PDA

Bekijk Volledige Versie : Week 24 - vissen reefsafe

crystal-force
18-06-10, 22:02
Heb je vissen die niet reefsafe (volgens databases) zijn en is dat een bewuste keuze geweest, of meer een gok ?

crystal-force
22-06-10, 08:55
Al mijn vissen zijn reefsafe omdat ik geen schade wil aan mijn koralen.

echter heb ik sinds kort wel een vis (Valse bijouterievis) welke niet als reefsafe staat aangegeven, maar volgens zijn vorige eigenaar dat wel was.
Heb 'm dus bewust meegenomen.
Wat hij wel doet is steentjes omgooien, zelf tot stenen die 3-4 groter dan hem zelf zijn.
En tja... als dat stekjes van koralen zijn ... :rolleyes:

M_v_P
22-06-10, 12:19
Het lijkt me leuker als de discussie breder wordt gemaakt dan alleen vissen. Want ik denk namelijk dat een heleboel mensen hier (inclusief mijzelf) dieren in hun bak hebben die niet reef-safe zijn.

En wat te denken van de term reef-safe?

Groet,

Marcel

fanmm
22-06-10, 18:43
mee eens want iedereen zegt clownsvissen reefsave zijn maar in een te kleine nano wat je vaak ziet kunnen ze erg aggresief zijn tegen soortgenoten

of bedoelen jullie met reefsave echt alleen vissen die het rif met rust laten neem aan toch ook gewoon het gedrag in het rif>?

JANSCH
22-06-10, 18:49
Reefsave wordt bedoelt, dat de vissen de lagere dieren, zo min mogelijk schade toebrengen.

Soms zijn het niet alleen vissen die schade toe kunnen brengen, maar ook bv. kreeftachtigen, slakken, zeesterren.

crystal-force
22-06-10, 18:51
de stelling was voornamelijk voor vissen bedoeld, maar lager dieren mag je ook vermelden hoor ;)

M_v_P
22-06-10, 20:30
Ik denk dat je eerst moet bepalen wat reefsafe nu precies is. En bepalen of het voor de natuur geldt of het aquarium...

Is bijvoorbeeld:
een harlekijngarnaal die ganzevoetjes eet reefsafe?
een egel die aan kalkalg knabbelt reefsafe?
een pitvis die zijn kostje bij elkaar scharrelt reefsafe?
een lipvis die planaria eet reefsafe?
een doktersvis die alg eet reefsafe?
een zeester die aan het bunkeren is reefsafe?

In alle bovenstaande gevallen zal mijn antwoord nee zijn.

In het aquarium is het weer een heel ander verhaal en noemen we een aantal van bovengenoemde dieren wel reefsafe om duidelijke redenen.

Zo, nu is het een discussietopic! :D

Groet,

Marcel

crystal-force
22-06-10, 20:33
allen bovengenoemde zijn reefsafe naar mijn inziens, met reefsafe bedoel ik dat dieren (vissen/lager dieren) niet aan koralen knagen/eten of aantasten op welke manier dan ook ;)

een keizervis staat bij voorbeeld bekend om het eten aan koralen (buttons e.d.) ;) .. dat bedoel ik eigenlijk met " niet reefsafe " ;)

zo word het overigens ook bedoeld in menig databases ;)

maar wel scherp van je marcel :D

M_v_P
23-06-10, 11:03
Mmmm ja, in mijn optiek behelst reefsafe veel meer dan alleen de door jou gestelde beperking vis versus koraal...

Maar goed, laten we verder gaan met de beperking van vis versus koraal...
Is bijv. een keizersvis reefsafe? In een rifbak dus niet maar in een fish only bak?

Groet,

Marcel

crystal-force
23-06-10, 12:31
In een rifbak dus niet maar in een fish only bak?
l

reef = rif (koralen) ... en volgens mij heb je die niet in een fish only tank ;)

mensen kiezen volgens mij voor een fish only tank als ze vissen willen houden die normaliter schade toebrengen aan koralen. Soms komen er wel enkele koraaltjes in voor, maar zijn voornamelijk dan weer soft koralen waar de meeste "niet reefsafe'" vissen dan toch niet aan komen.

Daarnaast is reefsafe uiteraard een discutabele term omdat er ook weer per soort dier een andere soort schade aan koralen kan aanbrengen.

bv. ganzepootjes kunnen buttons verstikken, dus ook niet reefsafe.