het steen hadden kwam hij uit een klein gaatje in het steen ,buttons ,een grote griezel van een slak met haren en hij was echt megagroot die hebben wij eruit gehaald en er zal ongetwijfeld nog wel wat krabbetjes en dergelijke meegekomen zijn,was een mooie tijd dagen zaten wij voor de bak te kijken ,op den duur ga je gewoon dingen zien.
O ja vergeten om het jaar 2 a 3 kilo verversen hebben we net besteld.
ik heb ook levendsteen uit bali destijds een dag nadat het binnenwas opgehaald (op bestelling) veel platte en grillige mooie stukken. en er is ook veel op mee gekomen krabbetjes borstelwormen kokerwormen en piorites stukje spons. en mooie wieren.
heb in mijn 60 liter nano ongeveer 11 a 12 kilo liggen, luchtig opgestapelt en veel plateau's voor mijn koraaltjes & grotjes voor men visjes.
licht vrijwel vrij van de zijkanten en achterkant.
groetjes
crystal-force
13-03-10, 17:37
het grootste gros in mijn bak is ook uit indonesië.
naar schatting heb ik een 50-60 kilo in de bak liggen. (op totaal 800 liter)
Steen is erg luchtig opgebouwd zodat er bijna geen vuil tussen kan blijven liggen.
één keer per jaar vervang ik ongeveer een kilootje of 5.
hier ongeveer 150 kilo (inc sump) uit timor indonesie en noga vanalles in de grote bak (970liter )
de kliene bak(60 liter) zit een kliene tien kilo in ;-)
verversen ?? mss als er een koraal bij komt met steen aan ofzo
SHARKATTACKs
14-03-10, 13:46
ik heb 100kg levendsteen van bali op 1200L maar zit erover te denken om cker nog 50kg erbij te doen.Het mag gewoon niet teveel zijn ivm de haaien en per jaar vervang ik 10kg
Ik heb ca 12 kilo Indonesisch steen op ca 120 liter.
Tot nu toe heb ik nog niks vervangen,want daarvoor
draai ik nog te kort. ;)
Waar bestellen jullie dit levend steen? Waar ik woon (Lokeren - Belgie) is er een aquariumspeciaalzaak, die namelijk niet met levend steen werkt... weten jullie een ander adres in Belgie waar ik wel aan levend steen kan geraken?
SHARKATTACKs
15-03-10, 19:41
Waar bestellen jullie dit levend steen? Waar ik woon (Lokeren - Belgie) is er een aquariumspeciaalzaak, die namelijk niet met levend steen werkt... weten jullie een ander adres in Belgie waar ik wel aan levend steen kan geraken?
Je zou naar aquaristiek jan moonen kunnen in heerlen die heeft altijd op vooraad
Ik heb hier zo'n 30 kilo uit Fiji op een goede 240 liter.
zelf vind ik het behoorlijk luchtig opgebouwd
7 kilo in een bak van ongeveer 100 liter. Ik heb mijn winkelier stenen laten uitzoeken bij de groothandel om een pilaar te kunnen maken. Het steen zal vast uit Indonesie komen en het zal niet vers geweest zijn maar dat is geen probleem. Integendeel zelfs...
Om er toch een beetje een discussie van te maken:
Je hoort altijd mensen zeggen dat ze kwalitatief goed steen hebben.
Maar wat is nou "goed" steen? Is dat steen dat vol zit met leven incl. pest/plaagdieren? Of juist niet? Heeft het te maken met de vorm van de steen? Is "goed" steen vers steen? Enz.
Om het wat anders te illustreren, ik heb nu bijna 3 jaar hetzelfde steen in mijn bak zitten en heb op dit moment last van een glasanemonen plaag. Kan je nu stellen dat dit steen "goed" is omdat er na zoveel jaar nog organismes opzitten/uitkomen (al dan niet gewenst)?
Groet,
Marcel
ik heb op 400L ongeveer 30kg Bali en gecultiveerd steen.
ik ververs niet, zolang mijn water goed is vind ik dat zelf niet nodig...
Waar is het vervangen van levend steen trouwens goed voor?
crystal-force
16-03-10, 18:37
Ik zelf denk dat vers levend steen, echt vers is als je steen hebt
wat vrijwel gelijk van het vliegtuig komt.
Steen moet poreus zijn zodat het veel bacteriën kan bevatten, en je uiteindelijk ook minder gewicht hebt per steen.
Stenen die erg massief zijn wegen zwaar en zijn dus uiteindelijk duurder en bevat minder bacteriën.
Ik zelf denk dat vers levend steen, echt vers is als je steen hebt
wat vrijwel gelijk van het vliegtuig komt.
Steen moet poreus zijn zodat het veel bacteriën kan bevatten, en je uiteindelijk ook minder gewicht hebt per steen.
Stenen die erg massief zijn wegen zwaar en zijn dus uiteindelijk duurder en bevat minder bacteriën.
God goede tip, die neem ik mee in mijn aantekeningen. Ik wist niet dat het steen naar mate ze ouder werden ook massiever en zwaarder.
alaaf, Levend steen verversen zorgt ervoor dat je steeds de (alle) goede bacteriën in je bak houd, ze sterven langzaam uit naar mate je steen ouder word. Dus het is om problemen te voorkomen in je bak dat je balans in de bak goed blijft. Zo heb ik ooit eens gelezen LOL
crystal-force
29-03-10, 18:46
God goede tip,
zeg maar JP :D
Stenen worden niet massiever en zwaarder , echter ... stenen slijten zelfs.
Daardoor word steen lichter en poreuzer waardoor er meer bacteriën in kunnen huizen ;)
nou eigelijk slijten ze niet maar worden ze letterlijk door bacterieen opgegeten..zal de verdere uitleg besparen..
wat betreft levend steen ben ik voorstander om een startup te doen met "cured rock" ipv. "vers".
eenvoudige reden, de grootste plagen zijn eruit en er blijft een hele active bacterie cultuur over omdat het in een gigantisch volume aquariumwater heeft kunnen cultiveren.
Het is een optie om vers steen na +/- een jaar indraaien in te brengen, voornamelijk om wat variatie en verse aanvoer in bacterie culturen te creeren. Bij voorkeur in een refugium achtig compartiment van de sump.dit om eventuele "plaag dieren" uit je showbak te houden..
tot zover mijn mening in het kort..
======= edit
ben zelf gestart met 25 kilo "cured rock" op 130 liter water..
we hebben in de aqua atlanthis ongeveer 48 kilo op 450 ltr vers uit bali en zo grillig mogelijk. daarmee kwamen talloze soorten spons mee, diverse dieren en 7 soorten wieren. het meeste groeit momenteel nog steeds door.
in de pergula90 hebben we 25 kilo steen nog uit de rsm gebruikt en daarbij 20 kilo vulsteen gebruikt.
de stenen vervangen we door middel van stekken, het steen voor de stekken halen we uit de bakken en wat er uit gaat komt er vers steen voor terug. en dat eigenlijk het gehele jaar door. dus continu kleine stukken verse steen erbij.
wat betreft levend steen ben ik voorstander om een startup te doen met "cured rock" ipv. "vers".
Dus dat is als ik het goed begrijp wel levend steen alleen heeft het al in een aquarium gelegen en zijn de plaag dieren eruit???
Het is inderdaad vers steen wat een maandje of wat heeft kunnen rijpen in de winkel onder aquarium onstandigheden...kunstligt, kunstmatig zeewater enz.Hier is de prijs het zelfde maar als je elders ter wereld kijkt is cured rock zelfs duurder als vers steen...