Bekijk Volledige Versie : Week 27 - soort aquarium
crystal-force
09-07-10, 11:05
Heb je een kant en klare bak, of een zelfbouw en waarom heb je daar voor gekozen ?
crystal-force
09-07-10, 11:12
Ik heb zelf voorheen juwel vision aquarium's gehad die ik heb aangepast voor zeewater.
Echter, er zitten wel wat nadelen aan die bakken.
Je kan met het standaard meubel geen sump onder kwijt (niet fatsoendelijk iig) , zijn erg ondiep en door het ronde glas heb je toch al snel last van krassen door de rechte algenmagneet.
Nu heb ik een 2 meter bak vorig jaar gekocht waar gelijk een overloop in zat, en compleet met meubel , maar wel een zelf bouw aquarium.
Deze heb ik des tijds zelf helemaal afgewerkt zodat ie volledig als zeeaquarium kan draaien.
Momenteel ben ik bezig om mijn juwel vision180 te vervangen door ook een zelf bouw aquarium.
De bak zelf laat ik maken door davidzeeaquaria omdat ik zelf geen glas kan snijden en gaten kan boren in glas.
Het meubel heb ik wel zelf gemaakt. Dit is extra makkelijk omdat je zo alles kan maken zoals je het zelf wilt hebben.
Voor liefhebbers is dit te volgens in mijn nieuwe dagboek ;) (http://www.tropischzeeaquarium.nl/showthread.php?t=9812)
Ik maak gebuik van een opmaat gemaakt aquarium. Het onderstel en lichtkamp, zelfs de t5 armaturen, zijn allemaal zelfbouw.
De rede dat ik een opmaat gemaakt aquarium gekozen heb is dat ik dan de maten kan krijgen die ik wil.
Ik heb gekozen voor een plug&play bak. Reden hiervoor was het design, de specificaties die eigenlijk weinig tot geen aanpassingen nodig hadden en de grootte.
De enige aanpassing die ik heb gedaan zijn de Amerikaanse stekkers vervangen door Nederlandse en een Tunze 6055 erbij gehangen (meer een toevoeging eigenlijk). Deze kan ik eventueel voor een latere bak ook nog gebruiken.
De andere aanpassing die ik in de toekomst ga doen is een hang on schuimer plaatsen. Ik werk nu met een schuimer met bruishoutje. Deze werkt op zich prima alleen moet ik de schuimer verwijderen als ik de kap open wil doen. Hiermee is ook gelijk het enige minpuntje van deze plug&play bak benoemd.
Groet,
Marcel
Ik heb gekozen om mijn vision 260 (net als de oude bak van JP) om te bouwen tot een zeewater bak. Dit is voor een groot deel bepaald door het butget en mijn vriendin (hahaha)
Enkele jaren geleden ben ik in het geheel gestopt met de hobby. Daar het bloed kruipt waar het niet gaan kan uit eindelijk toch weer een bak (de vision 260 van juwel dus) aangeschaft. Toen deze net goed en wel draaide viel mijn oog op de zeewater hobby. Na veel lezen toch besloten over te stappen. Hier was mijn vriendin niet heel erg blij mee daar de zoetwaterbak net helemaal klaar was. Toch door gezet, maar hield dus wel in dat het in deze bak moest gebeuren. (schelde ook weer wat geld)
Het heeft zo z'n voor en z'n nadelen. Als ik het over zou doen zou ik zeker gaan voor een maat bak of in elk geval een bak met een overloop en sump. Nu het ik alle techniek in de bak. Opzich geen probleem maar onder in het kastje is toch netter en makkelijker.
Mvg Peter.
we hebben twee bestaande bakken.
de elite horizon van aqua atlanthis 150 x 50 x60 (eerst zoetwater en is dan omgebouwd naar zeewater)
en de pergula90 van am.
omdat er veel in deze hobby komt kijken wilde eerst een hoop gaan leren.
want onze droom is een zeewateraquarium van 300cm x 60cm x 60cm.
die uiteindelijk nu binnen een paar jaar zal komen.
feije-wendy
11-07-10, 17:51
heb nu een op maat gemaakte doorkijk van 130 x 60 x 60 en ga over 2 weken mijn nieuwe op maat gemaakte acryl aquarium opstarten. deze wordt 150 x 75 x 60.
Ik ben ook voor op maat gemaakte aquariums omdat je alles dan precies kan doen zoals jij het zelf wil.
Hier ook een op maat gemaakte bak, puur omdat de afmetingen dan precies op de beschikbare ruimte zijn afgestemt.
De onderkant werken we zelf af, op de bak zit wel een bovenrand.