PDA

Bekijk Volledige Versie : Week 29 - Paarse flap

crystal-force
24-07-10, 07:51
Wat doe jij tegen paarse flap ? en waar denk jij dat het door komt dat je het in je bak krijgt ?

psycho1
24-07-10, 08:29
een geringde gobie ;-)
zandhapper plus flapeter

aad1
24-07-10, 08:29
Dit is een onbalance van je Bacterie huishouding

Dus rechtrekken!

Zoals altijd is dit simpeler gezegd als gedaan.

In iedergeval een stukje vers levend steen kan nooit geen kwaad.

Daar daar naast adviseer ik de ampullen van Bio Digest,deze werken zeer goed.

Bij veel flap flink overdoseren.

En natuurlijk wat heel belangrijk is zo veel mogelijk afzuigen.

Jeroen 1
24-07-10, 12:19
Aangezien ik nog maar net bezig ben, is er ook iemand die een foto'tje kan plaatsen van "paarse flap". Dan weet ik ook hoe dat er uit ziet :confused:

crystal-force
24-07-10, 17:48
http://algenenplagen.aquaduo.nl/images/ABCD0006--1_01.JPG
(foototje voor jeroen ;) )

ik zuig het voornamelijk af als ik er last van heb.
daarnaast doe ik meestal ook enkele kilootjes vers levend steen.
meestal is het daarna vaak ver weg.
Ook geduld speelt hier een rol in mee.
Ook gaan er geruchten dat het door grote temperatuur schommelingen komt.
Echter heb ik hier zelf nog geen vat op kunnen krijgen !

Bjorn95
24-07-10, 20:10
ik heb er ook last van, maar het is echt niet makkelijk weg te krijgen bij afzuigen komt het weer met dezelfde vaart terug, nieuw levend steen helpt al helemaal niet ( alleen maar meer algen ) ook kh verhogen help niet we gaan het nu nog proberen door afzuigen, waterverversen en flinke overdosis bio-digest erin en als dat niet help dan weet ik het ook niet meer :kill:

aad1
25-07-10, 09:07
http://algenenplagen.aquaduo.nl/images/ABCD0006--1_01.JPG
(foototje voor jeroen ;) )

ik zuig het voornamelijk af als ik er last van heb.
daarnaast doe ik meestal ook enkele kilootjes vers levend steen.
meestal is het daarna vaak ver weg.
Ook geduld speelt hier een rol in mee.
Ook gaan er geruchten dat het door grote temperatuur schommelingen komt.
Echter heb ik hier zelf nog geen vat op kunnen krijgen !

Op de foto zie duidelijk dat je hier te maken hebt dode punten(weinig of geen stroming)dus dit eerst oplossen.

Temperatuur heeft zeker zijn invloed.

Ook de laagdikte van de bodem heeft een grote invloed,zand waar de dikte gering is zul je ook geen zandzevende zeesterren zien,en deze houden je bakterien onder controle.

Ook slakken hebben graag een wat dikkere bodem,deze dieren houden de boel in evenwicht.

Mijn bodem is altijd super wit,ik net een week een andere bak waar ik de bodem in zijn geheel hebt overgezet deze was nog net zo schoon als toen ik het er in zette,er zitten vele honderen slakken in.

crystal-force
25-07-10, 09:26
zeker heel belangrijk ... géén dode punten qua stroming !
gelukkig is die foto's ook niet van mijn bakken :p :D

Jeroen 1
25-07-10, 10:02
gelukkig is die foto's ook niet van mijn bakken

Maar het is wel een duidelijke foto, thnx :tu:

Aron
29-07-10, 15:17
Zoutgehalte een week lang op 1.028

psycho1
29-07-10, 20:20
dus slakken kan je eigenlijk niet genoeg hebben ?

crystal-force
29-07-10, 22:14
slakken zijn altijd nuttig... flap of niet.
lekker variëren want iedere slak heeft weer z'n eigen voorkeur voor een bepaald soort alg.
Hoe meer verschillende soorten slakken, hoe minder last je er van zult hebben.

psycho1
30-07-10, 08:15
dus ik heb zitten in de bodem een stuk of 8 babylon slakken 2 zandzevende sterren en een muis . welke zou ik er dan nog bij in kunne vlammen ?

crystal-force
30-07-10, 08:27
keuze genoeg ... diverse turbo slakken, strombussen, etc. etc. ;)

maar let wel op ... geen hermiet kreeftjes .. die trekken de slakken uit hun huisjes ! (car-jacking)

psycho1
30-07-10, 08:28
bij deze weer wat rijker ;-) thx jp

zeefreakje
26-11-10, 15:50
Wij hebben gelukkig enkel tot nooit last van flap, pas een heel klein beetje op een steen met een door ons zelf gemaakt nieuw stekjes koraal. Naar een paar daagjes zonder er wat aan gedaan te hebben, was de flap al weer vertrokken en het koraaltje weer open. Daarvoor hadden we een maand of 2 ook een heel klein plekje flap op een van de stenen zitten, Dit heb ik doormiddel van een sate prikker en oprollen er gewooon uit gekregen. :)

crystal-force
26-11-10, 22:02
aparte manier met sate prikkers.
Ik probeer het meestal af te zuigen ;)

punisher
27-11-10, 16:45
paarse flap hebben we ok last van maar meer op de stenen en achterwand. bodem is erg schoon en blijft door de ploeg ook schoon.

we zuigen het weg, de garnalen eten het op die uit de oosterschelde komen maar het komt terug. koralen en zo hebben er geen last van en doe geen middelen erin gooien want veelal werken niet en krijg er alleen problemen mee.

aangezien volgend jaar de twee bakken bij elkaar gevoegd worden zal er enkele kilo's steen vervangen worden door vers levend steen.

aad1
27-11-10, 20:02
Wij hebben gelukkig enkel tot nooit last van flap, pas een heel klein beetje op een steen met een door ons zelf gemaakt nieuw stekjes koraal. Naar een paar daagjes zonder er wat aan gedaan te hebben, was de flap al weer vertrokken en het koraaltje weer open. Daarvoor hadden we een maand of 2 ook een heel klein plekje flap op een van de stenen zitten, Dit heb ik doormiddel van een sate prikker en oprollen er gewooon uit gekregen. :)

Noemen ze dit geen sushi:yes: :yes: :)

heinrich
14-03-11, 23:52
Heb last van paarse flap gehad. Veel geprobeerd, Vodka methode, Stroming verhogen, nieuw vers stukje steen, water wissel van 10% naar 20% maar dit alles heeft niet echt geleid dat het weg bleef als ik het verwijderde.

Nu heb ik vorige week mijn vijverfilter schoongemaakt en weer in gebruik genomen. Voor een goede start heb ik BACTERIAL van VELDA (voor het opstarten van vijverfilters) toegevoegd en had nog een 1/2 potje over.
http://www.aquariaveldhuis.nl/domeinen/aquariaveldhuis/www/products_pictures/enlarged/3_30620295.jpg

Dus inderdaad heb ik wat (1/2 theelepel op 300L) toegevoegd in mijn aquarium nadat ik de flap eerst had weggehaald.
Ik voeg dit nu om de dag toe (al een week lang) en heb nog (steeds) geen last van flap.

Zou het dan gelukt zijn?? Normaal kwam het de zelfde dag weer terug. Nu na een week nog niet!

Ik houd jullie op de hoogte...

Gr Jan-Hein

richards
15-03-11, 04:36
Ik ben benieuwd naar het resultaat.

crystal-force
15-03-11, 08:32
ik vind dat soort acties vaak toch riskant.
soms heb je vijver toevoegingen die toch stoffen bevatten die je in je aquarium niet wilt hebben.

jkamp
15-03-11, 09:28
ik vind dat soort acties vaak toch riskant.
soms heb je vijver toevoegingen die toch stoffen bevatten die je in je aquarium niet wilt hebben.

BACTERIAL van VELDA is veilig maar doe geen moer ik denk zelf de vodka. Kijk als je iets in je water gooi werk dat niet gelijk je heb even tijd nodig voor het zichtbaar ze werk doet.

heinrich
17-03-11, 14:34
Tot nu toe nog steeds geen flap en verder ook geen andere negative gevolgen...
Beter nog... er is ook veel minder alg op mijn ruiten:p

De verandering kan niet door de vodka methode zijn, want daar ben ik al meer dan 3 mnd (langzaam) mee gestopt en de flap werd juist de laatste paar weken weer wat erger.

Note: Al mijn waterwaarden NO3/NO4, PO4, PH, KH, CA etc.. zijn altijd goed geweest, heb nooit last van nitraat gehad.

Tot nu toe lijkt het goed te gaan... Voeg BACTERIAL poeder om de dag een klein beetje toe als de lampen uitgaan.
Als het potje op is stop ik hiermee en afwachten of de flap weg blijft:D

gr
Jan-Hein

heinrich
21-04-11, 00:01
Tot nu toe nog steeds geen flap en verder ook geen andere negative gevolgen...
Beter nog... er is ook veel minder alg op mijn ruiten:p

De verandering kan niet door de vodka methode zijn, want daar ben ik al meer dan 3 mnd (langzaam) mee gestopt en de flap werd juist de laatste paar weken weer wat erger.

Note: Al mijn waterwaarden NO3/NO4, PO4, PH, KH, CA etc.. zijn altijd goed geweest, heb nooit last van nitraat gehad.

Tot nu toe lijkt het goed te gaan... Voeg BACTERIAL poeder om de dag een klein beetje toe als de lampen uitgaan.
Als het potje op is stop ik hiermee en afwachten of de flap weg blijft:D

gr
Jan-Hein
Update:
Flap kwam terug dus ik denk niet dat het door de toevoeging van BACTERIAL was.

Nu heb ik 30% van mijn water ververst, met water uit een goed draaiend aquarium. Het lijkt erop dat de flap minder wordt. Dit ga ik volgende week nog een keer doen... laat weer van me horen.
Gr
Jan-Hein

greyman
21-04-11, 09:03
Ik hou het bij de bosgrond methode, is natuurlijk en altijd zeer goede resultaten gehad.
Laatste keer was een jaar geleden , sindsdien geen flap meer

greyman

nixvin
23-04-11, 21:22
zoutgehalte verhogen gaat super.

heinrich
27-04-11, 22:56
EINDELIJK... de flap is weg...:D

Ik heb bij Marek (Nijmegen) 50 liter gebruikt water uit zijn showaquarium gehaald en nu 2x een flinke waterwissel (30%) gedaan.<O:p
Nu 2 weken later, alle flap weg... <O:p

2x 50 liter, hebik ook al een keer geprobeerd maar dan met zelfgemaakt water, toen ging de flap niet weg.... Nu met water van een goed draaiende bak heeft de flap doen verdwijnen. Daar zaten waarschijnlijk net de goede bacteriën in, die de flap heeft doen verdwijnen.

Gr Jan-Hein<O:p

GerdNL
21-05-11, 21:14
Supermiddel

5ml antired van aquamedic in een 100 liter tank vol met paarseflap
Heeft goed gewerkt, alle paarse flap weg na 1 dag.

crystal-force
21-05-11, 21:48
Supermiddel

5ml antired van aquamedic in een 100 liter tank vol met paarseflap
Heeft goed gewerkt, alle paarse flap weg na 1 dag.

waarschijnlijk is dat ongeveer hetzelfde als mycosidol.
hou er rekening mee dat dit spul ook de goeie bacteriën dood.
aangezien flap geen alg is, maar een bacterie kolonie is.
het beste is een week later een stevige water wissel te doen en nieuwe bacteriën in te brengen dmv enkele kilo's vers levend steen ;)