PDA

Bekijk Volledige Versie : Week 31 - Problemen

crystal-force
06-08-10, 21:38
Heb je wel eens problemen gehad met je bak ? (denk aan lekkage, defecte pompen of andere apparatuur, over verhitte verwarming etc. etc.) En wat heb je toen gedaan om het op te lossen ?

gekkie
06-08-10, 23:11
Ik had vrij snel het probleem dat mijn bak te warm werd. Vooral na het inbouwen van twee 39 watt T5 compactlampen. Hierdoor werd de bak zo rond de 29 graden.

In eeste instantie heb ik een tijdje gekoeld met een tafelventilator. Werkte opzich prima, doch was ten eerste niet echt een mooi gezicht en ook niet echt veilig met de hond in huis. Zeker niet als ik niet thuis was. Inmiddels heb ik via een forumlid een AM koeler kunnen kopen wel aangesloten is op een eheim 2213. Met die combi blijft de bak netjes op temperatuur.

Mvg Peter.

bvooyen
06-08-10, 23:45
ik heb probleem met mijn te snel draaiende energie meter :p

ben er dit jaar nog redelijk vanaf gekomen met kapotte apparatuur
alleen 3 am opvoer pompen 2500 liter

deze gaan bij elke keer kapot eerst een lange tijd lek stroom
en daar na kortsluiting in de pomp en dan kan je hem weg gooien

ik weet niet wat het is maar ik denk persoonlijk omdat deze pompjes
bij mij te zwaar worden belast

crystal-force
07-08-10, 07:59
Met techniek heb ik zelden een probleem.
Echter, heb ik wel een paar keer een probleem gehad met mijn osmose installatie.
Ik had daar zo'n waterbeveiligings slot op zitten met z'n sensor , maar dat water was blijkbaar te schoon en geleide niet goed.
Gevolg .. overstroming en het kwam via de lamp een verdieping later gezet in de studie kamer van mijn vriendin. Door het getik op het laminaat heb ik het smorgens toen rond een uur of 5:30 ontdekt en heb toen maar gelijk met de vijver stofzuiger de hele zooi aan water overlast weggezogen (wat ben je dan blij dat je op zo'n moment een vijverstofzuiger hebt :p )

Nu heb ik er een waterbeveiliging op zitten met een vlotter ... en werkt nu al meer dan een jaar perfect !

-

Ook heb ik een stekken bak op zolder gehad met allemaal leder stekjes en een aalgrondel. Hier zat voor ruim 100,- aan stekken in.
Op een dag kwam ik thuis... ging naar zolder ... zag dat de bak mega mistig was. Toen ik er met mijn hand in ging bleek het f#####g heet te zijn en verbrande zowat mijn hand.
Was het verwarmings element oververhit geraakt, blijkbaar niet geschikt voor zoutwater :???:
Heb nog geinformeerd of dat verzekerd was ... helaas pindakaas ...alles kwijt en een wijze les voor de volgende keer.
Beter een externe controler erop gooien ;)

psycho1
07-08-10, 10:58
twee maal een lek gehad en die onder water kunne dichten plus onverwacht ene koeler moete aanschaffen

alberto
09-08-10, 10:43
Het jaar dat ik nu draai, eenmaal de opvoerpomp
moeten wisselen, omdat er 80 Volt op de bak stond,
en ik steeds meer last kreeg van Electric Boogie...:rolleyes:

Aron
09-08-10, 11:44
Een aantal keer water over de stekkerdozen gehad... met de gevolgen van dien.
stekker dozen vervolgens rechtop aan de achterkant gehangen , en verder geen last meer gehad.

en natuurlijk 1 keer m'n bak lek gehad... een hoop paniek maar uiteindelijk weer een nieuwe bak terug geplaatst..
Ik kan 1 ding zeggen.. een bak lek wens ik mijn ergste vijand nog niet toe.:mad:

giantj
12-08-10, 21:18
Mijn Tunze streamer die na het schoonmaken en aanzetten opeens andersom werkte, hij zoog dus water aan.
Ik merkte het omdat ik een raar getik hoorde, de Mandarijn was vastgezogen en klapperde tegen de pomp. Ik was er gelukkig tijdig bij.
Nog wel meer meegemaakt met mijn Tunze streamers, maar nu was het dus letterlijk, Tunze sucks.......

crystal-force
12-08-10, 21:22
ik wist niet eens dat , dat kon :confused: ... wel grappige woordspeling :p

emil3
13-08-10, 10:46
vergeten mijn bijvul systeem uit te zetten met de water wissel :kil:
dus liep er 10l osmose water me bak in. Gelukkig geen nadelige gevolgen voor me koralen en vissen.

markvanr
13-08-10, 14:27
Aquarium paste niet in de lift maar verder nog geen problemen ondervonden.

:)

Burnes
06-12-10, 14:27
Aquarium aan vullen met osmose water (start) dus gewoon slangetje in me aquarium en toen we gingen slapen vergeten uit te zetten laminaatvloer.nat..
Dan wor je lekker wakker hoor...

Mare Nostrum
11-12-10, 20:12
vader ; 110 L osmosewater in een aqua van 750 L gedaan...

Aqua weg gedaan...

Misschien foute keuze?

Karl ;)

prhg
13-12-10, 20:26
te veel om op te noemen. Ik verwijs maar naar mijn dagboek. Harware matig tot op heden geen problemen.

punisher
14-12-10, 05:52
we hebben de start gemaakt met de aqua atlanthis elite 150 horizon aquarium om te bouwen naar zeewater. we wisten dus ook niet de merken die zoal gebruikt werd bij het zeewater. dus onze eerste 2x 150hqi armatuur was een goedkopere merk.(toch 400 euro) deze werd na een tijdje ontzettend heet en begon te stinken. we hadden voor een test een eitje erop gelegd en deze werd mooi gebakken. we zeiden ,"dat gaat niet goed" en de volgende dag brande deze ook letterlijk boven de bak uit. de vsa smolt weg en ontvlamde zodat er rook,damp en vuur uit het armatuur kwam. gelukkig waren we thuis en moeten er niet aan denken dat het gebeurd was toen we weg waren en thuis komen en je huis is afgebrand.
sindsdien zijn we over op aqua medic en bevalt ons goed.

een probleem met lekstroom, wat je ook aanraakte, je voelde dat er lekstroom was. navragen aan ons pa (die heeft vroeger ontzettend veel met electronia gedaan (versterkers gebouwd,printplaten maken enz enz))
die zei dat de massa niet volledig is en je aquarium beter moet aarden.

zo gezegd zo gedaan en hebben zelf een stroomkast gemaakt die de goedkeuring van een electricien heeft (nagekeken op de aansluitschema en doorgemeten voor lekstroom zodra deze af was) groepjes van drie aansluitpunten gemaakt zodat er altijd een lamp brandt,stroming is en verwarming is. als er iets uitvalt.

een tunze afschuimer, die werkte niet goed. er kwam maar geen goede schuim in de beker. meerdere onderdelen vervangen en nog steeds geen goed resultaat. omdat we in de opstart zaten moesten we wel een afschuimer hebben. deze werd naar tunze gestuurd en de pomp werd vervangen en na een maand was deze weer terug. omdat we geen maand konden wachten want het levend steen was net geplaatst, kochten we de aqua medic blue 1000, deze is later vervangen voor de blue 3000.

hitte problemen ook gehad. we wonen op het zuiden, zo precies dat we nooit geen schaduw in de tuin hebben en mijn bonsaibomen zijn niet groot genoeg om schaduw te maken:D . met de hittegolf toen liep de temperatuur in de huiskamer op tot 38 graden:eek: .
we willen geen rolluiken, simpele reden voor onze huisdieren en zelf, heb je brand binnen dan zit je als ratten in de val.

voor de bak veels te heet en met waaiers aan de gang gegaan en mocht niet baten. de ramen waren zeiknat en zelf hadden we het niet meer. voor de bakken koelers gekocht en alles werd een stukje beter. afgelopen zomer is het nog opgelopen tot 32 graden binnen
(momenteel hangt er voor de twee bakken al 1230 watt aan verlichting boven waarvan 750 watt hqi) en bij de nieuwe bak straks hangt er boven aan het plafond een afzuigingstrook die ik aansluit op de centraleafzuiging van het huis zodat er meer warmte word afgevoerd.
we kunnen deze niet helemaal dicht maken ivm het maximale gewicht die de vloer kan dragen per vierkante meter.

aantal koralen en vissen verloren door ondeskundige van ons zelf.
we hebben betere boeken gekocht, veel vragen bij ervaren mensen,
niet teveel zomaar dingen aannemen wat mensen zeggen op de forum en dergelijke.
de wat ervaren mensen kun je er zo uit halen.
bij mensen langs gaan, bespreken over zeewaterhobby
begonnen met simpele koralen en zo langzaam naar moeilijkere koralen.
ervaring opgedaan. zodat we later bij onze nieuwe bak ook wat meer koralen kunnen hebben die wat meer aandacht vragen.

we hebben met de ervaring die we nu hebben een groeisnelheid van sommige koralen kunnen bereiken dat het grote aquarium momenteel na anderhalf jaar na opstart te klein is geworden. omdat we weinig ervaring hebben in het goed te kunnen stekken van de moeilijkere koralen gaan we meer ruimte maken doormiddel van de twee aquariums samen te voegen tot 1 grote zodat we alles beter en netter onder controle kunnen houden.

kellyd
14-12-10, 20:17
oww mijn probleem/blooper van het haar is:
(ga er maar even voor klaar zitten)

Toen ik pas mijn aquarium had (juli) liet ik `s avonds mijn 100 liter ton vol lopen met osmose water. Werkte perfect, dan was hij `s morgens perfect gevuld.
Aangezien mijn bak 450 liter is had ik enkele nachten nodig voor het aquarium vol was.
Op een ochtend, liep ik met mijn nog lekker duffe kop de badkamer op (waar de ton staat) en ik voelde *sop sop sop* dus dacht eerst van, he nee he, de wasmachine heeft het begeven:mad:.
Maar die stond niet eens aan (aja vroeg was het hoor)

Keek verder, bleek dat het osmose apparaat wel aan stond, werkte ook prima, maar had hem niet goed op de kraan aangesloten en daardoor vielen er via de kabeltjes allemaal druppels op de vloer. Dat na een nachtje draaien, was echt klets nat.

Sindsdien draai ik dat apparaat echt SUPER strak aan, gebeurd me hopelijk niet nog eens.

heinrich
14-12-10, 22:30
Wat je ook nooit moet doen is een Koala stromings pomp uitkoken met Azijn en water...
Schoonmaken met azijn is prima..... maar de pomp kan niet tegen een hoge temperatuur (>60gr/C.) .. Plastic smelt :o

Verder (nog) weinig problemen gehad :)

Bak draait 3 jaar

Gr Jan-Hein