Bekijk Volledige Versie : week 18- Water bijvullen
crystal-force
01-05-10, 19:04
Hoe vaak, hoeveel water moet je bijvullen door verdamping.
En doe je dit met de hand of heb je dit geautomatiseerd.
crystal-force
01-05-10, 23:22
bij mijn grote bak verdampt er gemiddeld 10-15 liter per dag omdat ik flinke ventilators boven mijn bak heb hangen.
Daardoor verdampt het toch wat harder.
Een cooler is voor mij geen optie omdat het te veel stroom kost.
water is uiteindelijk goedkoper.
Ook heb ik een automatisch bijvul systeem op mijn bak zitten.
Water word automatisch bijgevuld op zolder in een 200 liter ton.
van daaruit word een emmer onder mijn aquarium automatisch bijgevuld als deze onder een bepaald niveau komt.
Vanuit die emmer word er water bijgevuld in mijn sump als die onder een bepaald niveau komt door een tunze bijvul systeem.
zo gaat dus alles automatisch.
rechtstreeks vanuit mijn osmose apparaat.
alleen mijn zeepaardjes bak moet ik met de hand bijvullen.
daar verdampt ongeveer 5-10 liter per dag. en vul ik met de hand bij om de 3-4 dagen.
onze aqua atlanthis kost ons elke week ongeveer 15 ltr water en de pergula ongeveer 6 ltr.
zeewater wordt elke week aangemaakt ongeveer 75 ltr en 50ltr voor de planten binnen en bonsai buiten en voor de gebruikte spullen af te spoelen die we gebruikt hebben in het aquarium
de aquariums hebben alle twee een eigen koeler en gaan ongeveer 8-12 keer per dag aan voor ongeveer 30 sec. bij hoog zomer.
onze huiskamer hebben we precies op het zuiden en kan als het 25graden buiten is word in de huiskamer tot bijna 35 graden en daar kunnen geen ventilatoren tegen op. aan het plafond hangt wel een waaier maar die is meer voor ons. dus koelers zijn bij ons een noodzaak en houd de aquariums mooi op 25 graden. wel komt er frisse lucht binnen doormiddel van een afzuigsysteem in het huis en zuigt ongeveer 60kuub per dag af dacht ik. dus we hebben geen last van (benauwde) zeelucht binnen.
wat betreft het lawaai, dit valt erg reuze mee en we hebben er geen last van. de katten (7 stuks ) maken meer herrie als ze honger hebben.:p
dat het stroom kost tja, tv aan, ps3 aan, recorder aan enz kost ook veel stroom. het is je hobby. je partner kost meer per jaar.:D ;)
dat het stroom kost tja, tv aan, ps3 aan, recorder aan enz kost ook veel stroom. het is je hobby. je partner kost meer per jaar.:D ;)
Hehe, ik dacht dat dat alleen bij mij zo was :D
gaat bij mij ook automatisch, met een Aquamedic Sp3000,
helaas is deze momenteel kapot:( dus gaat het weer even met de hand