PDA

Bekijk Volledige Versie : Lesley's Dagboek

Lesley
01-07-05, 11:53
Op 14 juni 2005 was het eindelijk zover, ik kon eindelijk m'n aquarium opstarten!!!

afm. 100x60x50 (300ltr)
sump 80x35x40 (112ltr)

AM HQI balk 2x150watt 10.000
Oram 67 TL8 2x30watt
Blue Moon TL8 1x18watt

AM OR3500 opvoerpomp
Tunze Turbelle Streamer 6060 (6000ltr)
Eheim (1200ltr) opvoer voor
Red Sea Berlin Eiwitafschuimer 250gall.
Verwarmingselement 200watt

Osmose app. Aqua Pro 80 (300ltr)

Red Sea zout

inhoud:

20kg levendsteen
30kg vulsteen

DIEREN:

div. Leders o.a. vingerleder, keniaboom en duivelsklauw
div. Oren o.a. paarse, rode, lichtbruin met blauw,bruin/rood
gifgroene spijkerpolyp en lichtgroene spijkerpolyp
2 tepel anemonen
1 stekje steenkoraal (weet niet welke soort)
Caulerpa

VISSEN:

Zebrasoma Flavescens - ''Gele zeilvin dokter'' 1st.
Sarias Fasciatus - ''Henk'' 1st.
Amphiprion Ocellaris - ''3-band anemoonvissen'' 2st.

Garnalen:

Poetsgarnalen 2st

---------------------------------------------------

Nog uitbreiden met:

5 a 7 Chromis Caerulea
2st. Kappersgarnalen

dwergkeizertje???
Z. Xhanturum???
pijlvissjes???
lipvisje???
Goby's???

ik zal binnenkort wel foto's plaatsen als me i-net het thuis doet...

Lesley

RonHessing
01-07-05, 11:58
Hoi,

Aan de techniek en de verlichtingskeuze zal het niet afhangen. Dat lijkt prima voor elkaar.

Is dat levend steen vers uit de handel gekocht of tweedehands?

Let er ook op dat een teveel aan vissen ook redelijk wat voer vraagt hetgeen weer de nodige afvalstoffen veroorzaakt.

Te veel aan afvalstoffen zal je nitraat en fosfaat doen oplopen,.....hoeveel voer je en wat voer je?
Hoeveel water ververs je en om de hoeveel tijd?

Groetjes,

Ron.

Lesley
01-07-05, 14:10
Hallo Ron,

het steen is 2hands... maar is niet ouder dan 1/2 jaar! ik zie dan ook allemaal kleine micro organismen lopen op mn ruiten... dus qua levende organismen/bacterien zal het niet ontbreken:rolleyes: maarre ik ben nog wel van plan om wat kleine div. stukjes verse Levendesteen in te brengen... en om er dan wat vulstenen eruit te halen.

qua voer gebruik ik vlokvoer (merk???) en gebruik diepvriesvoer o.a. mysis, artemia, zeewatermix, lagere dieren voer...
en ik voer nu 2x per dag. (meestal 1x vlok en 1x diepvries)

waardes zijn:

sg: 1.023
temp: 25 tot 25,5
PH: 8,3
KH: 8 a 9 dmv dagelijkse toevoeging KHbuffer
NO2: 0
NO3: <0.03
PO: 0.03
CA: 420

maar moet zeggen dat me steenkoraaltje al groeipunten vertoont...

Les

Jordy
01-07-05, 14:43
Draait jou bak niet erg kort voor steenkoraal, en ook voor vissen vind ik het erg kort hoor

Ik zou voorlopig even rustig doen.

Lesley
01-07-05, 14:54
He Jordy

jah I know maar me alg groeit de pan uit... en wil er geen rommel in gooien:p dus vandaar me 2 ''koeien'' aangeschaft!

maar dat stekje steenkoraal heb ik van iemand gekregen die gestopt is... dus was geen bewuste aanschaf. maar tot nu toe doet het stekje het erg goed... als het fout gaat dan is het natuurlijk zonde maar anders zou het in de vuilnisbak belanden en dat zou ik nog erger vinden,

qua uitbreiding van vissen wil ik zowiezo wachten... dus maak je geen zorgen!;)

morgen ga ik naar Picasso en wil daar wat fosfaat korrels meenemen zodat ik m'n algen helemaal onder controle kan krijgen,

maar ik houd jullie op de hoogte en zal meteen foto's plaatsen zodra m'n inet het thuis doet...

Les

Lesley
01-07-05, 15:04
owjah wat betreft water verversen,

dat doe ik elke zondag zo'n 30ltr dat is +/- 10% van de totale inhoud en eens in de maand ipv 30ltr zo'n 60ltr dus +/- 20%

dat is ruim voldoende denk ik zo???

Les

Jordy
01-07-05, 15:18
owjah wat betreft water verversen,

dat doe ik elke zondag zo'n 30ltr dat is +/- 10% van de totale inhoud en eens in de maand ipv 30ltr zo'n 60ltr dus +/- 20%

dat is ruim voldoende denk ik zo???

Les
Dat is inderdaad voldoende;)

Lesley
04-07-05, 16:17
zo weer ff een update,

zaterdag weer even op pad geweest met Peter v/d Knaap...
we waren eerst naar 7 seas geweest... Toen naar Picasso, ff 2 poetsgarnalen opgehaald en natuurlijk weer even met Piet bijgekletst over zijn ervaringen in Indonesie.

Daarna had peter nog wel even zin om naar DH te rijden naar WW! daar hebben we heremietkreeftjes gekocht en 2 zeesterrren en ik nog even een afhevelklok...
hierna zijn we even nog richting R'dam gereden en boskoop...
Maar ik moet zeggen dat ik meer te spreken ben over 7seas en Picasso dan over de rest van de winkels die ik tot nu toe heb gezien...:o

volgende keer willen we richting het Oosten van het land... en misschien wel richting Duitsland... kan bijna niet wachten... maar eerst maar even sparen:rolleyes:

maar goed ik heb dus nu 2 poetsgarnalen die erg brutaal maar wel leuk zijn en 5 heremietkreeftjes...

heb zondag ook weer even 40ltr water ververst en meteen m'n nieuwe hevelklok gebruikt en werkt echt toppie!

wat een zooitje vuil komt er uit die bodem zeg... niet te geloven maarjah dat is er nu allemaal uit... Yes m'n alg is ook al voor een groot deel weg, denk nog een weekje of 2 en dat het dan helemaal weg is... en anders ga ik toch echt fosfaat korrels gebruiken...

Les

Michael
04-07-05, 18:04
klinkt allemaal goed lesleyhttp://www.tropischzeeaquarium.nl/images/icons/icon14.gif

Misschien een paar leuke foto's?

groetjes michael

Lesley
18-07-05, 15:52
nou naaaaaaa langgggggggg wachten hierbij dan de eerste foto's maar dan moet je helaas wel op de volgende link klikken:

overzicht

op de foto is het nog wel wat rommelig, doordat er stenen op de voorgrond liggen... maar dat waren nieuwe aangeschafte dieren... o.a. steen met apenhaaren een stekje met bruine/groene steenkoraal, steen met groene zoanthus. (buttons) en rood/groene/blauwe oortjes, steen met groene polypen en oortjes!

nemo's in hun huis

groetjes Lesley

(owjah ik zal zsm nog meer detail foto's maken en toevoegen)

Lesley
25-07-05, 13:26
Zaterdag heb ik weer een nieuw visje weten aan te schaffen...

Pseudocheilinus hexataenia (Zesstreep lipvis)

alleen bij thuiskomst in het zakje zag ik dus dat het visje een beetje stip last van stip heeft!!!:eek: en in de winkel kon ik dat niet waarnemen!!!

maarjah terug brengen na 17.00 uur kun je dus wel vergeten, een quarantaine bak heb ik niet... dus dan maar in het aquarium:o ik zag vanochtend nog geen stip op de andere vissen... maar wat kan ik hieraan doen??? ik voer nu diepvries voer met knoflook, en vlokvoer.

maar voorderest echt een heeeeeel leuk visje en zwemt lekker rond... en is al vriendjes met de Gele dokter...

so what to do???
Les

Zee-aquarium.nl
25-07-05, 14:25
ff waarschuwen dat je een pyjamalipvis niet samen kan houden met manderijnvisjes.
nu weet ik niet of ze op je verlanglijst staan, maar ik zou het niet doen...manderijntjes hebben geen leven door die streepjes-terroristen :(

enne zo snel zullen je bestaande vissen zichtbare stip hebben, dit kan pas over een paar dagen tot ruim een week zichtbaar zijn, en goed voeren met AD davitamon druppeltjes (wel voor kinderen en niet diegene voor volwassenen)

gr.
Maya

ps: mischien toch een quarantaine-bak aanschaffen

Freddy
25-07-05, 14:32
verwijzing naar org verwijderd sorry is wegens omstandigheden niet toegestaan .wel mag je de foto,s zelf postten als bijlage

sorry, martin

Volgens mij niet helemaal juist verwoord Martin..
Verwijzingen naar andere forums zijn niet erg.. echter wat jij bedoelde denk ik zijn verwijzingen naar foto's op andere forums niet.. dit omdat sommigen niet op andere forums kunnnen, willen of mogen komen.. en om die gebruikers ook de gelegenheid te geven toch te kunnen zien wat er bedoeld wordt willen we graag dat ze de foto in kwestie hier ook even plaatsen.. daarom worden links naar foto's op andere forums verwijderd..

Indien iemand een zeer interresant topic tegenkomt op ander forum geplaatst door iemand die hier geen lid is kun je bij mijn weten die link rustig plaatsen..
bijvoorbeeld www.forum/zeerinteresantverhaal (http://www.forum/zeerinteresantverhaal) .. zou denk ik niemand een probleem mee hebben...

--== Freddy ==--